Loyal Royal Samber aan het werk.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 20:43

Royal Samber werd op bokt al op gedoopt tot SuperStoereSuperSam en in het laatste topic tot Loyal Royal Samber :+: Thuis noemen we hem gewoon "Sammeke" omdat Sam te stoer is voor hem. :))

Sammeke is een 16 jarige ruin die niet de meest geweldige bouw heeft maar dat compenseert met een fantastisch karakter. Een 'tikkeltje' neurotisch wellicht maar eens je zijn handleiding kent is het een wereldpaard. :+: Hij is mijn zielsmaatje, mijn vriendje, mijn once in a lifetime-paard... We zijn naar de Z2 aan het toe trainen maar door lichamelijke problemen van mijn kant gaat dat met horten en stoten. De tape op mijn schouders op de foto's is daar een mooi bewijs van. :o Maar ondanks dat Sammie het met mij moet doen, doet hij onvoorstelbaar hard zijn best! Sam en ik representeren door mijn fysieke problemen en zijn geestelijke dit gedicht;

ze dragen hetzelfde leed,
vieren dezelfde blijheid
een paard en zij is een tweemaal ik
dat is een allebeiheid

de vreugde die ze dragen
als het weer eens is gelukt
het is mekaars deel zijn
zo wordt vreugde geplukt

de ene stuurt, de ander voelt
en corrigeert een beetje
da's hoe een ploeg ook ploegen moet
verstaan en voelen weet je..


Ik heb helaas nooit terug gevonden wie de schrijver is.

Omdat ik niet "volop" heb kunnen trainen de laatste maanden heb ik me toegelegd op meer lengte in de hals omdat Sam nogal graag kort wordt. Dus trainen op lengte doet hem nooit kwaad. Enfin, de foto's zullen wel voor zich spreken. :) Ze staan trouwens door elkaar omdat mijn hoofd chaos is en ik dus even niet het vermogen heb om ze in de juiste volgorde te zetten. :o

https://i.postimg.cc/cJ3J5Lv2/DSC-8662.jpg
https://i.postimg.cc/s2BRT6N2/DSC-8694.jpg
1.[ img ]
2.[ img ]
3.[ img ]
4.[ img ]
5.[ img ]
6.[ img ]
7.[ img ]
8.[ img ]
9.[ img ]
10.[ img ]
11.[ img ]
wisseltje... Wissels zijn nog moeilijk voor ons. :j Ik heb de neiging om te gaan staan om mijn rug en heupen te ontlasten en dat ziet niet uit op foto maar anders blokkeert mijn heup. :o
12.[ img ]
13.[ img ]
14.[ img ]
15.[ img ]
Mijn friemel. <3

https://i.postimg.cc/KvX1XVXC/DSC_9017.jpg
Paneren...
https://i.postimg.cc/kGJhDsLC/DSC_9036.jpg
En erg trots zijn op het resultaat... Al mijn poetswerk naar de vaantjes. _O-

Voor de liefhebbers nog wat linkjes:
https://i.postimg.cc/Pfv90vyS/DSC-8777.jpg
https://i.postimg.cc/wTC6SdDm/DSC-8778.jpg
https://i.postimg.cc/HLCPG6Sz/DSC-8846.jpg
https://i.postimg.cc/Dwm5ttd1/DSC-8886.jpg
https://i.postimg.cc/JnQbyq51/DSC-8889.jpg
https://i.postimg.cc/HLfgJqtg/DSC_8974.jpg
https://i.postimg.cc/k4X5s3bt/DSC_8980.jpg
stukje contra
https://i.postimg.cc/02tbBNf2/DSC-8949.jpg
https://i.postimg.cc/HkVVDCZ0/DSC-8945.jpg
https://i.postimg.cc/dt98tvjz/DSC-8920.jpg

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Poldermenner
Berichten: 101
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 05:24

Wat een wereldpaard, als hij met al jou ongemakken nog zoveel voor je doet. Succes met trainen.

Bernoe
Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 07:05

Mooi topic weer van Samber! Ik vind je topics altijd erg interessant om te bekijken en vooral te lezen! Erg leuk om jullie ontwikkelingen te kunnen volgen.
Veel succes in de Z2 straks!

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:43

Ik vind het een hartstikke leuk paard om te zien! Stoer front heeft hij, mist wellicht wat souplesse?

