Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:09

Vanmorgen wou ik de vaatwasser aanzetten en heeft mijn vriend het laatste tab gebruikt maar geen nieuwe gekocht. Ik maak mijn waspoeder voor kleding ook al zelf dus dacht: hoezo niet voor de vaatwasser ook? Dus even zelf mijn middel gemengd en geprobeerd. En het werkt! :+
En is ook nog eens goedkoper. *\o/*

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:23

Zeep en detergenten zijn 2 verschillende dingen. Zeep is goed voor gladde oppervlakken (huid of borden), maar blijft makkelijk vast zitten in stoffen als kleding. Hier een uitleg erover :
http://butterbeliever.com/homemade-laun ... -soap-diy/
Ik had het zelf maken ervan ook in de planning zitten, maar afgezien van nog steeds keertje tijd maken voor handzeep, gaat er een (halve) dosis fabrieksgemaakt wasmiddel in de wasmachine.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:01

Interessant artikel.
Ga zeker ook een keer de test maken :)

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:33

Ik reageer erg weinig de laatste tijd, maar vind 't wel altijd leuk om mee te lezen!

Ben heel benieuwd hoe die schuine bomen uitgroeien! Ziet er erg gaaf uit en denk dat 't een mooie bekleding gaat zijn van de schutting!


Wij hadden 't er thuis over dat we graag eens een workshop of korte cursus wilden gaan doen ik de gedachtegang van "homesteading". We zijn 2,5 jaar terug bij River Cottage in Engeland geweest, waar ze een aanbod hebben van allerlei toffe curssusen. Maar... dat kost je meteen een weekend, bootticket, 2 dagen reizen, etc.

Dus, weet iemand interessante workshops/cursussen in dezelfde gedachtegang, maar dan in Nederland?

Ik ben erg benieuwd!

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:47

Afbeelding
Moest hier onkruid wieden en had er dus geen zin in en heb 3 werknemers lopen dus die maar aan het werk gezet. Dit was nadat ze dus al bezig geweest zijn. Wel nog even 3 salamanders gered van de kippen. Morgen maar even poging doen om glad te trekken. Kan er binnenkort doek op en houtsnippers en word het weer verboden terrein.

De 3 werknemers trouwens. :') Die al aardig de tuin aan het overnemen zijn. :+
Afbeelding

Klein deel van de prei wat ik al geoogst heb. :')
Afbeelding
Nadeel heb al aardig wat weg kunnen gooien door de prei mot. -O-

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:01

Binnenkort brengen wij onze eerste koe naar 't slachthuis. Zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden (vooral qua papierwerk)?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 12:21

Spannend Lieke! Ik heb er geen ervaring mee. Maar ben wel benieuwd wat voor koe en wat voor leeftijd :D

Al vermoed ik dat het het zelfde gaat als schapen (allemaal herkauwers) en dan is het gewoon VKI+transportdocument.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:24

Vki, transportdocument en een registratie formulier voor het ontsmetten van de trailer.
Trailer moet leeg zijn en ontsmet worden voor je weg gaat.

Wat ga je met de huid doen?
Als je er niks mee doet dan kun je die verkopen aan het slachthuis, die van ons geeft er 17 euro voor.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:39

Waar kan ik een transportdocument regelen? Via RVO zie ik 't niet.
VKI hebben we!

Goed dat je over de huid begint! We wilden hem graag laten looien. Dat hebben jullie toch ook gedaan? Waar heb je 't laten doen?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:41

Ik laat de huid looien bij d'n otter in België, is een taxidermist.
De vorige keer kostte het ons 223 euro. Het kan goedkoper, maar dan moet je het naar Polen sturen, in Nederland word het bijna niet meer gedaan, of voor minimaal 400 euro.

Een vervoersdocument kun je online aanvragen via de I&R, zelf een maken of zoals wij doen, een van de varkens pakken Haha

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:55

Vriezer probleem opgelost en al leuk kerst cadeau gehad. Hier kunnen straks ook makkelijk de kippen bij om in te vriezen.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:59

Wij hebben gisteren voor het eerst kippen geslacht en vandaag verder verwerkt. Is nog best een kunstig werkje.

Hebben jullie nog tips? Wij hebben brahmas en degene die ons hielp zei dat hij nog nooit kippen had geslacht die zo strak in het vel zaten. Past dat bij kippen die niet gefokt zijn voor het vlees?

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:18

Heeft iemand hier een berekening voor wat konijnen kosten en opbrengen in vlees ongeveer?
Ik kom er niet helemaal uit %)

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:19

belle_boef schreef:
Wij hebben gisteren voor het eerst kippen geslacht en vandaag verder verwerkt. Is nog best een kunstig werkje.

Hebben jullie nog tips? Wij hebben brahmas en degene die ons hielp zei dat hij nog nooit kippen had geslacht die zo strak in het vel zaten. Past dat bij kippen die niet gefokt zijn voor het vlees?

Brahmas zijn niet echt vleeskippen en komen nooit echt dik in hun vlees. Alle Brahmas die ik geslacht heb waren iel en niet echt de moeite waard

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:22

Ik heb hier brahma's lopen, en mechelse koekoek. Qua hoogte hetzelfde ongeveer (de brahmas zelfs nog iets groter), maar als je vlees wil dan raad ik je de mechelse koekoek aan. Ik tilde eerst de brahma op en toen de koekoek, denk dat het bijna het dubbele gewicht was :+

Ik hou ze overigens voor de gezelligheid (en hopelijk ooit eieren :') ) niet voor het vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:05

0091 schreef:
Heeft iemand hier een berekening voor wat konijnen kosten en opbrengen in vlees ongeveer?
Ik kom er niet helemaal uit %)


Hoe kleiner het dier hoe minder voordelig prijs-voeder.

Mijn konijnen (7 volwassenen) maandelijks:

Korrels €12
Hooi €8
Bodembedekking €2

Dus €22 per maand voor 7 konijnen.

Gemiddeld 36 jongen.
Kostprijs per jong tot slacht:

Korrels €6
Hooi €4
Bodembedekking €2

Extra voeder moeder tijdens

Korrels €4

Dus €22 x 12= €264
€12 x 36 = €432
€4 x 6 (elke voedster 1 nest gerekend) = €24

€720

36 jongen aan 2 kilo vlees is 72 kilo vlees. Elke kilo kost dus €10. In de winkel kost dit €7.

MAAR wij hebben dit jaar geen moestuin gehad ivm verhuizing en geen geschikte accommodatie om ze op het gras te zetten. Volgend jaar wel en dan zakken de kosten met 50 tot 60 procent. Dus een €4 tot €5 de kilo.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:50

Prairy schreef:
Ik heb hier brahma's lopen, en mechelse koekoek. Qua hoogte hetzelfde ongeveer (de brahmas zelfs nog iets groter), maar als je vlees wil dan raad ik je de mechelse koekoek aan. Ik tilde eerst de brahma op en toen de koekoek, denk dat het bijna het dubbele gewicht was :+

Ik hou ze overigens voor de gezelligheid (en hopelijk ooit eieren :') ) niet voor het vlees.



Hier precies andersom, mijn Brahma is echt wel een kilo lichter dan mijn Mechelse koekoek hennen.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:58

Dat bedoelde ik ook, dat de brahmas veel lichter zijn. Was niet helemaal helder geschreven inderdaad ;)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:02

Oh haha. :')

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:18

DeMolenhoek schreef:
0091 schreef:
Heeft iemand hier een berekening voor wat konijnen kosten en opbrengen in vlees ongeveer?
Ik kom er niet helemaal uit %)


Hoe kleiner het dier hoe minder voordelig prijs-voeder.

Mijn konijnen (7 volwassenen) maandelijks:

Korrels €12
Hooi €8
Bodembedekking €2

Dus €22 per maand voor 7 konijnen.

Gemiddeld 36 jongen.
Kostprijs per jong tot slacht:

Korrels €6
Hooi €4
Bodembedekking €2

Extra voeder moeder tijdens

Korrels €4

Dus €22 x 12= €264
€12 x 36 = €432
€4 x 6 (elke voedster 1 nest gerekend) = €24

€720

36 jongen aan 2 kilo vlees is 72 kilo vlees. Elke kilo kost dus €10. In de winkel kost dit €7.

MAAR wij hebben dit jaar geen moestuin gehad ivm verhuizing en geen geschikte accommodatie om ze op het gras te zetten. Volgend jaar wel en dan zakken de kosten met 50 tot 60 procent. Dus een €4 tot €5 de kilo.


Dank je! Dit is inderdaad de berekening die ik zocht

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:26

Hier flink aan het snoeien, de bramen moesten nog. Al het oude eruit en verder weer mooi opgebonden aan het hek. Verder nog meer te snoeien en wil ook kalk strooien binnenkort. Is bij jullie alles al winterklaar?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:06

Totaal niet... Lopen grandioos achter met alles.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:12

Hier alles gesnoeid. Wil nog een laag mulch rond de bomen aanbrengen, maar dan zijn wij klaar

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:13

DeMolenhoek schreef:
Totaal niet... Lopen grandioos achter met alles.

Wat moet er gebeuren? :)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:16

Moestuin winterklaar maken, de schapenstal volledig aanpassen en hooiruif voorzien, 30 kippen en eenden zo snel mogelijk de vriezer in, bomen planten, weides verder afzetten etc. Maar momenteel hebben wij andere klussen die prioriteit hebben. Zoals maken dat we dak boven ons hoofd hebben :+



Afbeelding