Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-20 18:00

Mag ik vragen wat iedereen zo spannend vind aan wecken?

Mooi zo de hele groep bij elkaar DMH! Meen je van dan abces! Wel al opengebroken dus? Dan zal ze vast snel genezen :D


Century
Berichten: 5899
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:03

Voor mij omdat ik het nog nooit heb gedaan haha. Maar ik neem aan dat als je je aan de regels houdt het gewoon moet kunnen!
Inmaken (zoet of zuur) was ook nieuw voor mij dit jaar, en tot nu toe lijkt dat goed te gaan.

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:20

Wat betreft bramen snoeien: Als je de mogelijkheid hebt om een brandbultje in de buurt van je te snoeien bramen te laten branden is het een stuk minder vervelend.
Brandbult opstoken met wat droog hout, bramen knippen met de langste tang die je hebt en dan met de mestvork oppakken en op het vuur gooien. Scheelt heel veel gaten in allerhande lichaamsdelen en kleding.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:45

Century schreef:
Leuke namen :) En leuk om je kudde zo te zien!
Wecken vind ik ook wat spannend hoor, maar alles in de vriezer, dan gaat ie te snel vol. En zoveel ruimte voor vriezers hebben wij niet helaas!

Net weer bramen gesnoeid. Nog een uurtje en dan zit het er weer op voor dit jaar. Kost in totaal zo'n 6-7 uur per jaar. Dat is nog te doen, maar die doorns... ik zit er dan toch weer aan te denken om ze te verwijderen en er iets doornloos voor in de plek te zetten. Maar ja, dat is zo slecht te doen heb ik begrepen... dilemma.


Respect hoor, je moet er maar zin in hebben _/-\o_

Idinn: Wij hadden dat op onze voormalige weide. Wat een horror was dat. Constant de stroom weg omdat de bramen er weer rond groeiden.

Moonfight: Veel werk voor geen resultaat :D Heb altijd schrik dat het mislukt. Moet er echt gewoon eens aan beginnen. Had dit jaar peren geweckt maar moet het recept toch nog even aanpassen.

Was inderdaad al open gebroken. Gaat niet groot geweest zijn want was ons ook niet opgevallen. Maar het is toch even schrikken als je de staart vol pus ziet :)

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:49

Een van onze paarden heeft een melanoom die weleens open gaat, ook zo'n lekker gezicht. Aangezien deze net naast de anus zit is het altijd even goed kijken wat het is.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:52

Oh wat heb je een geluk dat het daarbij blijft! Hier een ruin waarbij het melanoom inwendig was opgegaan. Binnen de 3 weken had hij 100 kilo extra aan vocht en moest ik hem laten gaan.

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-20 18:53

Oh nee joh, gewoon geteste recepten gebruiken en schoon werken en dan gaat het bijna altijd goed!

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:56

DeMolenhoek schreef:
Oh wat heb je een geluk dat het daarbij blijft! Hier een ruin waarbij het melanoom inwendig was opgegaan. Binnen de 3 weken had hij 100 kilo extra aan vocht en moest ik hem laten gaan.

We vragen ons al jaren af hoe lang het goed blijft gaan maar vooralsnog is het nog steeds de bitchy 24-jarige merrie die niet over zich heen laat lopen zoals we haar kennen:')
We houden haar goed in de gaten en gaan ook niet met haar dokteren als ze iets krijgt maar zolang ze zo rond blijft huppelen mag ze blijven.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Marcella
Berichten: 36584
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:24

DMH mooie groep schapen. Vleeskippen zien er ook goed uit. :j *\o/*
Lief kopje heeft de geit. <3
Century oef bramen met doorns, maar zijn zover als ik weet wel de lekkerste. :9 Bij mij kwamen de doorns zelfs door de snij werende handschoenen. :=
Moonfight schreef:
Mag ik vragen wat iedereen zo spannend vind aan wecken?