Mooie combinatie zijn jullie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:54

Wat een gave! En je rijdt vriendelijk.
Ik zie inderdaad wat je schrijft terug in de foto’s.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:57

Sammie ... je ziet 'm z'n best voor je doen (en jij voor hem). Jullie zijn een wereldcombinatie ondanks dat jullie op papier niet alles mee hebben.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-21 12:07

Poldermenner schreef:
Wat een wereldpaard, als hij met al jou ongemakken nog zoveel voor je doet. Succes met trainen.

:j Het is een fantastisch dier. :+:


Bernoe schreef:
Mooi topic weer van Samber! Ik vind je topics altijd erg interessant om te bekijken en vooral te lezen! Erg leuk om jullie ontwikkelingen te kunnen volgen.
Veel succes in de Z2 straks!

Dat zal pas voor ten vroegste volgend jaar zijn. Ik wil hem nog een paar keer meenemen op zijn huidige niveau (moeilijk te vergelijken met Nl, het zit tussen M en Z in.) zodat hij weer even kan wennen aan het wedstrijdgebeuren. En ik wil nog sleutelen aan de wissel en zijn appuyementen. :o


Elisa2 schreef:
Ik vind het een hartstikke leuk paard om te zien! Stoer front heeft hij, mist wellicht wat souplesse?

Mooie combinatie zijn jullie.

Van nature heeft Sam erg weinig souplesse. Hij is erg strak in de spieren van nature. Ik merk het bv als hij even niet getraind is hoeveel strakker hij dan in zijn rug is en hoeveel meer spanning hij heeft. :(:) Ook op weide zie je dat hij dan veel strakker in die rug wordt als hij in vrijheid beweegt tov wanneer hij in training staat.
https://www.youtube.com/watch?v=8-Lk-dr6fjo

Ergens naar het einde toe gaat het wel even mis omdat ie in paniek raakt en ongevraagde wissels begint te springen die hij dan niet gebolwerkt krijgt en dan raakt ie nog meer in paniek dus dan moet ik hem even terug nemen naar draf. :') Ik heb nog een langer filmpje maar dat is nog aan het uploaden want tis een drukke week geweest waardoor ik alleen het "korte" al geupload had. Als je daar interesse in hebt kan ik het posten zodra het geupload is met ons trage internet.

AlwaysH: Ooit gaat die wissel aan een lang teugeltje lukken. :j _O- Maar kwa lengte in e hals is hij wel al echt verbeterd. :+: Hij blijft altijd zo zijn best doen. :+: De dag dat de tape geplakt is is de 1e keer dat hij even feedback gaf van "baas, je lijf voelt echt niet fijn." en dan niet dat hij niet deed wat ik vroeg. Maar ik voelde dat hij zich heel erg in hield. Alsof hij bang was om me pijn te doen ofzo. :+: Toen ik pas geopereerd was liep hij ook zo voorzichtig. :+: Dus die feedback heb ik doorgegeven aan mijn fysio en mijn fysio heeft getaped. _O- Iedereen luistert naar Sam zijn mening over mijn lijf. :)) :))

Maflinger: :+: Hij is zo lief... Sammie is ook het 1e paard dat symbolisch vertegenwoordigd zal zijn in de tattoo die momenteel gezet wordt. :o Ik houd echt intens veel van al mijn paarden... Maar met Sam heb ik gewoon een soort extra connectie. Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven.. Hij communiceert gewoon zoveel meer dan andere paarden..

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:21

Netjes hoor :D

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:32

Ja ik zie wat je bedoelt, wellicht als hij z'n hals iets meer laat vallen en daar in wat "ronder" blijft en je heel veel kleine stukjes gaat schakelen in de galop dat je wat meer het harmonica idee krijgt van in en uit elkaar schuiven in de rug. Nu lijkt er wat aanspanning te missen waarin het of vw/nw is of in oprichting maar dan drukt hij z'n rug weer sneller weg. Het mooiste is als je die aanspanning van achteruit kan houden en dat hij wat ronder over de rug en in de hals blijft lopen denk ik. (ik weet niet of ik het zo goed uitleg, het is moeilijk als je er niet bij staat)
De bedoeling is dat hij meer rek pakt over de rug en daar wat boller wordt/ blijft..ik kan zien dat hij zijn rug van nature makkelijk wegdrukt en zo wordt ie ook stijf denk ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-21 12:43

Klopt helemaal wat je zegt. :j ik snap ook wat je bedoelt overigens. Het stukje "harmonica" neem ik wel met hem mee maar niet elke training. Hij wordt daar behoorlijk heet van (dat is zijn tweede "dingetje" dus ik probeer "om en om" te doen. Een training neem ik het vooruit en terug mee in draf en stap. De training er na probeer ik het tempo wat stabieler te houden. Het is echt een evenwichtsoefening met hem. Is het eerste paard dat ik ooit gereden heb waarbij ik zo moet nadenken over de trainingen en wat ik wanneer doe. :o

Alle andere paarden kon ik het gewoon combineren. Met mijn jonge paard ook maar met Sam moet ik het echt in aparte "blokjes" opdelen en dan af en toe eens voorzichtig combineren om te kijken of ie 'm vat. Maar gedurende die trainingen voel je hoeveel hem dat mentaal kost. Ik heb nu ook al een tijdje geen les meer gehad door verschillende omstandigheden. Samen met Chris lukt het me vaak beter, Zijn conditie is er nu weer (de mijne wellicht nog niet helemaal maar dat is dan maar zo.) dus ga daar nu op korte termijn eens werk van maken om terug te gaan lessen. :j

Ik vind het heel moeilijk, want ik wil heel graag doen wat jij zegt, want daar zit de oplossing gewoon. Maar de rode draad doorheen Sam zijn opleiding is altijd geweest dat de oplossingen voor zijn problemen nieuwe problemen mee brachten. :+ Ik merk dat als ik die harmonica mee neem, dat het weer veel moeilijker wordt om hem echt vwnw te rijden. Hij wordt dan wel veel mooier in die oprichting, neemt daar mooi de hand aan maar als je hem dan weer lager wil instellen dan voel je dat hij daar wat onrustig wordt. Dus ik probeer nu die aanspanning te verkrijgen in die vwnw maar daar lijkt de oplossing ook niet helemaal te zitten want dat geeft dus dit resultaat. :=
Sam is een behoorlijke puzzel. :o Dus ik waardeer het altijd als mensen mee kijken en hun visie geven want ik staar me er eerlijk gezegd soms ook gewoon blind op. :o Het lijkt soms wel dat voor elke nieuwe oefening die hij leert (zoals nu die wissel) ik helemaal terug moet naar de basis en terug moet opbouwen tot die nieuwe oefening om hem weer er aan te krijgen. (Daarom duurt het dus zo lang met 'm. De merrie heeft een veulen op gevoed en als ik die terug op pak haalt ze hem in denk ik. _O-)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:49

Ahja dat begrijp ik helemaal, ik zou zeggen dat hij vanuit de schoft de hals meer zou moeten laten vallen en dan de hand naar beneden volgen. Dus iets ronder en in aanspanning in het vw/ nw blijven en dan de schakelstukjes pakken. Dan krijg je vanzelf meer oprichting als hij achter er meer onder zet, maar dan oppassen dat het niet teveel wordt en hij zich er weer uit gaat drukken. (zal heel nauw luisteren) Het belangrijkste is imo dat hij zijn rug goed blijft gebruiken in eerste instantie en in die aanspanning kan blijven lopen met behoudt van het harmonica in en uitschuif gevoel.

Ik denk dat hij juist heet wordt omdat dit net het laatste stukje is waar hij doorheen moet komen zeg maar. Ik heb dit vaker gemerkt bij paarden, dit vinden ze heel moeilijk. Bij de ene uit het zich in heet worden en bij de ander in schrikgedrag. Zo te lezen is jouw berichten is Sam nogal neurotisch en dan ligt het allemaal nog nauwer dus ik snap de moeilijkheidsgraad. Misschien helpt het om het korte stukjes te doen afgewisseld met stappen aan de lange teugel oid zodat hij weer kan ontspannen tussendoor en het niet alleen maar op blijft bouwen. (of wat voor hem werkt, waar hij van ontspant)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-21 13:06

In galop wordt hij vaak wat meer ontspannen, daarom is mijn eerste galopwerk ook zo lang. :)
https://www.youtube.com/watch?v=3spGbayDyhg
Deze is ook geupload geraakt maar hij is wel lang. :o Maar goed, zonder edit dus ook de "mislukte" momenten zitten er nog gewoon in. Ik ben trouwens tegen mijn moeder aan het praten en soms hardop aan het denken. :') Negeer dat maar. :))

Ik denk dat ik hem wel iets ronder zou kunnen instellen zonder dat hij ook gaat opkroppen. Dat zal inderdaad even zoeken zijn voor ons allebei maar ga het daar eens in proberen. :j Wellicht kan ik hem van daaruit dan ook leren dat hij die hals niet nodig heeft om zijn wissel te springen. Want ik vermoed dat hij dat ook doet om wat jij zegt: Hij vindt de middenweg niet dus als hij flink moet aanspannen én dan nog eens een beetje stress heeft (want hij vindt de wissel nog steeds een beetje eng. Daarom dat ik hem ook niet echt corrigeer in die aanleuning want dan gaat hij op spannen en blokkeert hij in die rug waardoor hij hem niet meer mooi door springt.) dan gaat hij daar heel hoog bovenin en dan komt die spanning in die bovenlijn dus ook meteen mee.

Ik was dat al aan het proberen op te lossen door te proberen om die wissel in die vwnw te laten springen maar dat is geen groot succes. Wellicht als ik hem die tempowisselingen in dat laag en rond kan laten doen, dat ik dan op een moment dat hij daar fijn in zakt die wissel eens in die houding kan vragen. Misschien valt zijn muntje dan. Want hij wil het echt heel graag goed doen maar hij lijkt het gewoon niet te snappen. En ik ben nog steeds op zoek naar een manier om het hem uit te leggen. De wissel komt overigens wel van ver. Ik heb les van Chis Haazen en zowel Jeanette heeft eens mee staan kijken en die zei heel droog "ik heb ze graag heet, maar niet zó heet". :') Hij raakte zo in paniek van die wissel dat Chris hem een martingaal om gedaan heeft omdat we daar in een open tent trainen en hij bang was dat hij anders de bestrating op zou vliegen. :(:) En dan deden we het echt zo rustig mogelijk, we konden hem niet nog meer voorbereiden dan we deden. We doenb alles al in inimini stapjes met Sam omdat hij zo gevoelig is. Dus daar moest hij echt even doorheen. Als hij dan één of twee wissels sprong, dan gingen we meteen stappen en mocht hij even tot rust komen en daarna eerst even lang en laag galopperen dat hij weer even tot zichzelf kon komen. Dat heb ik dan uit gebreid naar na die wissel meteen proberen die hals te laten vallen zodat hij de wissel zou gaan "linken" aan ontspanning en dat heeft me gebracht tot op het punt waar hij hem springt zonder in paniek te gaan rennen. Maar dat laatste stukje ontspanning vind ik inderdaad nog niet met hem.

Ik ga jouw tip de komende tijd eens testen! :j En kijken wanneer ik terug naar Chris kan. Door lichamelijke problemen van ons beide is dat inmiddels al een jaar geleden. Sam heeft vorig jaar zijn kaak gebroken door een trap van Rêve (is overigens volledig genezen.) dus daardoor hebben we een flinke tijd stil gelegen en daarna heb ik de tijd genomen om hem rustig terug op te bouwen. Ik ben een beetje overbezorgd. :o Hij is ook niet meer heel jong en hij heeft al geen vergevingsgezind lijf, dus het laatste wat ik wil is hem overvragen waardoor ik misschien met hem soms ook "te voorzichtig" ben.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

loez
Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:22

Poldermenner schreef:
Wat een wereldpaard, als hij met al jou ongemakken nog zoveel voor je doet. Succes met trainen.


En andersom haha! Want zover ik altijd uit jullie topics haal is Sam ook echt niet het meest makkelijke paard!
Knap team zijn jullie <3

[o]

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:02

Top team, heb enorme bewondering van waar jij vandaan komt, en daarnaast ben je ook nog eens iemand die niet alleen inhoudelijk altijd goed commentaar heeft voor anderen, maar ook alle idealen in de praktijk brengt. Ga zo door, ziet er enorm vriendelijk uit :j

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:06

Fijn filmpje hoor, het ziet er netjes uit! in dit filmpje zie ik eigenlijk hetzelfde als in de eerste, hij drukt zich op en dan z'n rug weg. Soms komt hij even een paar passen heel fijn en dan is hij er heel snel weer uit, inderdaad ook terug te zien bij de wissels. Als hij opkropt is dat ook een manier om onder de aanspanning en rek uit te komen omdat hij dat zo moeilijk vind. Ronder maar toch naar de hand toe blijven rijden is dan inderdaad de oplossing. (altijd neusje er uit) In laag en rond kun je zo ook verzameld laten galloperen, ik denk dat hij dat nodig heeft en van daaruit is het makkelijker om een wissel te springen dan bij alleen vw/nw als de aanspanning mist. Ik ben heel benieuwd! In ieder geval rijdt je heel netjes en vriendelijk en heerlijk op trens.
Ik denk als je hier doorheen bent en hij zich volledig overgeeft en durchlassig wordt dat je er bent, maar om daar te komen valt niet altijd mee. (zeker niet met dit soort karakterjes)

Ik snap het voorzichtige ook wel hoor, beter te voorzichtig dan andersom denk ik. Gebroken kaak heb ik ook weleens gehad bij een paard, dan leg je er niet graag een bit meer in inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-21 15:25

loez schreef:
Poldermenner schreef:
Wat een wereldpaard, als hij met al jou ongemakken nog zoveel voor je doet. Succes met trainen.


En andersom haha! Want zover ik altijd uit jullie topics haal is Sam ook echt niet het meest makkelijke paard!
Knap team zijn jullie <3


Sam is inderdaad niet het meest makkelijke paard, hij is niet perse stout, maar het komt allemaal erg nauw met hem. Rijtechnisch is hij veruit het moeilijkste paard dat ik al onder het zadel gehad heb ondanks dat hij puur kwa karakter ontzettend lief en braaf is.


Narya schreef:
Top team, heb enorme bewondering van waar jij vandaan komt, en daarnaast ben je ook nog eens iemand die niet alleen inhoudelijk altijd goed commentaar heeft voor anderen, maar ook alle idealen in de praktijk brengt. Ga zo door, ziet er enorm vriendelijk uit :j

Dankjewel! Dat vind ik een heel mooi compliment. :o

Elisa2 schreef:
Fijn filmpje hoor, het ziet er netjes uit! in dit filmpje zie ik eigenlijk hetzelfde als in de eerste, hij drukt zich op en dan z'n rug weg. Soms komt hij even een paar passen heel fijn en dan is hij er heel snel weer uit, inderdaad ook terug te zien bij de wissels. Als hij opkropt is dat ook een manier om onder de aanspanning en rek uit te komen omdat hij dat zo moeilijk vind. Ronder maar toch naar de hand toe blijven rijden is dan inderdaad de oplossing. (altijd neusje er uit) In laag en rond kun je zo ook verzameld laten galloperen, ik denk dat hij dat nodig heeft en van daaruit is het makkelijker om een wissel te springen dan bij alleen vw/nw als de aanspanning mist. Ik ben heel benieuwd! In ieder geval rijdt je heel netjes en vriendelijk en heerlijk op trens.
Ik denk als je hier doorheen bent en hij zich volledig overgeeft en durchlassig wordt dat je er bent, maar om daar te komen valt niet altijd mee. (zeker niet met dit soort karakterjes)

Ik snap het voorzichtige ook wel hoor, beter te voorzichtig dan andersom denk ik. Gebroken kaak heb ik ook weleens gehad bij een paard, dan leg je er niet graag een bit meer in inderdaad.

Vandaag even gewerkt met jouw tip (gisteren en eergisteren was mijn lijf te hard aan het protesteren van .. Nou niks eigenlijk. Het veulen is naar de opfok gegaan en we hebben daar natuurlijk een tijdje gestaan en dat kan mijn lichaam blijkbaar niet meer aan. :x ) maar vandaag dus even licht gereden. Het duurde even om te zorgen dat hij in dat lage en ronde ook die hand durfde aan nemen. Toen hij dat deed en ik in galop een wissel vroeg kreeg ik eerst een bok. :+ Dus gewoon rustig door gereden, terug dat lage en ronde op gezocht en opnieuw de vraag gesteld en toen sprong hij hem wel. :j Nog niet perfect maar het voelde al veel soepeler en veel minder "onder me uit gesprongen". Kon nu ook blijven zitten. :j Dus ga hier zeker mee verder werken. :j Ik denk dat hij oprecht niet snapt dat ie ook kan wisselen zonder zich zo op te drukken. :(:)

Een tweede ding wat op viel, en wat misschien nog wel de grootste verandering was: Gewoonlijk in dat lage en ronde is hij wat onstabiel want hij is erg kijkerig en schrikkerig (hij schrok bv hard genoeg van Rêve die zich uit schudde dat hij op zij sprong om maar een ide te geven. :+) dus hij wil dan regelmatig kijken en komt dan omhoog met dat hoofd. Eens ik hem echt fijn los daar beneden had dat hij daar ook op lengte bleef werd hij daar heel stabiel. Je zag aan zijn oren spel en voelde aan zijn hele manier van reageren dat hij totaal niet meer met de omgeving bezig was. :+:

Het was dus even zoeken eer ik hem daar echt fijn had maar eens hij daar kwam veranderde er een paar dingen ineens. Dus ik ga hier zeker mee verder werken. :j Ik was een beetje bang om hem wat ronder in te stellen omdat ie vroeger dan achter de hand kroop. Maar ik denk door hem nu een tijd goed op lengte te rijden met die neus eruit, dat ik hem daar nu wel zo in kan krijgen dat hij die hand blijft volgen. :j En die stap had ik tot vandaag dus nog niet durven zetten omdat ik bang was dat hij dan weer achter die hand zou gaan kruipen. :o

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 18:35

Gave update! Mooi hoe je met de gegeven tip aan de gang bent gegaan en feedback levert.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:23

Lees jouw blogs en topics altijd graag.

Vind, dat je altijd goed en bewust bezig bent . Ook erg interessant om de ( imo erg logische/ goed te begrijpen) tips van Elisa te lezen en te lezen, hoe jij hierop inspringen en deze ook gebruikt.

Vooral doorgaan :D

R_emkee
Berichten: 3453
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Tussen apeldoorn en Arnhem in

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:33

Vind jullie een leuke combi samen ;) wissels komen vanzelf goed gewoon lekker door trainen :D

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 12:39

Super om te horen! Ja volgens mij is het echt het stukje volledig nageeflijk worden en durchlassigheid wat net nog mist(te). Maar ik snap dat je voorzichtig ermee was vanwege het er achter kruipen, dat doen ze ook sneller als ze nog kracht missen om het gevraagde te kunnen uitvoeren en wat zeker met zo'n bouw ook moeilijker is.

Ik denk inderdaad dat hij de wissel zelf nog te moeilijk en groot maakt in feite, hopelijk als hij dit snapt kun je de ontspanning er in houden en hem goed over de rug houden.

Ik ben echt heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, en wat betreft je lichaam. Ik vind het echt heel knap hoe je rijdt ondanks alle beperkingen. Heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-21 21:24

Maflinger_S schreef:
Gave update! Mooi hoe je met de gegeven tip aan de gang bent gegaan en feedback levert.

Als het onderbouwt wordt zoals Elisa doet dan vind ik het juist erg leuk om zulke tips te krijgen! :) Sam is geen makkelijk paard en ik loop soms ook gewoon verloren in dat doolhof dat Sam rijden is. :D


Getup schreef:
Lees jouw blogs en topics altijd graag.

Vind, dat je altijd goed en bewust bezig bent . Ook erg interessant om de ( imo erg logische/ goed te begrijpen) tips van Elisa te lezen en te lezen, hoe jij hierop inspringen en deze ook gebruikt.

Vooral doorgaan :D

Thx :+: Gisteren Rêve ook weer gelongeert, die kan ik binnekort ook weer rustig op pakken als mijn lijf zich wil gedragen (en het wil stoppen met stormen. >;) )


R_emkee schreef:
Vind jullie een leuke combi samen ;) wissels komen vanzelf goed gewoon lekker door trainen :D

Hij wil heel graag. Het is alleen nog even zoeken hoe ik hem uit gelegd krijg wat ik nu precies wil. We zijn "halfweg" in die zin dat hij de hulp snapt en ze springt. Nu nog kijken hoe ik hem uit gelegd krijg dat hij moet doseren. _O- Doseren is altijd een moeilijk iets voor Sam, nog steeds. Als we starten met rijden moet ik hem altijd even er aan herinneren dat hij niet sneller moet proberen te lopen dan hij kan denken. :(:)


Elisa2 schreef:
Super om te horen! Ja volgens mij is het echt het stukje volledig nageeflijk worden en durchlassigheid wat net nog mist(te). Maar ik snap dat je voorzichtig ermee was vanwege het er achter kruipen, dat doen ze ook sneller als ze nog kracht missen om het gevraagde te kunnen uitvoeren en wat zeker met zo'n bouw ook moeilijker is.

Ik denk inderdaad dat hij de wissel zelf nog te moeilijk en groot maakt in feite, hopelijk als hij dit snapt kun je de ontspanning er in houden en hem goed over de rug houden.

Ik ben echt heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, en wat betreft je lichaam. Ik vind het echt heel knap hoe je rijdt ondanks alle beperkingen. Heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.

Dat gevoel geeft hij me iig, hij springt hem zo groot dat hij gewoon zijn balans verliest op het moment van de wissel en dan moet hij zijn hals wel gebruiken om hem door te kunnen springen natuurlijk. En zodra hij dan de volgende galoppas zet kan hij het weer dragen en zakt hij er weer in maar inderdaad "net niet helemaal". Maar ik ga rustig met hem door trainen op deze manier. Ik weet nu naar welk gevoel ik moet zoeken dus hopelijk kan ik dat steeds sneller "bereiken" waardoor de momenten dat hij zich er wat aan onttrekt steeds korter worden. Bedankt voor de fijne feedback in ieder geval! :j Ben er erg blij mee!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 08:29

Graag gedaan :-) Ik vind het leuk om te volgen en ben benieuwd hoe het over een tijdje is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-21 11:47

Het gaat nog een beetje met vallen en opstaan. :D In het weekend hadden we er even "ruzie" over. :+ De wind ging door de mais en dan is het nog moeilijker om die balans te vinden. Elke keer als hij genoeg losliet dat ik hem er in kon proberen te activeren deed de wind iets rond vliegen en dan was ik dat "laatste beetje" weer kwijt. :+ Maar eergisteren deed hij het dan weer erg goed (terwijl het toen ook waaide.) maar ik moet hem wel echt bewust wat "remmen" in het springen van die wissel. Niet blokkeren, maar iets verzamelen dat hij hem niet te groot springt. :+ Ik had nooit gedacht dat ik Sam in een oefening "klein" moest gaan houden. :') Tot op heden heb ik altijd moeten toewerken naar "groter". :))
Als hij daar dan eenmaal is, dan voel ik wel zijn hele rug veranderen. Mijn merrie heeft een erg goede rug en dat "voel" je ook gewoon als ze beweegt. Bij Sam voel je dat zijn rug week is tot hij dat laatste stukje ook geeft. Dan voelt die rug ineens en stuk "sterker". Alsof hij onder je een beetje "op bolt". Bij de merrie voel je dat verschil niet zo omdat die eigenlijk van nature gewoon veel fijner door het lijf beweegt maar bij Sam voel je dat verschil dus best flink. Dan voelt het ook allemaal veel stabieler. (de aanleuning, het zitten wordt nog makkelijker, hij wordt veel "lichter" in alles.) Ik vermoed dat dat het moment is dat hij zichzelf gaat dragen. Met Chris kreeg ik dit gevoel wel te pakken maar zonder hem was dat me tot op heden nog niet gelukt. :o

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loyal Royal Samber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:23

Ah wind haha, ja herkenbaar..moeilijk voor die sensibele paardjes om zich dan te ontspannen.

Super dat je dat voelt van zijn rug, dat is nu precies dat laatste stukje inderdaad waar hij in moet los laten en moet opbollen. Ik denk dat je bij Sam dat verschil zo merkt omdat hij niet zo gunstig gebouwd is en juist makkelijk zijn rug wegdrukt. Het is ook veel moeilijker om zulke paarden goed over de rug te houden in de oefeningen. Top toch dat het je nu zelf lukt! :-D Je doet het toch maar, ik vind het knap.
Dat kleiner en over de rug houden kan ook het stukje zijn naar de meer verzamelde bewegingen toe, als het bevestigd is en je kan er "klein" in gaan schakelen in de draf dan heb je kans dat je er zo een tweede draf uit rijdt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers