Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 07:53

Suzanne F. schreef:
Oh is hij verkocht? Je andere niet? Nero?

Ik denk dat je goed bezig bent en echt wel weet wat je doet. Kan iedereen dit zo zonder gevolgen nadoen? Nee. 9 van de 10 ruiters die dit zouden doen zouden hun paard kapot rijden of de opleiding verkeerd voltooien. Ik kan zien dat je weet wat je doet en natuurlijk zitten er minder ‘mooie’ of lees ‘boktproof’ stukjes tussen. Hier op Bokt kan je het vaak alleen maar goed doen als je inrijdt met 5 jaar, de neus compleet de lucht in, geen sporen en het liefst nog geen bit ook. En hij moet in een paddock paradise natuurlijk met allerlei kruiden om uit te kiezen.

Je hebt hem netjes opgeleid en dit is een leerproces. Voor het paard maar ook voor jou. Ik weet zeker dat je naar gelang je meer paarden zadelmak maakt je sommige dingen misschien net iets anders gaat doen. Maar je blijft altijd leren. De nieuwe eigenaren gaan er een fijn dier aan hebben.

En nu graag een topic van Nero! :P

Bedankt voor je reactie! Ik heb toch besloten om Nero voorlopig aan te houden :D hij doet het zo fijn dat ik dacht ach we zien wel wat de toekomst brengt, voorlopig geniet ik nog iets te veel van hem :o :D Dus binnenkort zeker weer een topic van hem!!

Wat je zegt klopt. Misschien kijk ik hier over een aantal jaar op terug en denk ik, dat zou ik nu anders doen. Maar voor nu heeft het gewerkt en positief uitgepakt en ik heb nog zo veel te leren. Niet alleen over het rijden maar zeker ook het zadelmak maken en doorrijden. En de beste leerschool is toch door het te doen dus we gaan er gewoon lekker mee verder +:)+

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 07:56

Elisa2 schreef:
Opbouwend wil ik graag bijdragen dat het loont om jonge paarden aan de longe te trainen in welke houding ze het beste kunnen lopen, dubbele longe (menpositie) werkt heel fijn om het stuur en de rem te installeren en ze zonder ruitergewicht in balans te laten lopen. Daarnaast denk ik dat als je meer jonge paarden zadelmak gaat maken het belangrijk is dat je ze leert voortwaarts/ neerwaarts te lopen. Ik weet niet of je dat zelf kent in het rijden, maar op die manier houdt je altijd de hand naar voren en kan het paard op eigen benen leren lopen in een ontspannen houding.

Bedankt voor je berichtje. Hier ben ik zeker bekend mee en neem ik ook mee in de training van mijn andere paarden. Bij Narcos is dat stukje gewoon iets moeilijker en dan wil ik dat liever niet forceren. Ik neem dit al kleine stukjes mee in de training en dat moet nu uitgebouwd worden.
Bij mijn paarden die volgend jaar zadelmak gemaakt worden ben ik van plan de dubbele longe in te gaan zetten. Deze heb ik alleen gewerkt aan de enkele longe met bijzet maar ik bedacht later dat een aantal keer longeren met dubbele longe voor jonge paarden heel waardevol kan zijn. Bedankt voor je bijdrage :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:08

Graag gedaan, ook mijn complimenten voor hoe je reageert hoor.

Ik snap dat het moeilijker is bij hem gezien zijn bouw (en wellicht karakter), juist bij zo een kan de dubbele longe echt heel waardevol zijn is mijn ervaring. :-)

Succes met de volgende paarden, het leuke is bij zoveel verschillende paarden dat je zelf steeds handiger gaat worden omdat ze net ook allemaal weer even anders zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:11

Alou schreef:
xmarliez schreef:

Ben je bekend met jonge paarden? Dan zou je ook wel weten dat de houding van het halsstrekken geen houding is waarin een 3 jarige constant gereden kan worden. Daar is namelijk veel kracht en balans voor nodig. Iets wat een 3 jarige nog maar minimaal heeft.

Als ik dit paard zou rijden zoals iedereen het graag zou zien (verwijt dat mij wel vaker gegeven wordt) dan zou ik hem constant zo moeten rijden, lang en laag lekker over de rug. Maar dat laat ik niet zien want dit is niet mogelijk. Paarden moeten balans krijgen en kracht om het lichaam goed te leren gebruiken en dat kost tijd.
Het is jammer dat mensen de opleiding van een jong paard vergelijken met die van een ouder paard. Het is gewoon niet mogelijk om van jonge paarden dat de verwachten. Dat is ook de reden waarom de houding die op Bokt graag gezien wordt (lang en laag) niet bij jonge paarden wedstrijden vertoont wordt. Het is oneerlijk voor een paard om dat te verwachten.
Maar dat komt zeker wel! Narcos laat het nu al stukjes zien en dat bouwen we rustig uit maar dat heeft nog maanden nodig.


Na takt is naar mijn weten ontspaning juist het volgende focus punt bij het opleiden van een dressuur paard. Lang en laag is dus juist iets waarvanuit je aan het werk gaat naar oprichting en aanleuning. Dus niet andersom.

Ontspanning en een lang en laag frame zijn niet hetzelfde. Een paard kan in iedere hoofd-hals houding ontspannen, mits van achter naar voren door het lijf gereden. Verwachten dat je absolute controle hebt over de positie van hoofd en hals bij een driejarige is niet fair. Aanleuning is iets waar je de gehele opleiding van een paard aan werkt. Dit paard gaat in zijn natuurlijke balans en natuurlijke hoofd-hals houding

Ik zie hier een fijne driejarige, die op een nette manier kennis maakt met het werk. Lekker zo doorgaan TS!

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:35

xmarliez schreef:
Gini schreef:
Zou er een manier zijn om jou meer zekerheid te geven zonder die slof? Want ik vind het gedeelte met slof inderdaad wel wat hectisch en druk. Dat terwijl ik de rest van de beelden eigenlijk niet zo slecht vind. Uiteraard nog werkpunten (wat wil je met een pas ingereden dier), maar in vergelijking met het stukje met slof wel een heel ander beeld. En zeker bij een paard dat van zichzelf al heel graag opkropt, zou ik niet meteen een hulpteugel gebruiken die in de mond doorwerkt.
Nu, ik snap dat het je tweede paard is dat je inrijdt en dat je voor veiligheid kiest, maar misschien is er iets anders wat je ook die zekerheid geeft? Wat langer aan de longeerlijn? Een riem rond de hals of bokteugel?

De slof hebben we een aantal keer gebruikt want ik had eigenlijk al snel ‘the feeling’ met hem. Het was meer om het uitdrukken van zijn onderhals tegen te gaan. Zodra hij dat deed trok hij zijn kont aan en ik had liever niet dat ik dan te traag was in de reactie en hij dit gedrag verder ging ontwikkelen. Toen ik snel genoeg was ging de slof eraf. Ik hou zelf niet veel veel teugels in mijn hand dus het heeft ook niet mijn voorkeur. Maar zekerheid en dus veiligheid voor alles.

Bokriem heb ik standaard aan het zadel en het touw om de hals heb ik nog wel een tijdje om gehad voor het geval hij een snelle schrik/schijnbeweging ging maken.
De filmpjes met slof zijn ook van het prille begin vandaar nog de enorme onbalans en hectiek. Het ene paard ondergaat alles met veel rust en lijkt zadelmak geboren en voor de ander opent een hele nieuwe wereld. Waarin alles nieuw en spannend is. Dat is wat minder mooi maar ach ondertussen is hij super braaf en betrouwbaar :)


Bedankt voor je reactie! Nu, ik blijf geen fan van een slof bij een jong paard, maar voor de rest vind ik wat je toont helemaal niet zo rampzalig als de reacties in dit topic doen vermoeden. We zouden wel willen dat een paard helemaal loopt zoals het moet vanaf de eerste keer dat je erop zit, maar dat is niet de realiteit.

Top trouwens hoe je in dit topic reageert. +:)+

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 10:26

Bedankt voor jullie reacties! :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

marleen_a_a
Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:52

ik wil je niet aanvallen , dat wil ik even gezegd hebben.

Wat jij zegt klopt; een paard moet eerst ballans ontwikkelen voor hij dat gedrag in het rijden kan vertonen. Kan hij zichzelf netjes dragen ``waar het hoort `` zonder van alles erbij? Gewoon aan een halster en een lijntje bijvoorbeeld? Pas dan kan je dit gedrag verwachten onder het zadel. Hij zal eerst zelf moeten leren hoe dat gaat voordat je dit kunt laten zien met een `` stoorzender `` erbij (ruitergewicht waardoor hij opnieuw ballans moet vinden).

Buiten dat ; wat kan ik me voorstellen dat je trots bent op hem! Lijkt me een geweldig dier om mee te werken!

Something tells me i am going to love him forever

loez
Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:53

nps schreef:
Rytm schreef:
Het is inderdaad de bouw van dit paard icm met een wat ril kantje wat het zo moeilijk maakt hem in dit stadium van z'n opleiding op lengte te rijden.

TO zegt dat ze ermee aan het werk is gegaan en durft hier 'work in progress' te laten zien, kan ik alleen maar respect voor hebben. Ik denk dat uit haar berichten wel blijkt dat ze zelf goed genoeg weet welke richting dit paard op moet. Vind dat je al een wereld van verschil ziet op het filmpje tussen begin en eind.


Eens. Dapper, xmarliez want je weet dat er reactie op gaat komen. Ik snap de slof (en de noodzaak) met zo’n wat rillerig paard met zo’n hals heel goed. Ik vind het zo apart dat mensen denken dat een paard direct in een mooie balans kan lopen met het neusje eruit. Ik snap dus ook dat je eerst voorwaarts wil en dat in de eerste instantie wat achter de loodlijn een stuk beter is dan een kanon met het hoofd richting sterren.

Thx voor het posten en je geduldige uitleg! Ik vind het een ontzettend leuk paard, denk dat de nieuwe eigenaren hier veel plezier aan gaan beleven!


Mee eens! Ook je manier van reageren op deze berichten vind ik tof. Hele fijne en uitgebreide uitleg.

[o]

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:02

Ik ben het er mee eens dat dit de "ouderwetse manier" van beleren is. Maar zo gebeurt het nog best vaak.
Een slof eraan vind ik ook "not done"...dat is gewoon dierenmishandeling.
Als je het paard niet vertrouwt dan is het er nog niet aan toe om erop te gaan zitten.
Wel moet ik zeggen dat je een mooie stille zit hebt.

Misschien leuk om eens op de video's te kijken van Feather Light Horsemanship....Dit is hoe het inrijden wat mij betreft zou moeten gaan. Het paard klaarmaken op de grond. En een dusdanige band en vertrouwen opbouwen dat je als je erop gaat (in ieder geval) geen slof eraan hoeft te hangen....

https://youtu.be/nDvBF3cXrpE

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers