Luso arab Estrella aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
BrechtCarlos
Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-21 23:28

Vier jaar geleden kocht ik op mijn 15e van mijn eigen gespaarde geld een overbouwde, onbeleefde, drukke en ielige vierjarige merrie. Ik heb haar de afgelopen jaren helemaal zelf opgeleid. Dat was niet altijd makkelijk, maar als ik dan naar de beelden van vandaag kijk, ben ik ontzettend trots op haar. Wat een fijne pony, want dat is ze met haar 144, is het toch geworden.

Eerst even wat grondwerk

1)

[ img ]


2)

[ img ]

3) heb geen stapfoto’s dus gelijk maar plaatjes van de draf.

[ img ]

4) het mag allemaal nog wat opgerichter en meer van de voorhand.

[ img ]

5)

[ img ]

6)

[ img ]

7)

[ img ]

8) de galop, nog best heel lastig!

[ img ]

9)

[ img ]

10)

[ img ]

11)

[ img ]

12)

[ img ]

13)

[ img ]

Ter vergelijking, zo reden we een jaar geleden nog rond:

[ img ]

[ img ]

Onze huidige verbeterpunten zijn wel echt achterhand eronder, van de voorhand af en neusje er iets meer uit.
Geef gerust feedback, ben benieuwd wat jullie zien.

Carlos <3


lies_sparkle
Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 23:41

Mooie pony zeg, ik vind wel dat je zadel niet lekker ligt. Die ligt wel heel erg ver naar voren. Past het zadel wel goed of had je het wat te ver naar voren opgezadeld?
Ga lekker samen door, goed overgangen blijven rijden en ruimte geven, komt het neusje er vanzelf wel uit :)

BrechtCarlos
Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-21 10:59

lies_sparkle schreef:
Mooie pony zeg, ik vind wel dat je zadel niet lekker ligt. Die ligt wel heel erg ver naar voren. Past het zadel wel goed of had je het wat te ver naar voren opgezadeld?
Ga lekker samen door, goed overgangen blijven rijden en ruimte geven, komt het neusje er vanzelf wel uit :)


Dankjewel!
Ja het blijft een beetje een zoektocht met dat zadel. Je ziet het misschien niet op de foto’s maar ze staat echt heel heel erg overbouwd. Ik heb er verschillende mensen bij gehad en heel veel verschillende zadels mogen testen en proberen. Alles schuift naar voren. Deze ligt dan nog het meest stabiel. Misschien toch maar eens een staartriem proberen.

Carlos <3

Cinnepin
Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:17

Ik zag ook gelijk dat zadel, staart riem zou ik niet doen, het is een teken dat het zadel niet past als het schuift. Dat betekent nog meer passen en net zo lang door gaan tot er wel een passend zadel is gevonden.

Hij valt ook erg op de voorhand met rijden..ik zou proberen de achterhand er meer onder te rijden.

Voor het ook vind ik jou wat lang voor deze pony,
maar wat een gaaf dier!

Daphneeeej
Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:35

Ondanks dat er genoeg punten zijn om aan te werken wil ik toch even zeggen.. Wat ziet het er ontspannen uit en wat rijdt je vriendelijk! Lekker zo rustig doorgaan met je training en dan zal ze vanzelf sterker worden, makkelijker dragen en meer op de achterhand gaan komen. Dat zal veel tijd kosten met een paard met wat moeilijkere bouw.
Wel idd zoals eerder zou ik wel blijven zoeken naar een goed passend zadel. Een staartriem geeft alleen maar andere ongemakken aan de ruglijn.

BrechtCarlos
Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-21 16:35

Daphneeeej schreef:
Ondanks dat er genoeg punten zijn om aan te werken wil ik toch even zeggen.. Wat ziet het er ontspannen uit en wat rijdt je vriendelijk! Lekker zo rustig doorgaan met je training en dan zal ze vanzelf sterker worden, makkelijker dragen en meer op de achterhand gaan komen. Dat zal veel tijd kosten met een paard met wat moeilijkere bouw.
Wel idd zoals eerder zou ik wel blijven zoeken naar een goed passend zadel. Een staartriem geeft alleen maar andere ongemakken aan de ruglijn.


Dankjewel!

Carlos <3

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:47

Ziet er netjes uit hoor, mooi voorwaarts/ neerwaarts. Ik zou wat meer gaan schakelen om de achterhand wat actiever te krijgen en het gewicht meer verdeeld raakt over alle vier de benen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

gonniee
Berichten: 503
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:53

Jullie zijn duidelijk lekker op weg! Het overbouwde is heel duidelijk en dat moeten we ook in gedachten houden bij tips als meer de achterhand eronder. Dat kan inderdaad nog beter, maar is voor deze pony zo te zien alles behalve vanzelfsprekend ;) Lekker doorrijden zo en kijken of je met schakelen en correcte overgangen de achterhand nog wat meer aan het dragen kan krijgen.

Doubtless
Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:24

gonniee schreef:
Jullie zijn duidelijk lekker op weg! Het overbouwde is heel duidelijk en dat moeten we ook in gedachten houden bij tips als meer de achterhand eronder.


Nou inderdaad :') Op de meeste foto's lijkt het achterbeen mooi actief, dus "ik zou 'm meer op de achterhand rijden" is dan een beetje een lege kreet. TS als het je lukt om haar iets verder op te richten en daarmee het gewicht iets naar de achterkant te verplaatsen, dan mag je echt heel trots zijn. Rijden van nu ziet er lekker ontspannen én actief uit, met mooi beenwerk.

Ik vind haar wel wat zwaar ogen. Is ze dat ook?

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 10:30

Doubtless schreef:
gonniee schreef:
Jullie zijn duidelijk lekker op weg! Het overbouwde is heel duidelijk en dat moeten we ook in gedachten houden bij tips als meer de achterhand eronder.


Nou inderdaad :') Op de meeste foto's lijkt het achterbeen mooi actief, dus "ik zou 'm meer op de achterhand rijden" is dan een beetje een lege kreet. TS als het je lukt om haar iets verder op te richten en daarmee het gewicht iets naar de achterkant te verplaatsen, dan mag je echt heel trots zijn. Rijden van nu ziet er lekker ontspannen én actief uit, met mooi beenwerk.

Ik vind haar wel wat zwaar ogen. Is ze dat ook?


Dit gevoel kreeg ik ook!

Maar wat een mooi verschil met een jaar terug! Jullie zijn hartstikke goed bezig samen :j

Katyatje
Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 10:56

Het ziet er lekker ontspannen uit!
Nu je dat voor elkaar hebt zou ik haar, zoals ook al gezegd hier, uit dat voorwaarts neerwaartse halen. Het is een mooie basis maar ze boort zichzelf een beetje de grond in nu :P

BrechtCarlos
Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-21 17:16

Bedankt allemaal!
Ben heel blij met wat ze nu laat zien al, want ze is echt erg overbouwd, zie foto zonder zadel;
[ img ]

Dus voorwaarts neerwaarts was idd een goede basis en nu gaan we werken aan meer oprichting en terug op de achterhand voor zover dat kan met deze pony!

Carlos <3

Cinnepin
Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:33

Wow die is wel erg overbouwd

Speirs
Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 18:44

Wauw, dat doe je knap!

BrechtCarlos
Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-21 21:37

Speirs schreef:
Wauw, dat doe je knap!


Dankjewel!

Carlos <3

EarthFocus
Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:00

Is ze een connemara?

Ze is met haar 8 jaar wel extreem overbouwd zeg. Ben bang dat het ook niet meer echt recht gaat trekken. Hopelijk kan ze goed in balans blijven waardoor ze haar voorbenen niet teveel overbelast.

En een paar kilo eraf zou ook mogen :)

The best therapist never said a word to me...
They look into my soul and he knows everything.

swartbeessie
Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:33

In de titel staat luso arab. Dus kruising arabier lusitano. Het is een knapperd ts!

BrechtCarlos
Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-21 23:52

Yes ze is superknap ! Ben helemaal blij met haar, overbouwd of niet. Dressuur is er immers voor het paard en niet andersom. Het trekt al rechter. Bovenstaande foto is van half jaar geleden en dit is nu:
[ img ]
[ img ]

Denk dat we dus wel goed opweg zijn met het trainen!

Carlos <3

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 00:17

Die ene foto is ook wel erg scheef. Als je die rechtzet is het al heel anders :)

Maar het blijft moeilijk. Je wil de ontspanning erin maar anderzijds moet je deze types niet te veel laag rijden of je rijdt ze er niet meer uit. Rustig aan blijven schakelen, vanuit dat vw-nw blijven kleine stukjes oppakken en weer laten uitschuiven. Zijgangen doen vaak ook wonderen omdat ze dan echt niet anders kunnen. Het blijft een proces :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 06:17

poes schreef:
Die ene foto is ook wel erg scheef. Als je die rechtzet is het al heel anders :)

Maar het blijft moeilijk. Je wil de ontspanning erin maar anderzijds moet je deze types niet te veel laag rijden of je rijdt ze er niet meer uit. Rustig aan blijven schakelen, vanuit dat vw-nw blijven kleine stukjes oppakken en weer laten uitschuiven. Zijgangen doen vaak ook wonderen omdat ze dan echt niet anders kunnen. Het blijft een proces :D

Ze zijn er prima weer uit te krijgen, alleen niet alle ruiters kunnen het en steken het dan op het ras. :)

Dit paard krijgt een hele fijne basis waar je nog heel veel vruchten van gaat plukken TS! Ik denk te weten welke stappen je aan het nemen bent en waarom (ik herken dit beeld. ;) en ik kan alleen maar zeggen: Rustig zo verder werken! :) Over een paar jaar heb je gewoon een heel fijn bewegend paard waar niets meer op aan te merken is. ;) Dit is een beeld waar niet iedereen zich van kan voorstellen dat het nut heeft om zo langer te trainen dan 10 minuten per training. Maar ik weet uit ervaring dat je hier hele fijne paarden van krijgt. :j Zeker bij paarden met een wat minder ideale bovenlijn voor oprichting. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:53

Ik vind het overbouwde wel meevallen eigenlijk, als ze achter wat actiever wordt kan de energie meer naar voren en ze meer naar voren gaan rekken ipv naar beneden. Het uitschuiven en krijg je het gewicht meer gelijkmatig verdeeld over alle vier de benen. Dan ben je al een heel eind in een fijn africhtingsproces.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BrechtCarlos
Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-21 21:00

Nog even een berichtje, toch opzoek naar een ander zadel gegaan. Super fijne zadelmaker laten komen en zo rijden we nu rond:

[ img ]

Carlos <3

Desi_2409
Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Luso arab Estrella aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:07

Zowee dat ziet er goed uit, dit zadel past haar mooi. Ze loopt ook stuk beter! Goed gedaan!

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:16

Ik vind het er erg actief en ontspannen ogen; chapeau.
En die laatste foto met het nieuwe zadel oogt al helemaal top! +:)+ Ik zie daar veel impuls van achter naar voren met als resultaat een mooi achterbeen en een neus voor de loodlijn. :j

De wrongen van dit zadel op je beenlengte zijn een stuk korter, klopt dat?

Edit; typo

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

BrechtCarlos
Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-21 20:01

AlwaysH schreef:
Ik vind het er erg actief en ontspannen ogen; chapeau.
En die laatste foto met het nieuwe zadel oogt al helemaal top! +:)+ Ik zie daar veel impuls van achter naar voren met als resultaat een mooi achterbeen en een neus voor de loodlijn. :j

De wrongen van dit zadel op je beenlengte zijn een stuk korter, klopt dat?

Edit; typo


Dankje! Mooie complimenten, tof! Nou het is een veelzijdigheidszadel dus mijn benen zitten meer in een bocht!

Carlos <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers