Gelders/ tuigpaard Kasandra voor het eerst op bokt!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Gelders/ tuigpaard Kasandra voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-21 10:48

Al langer had ik het idee om eens een topic van mijn bijrijdpaard Kasandra te maken, het kwam er alleen nooit van :+.
Kasandra is een 6- jarige gelderse(/ tuigpaard) merrie van Sander x Ahoy, een volle zus van de hengst Danser dus. Ik heb haar zelf opgevoed, beleerd en doorgereden. Heel vaak heb ik op het punt gestaan om te stoppen, want het is een behoorlijk pittig ding en een zenuwpees die daardoor ook gevaarlijk kon worden, niet alleen onder het zadel maar ook zeker op de grond. Heb behoorlijk wat trappen richting m'n hoofd gekregen :D
Voorbeeldje van hoe ze regelmatig op de poetsplaats stond:
[ img ]
Let vooral op de mest overal en ook de mest die ze naar achteren schopt. Want als ze het ergens niet mee eens is (vaak in combinatie met veel spanning), dan mest ze en schopt ze het keihard naar achteren zodat het overal ligt :') Als ik het dan net heb opgeruimd doet ze het nog een keer :') Achteraf moet ik er altijd wel om lachen, maar op het moment zelf haalt ze het bloed onder m'n nagels vandaan haha.

Des te meer ben ik blij dat we hebben doorgezet, want nu hebben we allebei zoveel plezier! Waar ze een paar jaar geleden zo ongeveer elke vraag beantwoordde met een "NEE" en een trap, bok of steiger, doet ze nu ontzettend hard haar best wanneer ik haar iets vraag. Ze denkt na en wíl werken. Groundwork pays off..
Al jaren werken we naar ontspanning en het kunnen afvloeien van spanning. Dit gaat steeds beter en op momenten (zoals nu *\o/* ) is ze de rust zelve! Gisteren nog een heel ontspannen buitenrit kunnen maken over de overvolle dijk, langs de treinen, tussen de scholen door en over bruggetjes heen. Zo trots!!

Daarnaast gaat het rijden in de bak super. Als rasechte tuiger vindt ze het lastig om te ontspannen en echt vanuit de schoft na te geven. Ze heeft de neiging om hoog in de nek in te knikken (een valse knik dus) en de rest van haar lichaam te vergeten. We zijn dus vooral bezig om echt vanuit ontspanning en vanuit de schoft na te geven, waarbij ze haar buikspieren aanspant, haar achterhand gebruikt en voorwaarts blijft denken.
Genoeg geluld, hier foto's van afgelopen week in de bak.

Het is een beetje een dieseltje dus het begin instappen en eerste drafje is vaak wat "stijf" en wat meer gespannen. Hier zie je ook wat ik bedoel met tuigerhouding/ valse knik en rest van het lichaam vergeten.
[ img ]

Waarna we daarna allebei meer ontspannen en zij beter gaat lopen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]



Galop is nog lastig. Vooral linksom zit het knopje er nog niet helemaal op. Balans is nog een dingetje. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat vanzelf komt met oefening.

[ img ]

[ img ]

Nog wat foto's van de vorige keer (waar we iets minder mooi gekleed zijn, maar toch waard om te delen :D).
Wijken in stap, goed voor haar balans en coördinatie.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Tips zijn uiteraard welkom, maar we hebben wekelijks les van een ontzettend fijne instructrice. Dus we weten waar we aan moeten werken!
Tevens hebben we over een maand trainingsdagen van Featherlight horsemanship *\o/* *\o/* Ze is nu heel braaf en rustig (behalve dan bij enge dingen), maar vaak is het de lente en herfst waarbij ze weer heter/ schrikkeriger wordt. We blijven dus werken aan het kunnen afvloeien van spanning, zodat we dit kunnen inzetten op de momenten dat het nodig is. Ik weet zeker dat we veel gaan hebben aan de trainingsdagen :)


Ipsilonka
Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Gelders/ tuigpaard Kasandra voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:13

Ik heb een danser merrie, liever vind je ze niet. Is kasandra haar stamboeknaam? Ik vind haar niet op horsetelex onder die naam en bij de moeder van danser staat ook geen kasandra als nakomeling.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-21 11:30

Het is zeker een nakomeling van Sharon, ik reed/ verzorgde Sharon zelf namelijk toen Kasandra geboren werd :) https://www.kwpn.nl/database?paard=P-577024
Ze staat overigens wel gewoon bij nakomelingen van Sharon op horsetelex hoor! Edit: kwpn database, niet horsetelex.

Kasandra is ook een hartstikke lief paard. Ze is absoluut niet gemeen, maar vooral heel expressief. Vertelt heel duidelijk hoe ze zich voelt, of het nou positief of negatief is. Maar het is zeker een schat die van aandacht houdt.

Ipsilonka
Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Gelders/ tuigpaard Kasandra voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:38

Valt horsetelex even van de troon voor me. De eigenaar van het veulen voor Kasandra zit ook op bokt, ook een behoorlijke miep waar veel tijd in is gestoken! Toch grappig.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Kookaburra
Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:46

Hier een Danser-merrie als verzorgpaard. Daar zit zeker een pittig hoofd op, al is ze zo verschrikkelijk mensgericht. Met hetzelfde paard kun je ook zonder problemen meedoen aan het arresleerijden of andere gekke niet-alledaagse dingen.

Mooi dier! En het in tuigerhouding wegkruipen herken ik zeker!

Hier valt de KWPN-database even van de kroon (of de fokker van Kasandra :P ). Ze staat er in als een vos.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-21 12:31

Ipsilonka schreef:
Valt horsetelex even van de troon voor me. De eigenaar van het veulen voor Kasandra zit ook op bokt, ook een behoorlijke miep waar veel tijd in is gestoken! Toch grappig.

Ja ik heb inderdaad wel eens contact met haar gehad! Ik “ken” Inova ook nog wel van vroeger. Die twee lijken zo ongelooflijk veel op elkaar.
Inova als jaarling
[ img ]

Kasandra als jaarling (1,5jaar) (iets ouder dan Inova op de andere foto denk ik)
[ img ]

Leuk, al die Danser nakomelingen! Is Kasandra tante van jullie paarden haha :)
Ja de kleuren kloppen niet helemaal inderdaad. Sharon staat erin als donkere vos en bij horsetelex volgens mij zilver vos, terwijl het toch echt een zilverappel zwarte is :+

Gem
Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:51

Heyyyyy, daar hebben we Kassandra *\o/* . Ik denk dat Ipsilonka mijn paard bedoelt met "de zus" en inderdaad, Inova is de volle zus. Sprekend lijkend op Kassandra, dus dat zou een mooi tweespan zijn.

Ja, de Sander x Sharon - combi is een prachtige verzameling van uitstraling, kwaliteit, werkwilligheid en intelligentie binnen het Gelderse stamboek. En ja, die intelligentie zorgt bij mij ook vele hoofdbrekers en hersenkrakers. Wanneer je als eigenaar / menner / rijder genoeg kennis én kunde hebt, werkt dat complete pakket van eigenschappen enorm in je voordeel, maar oh oh oh.... wat heb ik al vaak gedacht het bijltje erbij neer te moeten leggen omdat ze steeds net iets sneller en slimmer is dan ik.

Gelukkig heb ik nu sinds een jaar een instructeur die haar, een half uur na de eerste kennismaking, al kon lezen en schrijven; beter aan het werk had dan ik in drie jaar tijd, dus sindsdien heb ik er (weer!) een gouden paard aan. Heel erg lief in de omgang, attent, werkwillig, en vanaf de eerste dag voor de koets en onder zadel volledig betrouwbaar op buitenrit en in het drukke verkeer, inclusief vrachtwagens, lijnbussen, tractoren en zelfs slotenzuigers en andere herriemakers.

En nog zoiets fijns: ze gaat Ontzettend Graag Mee. Of je nu op wedstrijd gaat, ergens een demo of clinic moet rijden of een weekendje weg naar de Veluwe .... de trailer rijdt voor, oortjes erop en ze staat er eerder in dan dat ik onder de stang door geglipt ben. Oftewel, ze staat nogal eens op de achterkant van mijn schoenen :') . Meegaan betekent voor haar: de héle dag aandacht van het baasje. Net een hond.

Ik hoop de twee zussen wellicht dit najaar (?) eens bij elkaar te hebben en samen op de foto te krijgen. Ik denk dat we Willem en Lien (de fokkers) bijna geen groter plezier kunnen doen!
En hoe is het nu met Pientje (Pinot) ?

Hoewel mijn paard voornamelijk voor de koets staat en ze inderdaad bol staan van het tuigerbloed, zie ik ze overigens toch meer als Gelders dan als tuigpaard hoor ;) .

(Sharon is inderdaad een smokey black en geen vos. Ik heb de papieren van Inova aan laten passen)

[ img ]

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-21 13:26

Hihi ze zouden inderdaad mooi passen als tweespan, maar ergens zou ik het zo zonde vinden om haar voor de wagen te hebben. Ze begint nu dressuurmatig onder het zadel zo fijn te lopen. En natuurlijk hoop ik dat de eigenaar haar niet verkoopt (ze staat ook niet te koop gelukkig) en anders zou ik haar graag willen kopen. We zijn echt een team geworden en heb er veel in geïnvesteerd. Dus zou er kapot van zijn als ze nu opeens weg zou gaan!

Precies hetzelfde met Kasan inderdaad! Zovaak gedacht ik stop ermee. Het zijn paarden die moeilijk zijn in het begin, maar als je ze eenmaal hebt dan gaan ze voor je door het vuur. Grondwerk heeft ons dan ook heeeel veel gebracht.

Zou heel tof zijn om ze samen te brengen! Het lijkt me zo tof om meer broers en zussen in de buurt bij elkaar te krijgen.. Chanel, Meander en Danser staan allen in de buurt. Alleen Danser is natuurlijk hengst :+ en Zilverroos helaas verkocht naar België, die stond eerst ook in de buurt. Maar hoe tof zou het zijn om ze allemaal hierheen te krijgen! Blijven dromen haha.

Met Pinot gaat het hartstikke goed. Dat wordt me een gaaf paard! Lijkt veel op dr moeder en oma. Doet alles van dr moeder, Kasan dus, na :')
[ img ]

Sharon is trouwens zilverappel zwart, geen smokey black! Is weer een ander verdunningsgen. Zilverroos en Gushi zijn/ waren ook zilverappel. Helaas is Gushi overleden.

Kookaburra
Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Gelders/ tuigpaard Kasandra voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:29

Gem, daarom laad mijn verzorgpaard zichzelf :+ We lopen mee de klep op en gooien dan het halstertouw over de hals. Stang erachter en daarna maken we haar voor vast :')
Deze gaat ook echt heel graag mee op pad! Of het nu les, wedstrijd of een buitenrit is :D

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Anoniem

Re: Gelders/ tuigpaard Kasandra voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:13

Oei, dat meppen van die mest := Hoe heeft ze dat nou weer verzonnen, haha. Maar wat een gaaf paard en wat kun je haar netjes rijden, zeg. Lijkt me niet gemakkelijk om die typische tuigerkrul er inderdaad uit te houden. En die blauwe set staat jullie goed!


Gem
Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 06:50

[ img ]

'Ik ben echt een zwarte hoor!'
Je kunt je de verwarring voorstellen :D

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers