Model worden/hoe? #2

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 19:38

Gezien topic nummero 1 al op het limiet zit gaan we vrolijk door in topic nummero 2 :)

'Ik ben al zo lang opzoek hoe ik in de modellenwereld kan komen. Maar weet me nog geen raad?' aldus de vorige topicstarter.
Deel 1 is hier te vinden; [LZP] model worden/hoe?
Hieronder vind je een lijst met tips, tricks en andere handige weetjes!

Citaat:
Model staan is voor veel dames een droom, en helaas word hier door veel mensen ook misbruik van gemaakt. Hieronder vind je een aantal punten / info ten opzichte van het model staan.

- Het is en blijft het internet, dus pas op met wie je afspreekt.
Ga nooit ergens 'alleen' heen, zeker als je 't niet vertrouwt. Als het een hele afgelegen plek is (midden in 't weiland) o.i.d, neem iemand mee. Ga niet ergens alleen heen omdat je denk dat 't raar is iemand mee te nemen. Gelukkig valt bijna iedereen te Google'n, dus aarzel niet de naam van de desbetreffende fotograaf even op te zoeken via Google. Fotografen hebben over 't algemeen een portfolio online staan, hier kun je in kijken wat voor werk diegene heeft gemaakt. Mocht dit ook niet online staan, en de fotograaf wil op een afgelegen plek afspreken raad ik af dit te doen.

- Rare manieren van benaderen.
Een aantal Bokt members zijn via o.a MarktPlaats benaderd door een fotograaf die een voet model nodig had. Nu zijn er talloze manieren om aan modellen te komen (speciale forums, FaceBook) en is MarktPlaats een nogal aparte manier van benaderen. Is de manier waarop je benaderd bent nogal raar in jou ogen, denk dan dubbel na voordat je op zo'n vraag in gaat.

- Laat altijd weten waar je heen gaat.
Hoe dan ook, vertel je ouders, vrienden etc waar je heen gaat. Desnoods met adres, dan weet in ieder geval iemand waar je bent mocht het foute boel blijken te zijn.

- Modellenbureau's.
Helaas zijn er ook veel zogenaamde 'nep' scouts actief. Vooral via Hyves was hier veel activiteit in, maar het kan maar zo zijn dat dat op FaceBook ook weer bezig is. Google de naam van de persoon wie contact met je opneemt, mail desnoods het bureau waarvan diegene zegt te zijn om na te gaan of deze persoon echt van dat bureau is, check het gewoon even na. Helaas is dit tegenwoordig wel nodig.

Daarnaast hoor ik ook veel verhalen over het betalen voor castings of shoots. Over het algemeen is dit nergens voor nodig en zullen agency's dit ook niet van je vragen. Dit soort dingen kunnen al snel wijzen op een mogelijke 'nep' scout, dus wees hier voorzichtig mee. Hoe graag je ook model wilt worden


- TFP fotoshoots.
TFP staat voor Time For Print. Dit betekent dat geen enkele partij hiervoor betaald maar je dus de foto's krijgt voor de tijd die je erin steekt. Veel Bokkers zullen via dit principe werken, dus het is handig te weten wat dit inhoud. Het verschilt per fotograaf hoeveel foto's je krijgt, op welke resolutie en of ze wel of niet nabewerkt zijn. Dit word in overleg met de fotograaf afgesproken.

- Fun!
Na alle bovenstaande waarschuwingen wil ik toch nog even toevoegen dat op je hoede zijn niet betekent dat iedereen via het internet slechte bedoelingen heeft. Er zijn genoeg mensen die graag met beginnende modellen willen shooten voor eigen ervaring of bijvoorbeeld jou echt graag als model willen vanwege je looks. Laat dan het bovenstaande je ook niet weerhouden van goede samenwerkingen. Een goede fotograaf herken je vaak wel aan de manier waarop bijvoorbeeld antwoord gegeven word op jou vragen m.b.t portfolio o.i.d. De manier van benadering (via dit forum bijvoorbeeld) en links naar portfolio etc. Fotoshoots zijn echt heel tof om te doen, en je kan er super toffe connecties aan overhouden!

- Iedereen is mooi op z'n eigen manier.
Laat je niet weerhouden om jezelf als model aan te bieden als je dit graag wilt. Iedereen is mooi op z'n eigen manier, en voel je niet te min o.i.d door de andere dames die hier posten. Iedereen mag en kan model staan!

- Practice.
Oefenen. Waarop? Oefen voor de spiegel op je poses, je gezichtsuitdrukking. Weet met welke poses en expressies je het mooiste uit komt en gebruik deze kennis in je shoots. Expressie is enorm belangrijk in de fotografie, zeker met een model. Natuurlijk kan de fotograaf je aansturen, maar om dit zelf te weten is ook belangrijk (en vaak erg handig!)

- Infosites.
Veiligheid voor modellen; http://www.fotoshootklachten.nl/fskvoormodellen.htm
Tips voor fotografen; http://www.fotoshootklachten.nl/tipsvoorfotografen.htm
Modellen, Fotografen en Visagisten FB page; https://www.facebook.com/groups/212855975448748/
Fotograaf, Model & Visagist FB Page; https://www.facebook.com/groups/fotogra ... ist.model/
Fotoshoot klachten FB page; https://www.facebook.com/Fotoshootklachten


_________________________________________________________________________________________________


Wil je je als model aanbieden? Vergeet dan niet je woonplaats (of het gebied waar je wel heen zou willen reizen) bij je post te vermelden, anders dan krijg je misschien mailtjes voor de andere kant van 't land waar je eigenlijk niet heen kan / wilt. Daarnaast is wat side info erg handig, zoals bijvoorbeeld je lengte / maat en wat je zelf verder kwijt wilt.

Ben je op zoek naar een model? Formuleer duidelijk waar je naar op zoek bent als je bijvoorbeeld specifiek opzoek bent naar iemand met blond haar, die lengte of een bepaalde maat! Daarbij is wederom het gebied / plaats waar de shoot gehouden word belangrijk. Eventueel een moodboard / concept foto is erg handig zodat de modellen weten wat je precies wilt maken.

Heb je een shoot gehad samen met een Bokker? Schrijf een korte revieuw of ervaring met eventuele foto, zodat andere mensen een indruk krijgen van hoe het was, dat diegene bijvoorbeeld betrouwbaar is en wat het resultaat uiteindelijk geworden is. Hartstikke leuk om te zien!

- Courses / opgemaakt begin 2013.



Veel plezier, en wees niet bang wat te vragen!

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 19:56



Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 20:15

Handigste met voorstellen als 'model' zijnde wel even een fototje te doen :) Weten we meteen tegen wie we praten enzo!

Ik wil best nog even introduceren o.i.d, maar vond 't zo'n onzin zo'n hele 'introduceer' intropost te maken.
Foto van mij vind je op m'n profiel (of door het gehele eerste topic :') ).
Thirsa, 19 jaar oud (ik voel me echt heel oud nu, haha) en ik rijd eigenlijk sinds een jaar geen paard meer maar ben hier nog wel, gestopt vanwege tijdtekort en hoop weer terug te kunnen gaan. Ik fotografeer nu 5 jaar, ben afgestudeerd ook in Fotografie en doe nu CMD (Communcation & Multimedia Design) van de fotografiewereld de modellenwereld een beetje ingerold, en doe sporadisch nog wel eens wat dingen die me leuk lijken :)

Ben wel erg druk, dus weinig tot late reactie's soms maar school gaat uiteraard voor :)

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-13 21:17


Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-13 09:01

Babette schreef:
Hai allemaal, lees al sinds het vorige topic mee vanwege mijn uit de hand gelopen hobby fotograferen,
en vind het leuk om de ervaringen van de andere kant (het model) te lezen.

Ik breek in om een link te plaatsen, miss dat iemand van jullie interesse heeft.

http://brandmyname.eu/blog/oldschoolbag ... -naar-jou/

De fotograaf is een kennis van mij en echt rete-goed. Ik dacht dus, miss een leuk idee voor iemand van jullie.


(Ik kruip weer terug in de meelees-modus :) )


Ik zit de 25ste in Dortmund voor een concert, helaas :P


Inge, ik zie opzich wel waarom mensen 't zeggen. Echter denk ik (niet vervelend bedoeld) dat je een beetje te onzeker nog bent .. Kan dat kloppen? :)

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-13 23:43

Wat is er mis met haar eyeliner? :')

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-13 07:01

Moet heel eerlijk zeggen dat ik het vanaf deze foto's niet echt in zie .. Maar dit zijn echt best slechte foto's om zoiets te beoordelen qua standpunt, je expressie op de eerste foto etc :)

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-13 21:50

Ludique96 schreef:
Ik ben Karin 17 jaar en 1.75

Recente foto van mij
http://tinypic.com/r/2ag6qeh/5

(Mobiel kwaliteit)


Thirsa, 19 jaar en 1.76.

... En verder? :')

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-13 08:42

Fotograaf in opleiding dus ;)

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-13 10:03

Welkom Jasmijn! Mooie foto's. Zou persoonlijk nooit zo geposeerd hebben (me iets te bloot :P ) maar wel tof dat je 't durft. Mooi gezicht heb je ook.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-13 16:00

Gaat goed Hasina of niet?

Baal echt dat ik geen tijd meer heb voor fotograferen, zit tot in m'n nek in het huiswerk.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-13 16:13

Helemaal niks, gewoon meepraten etc.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-13 16:39

Jeetje, mooie kinderen hoor! Wat voor een achtergrond hebben ze als ik vragen mag, iets Aziatisch ofzo? :)


Ik ben momenteel enormmmm druk, zit met deadlines etc dus vandaar mijn afwezigheid. Wel cape besteld voor een komende shoot, echter moet die uit China komen dus dat duurt nog wel even :')

Afijn, weer terug aan m'n huiswerk. Fijne zondag!

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-13 19:14

Ik vind HNTM echt geen ruk aan. Al dat bitchy gedoe, nee, niks voor mij. Geeft perfect mijn afkeer voor die hele wereld weer haha.

Dames hierboven, ik vind jullie ook niet erg speciaal. Girls-next-door, leuke spontane uitstraling maar geen bepaalde speciale gelaatstrekken of structuren in je gezicht :)

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 12:27

Hey, weer wat activiteit hier, leuk! :)

Ik ben zondag een shoot in Leeuwarden, ben benieuwd :) Thema is skullcandy.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:07

Tweede foto is erg sterk, mooie plaat! :) Rest spreekt mij persoonlijk niet zo aan, maar vind die tweede een erg sterk beeld. Straalt veel uit :)

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 15:48

Ligt eraan wat ze zoeken. De 1.74 standaard is voor catwalk modellen, shoots doen ze vaak wat minder moeilijk over tenzij anders vermeld.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 16:05

Ik doe sowieso geen lingerie of naakt (bedekt naakt, artistiek naakt). En ik vind een bijzonder hoofd veel interessanter dan billen of tieten :')


Iris; Veel agency's hebben een 'Special' categorie vaak waar of plussize, of kleinere modellen onder vallen. Echter is 1.58 voor agency's wel een struikelblok denk ik. (1.65 t/m 1.74 is bijvoorbeeld al vaak wat toegankelijker).

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 16:27

Commercieel model zou opzich wel kunnen, vind je verder niet echt een speciale look hebben voor catwalk werk o.i.d waar ze erg naar op zoek zijn :)

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 16:38

Er is een verschil in model willen worden, kunnen worden en model zijn. Daarnaast denk ik dat heel veel jonge meiden niet over zien in wat voor wereld ze eventueel terecht kunnen komen. Tuurlijk, het lijkt super mooi, maar er zitten ook veel down-sides aan.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 16:55

Xjewillemijn schreef:
Courses schreef:
Er is een verschil in model willen worden, kunnen worden en model zijn. Daarnaast denk ik dat heel veel jonge meiden niet over zien in wat voor wereld ze eventueel terecht kunnen komen. Tuurlijk, het lijkt super mooi, maar er zitten ook veel down-sides aan.


ik begrijp dat het modellen leven perfect is anders zou de hele wereld wel model
willen worden/zijn, maar het lijkt me sowieso een hele gave/mooie ervaring om
het mee te mogen maken


Ik gok dat je 'niet perfect is' bedoeld. Echter denk ik persoonlijk dat je niet echt een realistisch beeld hebt van wat het allemaal inhoud en wat erbij komt kijken.
Wat is je perspectief op het gehele model worden als ik vragen mag? Vanwaar zou je het willen worden?

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 18:58

Tja Iris, ik ken jou uiteraard en ik denk dat je er echt te onzeker voor bent. Als je die wereld in gaat, zeker in het begin, moet je zo'n dikke huid hebben en je niks kunnen aantrekken van alle afwijzingen etc.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 19:55

Neem aan dat je via HPS vaak genoeg te horen gekregen hebt dat je wel geschikt bent, dus om dat wederom nog hier te gaan verhalen terwijl je er momenteel geen interesse in hebt vind ik persoonlijk nogal apart :)

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 20:22

Daar gaat het helemaal niet om en dat weet je zelf ook wel Iris. Je geeft aan momenteel niet te willen, dit is een topic voor een bepaald doel, je komt hier omdat je dat doel momenteel niet voor ogen hebt. Wat kom je hier dan doen? Complimenten vangen? :) Je hebt al duizenden keren gehoord dat je je moet inschrijven, prima, dat weet je nu dus. Doe er wat mee, doe er niks mee. Maar zo onderhand weten we wel dat je een knappe kop hebt, want dat word overal geroepen en keer op keer kom je terug met hangende pootjes en 'Ik weet eigenlijk niet of ik wel goed genoeg ben' en vervolgens post je foto's waarbij je zelf al comentaar geeft. 'Ik kijk best wel leeg' Ja, dat klopt. Dus je bent niet tevreden met de foto's? 'Pose met het handje' Als je 'm zelf niet goed vind, post 'm dan niet.Het is zo enorm frustrerend dat je elke keer terug lijkt te komen om te horen hoe mooi je wel niet bent. En nee, ik ben niet jaloers, ik ben degene die je als eerste geshoot heeft dus ik weet waar ik over praat maar meid, serieus. Dit is zo enorm vervelend aan het worden :z

Je lengte heb je niet mee, en met dat gegeven gaat het gewoon lastig worden in de algehele modellen wereld gezien een paar centimeter vaak onder 'Specials' valt, maar onder de 1.60 is het gewoon geen geschikte maat. Als Nikki de Kerf vond van wel, vraag dan aan Nikki of ze wat portfolio platen van je kan schieten, dat heb je die in ieder geval en kan je daarmee verder. Of gooi een oproepje in een modellen groep op Facebook neer voor een TFP shoot, daar zitten ook honderden fotografen te springen om meiden als jij. Maar kom dan niet elke keer weer op fora met dit soort dingen aan want de geloofwaardigheid is er voor mij ondertussen echt af.

Of je het kan worden? Iedereen is mooi op z'n eigen manier dus wat dat betreft; gewoon proberen. Of je het aan kan? Dat ligt geheel aan jezelf. Ik denk het persoonlijk niet als ik jou zo inschat destijds, maar dat is al even geleden. Ik weet dat ik zelf niet zou kunnen tegen constante afwijzing dus zodoende is dat voor mij geen optie.

Dus nogmaals, het heeft helemaal niks met goedkeuren of vervelend zijn of doen te maken, maar meer het feit dat je dondersgoed weet dat je een mooie kop hebt maar steeds overal bevestiging in schijnt te zoeken. Je hebt dan de pech dat ik op precies dezelfde fora zit, maar ik raad je aan dat niet elke keer te doen gezien het onderhand nogal begint op te vallen. Als TFP je leuk lijkt, ga dat dan gewoon doen. Dan zie je van zelf wel weer wat je daarmee kan/gaat doen.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:52

Deijs schreef:
Destijds :') hmm ja :o Jij hebt mij nooit goed gekend dus begin daar alsjeblieft niet over.


Fijn dat jij voor mij kan bepalen dat ''ik vind dat ik een knappe kop heb'' zegt al weer meer dan genoeg dat je mij niet zo goed kent als dat jij misschien denkt. Ik hoef niet persé JOUW mening, ik vraag de mening van anderen, zint het je nog steeds niet? let it be. Reageer dan gewoon niet. Zie je mij vaak op fora's? Prima, dat mág.
Leuk dat jij de eerste bent die mij op de foto heeft gezet, maar wat wil je daar in hemelsnaam mee zeggen?

Als ik dingen niet goed vind zet ik het erbij, betekend niet meteen dat een foto niet geplaatst moet worden, ik ben gewoon rete perfectionistisch en zie alles wat faalt. Als ik er nu geen behoefte aan heb, betekent dat dan dat ik er nooit behoefte aan zal hebben om model te worden? don't think so.



Dus je vraagt om een mening, ik beaam dit vervolgens en dan is het nog niet goed? Ik 'bepaal' het niet, ik geef je een compliment, daar zit geen bepalen in. Verder heeft 'jou kennen' helemaal niks te maken met het beoordelen van foto's. Ik beoordeel zo vaak foto's op basis van helemaal niks, mensen die ik niet ken, dus zodoende zie ik de toegevoegde waarde van die opmerking niet helemaal. Maar daar komt waarschijnlijk de reactie 'Dat hoef je ook niet te snappen op', bespaar jezelf de moeite dat uberhaubt te typen.

Maar toe maar :) Als jij zo koppig wilt doen is dat verder niet mijn probleem gelukkig, echter heb ik je hierboven genoeg tips gegeven waar je wat mee kan. En nee, al vind je dingen niet goed, zet het er niet bij, want dan valt het alleen maar meer op en gaan mensen er juist op een negatieve manier naar kijken waar het misschien helemaal niet als negatief geïnterpreteerd zal worden. Gelukkig mág ik overal op reageren ;) Alles wat ik zeg trek je in twijfel, dus zodoende zou ik zeggen; doe vooral niks met de bovenstaande tips en modder lekker verder aan op deze manier. Als je om advies vraagt, dit vervolgens gegeven word en je dit in de wind slaat, ben je dus niet op zoek naar advies maar naar complimenten.

Succes nog Iris +:)+

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eulogy, Googlebot, GrapeshotBot, Redford en 42 bezoekers