Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 00:21

Vandaag had ik de camera maar weer eens meegenomen om oa het "rijden" met Pablo vast te leggen.

Pablo is nu 2 jaar in mijn bezit en ik heb hem gekocht als project. En ja, hij is absoluut een project :knuffel: .. In het begin vond hij alles eng en spannend. Inmiddels ben ik al zover dat ik erop kan zitten, stappen en sturen en sinds kort zijn onze eerste drafjes een feit. Ondanks dat Pablo het soms echt nog erg spannend vindt, verschiet hij hooguit 10 meter en staat dan stil, waarna we rustig onze weg weer vervolgen. Echter was dit vandaag even anders... Geen idee wat de reden van zijn explosie was, maar tijdens het opstappen, besloot hij om af te gaan... Dit heeft hij 1 keer eerder gedaan en dat was 2 jaar geleden toen ik hem voor het eerst een drafje vroeg, waar hij toen nog totaal niet klaar voor was (was ook absoluut mijn eigen schuld 8)7 ) Maar goed, er waren vandaag nog 2 momentjes dat hij er van tussen ging en uiteindelijk hebben we het toch nog ontspannen kunnen afsluiten. Zoals in het filmpje te zien is, ben ik er een 2e keer opgestapt en dit keer bleef hij, ondanks de spanning, toch netjes staan.

Het enige wat ik van hem vraag, is dat ie wilt ontspannen en anders zijn spanning afvloeit :)



Een paar momenten uit het filmpje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 00:49

Wauw, jij kan wel een stukje rijden dat je dat kan uitzitten, zo pas na het opstijgen. Ik - en velen onder ons denk ik - hadden er al lang naast gelegen.

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 05:46

Heb je zijn rug wel eens laten nakijken? Hij vindt het echt niet leuk, ook op het eind niet. Hij lijkt op het eind meer te onstpannen, maar ook daar heeft hij best veel stress (loopt voorzichtig rustig). Hij blijft spanning houden en daarom kan hij zo ineens weer afgaan met opstappen.

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 06:06

Oef... zelfs voor een projectje vind ik dit geen gedrag wat past bij al 2 jaar bezig zijn met ontspanning.. hij vind het echt niet leuk/heeft pijn.
Ik ben ook wel nieuwsgierig wat er medisch is gecontroleerd.
Mocht t medisch niks zijn vraag ik me oprecht af of hij van rijden wel zo blij wordt...
Knap hoe rustig je blijft trouwens, heel fijn om te zien !!

Anoniem

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 06:28

2 jaar bezig zeg je? Heb je dit paard al eens binnenstebuiten gekeerd? Dit lijkt mij meer een reactie van pijn dan echt van spanning als ik eerlijk mag zijn. Heb je de hele bovenlijn als eens op de foto laten zetten? Gecontroleerd op maagzweren?

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 06:31

Ben je alleen? Ik zou toch echt even iemand erbij vragen, just in case.
Misschien de bak even kleiner maken?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 06:34

Heb je dit topic niet eerder geplaatst ?

Ik kan me dit filmpje nl al herinneren.
Ik ga wel een beetje mee met de anderen. Goed dat je zo bezig bent met de ontspanning af te laten vloeien, maar na 2 jaar en dit beeld hebben denk ik toch dat er meer aan de hand is. Is hij medisch helemaal in orde? Rug, benen, gebit? En zadel?

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 06:41

Ik sluit me bij de rest aan.
Kan me niet voorstellen dat hij fysiek nergens last van heeft. Ook later in het filmpje blijft hij erg strak in zijn bovenlijn en ziet het er niet prettig uit.

Overigens erg knap dat je bent blijven zitten en respect voor je durf, maar ik heb het gevoel dat je eerst zeker moet zijn dat hij goed in zijn lijf is voor je verder gaat rijden.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 07:39

Ik sluit me ook aan bij de rest.
Technisch knap gereden maar voor het paard ziet het er niet fijn uit.
Ik heb de andere keren niet gezien natuurlijk maar op dit filmpje ziet het er voor mij uit als een paard met enorm wantrouwen naar jou als mens toe. Gespannen, niet lekker in zijn lijf en continue afwachtend en wantrouwend.
Dat lijkt me niet nodig na twee jaar?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:31

Wat is zijn achtergrondverhaal? :-)

Heeft ie dit altijd al gedaan? is er iets mis gegaan met zadelmak maken ooit?

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:36

Ik weet gelijk waar je paarden staan :+ herkenbaar plekje.

