Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:15

Hij was hier samen met 1 hen een paar keer het hek naar de andere tuin over gegaan, ik heb vooral de laatste keer met een bezem hem goed terug gejaagd, sinds dien lijkt hij wel weer heeel braaf te zijn.

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond


Marcella
Berichten: 36581
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:27

Inderdaad vast pakken en tegen de grond houden. En inderdaad niet te tam willen hebben. Ga nu wel even regelmatig hennen pakken zodat hij leert te accepteren dat ik die pak zonder dat hij mij pak.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:59

Dus als ik het goed begrijp kan het ook zijn dat je geen bloedluis bij je kippen hebt? Ik dacht eigenlijk dat je per definitie bloedluis in het kippenhok hebt.

Gezellige verhalen over die hanen := Hopelijk is mijn Orpington haan een uitzondering. Personal space heeft hij nog nooit gekend. Hij loopt de hele dag achter me aan te tokken en hij vindt het heerlijk om te knuffelen. :+ 24 weken zijn ze nu. De hennen leggen nog niet. We willen misschien gaan bijlichten en anders wacht ik tot het voorjaar, is ook niet erg.

[ img ]

[ img ]

HopeMyDay
Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:03

Lieve hanen bestaan ook hoor! Ik kreeg ooit een hele lieve haan van een hele rare man hier in het dorp. Jaren later kweek ik nog altijd verder met de achterkleinzonen van diezelfde haan. Iedereen in het dorp weet mij ook te vinden als ze een lieve, grote haan zoeken. Die hele lijn is namelijk fantastisch lief <3 . Een goede haan is mij meer waard dan een goede hen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:31

Wij zitten met een lijn hanen die erg vriendelijk zijn tot ze een jaar worden. Dan vallen ze tot bloedens toe aan. Prima hanen. Goede vleesaanzet. Enkel zonde dus van het karakter na een tijd.

Marcella
Berichten: 36581
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 23:41

Kan wel merken dat de haan die ik nu heb een veel liever karakter heeft dan de vorige.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 07:18

Jonge hennen hoef je de eerste winter meestal niet bij te lichten. Die gaan over het algemeen gewoon aan de leg en blijven dat de winter door ook doen.

XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:03

Macella, ik vrees dat de lijn waar mijn kippen uit komen niet zo'n fijne hanen geeft. Toen ze een week of 20 waren was de 1e haan die uitvloog echt een vervelend beest naar de rest toe. Hij zit nu bij de buurman met 2 oudere hanen en hennen, hij heeft daar in 1 hoek van de kippenwei zijn eigen meisjes en doet het volgens mij kwa karakter ook wel goed. Heb hem juist die haan gegeven omdat zij allemaal in een aardige wei lopen en ik dacht dat hij met zijn karakter zijn meisjes wel goed zou beschermen.

De andere 2 hanen die ik had zijn met ik denk 22 weken weg gegaan. 1 was toen echt vervelend en is een keertje in mijn benen gesprongen, de andere ging wel kwa karakter. Degene die ik gehouden heb was het pispaaltje onder de hanen. Ik hoopte daardoor dat hij het beste karakter zou hebben.

Maar oke. uiteindelijk moet ik nu toch ook wel weer een andere haan hebben. Ben alleen een beetje huiverig voor het karakter nu haha

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

kristelhans
Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 12:47

Hi! Al een paar weken lees ik hier geregeld mee, leerzaam topic! Ik zou graag willen mee kletsen als het mag! :) Wij wonen op een verbouwde boerderij en ik heb tot een paar maanden terug altijd mijn paarden aan huis gehad.. nu met kleine kindjes en de winter in aantocht en 2 paarden dood in 1 jaar mijn leenpaard en eigen paard bij de boerman gestald en tot nu toe bevalt dat zo goed dat we onze weide gaan ombouwen tot voedselbos. We hebben al heel veel eetbaars in de tuin en houden een track om het bos heen (met her en der een toegangspoort voor de paarden het bos in) zodat als ik weer paarden aan huis wil ze nog wel ruimte hebben. We zijn steeds een stukje verder in het zelfvoorzienend worden met uitzondering van vlees. Ik eet voornamelijk plantaardig maar de rest van mijn gezin niet, wel heel bewust en we kopen veel lokaal. Ik ben begonnen met een plantenlijst, wat schetsjes en contacten leggen met handige mensen, we zijn nu een soort van aan het einde van de orienterende fase en belanden aan bij het echte, uitvoerbare gedeelte. Of nou ja.. 'we', de man vindt alles best, die laat het voornamelijk aan mij over en doet braaf wat ik zeg. :+

Om even on topic te blijven, wij hebben 4 kippen en hopelijk worden dat er meer in de toekomst, ik vind ze zo leuk! <3

Beer en co

Marcella
Berichten: 36581
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 12:52

Karakter is altijd gokken. Zou zomaar ineens kunnen dat hij net zo agressief word als de vorige. Maar dan ben ik heel simpel en dan kijk ik gewoon verder voor een andere haan.

De agressieve mag door voor de wintersport vakantie. :+

Trouwens nu in 1 van de 3 delen van het nachthok gedeelte zand vervangen voor een vloertje van snel cement en hennepvezel, maar beval nu al super. Het is nu alleen te nat voor snel cement zelfs. := En het help super dat de kippen een kitrandje verwijdert hebben. 8)7

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 23:00

Welkom Kristel :)

Is er iemand die zelf snacks maakt voor de hond? Onze reu die smult van kippenpoten en konijnenpoten. Konijnenoren vind hij maar niets. Ook bij een lam zijn alle 4 de poten voor hem. Bij een varken drogen wij de zwoerden ook voor hem (die lust de teef ook nog wel) Die smikkelt hij lekker naar binnen.
Nu zijn dit zaken die makkelijk drogen en bewaren. Ik vraag mij af of iemand al vleesrepen van kip of konijn heeft gedroogd om aan de hond te geven?

tamary
Berichten: 29052
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 23:04

Antheman? Droogt/droogde long voor de hond. Gebruikte daar een heel simpele ronde droger voor. Gewoon vlees zou ik eerder jerky voor mensen van maken, die eten liever geen long etc. meestal.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Antheman
Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:09

tamary schreef:
Antheman? Droogt/droogde long voor de hond. Gebruikte daar een heel simpele ronde droger voor. Gewoon vlees zou ik eerder jerky voor mensen van maken, die eten liever geen long etc. meestal.

Ja, klopt. Maar ik Barf niet meer, dus vrijwel geen mogelijkheid om aan loopvoetjes en oortjes ed te komen. Wel net voetjes en oortjes van een Bushcraft weekeinde meegenomen en die idd in mijn simpele Bohmann die ik al 15 jaar heb, gedroogd. Verder droog ik alleen nog maar long. En heel soms hart.

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 10:30

Century, leuke nieuwe kipjes! Bleke kam kan inderdaad als ze veel binnen hebben gezeten. Maar ook kippen die nog niet aan de leg zijn/of niet leggen omdat ze bijvoorbeeld in de rui zijn hebben ook een blekere kam.

Moestuin, oliebol he van die ooi :knuffel:. Je weet inderdaad niet zeker of het van het mais komt. Maar snap dat het aan je knaagt.

Over de ophokplicht, hier kan ik ook niks ophokken hoor. Niemand in de omgeving doet dat trouwens. Volgens mij moet je ze officeel afschermen van wilde watervogels. Maar die hebben we bij ons toch al niet.

Welkom Mistic & Kristelhans!

Amber15, tegen bloedluis heb ik bakjes met olie onder de stokken. Ik spray dasty als ik plekken met luis tegen kom (vooral in de zomer). En 1x per jaar spuit ik alles met dasty en daarna de hoge druk er doorheen. Zo houden wij het aardig onder controle. Oja, diatomeeënaarde gebruiken wij ook! Mijn ervaring is dat als je eenmaal bloedluis hebt gehad dat er nooit meer helemaal vanaf komt. Of je moet je kippen een poos weg doen en het hok afbranden.

Mee eens dat schapen erg snel de wil om te leven niet meer hebben :')

Wij hebben op het moment even varkensdrama. Onze Bonte Bentheimer zeug is niet meer ziek maar eet nog steeds mega slecht. Flink afgevallen ook, geen idee wat ik er mee moet....
Onze Husumur zeug daarin tegen is mega vet aangezien ze weer niet drachtig is. Die hebben we voor de 3x naar de beer gebracht. Daar blijft ze een poos staan zodat ze kunnen kijken of ze na 3 weken weer terugkomt. Anders is het voor haar ook einde verhaal ben ik bang.
Wel een nieuwe Bentheimer zeug gekocht die naar ons komt zodra ze gedekt is. Daarnaast nog 2 humuserxbentheimer zeugjes opgehaald gister. In principe voor de vriezer, maar mocht het niet lukken met onze oude husumer zeug dat kunnen we ook altijd nog een nest fokken met deze dames. Helaas is gister de schuilhut van de nieuwe zeugjes+2 borgen van ons helemaal volgelopen met water... We doen ons best om een droge plek voor ze te maken, maar wat een drama met dit weer zeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:56

Ai Marlinde, wat zonde van beide zeugen… Ik zou diegene die slecht eet zo snel mogelijk slachten. Met alle dieren die ik al heb gehad is de ervaring telkens hetzelfde bij slecht eten en afvallen: Of je verliest ze uiteindelijk, of het duurt zodanig lang om er weer iets van gemaakt te krijgen dat het eigenlijk de moeite niet waard is qua kosten/tijd/stress.

Wat zonde van de andere zeug. 3 x leeg voorspelt niet veel goeds. Was dat deze met de baarmoederontsteking na het laatste nest?

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 11:07

Ze is nu 2x leeg geweest, gaat nu voor de derde keer. Als ze daarna nog leeg is gaat er nog een keer een andere beer op. Ze heeft inderdaad baarmoederontsteking gehad vorige keer.

Ik heb toch een soort ijdele hoop dat Marie nog beter gaat eten. Het gaat nu trouwens wel iets beter dan eerst, en ze valt niet meer af. Maar echt aankomen schiet nog niet op. Nadeel is dat ze ook te weinig vet heeft om er goede worst van te draaien...

Mistic
Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:46

@moonfight, waar koop jij de varkens?
Ik ben me een beetje aan het orienteren, maar heb gemerkt (ook met geiten overigens) dat ds juiste informatie vinden best lastig is.
Ik weet volgens mij nog niet de juiste ingangen

Kaleido's El Rosso (Kaleido's Don Pedro x Kennedy)
Daina van het Leemven
Shah IBN Estaman 16-05-1997 - † 25-06-2010

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 06:56

Deze varkens komen bij vrienden vandaan. Meeste via via gekocht, enkele keer via marktplaats. Als je iets wil weten dan help ik graag :)

Gister de zeug geëuthanaseerd. De dag ervoor had ik eigenlijk het idee dat ze weer de oude was. En gister kregen we haar opeens niet meer in de benen.


JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 07:18

He wat sneu...

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:44

Och wat zonde!
Ga je ook iets van een autopsie laten doen om te vinden of het werkelijk het veranderen van voer was of iets anders dat toevallig tegelijk begon?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 14:44

Nee hebben we niet meer gedaan. Het is geen bacterie/virus infectie geweest dus geen gevaar voor de andere dieren. En we hebben er al zoveel kosten aan gehad. Was nog best een ding om haar uit haar iglo te krijgen met alle modder en daarna aan de weg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:03

Zo, er zitten weer 6 konijnen in de koelkast te versterven. Nog 13 te gaan, maar die zullen voor binnen 2 weken zijn. Heel misschien morgen nog enkelen maar dat ben ik nog niet zeker.

Moonfight
Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 16:22

Lekker bezig, maar nog best een aantal te gaan! Hier staan nog 5 eenden op de nominatie maar heb echt geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:06

Hier ontbreekt de zin ook vaak om er aan te beginnen. Maar eenmaal ik eraan begin valt het altijd best mee :)

Wij hadden dit jaar een ooilam waarvan ik echt dat: Dat wordt niets. Handelaar nog gekomen toen ze 5 maand was, die wou er nog geen €10 voor geven. Dus ik dacht: Laat maar lopen. We zien wel.

Als jong lam. Ze was vanaf geboorte de kleinste en is ook altijd de helft kleiner geweest dan haar broer en zus


[ img ]


Lam vandaag op 11 maand. Prachtig aan het uitgroeien.

[ img ]
[ img ]

kristelhans
Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:35

Hi, een tijdje terug heb ik me voorgesteld en ik lees nog steeds met belangstelling mee! Ik heb een vraag en hoop dat hier ervaringsdeskundigen zitten.

We hebben redelijk concrete plannen om op onze hectare een voedselbos aan te leggen. Nu hebben we blijkbaar (toch) een agrarische bestemming op ons perceel (wij waren in de veronderstelling dat die eraf was gehaald door de vorige bewoners) en dat vertraagd ons project aanzienlijk. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de procedure van het wijzigen van het bestemmingsplan? De persoon van de gemeente waar ik contact mee heb ziet het kansrijk in omdat we een heel tof plan hebben aangeleverd. Ik heb van alles opgezocht over wat nou wel en niet kan bij een agrarische bestemming en ik zie bij nevenactiviteiten dat je onder andere noemers toch nog wel wat openingetjes hebt.. Ik hoop dat ik hier wat ervaringen mag lezen! Thanks alvast!

PS ik lees me nu in over de kruimelvergunning, dat is ook iets blijkbaar..

Beer en co


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angieeeee, fleurtjeuh, girlyggirl, Goldwynn, GrapeshotBot, IASCrawler, Klis, Kmbrly, Little_Gift, LouLi, meintje, Olikea, ReadTheRulez, Sanniejtjuh, Saskiaa_, TessaxQuincy en 61 bezoekers