Slapeloosheid....Volle maan!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:27

Cayenne schreef:
Hebben jullie geen Discovery ID? :P

Oh dat werkt altijd goed voor me als ik niet kan slapen!

Ik heb wel als een roosje geslapen maar ben echt uit mijn hum. Heel stom.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:43

Jeetje, het verbaast mij dat zo veel mensen de verklaring voor het niet kunnen slapen bij de volle maan leggen.. Ik heb me er verder niet over ingelezen hoor, excuses. Maar het enige wat ik me kan bedenken dat de volle maan wat extra licht in je kamer veroorzaakt. Maar daar heb je toch gordijnen Voor?

Het lijkt mij dat er veel meer logischere verklaringen zijn voor slapeloosheid.. zoals piekeren, een drukke dag gehad, bepaald eten of drinken, de temperatuur in je kamer etc etc..

Ook onrustig dromen kan verklaard worden doordat je nog veel dingen moet verwerken, of dat je je (onbewust) ergens zorgen om maakt etc..
Laatst bijgewerkt door Fearn op 31-10-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:45

Een veelgehoorde theorie. Ik vind het jammer dat je de rusteloosheid die ik normaal ervaar bij volle maan niet eens kan voelen. Ik heb verduistering, dat is het probleem niet.

En 9 van de 10 keer kom ik er pas achter dat het volle maan is als ik de dag erna gebroken op sta en Bokt open, en dit topic staat bovenaan.

Ik ben in ieder geval blij voor je dat jij er geen last van hebt.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:54

Wij hebben een rolluik, dus geen extra licht, toch slaap ik vaak slechter met volle maan.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:56

Roosch schreef:
Een veelgehoorde theorie. Ik vind het jammer dat je de rusteloosheid die ik normaal ervaar bij volle maan niet eens kan voelen. Ik heb verduistering, dat is het probleem niet.

En 9 van de 10 keer kom ik er pas achter dat het volle maan is als ik de dag erna gebroken op sta en Bokt open, en dit topic staat bovenaan.

Ik ben in ieder geval blij voor je dat jij er geen last van hebt.


Het is niet veroordelend bedoeld, al begrijp ik wel dat het zo overkomt. Het is meer omdat de meeste mensen op bokt over het algemeen juist heel nuchter zijn, dat het me opvalt dat de verklaring voor zoiets bij een fenomeen wordt gelegd dat niet eens echt bewezen is. Er zijn wel wat onderzoeken naar gedaan, maar deze waren met te weinig proefpersonen en leken alleen een verband te vinden tussen verminderde melatonine aanmaak en minder diepe slaap tijdens volle maan. Dit onderzoek verklaarde niet het hele nachten wakker liggen.

Ik vraag me dus gewoon af waarom mensen in dit topic dit verband leggen. En niet het verband met andere factoren die invloed kunnen hebben op slapeloosheid.

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:33

Ik ben zelf ook nuchter, maar ik kan er de klok op gelijk zetten: met volle maan loop ik te spoken. Dat er geen wetenschappelijk bewijs is zou me worst wezen. Ik voel het en heb er hinder van. Zo zijn er wel meer zaken waar geen wetenschappelijk bewijs voor is. :+

Omdat ik er regelmatig hinder van ervaar de afgelopen jaren heb ik meerdere factoren kunnen uitsluiten. Ik heb op die momenten geen hogere vorm van stress of verdriet, piekeren, wat dan ook. Natuurlijk kijk je als nuchter persoon naar andere oorzaken maar de rusteloosheid die je voelt met volle maan is te herkennen uit duizenden. Zelfs al zou ik 6 maanden de deur niet uitgaan/geen daglicht zien (niet weten wanneer volle maan speelt), ik zou het gevoel van volle maan er zo uit kunnen pikken.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:39

Ik weet van mezelf al heel lang dat ik hier last van heb omdat ik op een gegeven moment merkte dat als ik niet lekker in mijn vel zat of slecht/onrustig sliep het achteraf gezien op dat moment volle maan bleek. Net als Roosch besef ik me vaak pas dat het volle maan is als dit topic weer omhoog komt en dan denk ik 'oh ja'. Het heeft niet enkel met het licht van de volle maan te maken. De maan geeft ook veel energie af. Ze heeft natuurlijk o.a. invloed op de zee door middel van eb en vloed maar ook de verdere natuur reageert op de maan. Gevoelige(re) mensen zoals hier in dit topic te vinden zijn ervaren de effecten hiervan ook.

Gothico

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:44

Ik heb ook echt altijd last rond volle maan. Vannacht was dus ook weer een groot probleem en ben op.

Ik hoef niet te weten wanneer het volle maan is. Ook ik voel het wanneer het zo is. En ik ben sowieso erg gevoelig voor een hoop dingen.

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:18

Gothico schreef:
Ik heb ook echt altijd last rond volle maan. Vannacht was dus ook weer een groot probleem en ben op.

Ik hoef niet te weten wanneer het volle maan is. Ook ik voel het wanneer het zo is. En ik ben sowieso erg gevoelig voor een hoop dingen.


Yes, hier hetzelfde. Ik voel het ook echt aan wanneer we rond volle maan zitten. Slaap heel slecht op die specifieke dagen, en als ik slaap droom ik heel intens en onthoud ik de dromen ook heel goed (is dan ook alleen echt met die dagen, normaal dus niet) en heb ook vaak intense nachtmerries. En echt alleen op die specifieke dagen rondom volle maan - en ik houd dus nooit bij wanneer het volle maan is en denk er verder dus ook nooit aan, tot ik er idd dus wel weer op 'reageer' lichamelijk gezien.

En omdat het nog niet wetenschappelijk bewezen is dat iets kan of ergens invloed op heeft, betekent het voor mij niet dat het daarom maar niet bestaat of niet kan. Je kunt het wel op toeval gooien natuurlijk en er verder niks mee hebben of niet in geloven, maar ieder z'n eigen ding.

Er is bv. wel bewezen dat de maan met bepaalde dingen invloed heeft op de aarde, zoals de eb en vloed dmv de zwaartekracht. Het is nog niet wetenschappelijk bewezen dat het invloed heeft op mensen, dus de wetenschap zegt dat het in principe niet kan en niet gebeurd, maar tja... is het dan maar ook pertinent niet waar? Misschien zijn de middelen er gewoon nog niet om bepaalde dingen dmv wetenschappelijk onderzoek te onderzoeken en bevestigen, net zoals ze 100en jaren geleden ook bepaalde dingen niet wetenschappelijk konden verklaren, maar dat vandaag de dag wel kan.

Dit soort dingen blijft een eeuwig discussie punt tussen 2 kampen, net als de eventuele werking en invloed die edelstenen wel/niet kunnen hebben en mensen die 'dingen' aanvoelen, aura's kunnen lezen etc...

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 13:20

Ja, het blijft natuurlijk een discussie punt.. het was niet mijn bedoeling om op iemands tenen te trappen hoor. Ik begrijp dat sommige mensen echt het gevoel hebben dat het door de maan komt, en ongetwijfeld zal het ook vaak voorkomen zonder dat je het doorhebt idd. En misschien ben ik het niet zo gewend om zulke topics te zien op bokt :D (nouja, er zijn nog wel enkele andere soortgelijke topics, maar veelal is het allemaal best nuchter)

Maar mijn reactie was ook met als idee dat je ook natuurlijk bij jezelf kunt nagaan of er geen andere oorzaken zijn. Ik heb zelf soms ook periodes met erge slapeloosheid, maar ik weet dat dit komt doordat ik in die periodes gestrest ben, niet genoeg daglicht/beweging oid heb gehad, niet genoeg 'mentale' rust heb genomen waardoor ik heftige dromen krijg. En zelfs als je het idee hebt dat je niet gestrest bent, kan er altijd onbewust iets spelen waardoor je toch nachtmerries krijgt.

Maar het is natuurlijk wel opvallend dat erg veel mensen dit ervaren tijdens de volle maan. Mijn persoonlijke mening is dat dit gewoon puur toeval is, en dat er dus toevallig een groep mensen (die wellicht ook wel op andere nachten slecht slapen) tijdens de volle maan slapeloosheid ervaren. Maargoed, iedereen zijn eigen mening, en dat mag ook :)

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:47

IsaCalixa schreef:
Ja, het blijft natuurlijk een discussie punt.. het was niet mijn bedoeling om op iemands tenen te trappen hoor. Ik begrijp dat sommige mensen echt het gevoel hebben dat het door de maan komt, en ongetwijfeld zal het ook vaak voorkomen zonder dat je het doorhebt idd. En misschien ben ik het niet zo gewend om zulke topics te zien op bokt :D (nouja, er zijn nog wel enkele andere soortgelijke topics, maar veelal is het allemaal best nuchter)

Maar mijn reactie was ook met als idee dat je ook natuurlijk bij jezelf kunt nagaan of er geen andere oorzaken zijn. Ik heb zelf soms ook periodes met erge slapeloosheid, maar ik weet dat dit komt doordat ik in die periodes gestrest ben, niet genoeg daglicht/beweging oid heb gehad, niet genoeg 'mentale' rust heb genomen waardoor ik heftige dromen krijg. En zelfs als je het idee hebt dat je niet gestrest bent, kan er altijd onbewust iets spelen waardoor je toch nachtmerries krijgt.

Maar het is natuurlijk wel opvallend dat erg veel mensen dit ervaren tijdens de volle maan. Mijn persoonlijke mening is dat dit gewoon puur toeval is, en dat er dus toevallig een groep mensen (die wellicht ook wel op andere nachten slecht slapen) tijdens de volle maan slapeloosheid ervaren. Maargoed, iedereen zijn eigen mening, en dat mag ook :)


Is toch juist goed dat je het vraagt! Je hoeft niks klakkeloos aan te nemen :) Ik spreek dan even voor ons allemaal, maar wij zien terugkerende patronen. De ene volle maan is ook de andere niet. Ik vind het leuk om er over te lezen.

Als kind kwamen mijn ouders altijd nog even kijken bij mijn broertje, zusje en mijzelf (aparte kamers) als zij gingen slapen. Met volle maan troffen ze ons alle 3 standaard rechtopzittend, maar wel slapend, in bed aan. Heel creepy, maar heeft voor mij altijf wel iets betekent in deze.

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:56

IsaCalixa

Oh maar denk ook idd niet dat iemand het opvat als 'dat je ons op de tenen trapt' - hoop niet dat je dat zo uit m'n bericht hebt opgevat, want dat was niet de bedoeling. En wat Negerzoen zegt; het is idd ook logisch dat je niet alles klakkeloos aanneemt en je eigen gedachtegang erop nahoudt enz. En iedereen mag daar natuurlijk idd gewoon een mening over hebben.

Ik denk zelf idd alleen dat het niet persé niets is omdat het (nog) niet wetenschappelijk onderzocht en verklaard is geworden zeg maar omdat mij die patronen waar Negerzoen het over heeft ook opvallen en het toch wel heel specifieke dingen zijn die je dan voelt/overkomen. Maar ik snap ook heel goed dat er sceptische vragen e.d. komen vanuit mensen die er bv. of zelf (nog) geen ervaring in hebben gehad en/of gewoon het liefst ook onomstotelijk wetenschappelijk bewijs willen zien dat iets als dit er is - wat ik ook zeker kan begrijpen.

Maar het blijft met dit soort dingen echt lastig vind ik ook om te discussieren want mensen die iets voelen/meemaken kunnen een ander die er nuchter en eventueel sceptisch naar kijkt, ook gewoon niet overtuigen en zeker niet als er idd geen 'bewijs' is van onderzoeken en uitkomsten waarin naar voren komt dat het 'echt' is.

Zo is er ook eens een edelstenen topic geweest (geen idee of het nog actief is eigenlijk), maar ik vond dat ook wel een leuk en interessant topic totdat het ook telkens maar in rondjes bleef gaan op een gegeven moment, tussen mensen die wel denken/vinden/voelen dat je er 'energieën/krachten' uit kunt halen bv. en daar wat mee 'doen' en mensen die het idd niet meer als 'mooie stenen' vinden. Daar kom je gewoon niet overeen ook dan onderling. Zijn echt lastige onderwerpen omdat er van beide kanten altijd heel uitgesproken meningen over zijn haha.

Negerzoen
Oh, dat klinkt best wel creepy idd wat je omschrijft over wat je ouders meemaakten vroeger!

---

Ik vind het idd ook erg leuk om erover te lezen en vooral ook om bv. in dit topic te zien dat zoveel specifieke dingen overeenkomen met wat iedereen onderling opmerkt/voelt/meemaakt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:10

IsaCalixa schreef:
Jeetje, het verbaast mij dat zo veel mensen de verklaring voor het niet kunnen slapen bij de volle maan leggen.. Ik heb me er verder niet over ingelezen hoor, excuses. Maar het enige wat ik me kan bedenken dat de volle maan wat extra licht in je kamer veroorzaakt. Maar daar heb je toch gordijnen Voor?

Het lijkt mij dat er veel meer logischere verklaringen zijn voor slapeloosheid.. zoals piekeren, een drukke dag gehad, bepaald eten of drinken, de temperatuur in je kamer etc etc..

Ook onrustig dromen kan verklaard worden doordat je nog veel dingen moet verwerken, of dat je je (onbewust) ergens zorgen om maakt etc..


Ik link het ook niet aan volle maan hoewel ik soms bij heldere hemel wel last kan hebben van het licht van volle maan.

Wat een kak nacht. Uiteindelijk opgestaan en gaan lezen. Om half vijf weer naar bed bijna weg, blaft de hond grrrr

Gothico

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:01

Ik weet dat het raar klinkt, maar ik ben vanwege mijn slechte slapen naar een slaappoli geweest.
Ze erkennen het probleem met volle maan. Maar daar hebben ze ook geen idee hoe dat komt.
Vannacht zal ook weer zo'n braaknacht worden.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:54

Ik heb eigenlijk altijd alleen last 2 dagen voor de volle maan. Dan lig ik echt die nacht te spoken en meestal kom ik er paar dagen later achter dat het volle maan was.

Maar geloof echt wel dat de energie van de maan invloed heeft op de mens. Als het de zee beïnvloed, dan vast ook de mens

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:39

Je wilt niet weten hoe mijn nacht was, verschrikkelijk.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:46

Ja vannacht was wel het toppunt :\

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:59

Yep ook hier klote geslapen. Steeds wakker en veel draaien, niet uitgerust wakker geworden

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:43

Ik ben ook enorm nuchter, maar geloof heilig in energie. Geloof dan weer niet in toeval :D
Ik zie het overal terug, het effect van Volle Maan. Bij mezelf, bij de koeien en paarden, maar wat te denken van de zee. ;)

En iedere volle maan is anders, de astrologie erbij is superinteressant en ik lees de uitleg altijd graag bij de volle maan en de nieuwe maan natuurlijk ook. :j
Die van gister, daar resoneert ik enorm mee. Kont aan alle kanten naar me toe en terug. Bizar.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:15

Lezen jullie ook bepaalde blogs of bepaalde Instagram accounts voor updates rondom de volle maan?

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:36

Hier ook een dramatische nacht achter de rug pff.. Hopelijk komende nacht toch beter #slaapgebrek

@Juangi,
ik lees eigenlijk normaal niks over updates ofzo nee, maar na wat Jaan81 schrijft raak ik wel enthousiast om het wel te gaan doen haha.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:16

Ik lees het zodra ik door heb dat het volle maan is :j dan vind ik het interessant om de 'werking' van deze te lezen. Vaak kan ik me er wel in vinden als ik de voorgaande dagen bekijk.

_Madelon

Berichten: 4760
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:50

Vanavond eindelijk weer heerlijk slapen! Ik vond het een heftige deze keer. Niet zo zeer heel veel wakker geweest maar de dromen en het onrustige gevoel vond ik dit keer erger.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 07:07

Een stuk beter geslapen afgelopen nacht, het onrustige gevoel is ook weg. Nu lig ik wakker van de gierende wind rond t huis en de dakpannen die af en toe klapperen

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:17

Juangi schreef:
Lezen jullie ook bepaalde blogs of bepaalde Instagram accounts voor updates rondom de volle maan?

Jep :j Ik volg er op Instgram een paar, astrologyrocks (ben ook maancursus aan het doen van haar, zeer boeiende materie) en mooncalander. Inspirerendleven.nl heeft ook altijd uitleg van de maanstand etc op hun site staan, ook fijn om te lezen.