Ik zie hem al met veel spanning bij je opstappen. Denk dat het daar al mis gaat. Verder ben ik ook benieuwd wat zijn achtergrond is en of je hem al eens hebt laten checken.

en ik wou dat ik zoveel plak had aan mn kont_O-

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:56

Ik vind het gewoon mooi gereden.
Paard had in het begin inderdaad flink wat spanning.
Maar dat heb je er zo te zien netjes en geduldig uitgereden. +:)+
Als er de andere dagen zoals je schrijft gestage vooruitgang is zou ik me niet al te druk maken om een dagje met spanning.
Twee jaar is inderdaad lang.
Maar als het verder gewoon goed is is dit gewoon de tijd die je nodig hebt.
Dan moet je ook geen haast gaan maken.
Misschien spookte het gisteren wel een beetje aan het eind van de bak. :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:59

Ik sluit me ook bij bovenstaande reacties aan. Ik herken dit gedrag... Dit deed een pony van mij ook, het er plots vandoor gaan vanuit draf naar galop, niet makkelijk ontspannen, bij opstappen al spanning hebben etc,
en die bleek uiteindelijk beginnend artrose in de facetgewrichten te hebben.

Hij had tevens ook dagen dat rijden wel goed ging zonder spanning of vluchtgedrag.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 09:14

Allereerst dapper dat je dit deelt op bokt waar iedereen toch een mening heeft. Ik ga echter mee met de mensen die zeggen dat als er na 2 jaar nog zo weinig vooruitgang inzit dat een paar rondjes draven een overwinning is, er zeer waarschijnlijk medisch iets niet klopt met dit paard. Voor zover te zien is zo veraf pak je het netjes en met geduld aan, dus daar zal het niet aan liggen. Ik heb een paard gehad die niet eens er vandoor ging als de jouwe , maar wel soms zo abrubt stopte als je om draf/galop vroeg . Eerste arts vond er niets geks aan, slap jong dier, fotos van de benen waren ook helemaal goed. Na 6 maanden vond ik er dusdanig weinig verbetering in zitten dat ik voor een second opinion ben gegaan. Heel de bovenlijn op de foto.. rug en hals perfect maar op de hoek van de foto was iets anders te zien. Paard had flinke schade op een plek waar normaliter geen foto's van worden gemaakt. Zou dus adviseren om onderzoek te laten doen op een goede kliniek. SMDC Heesch hebben uiteindelijk gevonden wat er mis was met mijn paard. Succes verder.

Hevonen

Berichten: 5612
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 09:23

Bijzonder knap dat je erop blijft. Zou me echt niet lukken als je nog niet eens goed zit, zo vlak na het opstijgen. Ik zie wel dat hij wat meer ontspant, maar hij blijft eigenlijk in de achterhand wat stijf lopen. Het beeld is niet slecht, maar niet soepel en ontspannen.

Je doet het verder heel netjes!

lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 09:38

Ik reageer zelden op topics maar hier maak ik graag een uitzondering voor. Knap dat je deze filmpjes durft delen, op een toch wel heel kritisch forum als bokt. Ik ga mee met wat de voorgangers zeggen, maar ik ga er vanuit dat je dit zelf ook wel al in je achterhoofd hebt. Ik heb er zelf ook ééntje die heel gelijkaardig gedrag vertoont dus dit is héél herkenbaar. Vooral ook de "plotse" terugvallen. In mijn paard haar geval weet ik intussen dat een stuk van de oorzaak voor haar gedrag medisch is, maar een heel groot stuk toch ook hoe het zadelmak maken verlopen is. En daar bestaat geen "quick fix" voor. Respect dat je desondanks rustig probeert te blijven het vertrouwen herstellen. Idealiter denk ik dat je nog iets sneller na een "paniekmomentje" een signaal mag geven tot rust (stem: ho, rustig,...), maar het uitzitten doe ik je in elk geval niet na :)

JeaDH

Berichten: 2162
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 09:42

Knap uit gezeten!
Wij hebben een paard gehad dat ook zoveel spanning opbouwde ohz en dan ontplofte, dat werd dan een ware rodeo. Toen ze bij ons kwam was ze al ruim een jaar onder het zadel. Na lichamelijke problemen te hebben uitgesloten moesten we dus gaan bedenken hoe we dit gingen oplossen.
Ik kwam op een gegeven moment een filmpje van Tristan Tucker tegen die met een paard aan het grondwerken was en dacht dit is precies ons paard (The vertical mare). Wij zijn met deze oefening aan de slag gegaan, door deze oefening leerde het paard haar spanning af te laten vloeien. Eerst voor het rijden de oefening gedaan, dan er op, bouwde het paard spanning op er af en weer de grondwerk oefening. Het ging steeds beter, we probeerden het 'ontplof' moment voor te zijn. Op een gegeven moment kon de ze de spanning ook onder het zadel af laten vloeien door stil te gaan staan en de achterhand om te zetten het paard deed dan het hoofd naar beneden en kon ontspannen.
Dit is het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Mq1LXFlq78M
Inmiddels is ze een 'normaal' maar nog altijd gevoelig paard, wat gewoon mee op wedstrijd of buitenrit kan!

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:05

Ik twijfel wat ik ga zeggen.

Aan de ene kant heb ik namelijk onwijs veel respect voor je doorzettingsvermogen. Twee jaar werken aan ontspanning en verder niks willen, dat vraagt ook heel wat van jezelf. Ik vind het knap dat je blijft geloven in je paard.
Aan de andere kant, als je paard na 2 jaar nog steeds zo heftig reageert op...eigenlijk niks. Moet je er dan nog wel op willen stappen? Weegt de stress van blijven proberen op tegen wat je ermee wint?

Persoonlijk zou ik, na twee jaar proberen, dit paardje lekker grasmaaier laten zijn. (Of werk vanaf de grond doen als dat wel stressvrij gaat) en niet blijven proberen. Het is geen schande voor zijn welzijn te kiezen en het los te laten dat dit projectpaard nog een rijpaard wordt.

(Dit alles er van uit gaande dat het paard fysiek helemaal gecheckt is voor je überhaupt met hem aan de gang ging)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:07

Voor ik zeg wat ik zou willen zeggen, zou ik ook graag willen weten of dit paard medisch binnenste buiten gedraaid is.. :)

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:17

Lijsken schreef:
Ik twijfel wat ik ga zeggen.

Aan de ene kant heb ik namelijk onwijs veel respect voor je doorzettingsvermogen. Twee jaar werken aan ontspanning en verder niks willen, dat vraagt ook heel wat van jezelf. Ik vind het knap dat je blijft geloven in je paard.
Aan de andere kant, als je paard na 2 jaar nog steeds zo heftig reageert op...eigenlijk niks. Moet je er dan nog wel op willen stappen? Weegt de stress van blijven proberen op tegen wat je ermee wint?

Persoonlijk zou ik, na twee jaar proberen, dit paardje lekker grasmaaier laten zijn. (Of werk vanaf de grond doen als dat wel stressvrij gaat) en niet blijven proberen. Het is geen schande voor zijn welzijn te kiezen en het los te laten dat dit projectpaard nog een rijpaard wordt.

(Dit alles er van uit gaande dat het paard fysiek helemaal gecheckt is voor je überhaupt met hem aan de gang ging)


Ik wilde zoiets gelijkaardigs neertypen …

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:29

Ook in ben benieuwd naar de medische geschiedenis van dit paard.
Kissingspines, maar ook de hals en ECVM gebied.

Ik vind je heel dapper, maar 2 jaar en dan na zo rustig opstijgen deze reactie?
Ook tussendoor nog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:42

Als ik even kijk naar de berichtengeschiedenis van de TS over deze pony, lijkt het erop alsof hij helemaal niet al twee jaar vollebak bezig is met rijden op deze pony: zo te lezen heeft de pony van oktober 2021 tot oktober 2022 niets onder het zadel hoeven doen, en recentelijk van november 2022 tot februari van dit jaar ook niet. Dan is het ook niet heel vreemd dat er "in twee jaar tijd" niet zoveel gebeurd is op het gebied van rijden. :=

Is er een keer iemand die zo'n pony alle tijd van de wereld geeft en hem niet snel weer doorverkoopt, is het weer niet goed. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:47

Mkango schreef:
Als ik even kijk naar de berichtengeschiedenis van de TS over deze pony, lijkt het erop alsof hij helemaal niet al twee jaar vollebak bezig is met rijden op deze pony: zo te lezen heeft de pony van oktober 2021 tot oktober 2022 niets onder het zadel hoeven doen, en recentelijk van november 2022 tot februari van dit jaar ook niet. Dan is het ook niet heel vreemd dat er "in twee jaar tijd" niet zoveel gebeurd is op het gebied van rijden. :=

Is er een keer iemand die zo'n pony alle tijd van de wereld geeft en hem niet snel weer doorverkoopt, is het weer niet goed. :+

Nu haal je er allerhande info bij die niet voor handen is tenzij je berichten gaat door lezen. Dat is ook niet helemaal eerlijk. :o Gebaseerd op de info die voor handen is, is de bezorgdheid niet apart. Maar zelfs met de info die je geeft vind ik de reactie van het dier nog steeds zorgwekkend.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-05-23 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 13:48

Dank jullie wel voor jullie meningen :j

Als eerst wil ik wel even zeggen dat ik na die grote fout, 2 jaar geleden, een pauze van bijna een jaar heb ingelast mbt tot (voorbereiden op) het rijden. We hebben in die tijd vooral grondwerk gedaan en we zijn van plek verhuisd.

Medisch:
In dat jaar pauze heb ik zijn rug en hals op de foto laten zetten om idd problemen daar uit te sluiten. Gebit is 2 weken geleden gedaan. Door een bloedworm infectie deze winter heeft hij een jasje uitgetrokken, waardoor zijn bovenlijn nog wat spier mist, maar ook daar werken we met oa aangepaste voeding aan. Een zandkuur heeft hij vorige week afgerond en verder glanst hij als een spiegeltje.

Vorig jaar rond deze tijd ben ik weer helemaal opnieuw met hem gestart en alles met hele kleine stapjes gedaan. Ieder nieuw stapje net zo lang herhaald tot hij ontspannen was. Tot december ben ik 2 a 3 keer in de week met hem aan het werk geweest en in eerdere topics is ook te zien hoe ik dit heb opgebouwd. De laatste keer dat ik voor december met hem gewerkt had, hebben we ons eerste drafje onder het zadel gemaakt, wel eens waar met veel spanning, maar zonder er van tussen te gaan. Van december tot mei heeft hij vakantie gehad. 1 omdat het weer niet al te best was, 2. Hij een bloedworm infectie had en 3. Omdat ik in maart een operatie heb gehad, waardoor ik 6 weken helemaal niks mocht.
Eind April ben ik weer helemaal opnieuw begonnen, maar tot het opstappen, was hij met iedere stap al weer snel ontspannen, waardoor ik er na 2 weken voor het eerst weer op zat. Opstappen heeft hij altijd al spannend gevonden, maar ondanks die spanning, bleef hij wel altijd netjes staan, tot hij mocht gaan stappen. Gisteren was de 4e keer dat ik weer op hem zat.

Nog wat achtergrond informatie wat mij verteld is: hij heeft de eerste 8 jaar in Ierland in de natuur rond gelopen, is daarna naar Nederland gekomen en zadelmak gemaakt en ingereden. Daarna is hij verkocht aan een meiske wat net van de manege kwam en dat is geen goede match geweest. Volgens de vorige eigenaresse was hij bij haar ook altijd gespannen en heeft het een poos geduurd, voordat zij op de grond ook alles met hem kon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:49

Ayasha schreef:
Mkango schreef:
Als ik even kijk naar de berichtengeschiedenis van de TS over deze pony, lijkt het erop alsof hij helemaal niet al twee jaar vollebak bezig is met rijden op deze pony: zo te lezen heeft de pony van oktober 2021 tot oktober 2022 niets onder het zadel hoeven doen, en recentelijk van november 2022 tot februari van dit jaar ook niet. Dan is het ook niet heel vreemd dat er "in twee jaar tijd" niet zoveel gebeurd is op het gebied van rijden. :=

Is er een keer iemand die zo'n pony alle tijd van de wereld geeft en hem niet snel weer doorverkoopt, is het weer niet goed. :+

Nu haal je er allerhande info bij die niet voor handen is tenzij je berichten gaat door lezen. Gebaseerd op de info die voor handen is, is de bezorgdheid niet apart. Maar zelfs met die info vind ik de reactie van het dier nog steeds zorgwekkend.
Eens hoor, maar in dit soort topics vind ik het altijd wel prettig om een wat vollediger beeld te krijgen van waar ik precies naar kijk als de TS daar zelf niet veel over zegt. Het is ook geen impliciete kritiek op de mensen die dat niet gedaan hebben, maar alleen een verduidelijking dat dit niet het resultaat is van 2 jaar vier keer per week proberen te rijden. :)

Overigens heb ik verkeerd gelezen en ging het van november 2022 tot februari van dit jaar niet rijden over Diablo. (Ik moet zeggen dat ik berichten ook alleen even snel gescand heb, niet heel aandachtig heb doorgelezen. :P )