Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:09

Wat ongelofelijk kl*te DeMolenhoek!
Pluimvee (en ook konijnen) zijn erg lastig en snel vatbaar voor ziektes en roofdieren. Maar geef de moed niet op! :(:)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:12

Momenteel (hout vasthouden!!!!) doen de kuikens van 5 weken het heel erg goed. Had er 10 van verkocht en kreeg complimenten van de koper over de kwaliteit en de verzorging. Terwijl ik bij de vorige ronde er heel veel dood had. Dat was toen mijn fout gebleken door te snel te sterk voeder te gaan geven, ondanks dat er op stond dat het vanaf 3 weken mocht. We zoeken wel verder hoe of wat... Zijn nu aan het kijken om 5 volwassen barberie eenden te kopen.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:22

Wij zijn inderdaad ook aan 't kijken naar wat oudere dieren :Y)

Het is lastig om uit te vogelen wat wel en niet werkt. Iedereen doet het weer net wat anders en elk ras/dier is ook weer anders. Eendjes vond ik veel intensiever en lastiger als kippenkuikens.
En zo leren we elke keer weer bij :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:23

Wij hebben ook een keer eieren gekocht, stuk of 20 geloof ik, om een keer een ander ras te proberen.

Van de 20 was er echt geen een bevrucht bleek later toen we ze maar open hebben gemaakt na 23 dagen in de broedmachine..
Gekochte "bevruchte" eieren geven dus ook geen garantie dat dat ook echt zo is.

Met onze eigen eieren hebben we nooit problemen gehad.
Als ze uitgekomen waren, waren de ratten en vogels (eksters en kraaien) wel weer een probleem.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 11:33

Och wat een drama allemaal met het pluimvee zeg!
Snap wel dat de moed dat in je schoenen zakt, maar geef niet op!

Barberie/muskus eenden vind ik ideaal. Wij hebben zelf een trio wat in de winter enkel een hand legkorrel krijgt bij strenge vorst. De rest van het jaar voer ik ze niet. De 2 dames maken zelf een nest en broeden super. Het enige wat wij hoeven te doen is de jonge eenden in de vriezer stoppen.

Hier is het juist een beetje een ontploffing aan kuikens/kippen. Ik geloof dat we nu rond de 150 zitten. Ik mag de broedmachine niet meer aan van mijzelf :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:00

150 :oo
Hoeveel grond heb je voor ze?
Ik had er vorig jaar op het hoogtepunt iets meer dan 50, dat vond ik al veel hihi.

Wat ontzettend balen DMH...
Hoeveel eenden heb je nu nog over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:03

4. Antibiotica is onderweg.

Hier mijn eerste deur verkoop gedaan. Had wat jonge courgettenplantjes over. Te koop gezet aan €0.50. Riep daarnet mijn vriend bij thuiskomst: Volgens mij heb je een plantje verkocht! En inderdaad. €0.50 in het potje :D Ben er super trots op :')

150, wauw :oo
Ik heb nu 20 grote kippen en nog een 15 kleine, waarvan er nog 5 zijn gereserveerd. 9 kuikens, 6 kalkoenkuikens, 4 eenden, 11 kwartels, 5 konijnen en 5 schapen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:16

Ik heb nu nog maar 5 volwassen kippen waarvan 2 hanen (één haan gaat de verkoop in). Nu nog 4 kuikens, over een week of 2 verwacht ik er weer een paar (nog geen 10).
De kuikens zijn allemaal voor de verkoop, wat niet verkocht wordt gaat de vriezer in over een half jaar. Verder verkoop ik ook broedeieren, daar heb ik gisteren de eersten van verkocht.

Gisteren de eend afgemaakt. Die was helemaal op, kon al 2 weken nauwelijks meer lopen. Ging sinds zondag weer een stuk beter, maar gisteravond ineens weer heel slecht. De gewrichten in de poten waren gewoon helemaal op. Dat was de druppel voor ons, dus hebben we hem uit zijn lijden verlost.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 10:27

De volwassen kippen lopen op 500 vierkante meter. Al het kleine grut loopt gewoon los op 7000 vierkante meter. Ik hou gelukkig niet alles zelf. In de winter hebben we er niet meer dan 20.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:27

Hier zijn vannacht 5 van de 10 eieren uitgekomen en er zijn nog een aantal eieren aangepikt. De jonge moeder doet het goed <3

Afbeelding
Afbeelding

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:14

Leuk Djoena! Hier verwacht ik vanaf volgend weekend weer een paar kuikentjes. Niet zoveel, ik verkoop te veel broedeieren :')

Iemand hier trouwens nog tips om hennen broeds-af te krijgen? Ik durf de eieren niet meer in het hok uit te laten broeden met de haan erbij en heb geen mogelijkheid om de hen apart te zetten. Maar deze hen blijft gewoon zitten, ook als je alle eieren er dagelijks onderuit haalt.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:13

Oh wat mooi! Hier zouden komende donderdag de eerste kuikentjes kunnen komen. Ik ben benieuwd.


Wat betreft broeds-af krijgen: De kip koud zien te krijgen. 'Vroegah' gingen ze in een jutezak in de wind aan de waslijn. Zorgen dat ze geen plek hebben om lekker te zitten broeden is soms al genoeg, dus even ergens zetten zonder legnest of lekker strooisel.

De echte stijfkop hier heb ik wel eens een aantal keer op een dag in de regenton gehouden zodat ze echt afkoelde als laatste redmiddel, anders was het haar zichzelf laten doodbroeden op een leeg nest. :(

Schijnt dat je tegenwoordig bij de dierenarts ook kunt laten spuiten, maar daar zou ik zelf geen fan van zijn, dan doe ik het liever door ze gewoon koud te krijgen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:18

Ik heb er wel eens een in een metalen hondenbench gezet voor een dag of 2. Toen was het ook klaar.

Overigens hebben we hier nooit problemen gehad met de hanen bij de kuikens. Enige reden dat ze hier apart gingen was omdat er anders steeds eieren bij gelegd werden.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:23

Ik gebruik ook altijd een metalen hondenbench :j hier hebben ze maar maximaal 2 dagen bench-zitten nodig om broedsaf te zijn.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:33

Ik heb alleen geen bench, want geen hond :D
Bij het vorige broedsel was een ei aangepikt door een haan op het moment dat ze begonnen uit te komen. Daarna moest ik dus alle overige eieren als de bliksem in de broedmachine leggen, want madam hen was dusdanig geschrokken van het tafereel dat ze per direct broeds-af was. Vandaar dat ik er huiverig voor ben geworden...

Apart zetten op een kaal vloertje kan wel, denk dat ik dat ga proberen.
Legnest zit ze niet in, ze zit lekker in het strooisel op de grond. Legnesten zijn voor mietjes (ofzo. Gebruiken ze nooit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:45

Wat leuk, kuikentjes *\o/* Voor broedse kippen geen tips. Nog geen last van gehad gelukkig.

Hier waren de kippen begonnen met hun eigen eieren op te eten. Dus mijn vriend heeft een wegrol bak gemaakt. Sindsdien leggen die trutten buiten :+ Ze pikken ze nu wel veel minder kapot en kan weer regelmatig eitjes rapen. Ze hebben gelukkig ook een vrij beschutte plaats gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:49

Oh trouwens: Voorlopig kan ik de faverolles als dubbeldoel ras enkel afraden. Ik heb enorm veel pootproblemen. Heel veel problemen aan de gewrichten. Ongeveer 50% heeft misvormde gewrichten en halen het niet.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:41

Zo, dat is wel een enorm percentage! Weet je hoe het komt? Inteelt?

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:56

Zo dat is niet mis... Heb je de leverancier van de eieren (of fokker of wie dan ook) ook al ingelicht? Misschien dat zij deze problemen herkennen?
Volgend jaar ga ik weer voor australorps.. Ben dol op mijn haan :))

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:08

DeMolenhoek schreef:
Oh trouwens: Voorlopig kan ik de faverolles als dubbeldoel ras enkel afraden. Ik heb enorm veel pootproblemen. Heel veel problemen aan de gewrichten. Ongeveer 50% heeft misvormde gewrichten en halen het niet.

Oh wat klote zeg! -O- echt super vervelend...


HopeMyDay schreef:
Zo dat is niet mis... Heb je de leverancier van de eieren (of fokker of wie dan ook) ook al ingelicht? Misschien dat zij deze problemen herkennen?
Volgend jaar ga ik weer voor australorps.. Ben dol op mijn haan :))

De kuikens die hier uit zijn gekomen zijn ook Australorp :j

Onze volgende broedse kip krijgt Marans :j en degene daarna Groninger Meeuw

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:10

Wat naar zeg DeMolenhoek... Het zit je niet mee hè :(:)

Broedse hen zit op een kaal vloertje, heel verontwaardigd. De haan vindt het prachtig, die zit de hele tijd voor het raam te kijken :')

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:12

JudithO schreef:
Wat naar zeg DeMolenhoek... Het zit je niet mee hè :(:)

Broedse hen zit op een kaal vloertje, heel verontwaardigd. De haan vindt het prachtig, die zit de hele tijd voor het raam te kijken :')

Haantje de voorste :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:13

julius_juut schreef:
Zo, dat is wel een enorm percentage! Weet je hoe het komt? Inteelt?


Kan, maar ze komen van 2 verschillende kwekers en beide groepen hebben het. Ik vermoed eerder een rasgebonden afwijking.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:16

Zonde zeg! Met dieren van verschillende kwekers denk je inderdaad al gauw dat het aan het ras ligt in plaats van aan een slechte kweker.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:16

Djoena schreef:
JudithO schreef:
Wat naar zeg DeMolenhoek... Het zit je niet mee hè :(:)

Broedse hen zit op een kaal vloertje, heel verontwaardigd. De haan vindt het prachtig, die zit de hele tijd voor het raam te kijken :')

Haantje de voorste :')


Hij zit dan dus op een klein afdakje, en dan natuurlijk gaan kraaien want dat hoort vanaf een zo hoog mogelijke plek :D Maf beest.

Ik had van de week mijn andere haan te koop gezet. Ik had 2 hanen op 3 hennen, beetje te veel van het goede. Met dank aan marter en buizerd.. Ik had verwacht dat hij wel even te koop zou staan, was hij met een dag al verkocht :oo