Ik mag geen afscheid nemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:43

Je moeder doet hele rare dingen. Het is op dit moment helemaal niet relevant wat je oom en tante er van vinden of jij wel of niet naar de koffietafel komt want jij wéét nog helemaal niet of jij wel of niet komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:04

Maflinger_S schreef:
Je moeder doet hele rare dingen. Het is op dit moment helemaal niet relevant wat je oom en tante er van vinden of jij wel of niet naar de koffietafel komt want jij wéét nog helemaal niet of jij wel of niet komt.


Goh, dit is een typische reactie van mijn moeder. Ik had al langer voor mezelf beslist dat ik niet naar de koffietafel van mijn grootmoeder zou gaan. Die beslissing heb ik een paar jaar geleden al genomen nav dingen die toen gebeurd zijn. Ik heb geen zin om daar verder over uit te wijden, omdat het niets met het overlijden van mijn grootmoeder te maken heeft.

Ik had er alleen geen drama rond willen maken. Mijn voornemen was om dinsdag naar de uitvaart te gaan en een tekst voor te lezen in de kerk. Was ook nog van plan om na de dienst mee naar de begraafplaats te gaan en dan in alle stilte af te haken voor de rest van de dag. Dat leek mij de meest nette manier om het aan te pakken. Heb nu wel spijt dat ik aan mijn ouders verteld heb dat ik niet ging komen.

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:10

Je bent volwassen en doe gewoon waar jij je het beste bij voelt . En wanneer je tante op de begrafenis het nodig vind om je aan te spreken op het feit dat je niet bij de koffietafel bent dan is er maar één antwoord om te geven. Namelijk dat je geen zin hebt om op te zitten en pootjes te geven terwijl een persoonlijk afscheid je niet gegund was en dat zij blijkbaar prima de honneurs waar kunnen nemen. En dan draai je je om en ga je weg.

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:15

bigone schreef:
Je bent volwassen en doe gewoon waar jij je het beste bij voelt . En wanneer je tante op de begrafenis het nodig vind om je aan te spreken op het feit dat je niet bij de koffietafel bent dan is er maar één antwoord om te geven. Namelijk dat je geen zin hebt om op te zitten en pootjes te geven terwijl een persoonlijk afscheid je niet gegund was en dat zij blijkbaar prima de honneurs waar kunnen nemen. En dan draai je je om en ga je weg.


Inderdaad! De begrafenis is maar 1 keer, heb alleen aandacht voor je oma!

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:27

Gecondoleerd ts Y;(
Ik hoop dat je voor jezelf nog een waardig afscheid kunt nemen en neem daar vooral je tijd voor. Laat de begrafenis niet van je afpakken en doe het zoals jij wilt. Heel heel veel sterkte toegewenst

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:00

SVRL schreef:
Ik had er alleen geen drama rond willen maken. Mijn voornemen was om dinsdag naar de uitvaart te gaan en een tekst voor te lezen in de kerk. Was ook nog van plan om na de dienst mee naar de begraafplaats te gaan en dan in alle stilte af te haken voor de rest van de dag. Dat leek mij de meest nette manier om het aan te pakken. Heb nu wel spijt dat ik aan mijn ouders verteld heb dat ik niet ging komen.


Dit had je mijn inziens ook gewoon moeten kunnen vertellen aan je ouders. Ik snap dat je moeder het zwaar heeft, want haar moeder is overleden. Maar ze is ook nogsteeds jouw moeder en ze hoort achter jou te staan. Ik zou er begrip voor hebben als je niet naar die koffietafel gaat, dat je niet op de confrontatie met je oom en tante zit te wachten. Doe waar jij je goed bij voelt.

En als je gaat spreken bij de uitvaart, heel veel sterkte! Het is zo moeilijk, maar persoonlijk vond ik het (bij mijn vader) achteraf erg fijn dat ik het toch gedaan had. Zoals de uitvaartbegeleider zei, dit zijn de laatste herinneringen die je maakt met je vader (oma in jouw geval). Maak er een herinnering van waar jij je goed bij voelt.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:19

Hemel, wat doen mensen elkaar toch aan...

Wat erg voor je, ts...

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:20

Charley: Ik lees een reactie van iemand die wellicht al te vaak ondergeschoffeld is door anderen en dit niet meer accepteert. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en Germie heeft best een punt :j

Over deze reactie van jou kan je ook wat zeggen in de categorie "geen stijl"...

TS: oh als je al lang hiervoor aangegeven hebt dat je niet naar de koffietafel wilt dan hoeft je moeder hier niet van te schrikken inderdaad :) Wat een gedoe hè zo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:28

Ik zal uiteindelijk geen tekst voorlezen. Degenen die wilden voorlezen, moeten vanavond in de kerk komen repeteren. Alle teksten en muziek voor aanstaande dinsdag worden geoefend straks. Ik kan het emotioneel echt niet aan om de uitvaart 2 keer te moeten beleven. Komt nog bij dat, als ik zou gaan, mijn oom en tante me ook nog eens op de rooster zouden leggen omdat ik dinsdag niet naar de koffietafel kom.

Mijn tante heeft gisteren een korte samenvatting over mijn oma naar mijn vriend doorgestuurd. Hiervan gaat mijn vriend een mooie tekst maken, met nog wat toevoegingen vanuit ons hart erbij, en die zal hij dinsdag voorlezen. Hij heeft dat voor mijn opa ook gedaan en gaat er zeker iets moois van maken.

Ik ben ondertussen aan het denken over wat ik straks nog allemaal tegen mijn oma wil zeggen, maar in mijn hoofd is er alleen maar chaos. Hoop dat ik tegen straks toch nog de juiste woorden vind.

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:32

Je hoeft niets te zeggen alleen er wezen is voldoende.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:38

Chaos is ook prima in dit geval, die komt uit je hart. Ga straks als je bij je oma bent maar gewoon beginnen met wat er in je opkomt. Dan wordt het wel of niet een coherent verhaal. Allebei is OK.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:42

Eens met Bigone. En anders schrijf je je gevoelens op en leg je de brief bij de kist neer.

Oefenen voor een uitvaart, daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord... Dat je het moet melden als je wil spreken, tot daar aan toe. Maar van tevoren oefenen? Het is geen theatervoorstelling :\

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:06

Jeetje, dat je even de muziek en hoe het moet gaan met de kist enzo / wie / waar / wanneer doorneemt dat lijkt me logisch, dat je weet wat de bedoeling is tijdens de plechtigheid. Maar toch niet je hele verhaal alvast vertellen.....

Sterkte straks bij je oma. Het maakt niet uit wat je zegt. Het is je oma. Die begrijpt het wel :(:)
Schrijf anders even wat punten op die je zeker niet wilt vergeten, zodat je iets van houvast hebt als het niet vanzelf komt. Maar laat het "moeten" even los en ben gewoon even samen met je omaatje en dan komt er vanzelf wel uit wat er uit moet :)

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:11

Gezien de familie van TS waar de schone schijn opgehouden moet worden en de smerige was binnenshuis moet blijven,kan ik me wel voorstellen dat ze precies willen weten wat er gezegd word tijdens de dienst want o wee. Ik had wel gesproken en als er dan een repetitie is gewoon iets anders dan ik werkelijk zou zeggen maar snap wel dat ts dit niet wil/durft want dan is ze helemaal het zwarte schaap van de familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:23

bigone schreef:
Gezien de familie van TS waar de schone schijn opgehouden moet worden en de smerige was binnenshuis moet blijven,kan ik me wel voorstellen dat ze precies willen weten wat er gezegd word tijdens de dienst want o wee. Ik had wel gesproken en als er dan een repetitie is gewoon iets anders dan ik werkelijk zou zeggen maar snap wel dat ts dit niet wil/durft want dan is ze helemaal het zwarte schaap van de familie.


Klopt helemaal wat jij zegt.

Heb net nog telefoon gehad van mijn moeder. Blijkbaar hebben ze lezers te kort, dus krijg ik de tekst die ik moet voorlezen via mail. Ik zal dus niets persoonlijks kunnen brengen, maar kan wel nog dingen van mezelf in de tekst stoppen die mijn vriend zal schrijven. Mijn nicht mag trouwens wel een persoonlijk geschreven tekst brengen. Vind het fijn dat er toch 1 van de kleinkinderen iets persoonlijks zal brengen.

Ik weet alleen niet goed hoe ik dinsdag door moet komen. Mijn moeder heeft me vertelt welke muziek er gedraaid gaat worden en het gaat zo emotioneel worden. Ben nu al aan het wenen als ik nog maar aan de songs denk, laat staan als ik ze hoor.
Om een voorbeeld te geven, we verlaten de kerk achter de kist terwijl het liedje "ik mis je zo" van Will Tura gespeeld wordt. Weet niet eens of ik wel in staat ga zijn om een voet te verzetten.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:34

Als het niet lukt dan lukt het maar niet, je verdriet mag er zijn en daar mag niemand je op aankijken :(:)

Wil je niet lezen omdat je denkt dat het te zwaar wordt: zèg het gewoon, en doe het niet. Of zeg dat ze er vanuit moeten gaan dat het je niet lukt, en je daar geen gedoe over wilt hebben als dat inderdaad zo is, maar je de optie best open wilt houden.

Wil je niet andermans verhaal lezen maar iets van jezelf: zeg dat dan ook :j
Wil je nog iets anders: spreek het uit! Die begrafenis is er voor je oma, voor je familie maar zeker ook voor jou :j Laat jezelf niet ondersneeuwen, laat het niet nog moeilijker voor je maken dan het al is, wees eerlijk over wat je denkt aan te kunnen. Dan kan niemand je iets kwalijk nemen :+:

Het siert je als je zoveel verdriet hebt dat je niet mee kan doen, het siert je als je wel alles kan doen en daarna in je eigen omgeving instort, het siert je als het nog weer anders gaat. Je verdriet en liefde voor je oma is heel oprecht :+:

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:35

Geen woorden voor TS. Het
Halve dat ik een arm om je heen wil leggen en je wil knuffelen. En je vooral wil zeggen dat je niks moet.

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:37

SVRL schreef:
Heb net nog telefoon gehad van mijn moeder. Blijkbaar hebben ze lezers te kort, dus krijg ik de tekst die ik moet voorlezen via mail. Ik zal dus niets persoonlijks kunnen brengen, maar kan wel nog dingen van mezelf in de tekst stoppen die mijn vriend zal schrijven. Mijn nicht mag trouwens wel een persoonlijk geschreven tekst brengen. Vind het fijn dat er toch 1 van de kleinkinderen iets persoonlijks zal brengen.
Het moet echt niet gekker worden zeg! Dat ze jou de tekst aanleveren die je MOET lezen. En je nicht MAG iets persoonlijks schrijven. Daar heb je zelf ook nog iets in te zeggen lijkt me. Ik zou daar persoonlijk echt niet mee akkoord gaan. Je bent toch volwassen en geen kind meer?
Laatst bijgewerkt door Niqui op 22-11-19 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:38

Wat je ook kunt doen is op de repetitie hun tekst voor lezen en op de begrafenis je eigen geschreven tekst.

heb je toch iets van je zelf en dan kunnen ze er niks meer aan doen.

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:38

Ik ging toch echt ook met mijn persoonlijke tekst aanhaken of deze erin verwerken. En dat hoeven ze helemaal niet te weten, dat horen ze dan daar ter plekke wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:38

pmarena schreef:
Als het niet lukt dan lukt het maar niet, je verdriet mag er zijn en daar mag niemand je op aankijken :(:)

Wil je niet lezen omdat je denkt dat het te zwaar wordt: zèg het gewoon, en doe het niet. Of zeg dat ze er vanuit moeten gaan dat het je niet lukt, en je daar geen gedoe over wilt hebben als dat inderdaad zo is, maar je de optie best open wilt houden.

Wil je niet andermans verhaal lezen maar iets van jezelf: zeg dat dan ook :j
Wil je nog iets anders: spreek het uit! Die begrafenis is er voor je oma, voor je familie maar zeker ook voor jou :j Laat jezelf niet ondersneeuwen, laat het niet nog moeilijker voor je maken dan het al is, wees eerlijk over wat je denkt aan te kunnen. Dan kan niemand je iets kwalijk nemen :+:

Het siert je als je zoveel verdriet hebt dat je niet mee kan doen, het siert je als je wel alles kan doen en daarna in je eigen omgeving instort, het siert je als het nog weer anders gaat. Je verdriet en liefde voor je oma is heel oprecht :+:


Ik zal samen met een ander familielid de voorbeden lezen. Dat zijn vast staande teksten, vandaar dat ik er niets persoonlijk kan in steken. Maar, zoals gezegd, kan er nog wel een persoonlijke toets gelegd worden in de tekst die mijn vriend zal brengen.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:44

Wat een verdrietig topic om te lezen. Zowel het overlijden van je oma (gecondoleerd daarmee) als het hele familie-gebeuren onderling. Heel vervelend, vooral in een situatie als deze.
Aan de voorbeden kan je niks veranderen inderdaad. Maar als je écht graag een persoonlijk stuk wil voorlezen zou ik contact opnemen met de dominee/dienstleider en aangeven dat je er graag nog even gebruik van wilt maken. Dat hoeven oom en tante helemaal niet te willen, JIJ wilt het en dan moet dat best mogelijk zijn lijkt me. Anders laat je de tekst die je wilt voorlezen aan de dienstleider lezen, dan moet hij/zij wel overstag gaan.
Sterkte :+:

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:52

Waarom is er verschil tussen jou en je nicht? Dat vind ik erg raar, de een mag wel wat persoonlijks zeggen en de ander niet...Jullie kunnen allemaal maar 1x dit afscheid nemen, waarom niet een beetje vertrouwen erin dat het wel beschaafd zal gaan..

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:56

SVRL, wat een lieve vriend heb jij, dat hij wil spreken op de uitvaart van je oma. Echt top!

Kun jij, als je dat zou willen althans, niet erbij gaan staan en dat jullie de tekst samen oplezen? Dat hoef je dan niet te doen bij de 'generale repetitie', maar zou je wel kunnen doen bij de uitvaart zelf. En kun je dat niet aan, dan kan je vriend altijd zeggen dat hij dit ook vertelt in jouw naam :)

Overigens, dat je die gebeden uitspreekt, hoeft toch niet te betekenen dat je geen persoonlijke tekst meer zo mogen zeggen? Als jij daar behoefte aan hebt, dan moet je dat gewoon doen, eventueel in overleg met de uitvaartbegeleider. Laat je niet pushen om iets niet of juist wel te doen. Neem afscheid op jouw manier.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:11

ardo_iggy schreef:
Wat je ook kunt doen is op de repetitie hun tekst voor lezen en op de begrafenis je eigen geschreven tekst.

heb je toch iets van je zelf en dan kunnen ze er niks meer aan doen.

precies, mijn gedachte. Ik zou de aangeleverde tekst aanpassen zodat beiden er in komt, maar niet mijn stuk als laatste, maar er in verwegen, of aan het begin.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-11-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt