Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:46

Al iets terug gehoord?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-


DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-21 22:25

Ja, toevallig wel! Kreeg reactie dat het niet op grond van staatsbosbeheer is en ze ook geen idee hebben wat de reden kan zijn :Y)

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

anca
Berichten: 1776
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:53

Vind het wel raar dat die beesten nu al dood gaan zo vroeg in het jaar. Als het nu eind van een dikke winter zou zijn. Nu is er toch nog wel genoeg te vreten. Tenminste in "" mijn "" bos stikt het nog van de tamme kastanjes

hartelijke groeten,
anca

meggiemeg
Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 13:18

Hier in de bossen is niet veel te eten (veluwe) loze nootjes, nagenoeg geen kastanjes of eikels aan de bomen. Dat wat er ligt wordt vaak ook nog door de mensen weg geraapt voor de kinderen om leuke dingen mee te make. In het gras zit geen voeding meer voor de dieren. Ik kom hier regelmatig een groep zwijnen tegen maar zo vet als ze afgelopen zomer waren zo hard zijn ze al op hun reserves aan het teren. Sommige zijn gewoon al mager. Herten net zo.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Jolliegirl
Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 13:33

Omdat mensen kilo's al dan niet tientallen aan voer meenemen wat van de dieren is.

Las laatst een bericht van een boswachter, die was 2 mensen met bolderkarren vol tamme kastanjes tegengekomen...

Marije_jiplover
Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 13:35

Er waren hier, bij ons in het bos aan de Veluwezoom, echt heel veel minder kastanjes dan anders.
En eikels heb ik ook van de eiken bij ons op stal nagenoeg niet gezien, terwijl we de afgelopen jaren stukken weiland moesten afzetten om te voorkomen dat de paarden teveel eikels zouden eten.

Ik heb ook al heel veel erg magere zwijnen gezien ook, echt bizar hoeveel verschil dit maakt met vorig jaar.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marigold
Berichten: 12547
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 13:47

Sommige knekelplaatsen worden in de gaten gehouden met wildcamera’s.
Ivm het plassen, just saying :+

(Boswachters geven aan van alles te zien bij het uitlezen van de camera’s, niet alleen maar dieren zegmaar haha)

Paarden ❤️

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 13:51

Is het land daar niet van Natuurmonumenten?

<3

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 17:06

Dit bericht gaat rond op Facebook, helaas zullen veel mensen zich niet aangesproken voelen...



BEROOF DE DIEREN IN HET BOS NIET VAN HUN VOEDSEL

Je dupeert de dieren die hier in de winter van leven!

Met een dikke stok en een zware 'bigshopper' komt hij het bospad uit. Gezien zijn zware vracht heb ik hem even opgewacht. Het blijkt om zo'n 15 kilo (tamme) kastanjes te gaan. Geraapt en deels uit de boom geknuppeld met zijn dikke stok.

Terwijl ik aan meneer uitleg waarom wij slechts het meenemen van een kleine hoeveelheid toestaan, komt een echtpaar aanlopen, beiden met een zware tas, óók tjokvol kastanjes. In de verte scharrelt iemand gebukt door het bos, hij heeft een bolderkar bij zich...

Sinds ze weer op de grond liggen, ziet Erik dat kastanjes onverminderd populair zijn bij bezoekers. "Ongeveer negentig procent van de kastanjes wordt meegenomen. Die worden dus niet door de dieren opgegeten en daarmee haal je echt een flinke laag voedsel uit het bos voor eekhoorns, gaaien en muizen. En muizen zijn weer het hoofdvoedsel van uilen, dus het weghalen heeft forse gevolgen voor dieren."

Tonderzwammen
Ook ontmoet ik een echtpaar met tassen vol mos en takken, en blijkt een oude beuk ontdaan te zijn van enkele tientallen tonderzwammen die op de stam groeiden. Vooral in de herfst lijkt het bos soms wel een tuincentrum, waar je vrachten eten en decoratiemateriaal kunt halen, maar dan zonder te betalen.

Een mevrouw plukte vorige week armenvol zaadbollen uit onze akkerrand, 'voor thuis, voor de vogeltjes'. Ik heb haar uitgelegd dat wij elk jaar voor een paar duizend euro die akkerranden inzaaien, als dekking en voedsel voor insecten, vlinders en vogels, zeker ook in de winter. En dat zo'n goed gevulde akkerrand erg belangrijk is voor heel veel vogels en muizen, en daarmee ook uilen en kiekendieven om de winter door te komen.

Winterdekking
Onze laatste patrijzen vinden er hun voedsel en winterdekking. En daar zit de crux, met het massaal weghalen van voedsel uit de natuur duperen we dieren die het nodig hebben om de winter te overleven.

De weinige kastanjes die niet geraapt zijn, worden opgepeuzeld door eekhoorns, muizen en zelfs boommarters blijken er dol op. Zeker nu er nauwelijks eikels en beukennootjes zijn, krijgen zij een zware winter.

Afgelopen week kwam de boswachter een gezin met vijftig kilo kastanjes tegen. Die voorraad heeft hij in beslag genomen. "Sommigen rapen puur voor voedselwinning en de verkoop. Dat zien we niet alleen met kastanjes, maar ook met paddenstoelen."

Daar komt nog bij dat er dit jaar weinig eikels en beukennootjes in het Brabantse bos te vinden zijn. "We denken dat dit komt door een late vorst in het voorjaar en de extreme droogte", verklaart hij.

"Dat betekent dat veel dieren moeten overleven op kastanjes. Als wij alles weghalen, zitten we in de winter lekker kastanjes te poffen terwijl de beesten verhongeren. Dat kan niet de bedoeling zijn."

"Nogmaals: een handje meenemen is echt prima, maar alles meenemen voor de verkoop staan we natuurlijk niet toe", vertelt Erik, die werkt in de bossen op de Brabantse Wal.

Daar komt vaak nog een probleem bij: bosbezoekers die buiten de paden komen om te rapen. "Vanmorgen kwam ik een stel tegen die echt honderden meters van het pad liepen. Daar liggen overdag allerlei reeën, vossen en marters in alle rust en je veroorzaakt paniek onder de bosdieren", vertelt Erik, die benadrukt dat dieren een beter gehoor hebben en al weglopen voordat mensen ze kunnen zien.

Marigold
Berichten: 12547
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 18:41

Als dat boswachter Erik de Jonge was dan zal het bericht wel kloppen (ook al is de bron Facebook) :p

Het schijnt dat met name mensen uit oost Europa gewend zijn oogst te halen uit de natuur. En dat is idd niet de bedoeling behalve in kleine mate..
in mastjaren kan dat misschien nog wel maar in jaren als deze komen de bosdieren zelf al tekort.

Paarden ❤️

senna21
Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 00:43

De eikenbomen in de straat hebben dit jaar 0,0 eikels. Best wel schokkend. Zou dit te maken kunnen hebben met de aaltjes bestrijding? (processierups)

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Mizora
Berichten: 18085
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 00:58

Wij hebben dit jaar ook heel weinig hazelnoten en walnoten gehad, hier lag het in ieder geval niet aan enige bestrijding (dat is er sinds we er wonen, nu 6 jaar, niet meer gebeurd). Nee, ik denk dat het eerder ligt aan het rare voorjaar en daarna de koude zomer die we gehad hebben.

Wij proberen overigens juist flink te rapen, want de ratten gebruiken het anders als wintervoorraad. Op deze manier hebben we veel minder last van het ongedierte, maar goed, dat is op eigen terrein.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 01:20

senna21 schreef:
De eikenbomen in de straat hebben dit jaar 0,0 eikels. Best wel schokkend. Zou dit te maken kunnen hebben met de aaltjes bestrijding? (processierups)

Nee, wij hebben ook geen eikels en hebben ook geen rupsen bestreden.

Een jager waarmee ik laatst een rondje bos deed legde het als volgt uit:
We hebben een aantal hele droge zomers gehad en als een boom denkt dat ie dood gaat dan laat hij zoveel mogelijk mast vallen. We hadden dit jaar wat de natuur betreft een prima zomer waardoor die behoefte er niet is. We hebben (als ik het goed onthouden heb) minimaal 4 jaar een goed mastjaar gehad wat zeer uitzonderlijk is. Dus het is helemaal niet gek dat er nu een minder jaar is, het is alleen heel erg naar om te zien dat de dieren nu zo mager worden. Daarom ben ik ook niet tegen de jacht, dat liever dan ze te laten creperen.

tamary
Berichten: 29150
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 01:48

Hier ook 0 eikels, kippen, konijnen en pony's aardig teleurgesteld. Volgend jaar beter. Rapen deed ik alleen op het wandelpad en dan nog eigenlijk enkel de aller beste ivm bewaren.

Tamme kastanje rapen is niet raar, voedingswaarde is vergelijkbaar met rijst en je hoeft het niet te weken om de tannine er uit te krijgen zoals met eikels om het te kunnen eten als mens. Maar inderdaad, zoveel geeft problemen hier, teveel bos is te makkelijk bereikbaar en dus blijft er amper wat over.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 01:53

tamary schreef:
Hier ook 0 eikels, kippen, konijnen en pony's aardig teleurgesteld. Volgend jaar beter. Rapen deed ik alleen op het wandelpad en dan nog eigenlijk enkel de aller beste ivm bewaren.

Tamme kastanje rapen is niet raar, voedingswaarde is vergelijkbaar met rijst en je hoeft het niet te weken om de tannine er uit te krijgen zoals met eikels om het te kunnen eten als mens. Maar inderdaad, zoveel geeft problemen hier, teveel bos is te makkelijk bereikbaar en dus blijft er amper wat over.


Pony's teleurgesteld? Eikels zijn toch giftig voor paarden?

tamary
Berichten: 29150
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 02:10

Goed rijpe eikels nee, de groene wel. Maar voer ze als snoep in aantallen als 1-2/100kg pony.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, BarbaravdW, Baredawn, ComscoreBot, Fientj, GoogleAdsense, Googlebot, GrapeshotBot, lanouska, meintje, Nientsje, Niwla, Pytje, ryukapple, sandra1312, sariba, spookyskippy, suikermeisje, TessaxQuincy, Vivienne78, xxpetraxx, YandexBot, Zirkonia en 156 bezoekers