Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 23:14

Diatomeeënaarde, tabakstengels, kippen regelmatig inspuiten, hok (zonder kippen, voer en/of water inspuiten met veerust) en risico plekken regelmatig schoonmaken met Dasty.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 23:20

Met name diatomeeënaarde, de rest had uiteindelijk allemaal niet zoveel effect bij mij. Ik heb nu nog wel wat maar de kippen hebben er weinig last van.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 23:38

Heeft diatomeeënaarde ook in de winter zin? Ik heb nog geen bloedluis gesignaleerd, maar dat ben ik liever voor. Grote kans dat ze er toch wel zitten. Dingen als veerust en andere sprays doe ik liever niet.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 23:40

Bloedluis is niet actief in de winter

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 23:48

Heb de aarde nu ook niet in het hok inderdaad, ze zijn nu niet actief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 23:50

Matheno schreef:
Bloedluis is niet actief in de winter


Wordt gezegd maar enkele kennissen hebben toch uitbraken momenteel in een simpel hok dat buiten staat.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 00:54

Gebruik diatomeeënaarde hele jaar door met uitzondering strenge vorst periodes.

Echt koud en lange periodes heb je nog maar weinig. Tussen 5/10 graden word bloedluis echt wel actief, maar heb je kans dat je ze minder zie.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 01:16

Dan zal ik het toch maar weer introduceren voor de zekerheid :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 09:52

Ik heb de afgelopen 8 jaar niets aan luis hoeven doen gelukkig, ondanks dat ze gewoon een hok hebben met veel kieren en gaten.
Bij ons vorige huis hadden ze een houten hok die ik zelf gemaakt heb en nu hebben ze het oude hok van de duiven. Die is van gestapelde keien met leem er tussen :+

Balen van de ooi, helaas lijken ze weleens gewoon dood te gaan als ze daar zin in hebben.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:12

Ik heb eigenlijk 1x een uitbraak gehad van bloedluis. Ik heb het hok toen verbrand en een nieuw hok gebouwd. Sindsdien nooit meer last gehad.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:57

amber15 schreef:
Welkom, Mistic!

Wat doen jullie tegen bloedluis?



Ik ben het de baas geworden met een combi van het hok meermaals grondig (zeeeeeeeeeer grondig) uitspuiten zodat alle lopende mijten in de sloot lagen en de kippen behandelen met Fipronil. Van alles meer geprobeerd (van puur natuur tot veerust), maar niets dat afdoende was.
De poging om butox uit te proberen (middel tegen bijtend/stekend/zuigend ongedierte op runderen/geiten) was einde kip helaas. :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:02

Moestuin schreef:
Judith: Stevige plannen! Lijkt Frankrijk het eindstation te zijn?


Ja, daar lijkt het voorlopig in elk geval wel op! Het bevalt hier eigenlijk prima :D


Wat sneu van die ooi. De rest van de dieren wel nog ok?

Welkom mistic! Al een kippenras in gedachten?

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:04

Moestuin schreef:
Prima. Woensdag komen ze beton storten, zaterdag stalinrichting erin en dan is alles net op tijd klaar.

Deze week een volwassenen ooi verloren. Na een lange werkdag ga ik hooi geven. Ze lag apart van de rest dus het viel mij wel op. Tegen dat ik bij haar was had ze haar laatste adem al uitgeblazen. Buik helemaal opgezwollen. Duidelijk gas. Nog mijn man gebeld dat hij NU moest komen maar het mocht niet meer baten.
We geven nu pakjes mais van 25 kilo. Daar doen wij 3 dagen mee. We zagen kort daarna dat er een plek schimmel zat. Waarschijnlijk niet gezien bij het geven in het semi donker. Maar we kunnen enkel gissen. Ontzettend zonde. Ze was nog maar 3.


:\ sterkte.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:06

Century, leuke kippen! Hoe oud zijn ze? Als ze nog niet aan de leg zijn is de kam vaak ook nog bleek, of dat was in ieder geval met mijn barnevelders. Zij begonnen pas een paar weken voor ze gingen leggen een echte rode kam te krijgen en zij zaten vanaf 4 weken al de hele dag buiten :)

Moestuin, balen van de ooi :(

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:20

Ben vol verlangen aan het wachten tot mijn kippen weer fatsoenlijk leggen. Maar nu ook al een paar keer gehad dat er buiten de legnesten een ei gedumpt word, maar deze slopen ze ook dan. _-:(

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:21

Ze zijn ergens tussen de 18-20 weken, dus nog niet aan de leg.
Piep de Orpington is een paar weken ouder en legt ook nog niet, maar verwacht ik binnenkort wel voor het eerst. Die heeft wel een rodere kam.
Ik denk dat het wel goed komt, de kippen zijn allemaal heel actief en blij. Ik ben verrast hoe makkelijk ze zijn geïntegreerd in de toom (met de Maransen duurde dat wel een half jaar), ze doen gewoon mee en iedereen accepteert ze. Misschien een rustiger karakter ofzo dat iedereen het wel prima vindt.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:25

Haan begin eindelijk een vent te worden dus tijd voor baas = haan gesprekje en gelijk alle hennen even pakken controleren dat hij daar gelijk goed aan went. Moet nog een manier vinden om de sussex hennen uit elkaar te houden. :')

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:02

Ohh Century dan denk ik dat het gewoon de leeftijd is dat ze nog wat bleek zijn :D

Marcella, wat voor gesprekje voer jij? Mijn haan meent zich soms ook wat, helemaal nadat het nichtje van mijn vriend ze niet met rust liet tot hij haar het huis in gejaagd heeft. Ik had gelezen dat ze op de grond drukken zou helpen? Verder is hij nog altijd heel lief en als ik hem opgepakt heb doet hij ook echt niks, maar ze lopen hier los en kunnen gewoon tot aan de deur komen dus houd hem graag een beetje lief O:)

Mijn 2 nieuwe kippen gingen ook super snel goed met de barnies, merk wel dat ze beide nog steeds onderaan staan maar dat is wel goed want de rode is nu al op t randje van te dik

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:18

JudithO schreef:
Welkom mistic! Al een kippenras in gedachten?


Ik zat te denken aan noord hollandse blauwe. Al las ik wel dat die lastig zijn te fokken.


Bloedluis heb ik gelukkig nog niet gehad. Ik hoop dat ook zo te kunnen houden.

@moestuin. Wat erg van de ooi. Enig idee wat er aan de hand was?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:42

Welkom Mistic!

Nee, geen idee. Enkel een flinke gasbuik te zien. Maar waarom ze gas heeft gemaakt… Ik moet zeggen dat ik schapen wel erg gevoelig vind aan allerlei kwaaltjes :) Het gaat zo makkelijk, zo snel fout. Ik ben altijd blij als de lammeren weer in de diepvries zitten :')

11 december gaan we ons eerste varken slachten! Wij gaan onder meer pancetta proberen maken.

Alles is vandaag gelijk getrokken in de stal. Woensdag komt de beton. Ben zo ontzettend opgewonden :):) Mijn nieuwe schapenstal komt nu zoooo dichtbij!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:55

Schapen houden word wat mij betreft wel redelijk goed omschreven door dit plaatje:

Afbeelding

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 19:10

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ohh Century dan denk ik dat het gewoon de leeftijd is dat ze nog wat bleek zijn :D

Marcella, wat voor gesprekje voer jij? Mijn haan meent zich soms ook wat, helemaal nadat het nichtje van mijn vriend ze niet met rust liet tot hij haar het huis in gejaagd heeft. Ik had gelezen dat ze op de grond drukken zou helpen? Verder is hij nog altijd heel lief en als ik hem opgepakt heb doet hij ook echt niks, maar ze lopen hier los en kunnen gewoon tot aan de deur komen dus houd hem graag een beetje lief O:)

Mijn 2 nieuwe kippen gingen ook super snel goed met de barnies, merk wel dat ze beide nog steeds onderaan staan maar dat is wel goed want de rode is nu al op t randje van te dik


Ik heb maar kort hanen gehad, maar die van mij haalden niet zoveel in hun hoofd. Eentje heeft een keer mijn voet uitgedaagd en nadat hij niet reageerde op bewegingen van die voet heb ik hem een tikje gegeven tegen zijn borst met die voet. Toen droop hij gelijk af en was het ook weer klaar.
Ik heb begrepen dat het ook helpt ze niet te lief/tam te maken, omdat ze ook moeten leren dat ze uit je persoonlijke ruimte moeten blijven.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 19:49

Mistic schreef:
JudithO schreef:
Welkom mistic! Al een kippenras in gedachten?


Ik zat te denken aan noord hollandse blauwe. Al las ik wel dat die lastig zijn te fokken.


Bloedluis heb ik gelukkig nog niet gehad. Ik hoop dat ook zo te kunnen houden.

@moestuin. Wat erg van de ooi. Enig idee wat er aan de hand was?


Ik heb een aantal noordhollandse blauwen, maar die heb ik inderdaad nog nooit broeds gezien. Heb nu ook geen haan meer die er op zou passen. Zolang ze eieren leggen mogen ze blijven, zijn nu al een jaar of 5/6.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:19

Century schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Ohh Century dan denk ik dat het gewoon de leeftijd is dat ze nog wat bleek zijn :D

Marcella, wat voor gesprekje voer jij? Mijn haan meent zich soms ook wat, helemaal nadat het nichtje van mijn vriend ze niet met rust liet tot hij haar het huis in gejaagd heeft. Ik had gelezen dat ze op de grond drukken zou helpen? Verder is hij nog altijd heel lief en als ik hem opgepakt heb doet hij ook echt niks, maar ze lopen hier los en kunnen gewoon tot aan de deur komen dus houd hem graag een beetje lief O:)

Mijn 2 nieuwe kippen gingen ook super snel goed met de barnies, merk wel dat ze beide nog steeds onderaan staan maar dat is wel goed want de rode is nu al op t randje van te dik


Ik heb maar kort hanen gehad, maar die van mij haalden niet zoveel in hun hoofd. Eentje heeft een keer mijn voet uitgedaagd en nadat hij niet reageerde op bewegingen van die voet heb ik hem een tikje gegeven tegen zijn borst met die voet. Toen droop hij gelijk af en was het ook weer klaar.
Ik heb begrepen dat het ook helpt ze niet te lief/tam te maken, omdat ze ook moeten leren dat ze uit je persoonlijke ruimte moeten blijven.


Toen ze klein waren kon ik ze wat makkelijker oppakken, maar het zijn nooit schootkippen geweest, dat heb ik ook niet geprobeerd met deze groep.
De haan die ik nu heb is erg bang voor mij lijkt het, al eet hij ook wel gewoon uit mijn hand (zonder spanning of nek opzetten ofzo). Ik vind het ook belangrijk dat hij zijn meisjes beschermd, maar hij moet wel weten/leren dat ik een uitzondering ben. De 2x dat ik hem gevangen heb en hem op de grond gedruk heb was nadat hij de 1e keer echt met 2 poten naar mij sprong toen ik langs liep (op weg naar het hooi voor de paarden en liep niet tussen hem en de hennen in) en de 2e keer toen hij wat uitdagend deed en toen ik mijn voet optilde hij meteen zijn nek helemaal opzette.

Ik had het eigenlijk niet zo verwacht omdat ze zeggen dat barnevelders zo zachtaardig zijn en vraag mij dan ook vooral af of het een soort puber tijd is? Ze zijn nu ruim 6,5 maand oud. De hennen leggen wel super al. Ik heb 4 hennen (de 2 nieuwe niet meegerekend omdat zij niet leggen zover ik weet) en heb gemiddeld 2 a 3 eieren per dag, soms 4 soms 1. ze leggen alleen wel redelijk vaak dubbel dooier eieren maar las dat dat ook kan komen omdat ze nog maar net aan de leg zijn?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:41

Dubbel dooier kan inderdaad begin van de leg zijn, maar sommige kippen doen het van zichzelf ook gewoon vaker dan anderen. Het zou op den duur wel moeten stabiliseren.

Hanen krijgen hier een flinke schop zodra ze ook maar iets tonen. Meestal stopt het dan voorgoed, en anders gaan ze naar de vriezer.