SuperSam terug op wedstrijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

SuperSam terug op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-22 22:24

Afgelopen zondag zijn we na drie jaar pauze en veel geklooi met mijn lijf terug op wedstrijd gegaan. :)

Sam heeft het fantastisch gedaan. Ik heb een paar foutjes gemaakt en de proef niet zo mooi afgewerkt als zou moeten. :+
Ik had een beetje (veel) spanning en Sam is op letterlijk elk gebied zodanig vooruit gegaan dat hij me een paar keer verraste met hoe fijn hij reageerde waardoor we fouten kregen. _O- _O- (ironie op zn best.) Hij reageerde dusdanig snel en gevoelig op mijn hulpen dat hij me met regelmaat ietwat te snel af was. :+

Ik ga niet te veel uitleg zetten, alleen dat ik momenteel zit zoals ik zit om mijn kniegewrichten enigszins te ontlasten die momenteel flink in de ontstekingsfase zitten. Dat gaat hopelijk vanzelf over. Ondanks dat de punten en plaatsing behoorlijk tegen vielen ga ik met veel meer moed naar de volgende wedstrijd toe. :j De komende weken een beetje werken aan het hectische dat er nu in de proef was door mijn schuld en dan komt het helemaal goed. :j

We hebben een heerlijke dag gehad, ben nog steeds helemaal happy en trots op hem, hij was zo flink. <3 Een paar bekenden tegen gekomen die me ook lief terug verwelkomden en dat is natuurlijk ook altijd leuk. :D

1.[ img ]

2.[ img ]

3.[ img ]

4.[ img ]

5.[ img ]

6.[ img ]

7.[ img ]

8.[ img ]

9.[ img ]

10.[ img ]

11.[ img ]

12.[ img ]

13.[ img ]

14.[ img ]

15.[ img ]
Voor de geïnteresseerden is er een filmpje.
https://youtu.be/JoUvtpQ_Ggk

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


betadine
Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: SuperSam terug op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:59

Mooi gereden hoor. Zie een beetje de spanning die je zei (en waarschijnlijk ook een beetje dat stramme waar je helaas niets aan kunt doen), maar zitten echt fijne stukken in. Verlengen en inzet in de zijgangen vond ik echt super. Denk dat je gemakkelijk wat extra zult scoren als de kleine storingen uit de proef zijn.
Loopt naar mijn gevoel een beetje boven tempo waardoor hij wat ruimte in zijn passen verliest. Je hebt het jezelf echt wel niet makkelijk gemaakt om na 3 jaar meteen zo een proef te starten. Is toch wel een pittige :D

uva uvam vivendo varia fit

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-22 23:12

Dit is het laagste dat ik kon starten. :D Ik heb geluk dat ik vooruitziend genoeg geweest ben om drie jaar geleden te "stoppen" voor ik over mijn winstpunten zat. Anders had ik hem meteen vliegende wissels moeten vragen. _O- En hoewel die er in zitten (lees: hij springt ze op de hulp) denk ik niet dat mij dat gelukt zou zijn afgelopen zondag. :=

Ik heb er alle vertrouwen in dat als ik in juni de spanning los kan laten dat we er een paar procenten bovenop zouden moeten kunnen doen. Hij stond er echt fijn en goed aan. Ik heb het er gewoon niet uit gereden.. Ik heb veel verloren door mijn eigen spanning en de slordigheidjes.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Kmbrly
Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: SuperSam terug op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:21

<3 <3 <3 <3
Die laatste vind ik persoonlijk echt prachtig! Daar spat liefde vanaf.

I know you'll be a sun in somebody else's sky

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:31

Wat een mooi jasje! Op het filmpje zie ik een paard dat eigenlijk overal te weinig aanspanning (en ontspanning) van achter naar voor heeft. De aanleuning is daardoor onstabiel en de reactie op je been te heftig. Hierdoor ga je zelf je been een beetje af houden.

Probeer voor je gevoel het stukje hals voor de schoft altijd te willen laten zakken. Ook als je oprichting verlangt. Het enkel verlangen naar dat gevoel kan er al voor zorgen dat je meer aanspanning en rug gebruik krijgt. Succes :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-22 23:37

996981 schreef:
Wat een mooi jasje! Op het filmpje zie ik een paard dat eigenlijk overal te weinig aanspanning (en ontspanning) van achter naar voor heeft. De aanleuning is daardoor onstabiel en de reactie op je been te heftig. Hierdoor ga je zelf je been een beetje af houden.

Probeer voor je gevoel het stukje hals voor de schoft altijd te willen laten zakken. Ook als je oprichting verlangt. Het enkel verlangen naar dat gevoel kan er al voor zorgen dat je meer aanspanning en rug gebruik krijgt. Succes :)

Klopt. :j

Het merendeel van wat mis ging had ik kunnen voorkomen door hem inderdaad net die fractie meer hand te geven en er naar toe te rijden (dan gaat hij net iets meer op lengte lopen) ipv hem wat tegen te houden wat ik nu gedaan heb. Daardoor treed hij gewoon niet helemaal door vanachter wat bij hem dan nog eens extra op valt ook.

In de middendraf waar ik dan mijn vertrouwen heb omdat ik weet dat die eigenlijk altijd goed gaat, zie je hem wel mooier doortreden IMO maar daarna ga ik hem weer net te veel terug rijden en inderdaad niet genoeg naar mijn hand toe rijden. Dat zijn dus inderdaad de werkpunten die ik voor mezelf naar de volgende wedstrijd heb voorgenomen. :j eigenlijk heel sterk versimpeld hem durven laten lopen... Hem mijn hand mee laten nemen ipv hem te blokkeren. Daardoor gingen de wendingen om de achterhand ook niet zo mooi als hij ze kan, ook daar wil ik gewoon net te veel doen ipv hem ruimte te geven om te blijven stappen. En dan doet ie natuurlijk iets heel logisch: hij "eist" die ruimte en trekt zich er wat uit want het enige alternatief is gaan stil staan.

Het eerste wat ik zei toen ik buiten kwam was ook "hij was er klaar voor, ik heb gewoon dom gereden."

Ik had een beetje onderschat hoe zeer het me opnieuw zou overvallen. :o Maar ik hoop daar nu de volgende keer beter op voorbereid te zijn.

jasje ben ik ook erg blij mee. <3 Manlief heeft me eigenlijk overtuigd om die te nemen want zelf ben ik normaal van het zwart. Maar ben nu blij dat hij me een zetje gegeven heeft toen ik 'm eigenlijk wel erg leuk vond maar toch neigde naar de zwarte "omdat ik altijd zwart heb". :+

Kmbrly <3 Mijn kleine speknek is ook zo heerlijk knuffelbaar. Hij deed zo enorm zijn best. :+: Hij heeft mij door de proef heen geholpen ipv andersom. := Dat gaan we 12 juni dus proberen te voorkomen. :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:44

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Wat een mooi jasje! Op het filmpje zie ik een paard dat eigenlijk overal te weinig aanspanning (en ontspanning) van achter naar voor heeft. De aanleuning is daardoor onstabiel en de reactie op je been te heftig. Hierdoor ga je zelf je been een beetje af houden.

Probeer voor je gevoel het stukje hals voor de schoft altijd te willen laten zakken. Ook als je oprichting verlangt. Het enkel verlangen naar dat gevoel kan er al voor zorgen dat je meer aanspanning en rug gebruik krijgt. Succes :)

Klopt. :j

Het merendeel van wat mis ging had ik kunnen voorkomen door hem inderdaad net die fractie meer hand te geven en er naar toe te rijden (dan gaat hij net iets meer op lengte lopen) ipv hem wat tegen te houden wat ik nu gedaan heb. Daardoor treed hij gewoon niet helemaal door vanachter wat bij hem dan nog eens extra op valt ook.

In de middendraf waar ik dan mijn vertrouwen heb omdat ik weet dat die eigenlijk altijd goed gaat, zie je hem wel mooier doortreden IMO maar daarna ga ik hem weer net te veel terug rijden en inderdaad niet genoeg naar mijn hand toe rijden. Dat zijn dus inderdaad de werkpunten die ik voor mezelf naar de volgende wedstrijd heb voorgenomen. :j eigenlijk heel sterk versimpeld hem durven laten lopen... Hem mijn hand mee laten nemen ipv hem te blokkeren. Daardoor gingen de wendingen om de achterhand ook niet zo mooi als hij ze kan, ook daar wil ik gewoon net te veel doen ipv hem ruimte te geven om te blijven stappen.

Het eerste wat ik zei toen ik buiten kwam was ook "hij was er klaar voor, ik heb gewoon dom gereden."

Kmbrly <3 Mijn kleine speknek is ook zo heerlijk knuffelbaar. Hij deed zo enorm zijn best. :+: Hij heeft mij door de proef heen geholpen ipv andersom. := Dat gaan we 12 juni dus proberen te voorkomen. :=

In de middendraf rijd je hem ook meer naar de hand toe en durven jullie beide ook verbinding te nemen aan de voorkant. Dat gevoel wil je eigenlijk in de arbeids/verzamelde draf ook. Ik denk als je heel veel gaat schakelen in de traint en daarbij dezelfde aanspanning en verbinding met de hand verlangt als in de middendraf dat je nog versteld staat hoe hij kan draven :) dit is typisch een paard waarbij je de draf kan “maken” hij is vlug en heeft een prima achterbeen. Allerbelangrijkste is natuurlijk de ontspanning. Maar dat komt vast goed als er weer meer wedstrijd ritme is bij jullie beide :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:46

Wat ben jij een fijne, reflecterende amszone! Ik vind je in al je topics altijd heel liefdevol over je dieren spreken overigens.

