Op vakantie met mijn vader, 81 jarige vindt zijn draai weer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Op vakantie met mijn vader, 81 jarige vindt zijn draai weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 16:11

Zoals de titel al zegt ga ik over een week een ruime week met mijn vader op vakantie. op zich niks byzonders maar toch is dat het wel. Mijn vader is 81 en is altijd een vakantieliefhebber geweest. Eerst altijd met ons als gezin kamperen in Frankrijk. Zelf een vouwwagen in elkaar flansen omdat dat gemakkelijker rijd.

Later toen mijn zus en ik niet meer meegingen zijn ze wel op wandel en fietsvakantie geweest. de caravan werd verkocht en hij kocht een kleine volkswagen bus. Prutste daar een campertje van en ging er lang en vaak mee weg samen met mijn moeder. volkswagenbusje werd een grotere bus en toen ze hun huis verkochten vonden ze het tijd voor een echte camper en langer weg.

Meestal gingen ze weg van december tot april, Spanje, Portugal, Frankrijk. overal rondrijden en dingen bekijken. Tot mijn moeder vreemd begon te doen en er alzheimer werd vastgesteld. de reizen werden korter en dichterbij. Tot dat ook niet meer ging omdaat ze te veel in de war raakte, de camper niet meer in of uit wilde.

hun zo geliefde vakanties waren voorbij en mijn zus en ik mochten de camper lenen voor vakanties. Drie keer is hij nog weggeweest. Twee keer samen met mijn moeder en mij om de roparun te bekijken. de laatste keer, toen mijn moeder inmiddels al in en verpleegtehuis woonde 2 jaar geleden nog een keer drie dagen weer vanwege de roparun samen met mij. Langer wilde hij haar niet alleen laten zonder bezoek.

Trouw bezocht hij haar 6 dagen in de week, bakte dingen voor haar en deed wat elke trouwe echtgenoot deed. Zelfs toen ze hem eerst als man, daara als broer en later als vader zag bleef hij trouw langskomen en haar blij maken. Wel begon hij afgelopen jaar langzaam zijn draai weer te vinden. Is gestart met zangles, is noten leren lezen en keyboard spelen.

Uiteindelijk is mijn moeder na 3 jaar en 2 dagen opgenomen te zijn geweest 10 maart overleden. Uiteraard groot verdriet en gemis voor ons en mijn vader die zijn eerste en enige liefde verliest na 54 jaar huwelijk en 65 jaar elkaar kennen.

maar nu 2 maanden later heeft hij zijn nieuwe leven aardig op de rit. Er is een vrouw die hij al jaren kent die ze hebben ontmoet op de bejaardengym :') waar hij met mijn moeder en zij met haar man altijd heengingen. de mevrouw is nu al jaren weduwe en mijn vader helpt haar waar hij kan met belastingdingen, echte mannendingen zoals electronica enz.

Ongeveer drie weken geleden was opeens duidelijk dat hij echt ondanks het gemis weer vollop geniet van het leven. <3 het begon te kriebelen bij hem om op vakantie te gaan weer met de camper maar alleen zag hij nog niet zitten. begrijpelijk ook trouwens. Vandaar dat ik meega en we richting Bretagne gaan en wel kijken waar we uitkomen. Hij wilde meteen drie weken maar een ruime week is voor nu wel genoeg. het is voor hem een flinke tijd geleden dat hij zijn camper gereden heeft op een ander traject dan stalling en garage.

Het tweede was dat de mevrouw van de gym opeens een voornaam had hihi :D . En ik hem maar eens gevraagd heb of hij iets voor haar begint te voelen. en ja een beetje schaapachtig kwam dat eruit. Maar hij was bang voor reacties omdat mijn moeder natuurlijk nog niet zo lang dood is. maar zowel mijn zus als ik zijn alleen maar blij voor hem. :j De liefde voor mijn moeder zal er niet minder door worden. En als ze beiden het willen en zo nog op 81 en 82 een leuke tijd tegemoed gaan. alleen maar lief toch, het is nog niet AAN maar ze gaan elkaar wel steeds leuker vinden.

en dat op je 81 e jaar. :)

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Op vakantie met mijn vader, 81 jarige vindt zijn draai weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:14

Prachtig!
Dat hij nog maar lang van dit leven mag genieten.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:14

Wat een mooi verhaal en wat fijn dat jullie je vader dit geluk zo gunnen. Ook al bezocht hij zijn vrouw zo vaak en was hij haar zo trouw, hij heeft haar natuurlijk eigenlijk al veel eerder zien gaan als echtgenote.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:15

Oh wat fijn! Je wordt er zelf ook heel gelukkig van zo te horen :D

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:15

Ik heb echt genoten van je verhaal! Wat heerlijk dat je vader het plezier weer terugvindt en geniet van zijn leven. Geniet samen met je vader van de vakantie, hopelijk kan hij er nog veel maken.

En heel veel sterkte nog met het verlies van je moeder.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:16

Wat leuk voor je vader :-) Wat fijn te lezen dat hij nu zn leven weer heeft opgepakt en weer de dingen begint te doen waar hij lol in had.

Ben benieuwd hoe jullie vakantie zal gaan :-)

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:16

Wat leuk! Een hele fijne vakantie gewenst :)

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:16

Wat leuk dat hij weer iemand heeft gevonden :)
Ik zie het bij een tante van m'n vriend. Die is 85, jaren weduwe en nu heeft ze een man van 93 ontmoet en nu is het 'aan' en bloeit ze helemaal op. Die man rijdt nog auto en ze gaan vaak op stap, wandelen of koffie drinken :)
Leuk dat je met hem op vakantie gaat ook :)

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:19

Prachtig topic dit! Zo mooi om te lezen en het mooiste vind ik dat jij en je zus er zo voor open staan. Dat vind ik zo mooi aan jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:20

Alvast een heel fijne vakantie gewenst!
Het is nog niet aan......ohhhhh geweldig!!! <3
Ik wens jullie heel veel plezier en je vader nog heel veel heel mooie ervaringen!

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:20

Ahh wat lief <3 Prachtig om te lezen _/-\o_

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 16:20

Kesje ja, we hebben ons lang grote zorgn gemaakt. het leven van mijn vader stond al bijna 5 jaar stil vanwege de alzheimer van mijn moeder. Voor de opname kon hij nergens meer heen, zelfs boodschappen doen was bijna onmogelijk vanwege haar. een goede nachtrust idem.

De opname heeft ons heel veel moeite gekost omdat we hem achteruit zagen hollen vanwege vermoeidheid. zijn gezondheid is vrij goed maar hij is 3 keer bijna dood geweest. Waarvan de eerste keer eigenlijk echt dood maar door veel geluk weer aan de praat gekrege door de hartambulance. En die periode voor de opname deden zijn gezondheid geen goed.

en nu gelukkig pakt hij zijn leven weer op *\o/*

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:21

Leuk, leuk, leuk. Dat je vader zijn draai weer begint te vinden en dat jullie hem daarin ondersteunen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:22

ooohhhh wat leuk!

Ik moest wel lachen om jouw :') achter de bejaardengym. Het klinkt ook allemaal zo schattig.

Ben benieuwd wanneer het eerst uitje met camper en Nieuwe Vriendin gaat plaatsvinden!

Veel plezier met pa en de camper!

Ennuhhh niet te wild he :Y)

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:22

Wat leuk.... en wat gaaf dat jullie hier nog van kunnen genieten.

Fijn dat je vader op deze leeftijd nog vlinders tegenkomt... en eigenlijk heeft hij al een tijdje afscheid moeten nemen van je moeder want ze was al een tijdje ziek.
Dat is ook een stukje loslaten hoeveel hij ook van je moeder hield... het was door de Alzheimer niet meer "zijn" vrouw.


Respect hoe je hiermee om ga en dat je het hem niet misgun om nog gelukkig te worden/zijn op deze leeftijd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 16:23

Selina aah dat is toch ontroerend, samen dingen ondernemen ipv in je eentje. 85 en 93 mooi heel mooi.

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:24

Ik wens jullie allebei een hele fijne vakantie, dat zal wel lukken!
Mee eens met wat Mando schrijft.

En wat superfijn te lezen dat je vader weer iemand tegen is gekomen in het leven, dat is toch echt geweldig nieuws, hartverwarmend. <3

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:25

Super leuk voor je vader! Dat hij weer zin krijgt om dingen te ondernemen en dat ook nog kan op zijn leeftijd. Wens hem heel veel plezier met zijn nieuwe ;) vriendin. En veel plezier samen!

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:26

Wat mooi om te lezen zeg, fantastisch :j
Ik kan me heus voorstellen dat hij het moeilijk vindt om te bekennen dat hij iemand erg graag mag, omdat je moeder nog maar zo kort geleden overleden is. Maar wat men vaak vergeet is dat overlijden niet synoniem staat aan zelf geen plezier meer mogen hebben. Ik denk als je moeder het had kunnen beslissen voor hem, ze het alleen maar had aangemoedigd zodat hij weer plezier in 't leven heeft.
Een hele fijne vakantie toegewenst in elk geval!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 16:26

Mando zoals mijn vader al zei je moeder is al jaren mijn kindje. zo pijnlijk om te moeten horen.

Geen idee of ze ooit samen met de camper op stap gaan, ze is niet zo heel avontuurlijk ingesteld schijnt. Hij probeert al om een echt afspraakje te gaan maken door een dagje Kleve te gaan doen na onze vakantie.

en de :') tsja vroeger leerde je elkaar kennen op dansles, later met stappen of online en nog weer later op de bejaardegym. :')

En mijn vader en wild, dat zou nog kunnen, ik en wild dat red ik fysiek niet. ik slaap gegarandeert eerder en meer dan hij en heb mijn middagdutje echt nodig. :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-05-15 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:26

Wat een mooi topic ts! Ik heb kippenvel ervan zelfs in de volle zon

Als eerste sterkte met het verlies van je moeder heftig hoor
Maar wat geweldig dat je vader zich zo voelt
Dat hoor je niet dagelijks op z'n leeftijd
Op na vele gelukkige en vooral gezonde jaren met camper en vakanties

Dat hebben jullie zeker te weten verdient

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:26

wat leuk voor je vader! word vast een hele leuke vakantie en wie weet vraagt ie haar ook wel mee?

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:26

Wat geweldig voor je vader en voor jou en je zus een pluim dat jullie hem dit gunnen! Ik ken genoeg verhalen en sommige ook van dichtbij dat het anders is, dat de kinders bang zijn dat de erfenis er door heen wordt gejaagd de laatste paar jaar en dat er weinig voor ze over blijft. Man bij mij op de revalidatie zou hetzelfde verhaal kunnen zijn als van jou ouders. Het enige verschil is dat zijn kinderen hem de nieuwe liefde niet gunnen met alle mooie dingen die erbij horen!
Fijne vakantie samen met je paps!

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:28

Wauw dit maakt mijn dag, word helemaal vrolijk. Wat ontzettend fijn dat je vader nog zo kan genieten van zijn oude dag! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:29

Wat lief!
Dapper. :j