Goudvissen en vakantie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Texas02
Berichten: 4463
Geregistreerd: 21-04-16

Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-23 04:47

Ik hoop dat dit topic goed staat, als dat niet zo is alvast mijn excuses.

Wij hebben 2 goudvissen in een rechthoekige glazen bak (dus zonder pompje oid), en deze gingen met de vakantie altijd naar een kennis van ons. Maar vanwege een aantal redenen kan dat nu niet meer, en wie we anders zouden moeten vragen weten we ook niet. De dierenwinkels hier in de buurt doen helaas geen vakantieopvang voor goudvissen. De Pet's Place deed dit vroeger wel, maar nu niet meer helaas. Wat doen jullie met de vissen als je op vakantie gaat? Het gaat om een langere periode van 3 weken. Als iemand tips heeft hoor ik het graag, alvast bedankt!

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars


8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 05:17

Ik neem aan dat het wel een flink grote bak is?
Ik zou er toch een pomp in hangen.. Filter, luchtpomp, en dan een voerautomaat. Wellicht kun je dan aan een familielid/vriend/buur vragen om 1x per week even langs te komen om te controleren of het goed gaat?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Texas02
Berichten: 4463
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-23 05:29

Ja, het is een flink grote bak inderdaad, ze hebben uiteraard genoeg ruimte :j Zouden ze het met een filter, luchtpomp en voerautomaat in principe 3 weken moeten kunnen redden? Ik kan de buren best vragen om af en toe even te kijken en om eventueel iets kleins te doen, maar ik kan ze niet gaan vragen het hele spul regelmatig schoon te maken en ze compleet te verzorgen :n En kan dit in iedere bak geïnstalleerd worden of moet ik dan een nieuwe bak kopen?

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 05:43

Dat kan in nagenoeg elke bak geïnstalleerd worden inderdaad. Als het deksel maar plek heeft voor een paar kabels en een opening voor het voer. Met een pomp blijft het water met gemak 3 weken schoon. Het ligt aan het aantal en formaat van de vissen of er genoeg voer in de voerautomaat past, maar volgens mij zijn die in haast alle maten verkrijgbaar.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 06:25

Ik verschoon mijn aquaria (heb er twee) net voor de vakantie met 2/3e water.

Ook zet ik voer voor om de dag klaar.

Maar dit is zoetwater subtropisch.

Goudvissen heb ik tegenwoordig in de vijver.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 06:26

Hoe groot is flink groot?

Inderdaad een filter erin hangen scheelt enorm

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Texas02
Berichten: 4463
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-23 06:38

Ja, gewoon zo'n mooie grote glazen bak. Er zitten 2 vissen in, dus dat is zeker goed te doen, dan kan er vast genoeg voer in de automaat. Dan ga ik mij maar eens verdiepen in benodigdheden, bedankt! :)

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 07:07

3 weken vissen alleen laten zou ik niet doen, dat is echt te lang.
zijn ook dieren die wel de controle op hun gezondheid nodig zijn.
er kan ook wat met je elektriciteit gebeuren,de voerautomaat kan kapot gaan.
dat is te lang sorry.

beter zet je ergens een advertentie neer dat je een oppas adres zoekt.
in welke omgeving zoek je iets?

je zegt dat het groot genoeg is,maar hoeveel cm is je bak?

LWDaisy
Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 07:12

ellepel schreef:
3 weken vissen alleen laten zou ik niet doen, dat is echt te lang.
zijn ook dieren die wel de controle op hun gezondheid nodig zijn.
er kan ook wat met je elektriciteit gebeuren,de voerautomaat kan kapot gaan.
dat is te lang sorry.

beter zet je ergens een advertentie neer dat je een oppas adres zoekt.
in welke omgeving zoek je iets?


Eens.
Ik kwam gisteren thuis, en geraakte eerst niet eens binnen. Ik dacht dat mijn afstandsbediening van de poort het weer niet deed, gelukkig had ik ook eens sleutels bij haha. Toen bleek dat de elektriciteit er uit lag. Na een kwartier in de zekeringenkast te hebben zitten porren, dacht ik "misschien toch maar eens opzoeken of het geen panne is..." Ja hoor.
Alles ontregeld natuurlijk toen de elektriciteit het weer deed. Koffie-apparaat, voerautomaat van de katten lag er ook uit, de sterrenprojector in de slaapkamer stond plots aan, de deurbel maakte van zijn voeten, ... Klokje van de oven ed is natuurlijk geen ramp, maar als de pomp van het aquarium het op deze manier begeeft, is dat natuurlijk veel ernstiger. Ik zag mezelf ook al op reis gaan en de katten geen eten meer krijgen -O-

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:06

Maar TS zegt dat de buren best regelmatig willen kijken maar niet dat ze het hele spul gaan schoonmaken. Van 3 weken zonder enige vorm van toezicht is dus geen sprake als ik het zo lees.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Temeraire
Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:30

Misschien is het een idee dat je wat info opzoekt over hoe je goudvissen het beste kan houden, want zonder pomp is eigenlijk nooit een optie.
Het zijn vissen die hun water snel vervuilen.
Zonder pomp mag je wel bijna dagelijks een waterwissel van 1/3 doen of meer, afhankelijk van het formaat van je bak. Als je ziet dat het water niet meer schoon is dan ben je al te laat.

Als je een grote bak hebt met pomp en voerautomaat, dan is 3 weken geen water verversen eigenlijk nog steeds te lang.
Het is dan wel minder werk, deel water eruit, deel water erin en klaar. Je hoeft dan niet te poetsen of te boenen verder. Misschien is het dan beter haalbaar?

Ik heb eventueel wel een filterpomp liggen die je mag hebben. Of deze geschikt is hangt af van het formaat van je bak.

This is my design

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 15:03

Je kunt ook gewoon eens op petbnb of een andere vergelijkbare website kijken. Dan kun je zien wie er bij jou in de buurt bv. katten verzorgt als je op vakantie bent. Durf te wedden dat een groot gedeelte het ook geen probleem vindt om tegen betaling eventjes bij je goudvissen te gaan kijken :) . Ik heb het iig ook wel eens gezien voor bv. reptielen, maar weet even niet meer welke site dat was := .

Ik zou gewoon wat berichtjes rondsturen.

Echwel
Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 15:12

Weet niet waar je woont
Maar je mag ze evt wel bij mij brengen

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Texas02
Berichten: 4463
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-23 15:52

Echwel schreef:
Weet niet waar je woont
Maar je mag ze evt wel bij mij brengen


Dat is super lief! Maar ik woon in Winschoten, provincie Groningen. Dus dat is een beetje ver ben ik bang.

Ik ga ook zeker nog verder kijken of ik iemand kan vinden waar ze naartoe kunnen, maar mocht het niet lukken is het wel fijn om een alternatief te hebben met een filter, zuurstofpomp en voerautomaat. De buren komen toch al voor de planten en de post, dus het is niet zo dat ze niet in de gaten worden gehouden. Eventueel wat water eruit en weer nieuwe er bij in zal ook niet het probleem zijn, maar ik kan ze gewoonweg niet vragen om compleet te gaan schoonmaken.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Echwel
Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 16:12

Nee dat is inderdaad wel ver.
Maar het aanbod blijft

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Texas02
Berichten: 4463
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-23 16:44

Dankjewel! :)

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:06

Ik ben vooral benieuwd hoe je goudvissen kan houden zonder pomp. Vind het zulke smeerkezen :D
Hoe groot is je bak? Is het makkelijk te vervoeren qua aantal liters/gewicht?

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:49

Goudvissen zonder pomp, dat kan eigenlijk niet! Dat is onwijs slecht voor ze.

Dus mijn tip, schaf als eerste een pompje aan...buiten heel je vakantie om.
Dat is echt wel van belang.

Pieneappel
Berichten: 476
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:19

http://dierenopvangcentrum-groningen.nl/

Misschien kun je hen benaderen, zitten in Groningen. Ik dacht wel eens gezien te hebben dat ze ook aan pension doen voor allerlei soorten dieren anders dan honden en katten.

~ ~

[o]

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:26

Misschien wil het campus van Winschoten er wel op passen...

Woon zelf in Veendam. Maar bij mij zouden ze dan in de vijver gaan :')

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:34

Texas02 schreef:
Echwel schreef:
Weet niet waar je woont
Maar je mag ze evt wel bij mij brengen


Dat is super lief! Maar ik woon in Winschoten, provincie Groningen. Dus dat is een beetje ver ben ik bang.

Ik ga ook zeker nog verder kijken of ik iemand kan vinden waar ze naartoe kunnen, maar mocht het niet lukken is het wel fijn om een alternatief te hebben met een filter, zuurstofpomp en voerautomaat. De buren komen toch al voor de planten en de post, dus het is niet zo dat ze niet in de gaten worden gehouden. Eventueel wat water eruit en weer nieuwe er bij in zal ook niet het probleem zijn, maar ik kan ze gewoonweg niet vragen om compleet te gaan schoonmaken.


Dan zou ik toch eens serieus en kritisch kijken naar de manier waarop je de goudvissen houdt. Dat ze blijven leven zegt niets over hoe goed de leefomgeving is. Dit omdat je het hebt over 'compleet schoonmaken' een goed draaiend aquarium heeft zelden een complete schoonmaak nodig. Ik doe het bijvoorbeeld 2x per jaar grondig (voor en najaar). In het voorjaar gaan er voedingscapsules en extra ijzer tabletten in de bodem die 6 maanden werken. In najaar ook dit en eventueel verandering van wat planten en eventueel indien nodig wat vis aanvulling.
Verder 1x per 3 weken water wissel en wat door de bodem woelen en even filter pomp in oud aquarium water uitknijpen zodat deze weer oke is. Dan blijft er enkel 2x per week vloeibare plantenvoeding geven en om de dag voer geven over.

Texas02
Berichten: 4463
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-23 19:49

Ik weet intussen alweer waarom ik eigenlijk nooit een topic open op bokt. Ik vraag naar oplossingen voor de vakantie, verder niet. De vissen hebben het prima bij ons, ik ga deze discussie dan ook niet voeren. Iedereen die gewoon serieus op de vraag heeft gereageerd heel erg bedankt! :j

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Goudvissen en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 19:58

Heel heftig dat je zegt dat ze het prima hebben. Het zou goed zijn als je je inleest :)

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:00

Hoewel het vervelend is. (En ik zelf geen vragen er over heb gesteld trouwens) snap ik het wel.

Goudvissen zijn een van de verwaarloosde huisdieren die er zijn. En gezien de lieverds echt wel minimaal 30 liter per vis mogen hebben en liefst minimaal 100 cm aan lengte bak omdat ze wèl 30 jaar oud kunnen worden... Snap ik wel waar de goed bedoelde en overbezorgde reacties vandaan komen.

Dus de vragen, snap ik best.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

lor1_1984
Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:08

@maralyn, jij zit zelfs nog aan de zeer lage kant qua liters per vis. :o
Sluierstaarten hebben minimaal 50l per vis nodig en een bak van minimaal een meter lang.
Gewone goudvissen het dubbele.
En aangezien het ontzettende varkens zijn is minimaal 3-5x de hoeveelheid liters/u filteren wel het minimum wil je niet zo ongeveer om de dag ofzo een waterwissel moeten draaien.
Dan kom je uit op een stevig potfilter oid, geen filterpompje wat standaard bij een aquariumset geleverd wordt of een sponsfiltertje oid. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faniek, Slmt9 en 40 bezoekers