Nooit eerder gedaan.

:=
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Dit zat allemaal bij de Weckketel + sappan.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
De paar potjes voor 10 euro. := Heb 1 potje wat de glasbak in kan is iets teveel beschadigd. Missen wel wat deksels en sommige zijn behoorlijk antiek geloof ik.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Veriye
Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:35

Wow, waar heb je dat allemaal vandaan? Ik wil ook een weckketel.

Wat fijn DMH dat de stal weer vol zit. Mooi groepje inderdaad.
Hoe lang nog tot de vleeskippen op wintersport gaan?

Century
Berichten: 5899
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:26

Dat is een flinke verzameling, Marcella!

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:49

Aan de klemmen te zien, zijn die deksels inderdaad aardig antiek. Vermoed dat je rubbers zozo zijn als die net zo antiek blijken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:26

Oh god, ik heb er net voor gezorgd dat mijn vriend zijn contract kwijt is -O- Mijn vriend is volledig zelfstandige geworden. Maar er zijn nu al enkele maanden strubbelingen met zijn baas. Al meermaals ontslag ingediend zodat hij kan factureren ipv loondienst. Baas blijft dit keer op keer weigeren en zoekt altijd extra drogredenen om het niet te aanvaarden etc. (Dit zorgt bij ons nu ook voor problemen. Omdat je niet meer op contract uren mag werken dan als zelfstandige) Nu had vriend voor vandaag een dag verlof. Kregen wij zaterdag een heel onvriendelijk bericht dat hij moest komen vandaag en anders was het zijn fout dat het werk niet af geraakte. Ook waren nu ‘opeens’ zijn verlofdagen al op. >;) Na de opgelopen spanningen heb ik (ben de ‘boekhouder’ van het bedrijf dus heb gelukkig ook wel wat te zeggen over uurregistratie, planning etc) terug gereageerd dat de dag verlof al 2 maand is goedgekeurd, deze tijdig moet afgemeld worden en dit uberhaupt geen probleem had mogen zijn dat hij nu opeens een dag verlof te kort kwam als hij dat ontslag eens zou willen aanvaarden. Wij hebben ondertussen al 2 maand geduld omtrent dat, hadden al lang de wettelijk weg via de vakbond kunnen bewandelen. Zijn nog zo loyaal op dat niet te doen en telkens in gesprek te gaan.

Heeft vriend nu net zijn ontslag ontvangen dat hij helemaal niet meer moet gaan (hij ging er 30 uur per week als zelfstandige blijven en 20 uur per week voor zichzelf) en dat het nutteloos is om verder te reageren op de ‘beschuldigingen’.

Just going great over here :') Moest nog ontbijten maar mijn eetlust is nu wel helemaal weg.

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:39

Laten we het er maar op houden dat 2021 ongetwijfeld een beter jaar voor jullie gaat worden.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:40

Balen weer dmh, maar probeer het maar positief te zien, nu is hij iig vrij om te werken waar hij wil zonder verlof etc aan te moeten vragen.

Mijn vader heeft ook jaren als zelfstandige voor een bedrijf gewerkt, inclusief auto van de zaak etc. Je moet alleen net het goede bedrijf treffen ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:44

lizy29 schreef:
Laten we het er maar op houden dat 2021 ongetwijfeld een beter jaar voor jullie gaat worden.


Kan bijna niet anders meer :')

Palousa: Ja, wij hebben nog wel wat optie’s. Het komt momenteel nogal wat rauw binnen na al de rest. Zeker met wat wij allemaal voor die baas hebben gedaan. Maar blijkbaar lig je dus buiten het moment dat je eens niet springt en vliegt. Misschien moeten wij dit toch maar als een teken zien om alles te nemen en onze boerendroom achterna te gaan :D

Marcella
Berichten: 36584
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:42

DMH misschien toch even vakbond erop zetten en alles laten controleren. Wie weet valt er nog een vergoeding los te krijgen om wat voor reden. }:)

tamary schreef:
Aan de klemmen te zien, zijn die deksels inderdaad aardig antiek. Vermoed dat je rubbers zozo zijn als die net zo antiek blijken.

Klopt zitten behoorlijk wat Vegla (Le Meilleur & Weck) potten tussen, maar een hoop hebben ook niet meer de originele glazen deksels (vermoed ik). De rubbers in de bak vallen zeker niet tegen. Dacht alleen geef ze even waterbadje zit er een poeder onderin en dat wist ik niet dus gooi die bak zo het water leeg inclusief de poeder. :')

De onderste rubbers waren het best, maar die zaten vol in het poeder. Nu alleen uitzoeken wat die poeder is, maar vermoed dat het ervoor zorg dat de rubbers goed blijven. :=

Heb een potje dat de glasbak in mag wegens een hap uit de rand. En zit even te twijfelen of ik de echt vieze potten ook weg gaat gooien of eerst proberen schoon te maken. Ben alleen blij dat alles nu staat en past was namelijk even puzzelen. En nu een zoektocht naar vierkanten ringen. := Al zag ik dat hij ook de gewone weckringen gebruik voor de oude potten, maar daar lees ik wisselde verhalen over.

De Vegla worden al 25 jaar niet meer gemaakt. :oo

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:57

Als je zoveel potten hebt zou ik de vieze gewoon weg gooien.

DMH, zie het als een teken dat het tijd is om volledig voor jullie zelf te kiezen. Best time to start a business is in winter (in een crisis dus). Ga ervoor! En dan nog 1,the only way is up ;)

Century
Berichten: 5899
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:24

Ik heb ook oude potten, moest er nog wel rubbers en klemmen voor halen. Ze verkopen nog wel voor de oude potten, ik hoop dat die gaan passen.

Marcella
Berichten: 36584
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:43

Century schreef:
Ik heb ook oude potten, moest er nog wel rubbers en klemmen voor halen. Ze verkopen nog wel voor de oude potten, ik hoop dat die gaan passen.

De vierkante rubbers zijn niet meer te koop en worden ook niet meer gemaakt.

Soms van andere aanbieders maar dan zijn ze duur en matige kwaliteit. Dan zou nieuwe potten kopen goedkoper zijn

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Century
Berichten: 5899
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:23

Vierkant heb ik niet gezien inderdaad. Ik heb alleen ronde potten :). Heb je veel vierkante?
Kon dat poeder trouwens niet soda zijn?

Marcella
Berichten: 36584
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:37

Heb ook ronde potten, maar horen de oude Vegla dus ronde vierkanten rubbers bij.

Lijk eerder oude meel.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Marcella
Berichten: 36584
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:49

Zit nu te twijfelen om 1 (of 2) kistjes voerappels te gaan halen, want wil testen/uitproberen. Heb wel al gelezen dat als je klokhuis en kroontje onder verwijder het restproduct na de sap kan gebruiken voor moes. :')

O conclusie een heel hoop van de oude ringen zijn gewoon zo goed als nieuw. :oo Heb wel een handje ringen weggegooid, maar die zijn te bestellen gelukkig. *\o/*

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-20 19:57

Kan je zeker nog gebruiken voor moes! En anders nog voor appelboter/jam.

Wat een verhaal DMH! Maar misschien wel een teken dat het tijd is om helemaal zelfstandig aan de slag te gaan. Jullie kunnen dit!

Marcella
Berichten: 36584
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:00

Ben een slechte jam eter, maar appelmoes (of peer) snoep ik gerust zo even tussendoor op (en dan gerust ook gelijk een flinke pot). :9 :9 :9 :9

Oh vroeg mij trouwens af heb nog stokboon zaden liggen hierin zitten witte bonen zou ik die ook kunnen gebruiken voor witte bonen in tomatensaus, want anders ga ik wat zetten volgend jaar.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus