Friese hengst Diablo weer aan het werk

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DJZ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Friese hengst Diablo weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-21 18:42

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een rij-topic met Diablo heb geopend..

Even een klein voorstelrondje voor degene die ons niet kennen :P
Diablo is een Friese hengst van inmiddels 8 jaar jong. Ik heb hem als 2 jarige gekocht en alles wat wij nu samen doen, is in de loop van de jaren zo gegroeid :D

We hebben 2 maanden geleden even een rijdipje gehad.. Meneer was weer even in een testfase gekomen... In stap ging alles goed, wat inhield dat hij fijn aan de hulpen stond en ontspannen was, maar zodra we over gingen in draf, was alles weg, zette hij zijn dikke hals erop, knopje langzaam deed het amper en alles was spannend en eng -O- Zodra we terug in stap waren, was alles weer koek en ei... Ik was en bleef de rust zelve, had zoiets van, oke, dan beginnen we weer opnieuw, take it easy, take a sisi.. Tussendoor longeren om te kijken of ik misschien iets afwijkends kon vinden in zijn beweging of lijf (met en zonder zadel), maar niks.. Tot ik op een gegeven moment zoiets had van: En nu maak je er een spelletje van... Iedere keer als hij spanning opbouwde, ben ik gelijk een andere opdracht gaan doen (halthouden, ineens omdraaien, tempowisseling, overgang, enz).. Niet meer afwachten tot hij weer ontspannen werd, maar aan het werk zetten... Dat is ook mijn grootste valkuil.. Ik wacht te veel en te lang af en stop met 'rijden'.. Na een paar keer had Diablo heel duidelijk door, dat we niet meer op zijn manier verder gingen en ineens waren alle bakspoken verdwenen :))

We hebben in 2 weken tijd hele grote stappen gemaakt, ook met het aan galopperen.. Waar hij eerder wegstoof en spanning opbouwde als ik alleen al aan die 3e versnelling dacht, blijft hij nu netjes wachten en gaat het aan galopperen ook een heel stuk gecontroleerder :D

Na die 2 fijne weken, hebben we er 3 weken uitgelegen omdat ik op een niet al te charmante manier en onvrijwillig van mijn nieuwe project pony af ben gestuiterd en ik hieraan een breukje in mijn voet heb opgelopen := Maar vorige week ben ik voor het eerst weer op Diablo gekropen en dat ging goed, dus nu maar weer het rijden aan het oppakken *\o/*

Ik ben met een klein spoortje gaan rijden, omdat meneer nog wel eens aan mijn binnenbeen wilt blijven plakken en ik nu met mijn rechtervoet niet heel veel druk kan geven.

Lang verhaal maar hier het resultaat :D

Losstappen


De eerste overgang van stap naar draf. Hij heeft heel erg de neiging om zich eruit te drukken. In een ander filmpje zul je zien dat dat steeds minder wordt :)


Drafwerk 1: nog lekker aan het warmdraaien


Drafwerk 2: Wat wijken en voltewerk


Tussendoor stappen: Een klein stukje de stap verruimen :)


Het stukje galop "werk" wat we doen. Ik ben vooral al tevreden dat hij normaal aan galoppeerd. Hij mag nog iets vlotter reageren, maar ben al heel blij dat hij niet als een raket de eerste rondjes door gaat en als hij terug komt in draf ook niet gelijk het op een lopen zet :')


Dan hebben we nog wat drafwerk na het galopperen


En als laatste lekker uitdraven :D


Dat was ons serieuze stukje rijden :D


Enkele foto's die iemand afgelopen maandag met de telefoon heeft gemaakt :)


[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


1 ding is zeker: Diablo zet altijd zijn beste beentje voor :D :D <3
Laatst bijgewerkt door DJZ op 19-08-21 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt


senna21
Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:52

Jullie zijn lekker op weg. Wat een leuk paard!

Citaat:
Tot ik op een gegeven moment zoiets had van: En nu maak je er een spelletje van...

Haha, heel herkenbaar. Ik had ook zo'n clown die soms opeens een boel heisa ging maken om niets. De instructrice heeft wel een gezegd:
"Nu wel doorpakken; het ondeugd straalt uit zijn ogen"

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

DJZ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-21 20:08

senna21 schreef:
Jullie zijn lekker op weg. Wat een leuk paard!

Citaat:
Tot ik op een gegeven moment zoiets had van: En nu maak je er een spelletje van...

Haha, heel herkenbaar. Ik had ook zo'n clown die soms opeens een boel heisa ging maken om niets. De instructrice heeft wel een gezegd:
"Nu wel doorpakken; het ondeugd straalt uit zijn ogen"


Dank je wel :D
Ik denk ook niet dat paarden dingen expres doen. Ze hebben altijd een reden voor hun gedrag en dat komt 99,9% vanuit een reactie op de actie van de ruiter :P

nine1987
Berichten: 8314
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Friese hengst Diablo weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:27

Prachtig paard heb je, jullie gaan heerlijk met elkaar om.. Maar rij je nou met werkschoenen of zie ik dat verkeerd? :)

(en ff kleine sidenote, hoe gaat 't met Mr. Jingles? :)) )

<3 Sneakers <3

DJZ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-21 20:47

nine1987 schreef:
Prachtig paard heb je, jullie gaan heerlijk met elkaar om.. Maar rij je nou met werkschoenen of zie ik dat verkeerd? :)

(en ff kleine sidenote, hoe gaat 't met Mr. Jingles? :)) )


Dank je wel :D Ik rij idd met mijn werkschoenen := Dat doe ik al zoooo lang.. I know, not the best for safety :=

Met Jingles gaat het uitstekend <3
[ img ]

AstridJ
Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 00:12

Wat een ontzettend leuke Fries heb je!
Heel dapper trouwens dat je rijfilmpjes plaatst! Dat zegt zoveel meer dan foto's. :)
Ik kan het niet laten om vanuit mijn jury oogpunt te kijken. := Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik wat rijtechnisch advies geef waarvan ik denk dat jij en je paard fijner gaan rijden, vooral gezien de spanning. :o Ik zie inderdaad dat er af en toe spanning zit en waar je paard zich een beetje opkropt en in een krul iets achter de teugel gaat lopen. De stap is overigens niet helemaal lekker, een beetje stijf in de achterhand waardoor de passen kort zijn en hij niet door zijn lijf stap. Hij zou eigenlijk meer mogen zakken voor (ik weet dat dat heel lastig is voor een Fries) met meer lengte in de hals. Ik denk dat je meer tot ontspanning en losheid komt door meer gymnastiserend te rijden, met meer lengtebuiging en veel tempowisselingen (op je zit). Met contrastelling afwisselen en schouder voor, voltes kleiner maken en weer groter. Je paard blijft nu wat te recht in de lengtebuiging. Als je de lengtespieren wat meer gaat trainen wordt het voor je paard makkelijker en zal hij meer ontspannen gaan lopen en zijn hoofd laten zakken, zijn rug meer loslaten. Nu mist hij nog wat souplesse in zijn lichaam (vooral in de lengtebuiging) wat het moeilijker voor hem maakt, en daar komt denk ik ook de spanning vandaan. Als hij meer rechtgericht is, dus zowel links als rechts soepele spieren heeft, zal hij fijner gaan lopen, dan zal het makkelijker voor hem zijn. Ook hou je hem moet die oefeningen meer bij de les. Na het galopwerk zie je wel dat hij af en toe die ontspanning laat zien en zijn hoofd laat zakken omdat hij dan iets losser is in zijn lijf. Maar je kan daar nog heel veel in verbeteren door meer te gymnastiseren. Misschien was dat ook al je plan, wat ik nu zeg is ook puur gebaseerd op wat ik nu zie in de fimpjes. :o

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/


DJZ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-21 19:08

AstridJ schreef:
Wat een ontzettend leuke Fries heb je!
Heel dapper trouwens dat je rijfilmpjes plaatst! Dat zegt zoveel meer dan foto's. :)
Ik kan het niet laten om vanuit mijn jury oogpunt te kijken. := Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik wat rijtechnisch advies geef waarvan ik denk dat jij en je paard fijner gaan rijden, vooral gezien de spanning. :o Ik zie inderdaad dat er af en toe spanning zit en waar je paard zich een beetje opkropt en in een krul iets achter de teugel gaat lopen. De stap is overigens niet helemaal lekker, een beetje stijf in de achterhand waardoor de passen kort zijn en hij niet door zijn lijf stap. Hij zou eigenlijk meer mogen zakken voor (ik weet dat dat heel lastig is voor een Fries) met meer lengte in de hals. Ik denk dat je meer tot ontspanning en losheid komt door meer gymnastiserend te rijden, met meer lengtebuiging en veel tempowisselingen (op je zit). Met contrastelling afwisselen en schouder voor, voltes kleiner maken en weer groter. Je paard blijft nu wat te recht in de lengtebuiging. Als je de lengtespieren wat meer gaat trainen wordt het voor je paard makkelijker en zal hij meer ontspannen gaan lopen en zijn hoofd laten zakken, zijn rug meer loslaten. Nu mist hij nog wat souplesse in zijn lichaam (vooral in de lengtebuiging) wat het moeilijker voor hem maakt, en daar komt denk ik ook de spanning vandaan. Als hij meer rechtgericht is, dus zowel links als rechts soepele spieren heeft, zal hij fijner gaan lopen, dan zal het makkelijker voor hem zijn. Ook hou je hem moet die oefeningen meer bij de les. Na het galopwerk zie je wel dat hij af en toe die ontspanning laat zien en zijn hoofd laat zakken omdat hij dan iets losser is in zijn lijf. Maar je kan daar nog heel veel in verbeteren door meer te gymnastiseren. Misschien was dat ook al je plan, wat ik nu zeg is ook puur gebaseerd op wat ik nu zie in de fimpjes. :o


Hoiiii, heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben heel blij om een jury reactie terug gekoppeld te krijgen, aangezien ik voornamelijk met instructie ogen kijk :P

Tempowisselingen maak ik eigenlijk heel veel, maar heb ik niet zoveel laten tonen in deze filmpjes (anders wordt het hele filmpje bijna 45 minuten := ) Lengtebuiging zijn we vooral in de lessen al veel mee bezig en wat je misschien kunt zien, is dat Diablo zich bij iedere verandering zich heel strak wilt maken. Ik ben nu eindelijk zover dat ik een wending kan rijden, zonder dat hij zich er gelijk uitdrukt :P Work in progress :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers