Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:27

Oh! Ik doel daarop op de bielefelder en de faverolle! :) Sorry voor het misverstand.

Ben van de sasso en de koekoek juist heel tevreden. Binnenkort wordt de eerste sasso geslacht en ben enorm benieuwd naar de smaak!


JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:22

Ah oké. Misverstandje ;)

Hier inmiddels weer 2 kuikens geboren, nog 3 eieren te gaan maar ik verwacht er nog hooguit 2. Één van de kuikens is denk ik in het ei al overleden.

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:00

Moonfight schreef:
Century schreef:
Ik wilde graag Bielefelders en Orpingtons... :\. Dat is misschien dus niet slim...

Ik heb dus niet de problemen met mijn Orpingtons als dat demolenhoek had met de bielefelders ;)


Wil je nog kippen/kuikens kwijt dan :D

Moonfight
Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 21:28

Ik heb eventueel wel wat voor je als je wilt :)

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:23

Dat klinkt wel heel tof! Helaas heb ik nog niet de tuin / het hok gereed (we zijn nog niet zo lang geleden hier naartoe verhuisd), maar ik hoop wel dat dat nog deze zomer gaat lukken. Maar kan nog wel wat maandjes duren. Geen idee of je dan nog Orpingtons kwijt wil, maar anders neem ik tegen die tijd wel contact met je op en kijken we dan :)

Moonfight
Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 10:39

Momenteel heb ik ook niks hoor. Had ze op marktplaats staan en ben nu alle hennen van dit jaar kwijt. Maar ik heb nog wel wat hennen op eitjes zitten waar ik nog wel wat hennetjes. van verwacht. Laat maar weten :)

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:30

Dat klinkt goed! Hopelijk heb ik het hier dan ook gereed tegen die tijd :D

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:43

Hier toevallig iemand in westen Groningen/oosten Friesland/noorden Drenthe met heel jonge kuikens die een paar kwijt willen.
Mijn kippendames lijken niet één kuiken te krijgen, dus ik zou er graag wat onder stoppen zodat ze niet voor niets al die tijd hebben gezeten.


Ik geef hun eigen eieren nog een dagje of wat, en dan maak ik ze open om te zien op welk punt het fout is gegaan. Zonde joh! Ik was zo benieuwd naar de kruisingen krulcochin met brahma/orpington/jersey giant. :(

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:45

Ah zonde zeg :( Klinkt een hele interessante kruising.

Ik wist niet dat je Jersey giants had! Tevreden van? :)

HopeMyDay
Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:49

Houden jullie bij hoeveel geld jullie investeren en hoeveel er aan "opbrengst" komt?
Ik hou de voerkosten voor de dieren en de investeringen in de tuin bij en verreken wat er binnenkomt met de supermarktprijzen (want dat is wat je in wezen bespaard op je supermarktrekening).
Ik doe dit wel en merk dat mijn kippen dit jaar nu al dik hun voerkosten eruit hebben in eieren met 7 leghennen die gemiddeld door het jaar 4 eieren p/d leggen, in de winter wat minder maar nu in de zomer heb ik geregeld braaf 7 eitjes per dag *\o/*.

Zonde van je kuikens... ik zit te ver weg en heb momenteel kuikens die al iets te groot zijn daarvoor... Wel hele gave kruisingen!

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:47

DeMolenhoek schreef:
Ah zonde zeg :( Klinkt een hele interessante kruising.

Ik wist niet dat je Jersey giants had! Tevreden van? :)


Ja de Jerseys zijn wel echt mijn favorieten. Groot, nooit ziek, vriendelijk in gedrag en goede leggers. Ze groeien langzaam maar wanneer ze dan uiteindelijk slachtrijp zijn zit er ook redelijk wat vlees aan wat ook echt lekker is.



En ik houd het niet bij qua investeren/opbrengst. Kan denk ik qua vlees ook niet uit, aangezien zowel de kippen als de kalkoenen die ik heb trage groeiers zijn. Qua kippeneieren kon het wel prima uit, maar de dames zijn op hun einde, die leggen niet veel meer.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:49

Ik heb dat bij gehouden van elk dier tot de konijnen zijn beginnen sterven. Toen is het boekje van woede en verdriet in een lade beland. Ik hou het wel nog bij voor dieren die eventueel verkocht zouden worden. Bv voor vleeskuikens, dat ik er zeker niet bij inschiet.

Julius juut: Klinkt interessant om te kruisen met de sasso. Deze hebben een snellere groei en goede vleesaanzet zonder te snel te groeien. Als ze de groei van de jerseys wat kunnen versnellen met even goede vleesaanzet kan dat nog wat worden :j

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:31

julius_juut schreef:
Hier toevallig iemand in westen Groningen/oosten Friesland/noorden Drenthe met heel jonge kuikens die een paar kwijt willen.
Mijn kippendames lijken niet één kuiken te krijgen, dus ik zou er graag wat onder stoppen zodat ze niet voor niets al die tijd hebben gezeten.


Ik geef hun eigen eieren nog een dagje of wat, en dan maak ik ze open om te zien op welk punt het fout is gegaan. Zonde joh! Ik was zo benieuwd naar de kruisingen krulcochin met brahma/orpington/jersey giant. :(


Ik woon wel in de buurt, maar heb momenteel geen kuikens "over". Balen dat er niks uit de eieren is gekomen! :(

Over kosten;
Mijn volwassen konijnen krijgen alleen groente uit eigen tuin, gras, hooi en water. Ze kosten in onderhoud dus vrijwel niks. Alleen als een moer met jongen zit of bijna jongen krijgt krijgen ze biks bijgevoerd. Jonge konijnen hebben snel last van gasbuik en dan sterven ze meestal allemaal kort achter elkaar, dus nadat ze enkele weken oud zijn stap ik pas over op het hooi/groente dieet. Er is minder uitval als jonge konijnen konijnenvoer krijgen ipv het hooidieet. Dit doe ik ik kleine stapjes. Andersom is het trouwens ook zo! Konijnen die altijd alleen een hooidieet krijgen en ineens veel biks aangeboden krijgen sterven ook aan gasbuik!

De kippen krijgen groente en gras uit eigen tuin en wat keukenrestjes. Verder scharrelen ze het meeste eten zelf bij elkaar. In de ochtend krijgen ze een klein handje legkorrel. Ik doe 1,5 tot 2 maanden met een zak van €10,- :')

De eieren verkoop ik nu per 6 voor €1,- we hebben ongeveer 12 eieren per dag. Elke dag worden er twee doosjes eieren verkocht. Zodra ik het neerzet is het een uur later weg :+

Alles wat ik verkoop gaat in een potje. 1x per jaar haal ik dat potje leeg en dan doen we er iets leuks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:57

Hier is er nu iemand verderop in de straat onder mijn prijs gegaan. 10 eieren voor €1. Dus momenteel verkoop ik niets meer want ik vraag €1.5 voor 10. Eerlijk gezegd geef ik ze dan nog liever weg als het zo moet gaan. :)

Uiteraard die persoon zijn goed recht hoor :)

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:10

julius_juut schreef:
Hier toevallig iemand in westen Groningen/oosten Friesland/noorden Drenthe met heel jonge kuikens die een paar kwijt willen.
Mijn kippendames lijken niet één kuiken te krijgen, dus ik zou er graag wat onder stoppen zodat ze niet voor niets al die tijd hebben gezeten.


Ik geef hun eigen eieren nog een dagje of wat, en dan maak ik ze open om te zien op welk punt het fout is gegaan. Zonde joh! Ik was zo benieuwd naar de kruisingen krulcochin met brahma/orpington/jersey giant. :(


Ik heb nu 3 hele jonge kuikens (3 dagen oud). Maar ik woon tegen het zuiden van Drenthe aan, bij Hoogeveen. Weet niet of dat te ver voor je is? Het zijn Mechelse koekoek kuikens.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:42

DeMolenhoek schreef:
Hier is er nu iemand verderop in de straat onder mijn prijs gegaan. 10 eieren voor €1. Dus momenteel verkoop ik niets meer want ik vraag €1.5 voor 10. Eerlijk gezegd geef ik ze dan nog liever weg als het zo moet gaan. :)

Uiteraard die persoon zijn goed recht hoor :)

He wat flauw.... :(
Dan zou ik ze zelf allemaal inmaken in azijn voor in de winter. Die gaan bij ons in het gezin ook super snel op! :))

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:45

Smaken ze dan ook echt naar azijn? Of valt dat best mee?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:05

DeMolenhoek schreef:
Smaken ze dan ook echt naar azijn? Of valt dat best mee?

In Amerika noemen ze het sour pickled eggs :)) ze zijn inderdaad wel zuur, maar als je twee eetlepels suiker toevoegt dan is het goed te doen als je niet van zuur houdt :j zelf gebruik ik altijd kruidenazijn en lekker veel rozemarijn en knoflook. Manlief spoelt de eieren voor consumptie altijd even af met water. Hij is niet zo gek op azijn :')

Ikzelf kan makkelijk een hele pot eieren op in een ochtend :') mijn zoon en zijn vriendjes ook :+

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:13

JudithO schreef:
julius_juut schreef:
Hier toevallig iemand in westen Groningen/oosten Friesland/noorden Drenthe met heel jonge kuikens die een paar kwijt willen.
Mijn kippendames lijken niet één kuiken te krijgen, dus ik zou er graag wat onder stoppen zodat ze niet voor niets al die tijd hebben gezeten.


Ik geef hun eigen eieren nog een dagje of wat, en dan maak ik ze open om te zien op welk punt het fout is gegaan. Zonde joh! Ik was zo benieuwd naar de kruisingen krulcochin met brahma/orpington/jersey giant. :(


Ik heb nu 3 hele jonge kuikens (3 dagen oud). Maar ik woon tegen het zuiden van Drenthe aan, bij Hoogeveen. Weet niet of dat te ver voor je is? Het zijn Mechelse koekoek kuikens.


Pfoei, dat is 80 kilometer enkele reis. Dat vind ik stiekem een beetje te veel helaas. Jammer!


Is hier sowieso een beetje een probleem hoor. Veel beesten zijn beter te krijgen in het midden van het land. :P Ik wilde ook graag 'plofkalkoen' in mijn breedborsten inkruizen, maar dat soort spul is hier gewoon niet levend te koop. -O- Ook ruilen van hanen komt geen enkele reactie op.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 03:08

Djoena schreef:
DeMolenhoek schreef:
Smaken ze dan ook echt naar azijn? Of valt dat best mee?

In Amerika noemen ze het sour pickled eggs :)) ze zijn inderdaad wel zuur, maar als je twee eetlepels suiker toevoegt dan is het goed te doen als je niet van zuur houdt :j zelf gebruik ik altijd kruidenazijn en lekker veel rozemarijn en knoflook. Manlief spoelt de eieren voor consumptie altijd even af met water. Hij is niet zo gek op azijn :')

Ikzelf kan makkelijk een hele pot eieren op in een ochtend :') mijn zoon en zijn vriendjes ook :+

Kan ik beamen, deed ik vaak toen we nog kippen hadden, erg lekker.

Veriye
Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:25

Djoena, heb je daar een recept voor mij?

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:30

Snap ik Julius, is wel erg ver ;)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:16

Veriye schreef:
Djoena, heb je daar een recept voor mij?

Ik zal zo even een foto maken van mijn recept :j

Veriye
Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:27

Wat lief! Bedankt <3

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:14

Veriye schreef:
Wat lief! Bedankt <3

Hopelijk kun je het lezen :+ :D
Het staat er nog niet bij, maar ik doe ook altijd een takje rozemarijn erbij, dat geeft een heerlijke kruidige smaak <3

Ik doe altijd 6 eieren per pot, dus dit is voor twee potten :j

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, _Lois_, Amazonbot, Earth, Fayyah19, Galeo, gonniee, Josien_, judithM, leonie1988, Lisanne_S, Pieke_Gwen, rien10, Selina en 156 bezoekers