Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:19

Correct ik wou niet een te lange tekst schrijven :') en geen risico lopen want stel je voor dat je het dan per ongeluk doorslikt. De kans op per ongeluk doorslikken is klein, maar groter dan wanneer je het niet in je mond doet :D

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:25

Dat is zeker waar!
Ik heb inmiddels al behoorlijk wat wilde paddestoelen weggekauwd, maar er zijn groepen waar ik toch extreem voorzichtig mee blijf :Y)

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:59

De groene knolamaniet groeit ook in Nederland hoor. Hij is vrij zeldzaam hier, maar hij is er. Ik heb hem met mijn eigen ogen eens gezien. Een pracht van een ding om te bekijken, op afstand :+

Ik heb ook wel eens eekhoorntjesbrood gegeten. Smaakte best goed :')

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:52

Hoewel mensen vaak denken naar allemaal sterren te kijken kan het zomaar zijn dat je naar een planeet kijkt zoals bijvoorbeeld jupiter het kan per tijd en volgens mij ook per seizoen verschillen welke planten je kunt zien

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:54

moonsparkle schreef:
Hoewel mensen vaak denken naar allemaal sterren te kijken kan het zomaar zijn dat je naar een planeet kijkt zoals bijvoorbeeld jupiter het kan per tijd en volgens mij ook per seizoen verschillen welke planten je kunt zien

Zie je een rode ster, dan zie je of venus of mars :=

Venus is een beetje oranjerood en mars is bijna knalrood.

Je kunt ook andere galaxy's zien, zoals andromeda. Die zou je kunnen zien als een ster. Maarja, dat zijn meer een hele hoop sterren bij elkaar die super ver weg zijn :=

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:07

Wat sterrenstelsels betreft. het licht van de meeste sterrenstelsels lijkt roder dan het echt is. Deze roodverschuiving ontstaat doordat de meeste sterrenstelsels van ons weg bewegen. Andromeda is de uitzondering. Die heeft een blauwverschuiving en ligt dan ook met de Melkweg op ramkoers.

Maar daar hoef je je niet druk om te maken. Als sterrenstelsels botsen vliegen vrijwel alle sterren langs elkaar heen. En bovendien is de zon tegen die tijd waarschijnlijk al bezig de aarde te verschroeien. Dus als er dan nog mensen zijn (die zijn er niet) hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan een eventuele botsing met een andere ster.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:48

axel_1997 schreef:
Wat sterrenstelsels betreft. het licht van de meeste sterrenstelsels lijkt roder dan het echt is. Deze roodverschuiving ontstaat doordat de meeste sterrenstelsels van ons weg bewegen. Andromeda is de uitzondering. Die heeft een blauwverschuiving en ligt dan ook met de Melkweg op ramkoers.

Maar daar hoef je je niet druk om te maken. Als sterrenstelsels botsen vliegen vrijwel alle sterren langs elkaar heen. En bovendien is de zon tegen die tijd waarschijnlijk al bezig de aarde te verschroeien. Dus als er dan nog mensen zijn (die zijn er niet) hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan een eventuele botsing met een andere ster.

Leuk feitje voor mensen ook: de ruimte wordt steeds groter. Daarom lijken veel dingen van ons weg te bewegen, terwijl in realiteit de ruimte tussen alles in gewoon steeds grote wordt. Klinkt een beetje krom, maar zo werkt het. Alles staat verder stil op dat gebied (buiten het feit dat we allemaal niet stil staan. Maar ik bedoel het meer op dit perspectief). Het is de ruimte die steeds groter wordt

En inderdaad, in 4 miljard jaar zal andromeda botsen met de melkweg. In diezelfde tijd zal onze zon inderdaad ook veranderen in een grote reus. Hij wordt dan zo groot als ongeveer de cirkel die de aarde doet om de zon momenteel of zelfs mars. Dus de aarde wordt dan sowieso als het ware opgeslokt door de zon :+

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:53

LoveGlove schreef:
De groene knolamaniet groeit ook in Nederland hoor. Hij is vrij zeldzaam hier, maar hij is er. Ik heb hem met mijn eigen ogen eens gezien. Een pracht van een ding om te bekijken, op afstand :+

Ik heb ook wel eens eekhoorntjesbrood gegeten. Smaakte best goed :')


Ja klopt, ik kom hem ook wel eens tegen, maar ook die kun je dus prima in je mond stoppen zo lang je m niet doorslikt.

Eekhoorntjesbrood is heerlijk :~

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:03

Sponszwam is mijn favoriet! :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:06

moonsparkle schreef:
Hoewel mensen vaak denken naar allemaal sterren te kijken kan het zomaar zijn dat je naar een planeet kijkt zoals bijvoorbeeld jupiter het kan per tijd en volgens mij ook per seizoen verschillen welke planten je kunt zien
Het verschil zie je hoofdzakelijk doordat sterren, als je er een tijdje naar kijkt, wat lijken te flikkeren, terwijl planeten gewoon dezelfde helderheid houden.


Inhakend op de post over neushoorns iets eerder: de reden dat een witte neushoorn een brede bek heeft, is omdat het een grazer is. De zwarte neushoorn eet voornamelijk bladeren en dat soort dingen en heeft daarom zijn puntige lip.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:08

Laurora schreef:
LoveGlove schreef:
De groene knolamaniet groeit ook in Nederland hoor. Hij is vrij zeldzaam hier, maar hij is er. Ik heb hem met mijn eigen ogen eens gezien. Een pracht van een ding om te bekijken, op afstand :+

Ik heb ook wel eens eekhoorntjesbrood gegeten. Smaakte best goed :')


Ja klopt, ik kom hem ook wel eens tegen, maar ook die kun je dus prima in je mond stoppen zo lang je m niet doorslikt.

Eekhoorntjesbrood is heerlijk :~

ik moet het vaker eten dan :')

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:11

Mkango schreef:
moonsparkle schreef:
Hoewel mensen vaak denken naar allemaal sterren te kijken kan het zomaar zijn dat je naar een planeet kijkt zoals bijvoorbeeld jupiter het kan per tijd en volgens mij ook per seizoen verschillen welke planten je kunt zien
Het verschil zie je hoofdzakelijk doordat sterren, als je er een tijdje naar kijkt, wat lijken te flikkeren, terwijl planeten gewoon dezelfde helderheid houden.


Inhakend op de post over neushoorns iets eerder: de reden dat een witte neushoorn een brede bek heeft, is omdat het een grazer is. De zwarte neushoorn eet voornamelijk bladeren en dat soort dingen en heeft daarom zijn puntige lip.



Je kunt ook bijvoorbeeld door een verrekijker zien dat saturnus wat ovaal lijkt door de baan om de planeet

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:47

Cowboy55 schreef:
De oorlogsfilm ‘The Dam Busters’, over het 617e Bomber Squadron van de Royal Air Force in WO2 gaan jullie nooit meer zien.

Waarom?

De mascotte van het squadron was een zwarte Labrador die aan de vooravond van de belangrijkste aanval van het 617e buiten het vliegveld werd doodgereden door een auto. De naam van de zwarte Labrador was……Nigger. In de film zie je piloten voor de aanval lopen terwijl ze de hond zoeken: “Nigger?, Nigger?” De film is op basis daarvan tegenwoordig ‘gekilled’. Politiek incorrect. Very woke.

De eigenaar van Nigger, Wing Commander Guy Gibson (VC, DFC, DSO), crashte overigens in een Mosquito boven Nederland in 1944 en ligt begraven in Steenbergen. Nigger de zwarte Labrador werd tijdens de aanval door grondpersoneel begraven terwijl het 617e in de lucht was voor de (achteraf) vernietigende aanval op Duitse stuwdammen….


Mogelijk was het ook niet zo woke om onze eerste zwarte labrador Wambo te noemen. Vernoemd naar Wambo de jonge Papoea, en het gelijknamige boek :')

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:47

LoveGlove schreef:
En inderdaad, in 4 miljard jaar zal andromeda botsen met de melkweg. In diezelfde tijd zal onze zon inderdaad ook veranderen in een grote reus. Hij wordt dan zo groot als ongeveer de cirkel die de aarde doet om de zon momenteel of zelfs mars. Dus de aarde wordt dan sowieso als het ware opgeslokt door de zon :+


Hè, gezellig :+


Femek2902 schreef:
Mogelijk was het ook niet zo woke om onze eerste zwarte labrador Wambo te noemen. Vernoemd naar Wambo de jonge Papoea, en het gelijknamige boek :')


Onze dominante, zwarte ruwharig teckel heette Idi. Naar Idi Amin... de Slachter van Afrika. Ook niet erg woke...

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:42

ista schreef:
LoveGlove schreef:
En inderdaad, in 4 miljard jaar zal andromeda botsen met de melkweg. In diezelfde tijd zal onze zon inderdaad ook veranderen in een grote reus. Hij wordt dan zo groot als ongeveer de cirkel die de aarde doet om de zon momenteel of zelfs mars. Dus de aarde wordt dan sowieso als het ware opgeslokt door de zon :+


Hè, gezellig :+


Femek2902 schreef:
Mogelijk was het ook niet zo woke om onze eerste zwarte labrador Wambo te noemen. Vernoemd naar Wambo de jonge Papoea, en het gelijknamige boek :')


Onze dominante, zwarte ruwharig teckel heette Idi. Naar Idi Amin... de Slachter van Afrika. Ook niet erg woke...



Over niet woke gesproken... kennis had een Duitse herder die Braunie heette, naar Eva Braun, de vriendin van Hitler.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:12

ista schreef:
LoveGlove schreef:
En inderdaad, in 4 miljard jaar zal andromeda botsen met de melkweg. In diezelfde tijd zal onze zon inderdaad ook veranderen in een grote reus. Hij wordt dan zo groot als ongeveer de cirkel die de aarde doet om de zon momenteel of zelfs mars. Dus de aarde wordt dan sowieso als het ware opgeslokt door de zon :+


Hè, gezellig :+


Femek2902 schreef:
Mogelijk was het ook niet zo woke om onze eerste zwarte labrador Wambo te noemen. Vernoemd naar Wambo de jonge Papoea, en het gelijknamige boek :')


Onze dominante, zwarte ruwharig teckel heette Idi. Naar Idi Amin... de Slachter van Afrika. Ook niet erg woke...

Ja he :+

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:53

Witte tijgers zijn geen aparte soort en komen in het wild niet voor (ja heel soms, maar met die belabberde camouflage + dat het recessief is komt het nauwlijks voor in het wild). Vroeger zijn er witte tijgers gevangen/geboren in gevangenschap en omdat het zo bijzonder is werd er specifiek met die dieren gefokt. Omdat het om een recessief gen gaat werd er veel inteelt toegepast om meer kans te krijgen op het gewilde kleurtje. Dat heeft tot gevolg dat de meeste (ook huidige) witte tijgers in meer of mindere mate gezondheids gebreken hebben, vervormde schedels, doofheid, scheelkijken ect.

Overigens is de oranje/zwarte kleur van normale tijgers een goede camouflage omdat de meeste zoogdieren maar 2 kleurkegeltjes hebben (mensen 3 of bij uitzondering 4) en daardoor niet goed het verschil zien tussen oranje en groen. Oftewel, voor een hert is een tijger vrijwel net zo groen als de bosjes eromheen.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:05

oh en... ik ga geen foto's plaatsen maar mocht je je willen verbazen dan kan je googlen naar het geslachtsdeel van een tapir :')

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:07

Ilse_123 schreef:
oh en... ik ga geen foto's plaatsen maar mocht je je willen verbazen dan kan je googlen naar het geslachtsdeel van een tapir :')



Da's gewoon een 5e been joh.... :Y)

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:23

Dan mag je die van de eend ook googlen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:26


J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:27

Hoe dan _O-

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:31


Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:40

Ik ben blij dat ik geen meisjes miereneter ben :oo

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:41

Ook voor mensen is een tijger moeilijk te spotten in het bos. In bosrijke omgevingen zijn verbazend veel oranje en bruin tinten te vinden. En de verticale strepen breken het silhouet. Als een tijger achter een half kale struik of een bos bamboe wegloopt ben je hem opeens kwijt.

Ook orang-oetans zijn in de boomkronen moeilijker te zien dan je zou verwachten van een grote oranje mensaap.