Denk ook dat het meeste wel gezegd zegt is al. Het is gewoon zwaar poedersuiker om een lichaam te hebben wat je tegen werkt en wat spanning na 3 jaar geen wedstrijden is heel normaal. Als je weer wat wedstrijden gehad hebt en je spanning wat zakt, zullen de kleine storingen er ook uit gaan. Fijne re-entree heb je gereden, zit erg prettige stukken in. Veel succes in juni en je hebt echt een heel gaaf jasje.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-22 00:00

996981 schreef:
In de middendraf rijd je hem ook meer naar de hand toe en durven jullie beide ook verbinding te nemen aan de voorkant. Dat gevoel wil je eigenlijk in de arbeids/verzamelde draf ook. Ik denk als je heel veel gaat schakelen in de traint en daarbij dezelfde aanspanning en verbinding met de hand verlangt als in de middendraf dat je nog versteld staat hoe hij kan draven :) dit is typisch een paard waarbij je de draf kan “maken” hij is vlug en heeft een prima achterbeen. Allerbelangrijkste is natuurlijk de ontspanning. Maar dat komt vast goed als er weer meer wedstrijd ritme is bij jullie beide :)

Klopt wat je zegt. Als ik les heb dan gaat het omdat mijn trainer me dan die zelfzekerheid geeft, maar je opmerking over de middendraf kan ik denk ik wel wat mee. We rijden opzich heel veel tempowisselingen het probleem is dat ik in de verzameling niet genoeg ‘er aan durf rijden’ omdat hij vroeger snel te diep kwam. Maar als ik in de verzameling/arbeidsdraf nu eens probeer te zoeken naar hetzelfde gevoel als dat we in de middendraf zo makkelijk vinden dan gaat zijn gehele draf verbeteren... Daar ga ik de komende tijd eens mee spelen. Kijken of in datzelfde ‘gevoel’ kan bekomen kwa beweging en aanleuning in de arbeidsdraf en verzameling.


DaysOfAutumn schreef:
Wat ben jij een fijne, reflecterende amszone! Ik vind je in al je topics altijd heel liefdevol over je dieren spreken overigens.

Denk ook dat het meeste wel gezegd zegt is al. Het is gewoon zwaar poedersuiker om een lichaam te hebben wat je tegen werkt en wat spanning na 3 jaar geen wedstrijden is heel normaal. Als je weer wat wedstrijden gehad hebt en je spanning wat zakt, zullen de kleine storingen er ook uit gaan. Fijne re-entree heb je gereden, zit erg prettige stukken in. Veel succes in juni en je hebt echt een heel gaaf jasje.

Voor mij is het normaal vooral het opstarten dat moeilijk is. Ik ben net een jong paard wat dat betreft. :+ heb de hekjes, de jury en de versiering weer gezien en ze hebben me niet gebeten dus normaal ben ik nu ‘good to go’ _O-
Mijn hersenen moesten weer even wennen aan de hoeveelheid geluid en beweging in zowel de losrijpiste als rond de ring, Ik heb ze aan huis dus ik rijd eigenlijk enkel op wedstrijd tussen andere combinaties en was vergeten hoeveel ‘input’ je dan te verwerken krijgt. :=

Mijn lijf zit idd wel in de weg maar Sam werkt daar gelukkig heel goed omheen. :+: Op zich viel het ook wel mee zondag. Beter dan ik vreesde (nervositeit kan mijn spieren extra doen verkrampen.) het was echt vooral mijn hoofd dat niet helemaal op snelheid draaide. :=

Maar heb iig meteen de juiste proef gereden. De laatste keer dat ik opnieuw begon na een pauze heb ik bijna een maand de proeven van uit mijn ponytijd gereden. :+ De jurys wilden nooit gewoon doen alsof ik goed zat. _O-

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

loez
Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: SuperSam terug op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:19

Knap team <3
Ik blijf bewondering voor je hebben Kat! Zowel hoe je alles lichamelijk toch maar voor elkaar krijgt, als gewoon persoonlijk. Zo jezelf!

[o]

Bootsiebob
Berichten: 5540
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:57

Mooi hoe je gereden hebt en alle tips oppakt en goed nadenkt over alle goede punten en punten waar nog wat te halen valt. Ik vind het er prettig uitzien en weet wel zeker dat jullie het 12 juni goed gaan doen.
Alvast veel succes met ernaartoe werken!

Respect dat je ondanks alles zo‘n proef rijdt! Als team vind ik jou en Sam al lang geweldig

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-22 02:14

loez schreef:
Knap team <3
Ik blijf bewondering voor je hebben Kat! Zowel hoe je alles lichamelijk toch maar voor elkaar krijgt, als gewoon persoonlijk. Zo jezelf!


Bootsiebob schreef:
Mooi hoe je gereden hebt en alle tips oppakt en goed nadenkt over alle goede punten en punten waar nog wat te halen valt. Ik vind het er prettig uitzien en weet wel zeker dat jullie het 12 juni goed gaan doen.
Alvast veel succes met ernaartoe werken!

Respect dat je ondanks alles zo‘n proef rijdt! Als team vind ik jou en Sam al lang geweldig


:+: kon ik na vandaag wel gebruiken. Gisteren ging Rêve rijden prima. Vandaag schiet mijn gehele bekken om een of andere reden vast. Hemelvaartsdag dus geen fysio meer deze week en mijn oefeningen helpen niet. :x Sam wel gereden maar het trok vanuit mijn heup naar mijn onderrug en naar mijn lies en knieën dus een echt succes was het niet. :x Buiten het rijden en verzorgen van de paarden op de zetel gezeten/gelegen van de pijn. (slaap wil ook niet komen maar wil geen extra pijnstiller nemen.) kan morgen wel gewoon uitslapen dus hopelijk helpt dat.

Bewust binnenhoefslag genomen voor het rechtstellen en om mezelf te controleren ivm mijn heup. (Als ie scheef gaat op de binnenhoefslag weet ik dat ik scheef zit, :+)

Ik had wél meer aanleuning en meer lengte in de hals ipv te hoog boven in. Maar kreeg hem niet waar ik wilde kwa het af maken van zijn passen. Wel in galop en stap maar draf was moeilijk. Voor vandaag dan maar wat gefocussed op galop en stapwerk. Zijn galopwerk was wel makkelijker en beter door te zoeken naar het ‘middendraf gevoel’. Zelfs de wissel sprong hij in de aanleuning. :j 3 juni terug les en dan kan ik alles ook met Chris overleggen. Dan neem ik ook mee waar ik in de proef tegen aan liep.

Heb wel een ide over de draf maar moet kijken of het in praktijk ook gaat werken én of dat dit weekend al gaat lukken of pas na mijn fysio, anders wordt het de rest van de week lang en laag in draf. Wordt hij niet perse beter van in de aanspanning maar ook niet slechter. Door klooien als ik zelf niet fatsoenlijk er aan kan rijden wordt hij wel slechter van.

Ik sta altijd open voor tips. Na mijn vorige topic waar ik ook tips kreeg ben ik echt op veel gebieden ‘door gekomen’. Zodanig dat Chris verbaast was over hoe erg hij vooruit gegaan was. (Hij had ons een tijdje niet meer gezien door een veelheid aan redenen.)

Sam is echt een heel fijn, werkwillig paard. Voor mij een heel betrouwbaar en braaf paard maar technisch is hij een van de moeilijkste paarden die ik al gereden heb. Hem dat lijf goed laten gebruiken is (voor mij iig) echt niet simpel. Het is continu balanceren op een slap touw. :=

Dus elke mogelijkheid om het ons allebei wat simpeler te maken grijp ik aan want ik weet dat Sam graag wil. Hij is alleen ook erg neurotisch. Ik wil hem dus niet over zijn toeren drijven waardoor ik soms wellicht ook gewoon te afwachtend rijd. Dus tips die me helpen om die aanspanning te krijgen via een route die hij al kent en vertrouwd zijn altijd welkom. :j Ik sta altijd open om gedachten uit te wisselen. Ik ken mijn gebreken en zijn moeilijkheden en twee weten meer dan een. Een frisse kijk is altijd fijn! Ik wil nog steeds leren en beter worden. Ik wil nog niet uitgeleerd zijn... er is nog zoveel dat ik niet kan... dat wil ik leren. Voor Sam maar ook voor Rêve en Joy,

12 juni is een andere proef, iets moeilijker maar wel een proef waar Sam zijn sterke punten meer kan tonen. :j (SB, meer middendraf. Meer schakelwerk waardoor ik ook gedwongen word meer te blijven rijden.) en de accomodatie is fijner. Meer ruimte om in te rijden waardoor hij minder spanning op bouwt als de ruiters met de grote paarden heb letterlijk over het hoofd zien. :(:)

Zag vandaag foto’s van twee jaar geleden. Sam is 17 inmiddels en alsnog is hij veel gespierder nu (en mooier in de spieren.) dus hij is nog niet op ‘retour’ :+:

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Mars
Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: SuperSam terug op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:13

Wat gaaf om jullie te zien shinen in de ring! Sam doet zo zijn best voor je, mooi om te zien. Ondanks alle prikkels er omheen is er toch steeds minimaal 1 oortje bij jou <3

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers