Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:50

Hilary schreef:
Jawel, maar dan worden ze ondergeschoven hielen genoemd.

Hielen is uit Amerika overgewaaid met de western sport en komt van mensen die te beroerd waren om de anatomie te leren en niet correct.
Als en paard al een hiel zou hebben, is dat de kogel.
https://www.paarden-blaadjes.nl/paard/i ... d-mens.jpg

Grappig om te lezen dat iemand zowaar starstruck was... :+

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:32

Excuse moi, dat moet spronggewricht zijn natuurlijk, de paardenhiel. (Weet niet waar mijn hoofd zat :+ ) Hoe dan ook, hoeven hielen geven is bepaald lachwekkend.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:00

Maar de hiel is bij mensen toch geen gewricht..? Althans ik heb het altijd begrepen als aanduiding voor de achterkant voor de voet, en niet meer dan dat. Maar misschien houdt mijn kennis van de menselijke anatomie te wensen over }:0

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:11

Een paard loopt op de top van zijn teen. De achterkant van je teentop is geen hiel.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:11

JorineV schreef:
Maar de hiel is bij mensen toch geen gewricht..? Althans ik heb het altijd begrepen als aanduiding voor de achterkant voor de voet, en niet meer dan dat. Maar misschien houdt mijn kennis van de menselijke anatomie te wensen over }:0


Afbeelding

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:29

Nogmaal het plaatje van de botten verandert hier niets aan, dat is bekend. Zover ik wist is de hiel het weefsel aan de achterkant van de voet/loopoppervlak, ongeacht bij welk bot of gewricht zich dat bevindt (in tegenstelling tot de hak). Maar misschien heb ik nooit de juiste definitie meegekregen ;)
Maar we gaan wel heel erg off topic zo.

Iemand nog een gevallen muntje gehad?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:17

Je hebt geen ongelijk, en ik begrijp precies watje bedoelt, maar we noemen het (althans van oorsprong niet) geen hiel bij een paard in het Nederlands. Ik denk bij geen enkel dier, behalve misschien apen.
Het plaatje van de botten geeft alleen maar aan dat die hiel zoals we die bij de mens kennen op een andere plek zit, omdat het paard op de toppen van zijn tenen en vingers loopt.
Hiel hoort in het Nederlands (van oorsprong althans) niet bij anatomie van de paardenhoef.

In het Engels spreekt men van "bulbs of the heel" en Amerikanen zeggen wel "heels".
Hielen is dus vertaald van Amerikaans, waar jullie in Nederland ook plots het "Engelse rijden" en "Engels zadel" vandaan hebben waar voorheen geen sprake van was en eigenlijk niet als zodanig bestaat.
Er zijn vast wel meer termen hier en daar ingeburgerd geraakt sinds de westernsport vlucht heeft genomen in de jaren 80. Kleuren gaan nu plots ook in het Amerikaans,bv.
Taal leeft en ik vrees dat ik het zal moeten accepteren, maar ik denk wel als iemand over hielen begint bij paarden "die is dus ook al veramerikaanst" . Meestal is het niet eens bewust, mensen verdiepen zich niet allemaal in de delen van een paard, en nemen over wat ze horen van anderen.

Ik kan van mezelf geen dingen bedenken waarbij het kwartje pas laat viel.

* geëdit om typefouten te verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-01-20 12:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:18

Het hielbeen is dat achterste stuk bot, dat oranje ding in het plaatje.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:25

Ja, een hielbeen hebben ze wel, maar die zit dan weer niet in wat de Amerikanen hielen noemen. Schiet mij maar lek :')

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:48

Naar aanleiding van een leuke Meme... Dat er schijnbaar een nasale cyclus is, waardoor soms 1 neushelft dichtzit voor ca 2,5 uur en daarna de andere (als je verkouden bent) ...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:31

Niet alleen als je verkouden bent, je ademt eigenlijk altijd maar door 1 van beide neusgaten :)

xColorCross

Berichten: 1663
Geregistreerd: 16-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:36

Ik ben nu heel bewust door mijn neus aan het ademen. :') Ik voel nu vooral lucht door mijn rechter neusgat gaan, maar of de lucht alleen door dat gat gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:47

Indy_Mouse_9 schreef:
Niet alleen als je verkouden bent, je ademt eigenlijk altijd maar door 1 van beide neusgaten :)


Wat? -O-

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:47

Indy_Mouse_9 schreef:
Niet alleen als je verkouden bent, je ademt eigenlijk altijd maar door 1 van beide neusgaten :)

Volgensmij niet perse door 1 gat, maar wel primair door 1 dacht ik. Anders kun je niet 1 neusgat dichtdoen op elk willekeurig moment.

Flying_Angel

Berichten: 15713
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:58

Ik dacht vroeger altijd dat het Greys and a tommy was :=

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:04

Flying_Angel schreef:
Ik dacht vroeger altijd dat het Greys and a tommy was :=

Jij je maar afvragen wie die Tommy nou was :=

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:10

Riddershow schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Niet alleen als je verkouden bent, je ademt eigenlijk altijd maar door 1 van beide neusgaten :)

Volgensmij niet perse door 1 gat, maar wel primair door 1 dacht ik. Anders kun je niet 1 neusgat dichtdoen op elk willekeurig moment.


Volgens het slecht leesbare stuk op Wikipedia zitten er zwellichaampjes in de neusgang (nasale passages? :') ), en wisselt het ongeveer elke tweeeneenhalf uur aan welke kant deze zwellen. De neusgang zit dan niet helemaal dicht (vandaar dat je ook nog wel gewoon kan ademen als je je andere neusgat dicht houd) maar in verband met de weg van de minste weerstand gaat de lucht het makkelijkst door de andere neusgang.

Anoniem

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:06

Net op het nieuws.. Op het kaartje staat Beijing, ze zei Peking.. Ik denk huh? Ff Google, is dat hetzelfde! Habe ich nicht gewust :')

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:23

Relaxed schreef:
Net op het nieuws.. Op het kaartje staat Beijing, ze zei Peking.. Ik denk huh? Ff Google, is dat hetzelfde! Habe ich nicht gewust :')


:')

Zo kwam ik er laatst achter dat Spitsbergen en Svalbard dezelfde plek zijn.

Ik vond dit stukje over Peking / Beijing en vond het wel informatief:
Citaat:
The capital of China is called 北京.

For Chinese, 北 means north and 京 means capital. Peking and Beijing are approximations to the sounds Chinese use to pronounce these two characters.

Modern Chinese distinguish between P and B very differently to Latin or English, and there was no use of P and B in ancient China. Peking is what some Europeans thought they were hearing based on accents from the south of China, where 北= Pe and 京=king. That name stuck in many languages, with Pekin being a variant in others.

Much later, several systems were developed to convert characters into Latin letters, such as Wades-Giles, but use of "Peking" significantly predates that system. In the 1950's, the Chinese decided on a precise system of transliteration which is called pinyin, which is independent of the pronunciation systems in other languages and it makes computer systems workable in Chinese. Under this new system, 北=bei and 京=jing, and all characters pronounced 北 (such as 被, 倍, 杯, 背, 悲, 备, 碑 and 贝) are written as "bei". This as a good system, so most countries and people sensibly followed it, but not all.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:12

Hey dat van china wist ik ook niet

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:56


pingu
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Belgisch limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:28

Hier ook nog een muntje dat er bijzonder lang over gedaan heeft. Op de middelbare school hadden wij bij de les Engels een handboek waarbij eerst de woordenschat werd uitgelegd en daarna was er een oefening. Boven deze oefening stond altijd 'mind the gap' en het was de bedoeling om op de stippellijn een van de nieuwe woorden in te vullen die pastte bij de rest van de zin. Ik heb altijd gedacht dat 'mind the gap' een andere benaming van 'oefening' was.
Verder geen aandacht meer aan besteed, tot we enkele jaren geleden in Londen op vakantie waren. In de metro werd bij elke halte afgeroepen 'mind the gap please' (pas op voor het gat). Ploing! Muntje aangekomen.... :')

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:34

Even een vraag over de smileys. Ik kreeg net te horen dat deze := een giechelend poppetje moet voorstellen. Ben ik echt gek, want ik dacht 100% serieus dat het een “ nagelbijt”/ spanning smiley was!?
Als hij giechelt, waarom lacht zijn mond niet en zijn ogen ook niet?
Ik vind hem angstig kijken!

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:35

Pocca_Locca schreef:
Even een vraag over de smileys. Ik kreeg net te horen dat deze := een giechelend poppetje moet voorstellen. Ben ik echt gek, want ik dacht 100% serieus dat het een “ nagelbijt”/ spanning smiley was!?
Als hij giechelt, waarom lacht zijn mond niet en zijn ogen ook niet?
Ik vind hem angstig kijken!


Als je met je muis erop gaat staan dan krijg je 'Nagelbijten/Gniffelen' te zien, dus het kan beide.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:39

Oke, dankjewel, Whale. Ik gebruik alleen de iPad, en daarbij is dat niet zichtbaar.