Jezelf scherp houden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 19:08

Aangezien ik het belangrijk vind om mezelf scherp te houden, weer eens een topic met waar ik allemaal mee bezig ben op Bokt.

Er werd mij vaak op gewezen dat ik de neiging heb tot zagen. Geen goede actie. Daarom probeer ik daar enorm op te letten. Helaas viel het mij op dat als het erg druk is in de bak, ik het toch weer ga doen (ook te zien op het filmpje). Hebben jullie misschien nog tips voor me om ervoor te zorgen dat ik dat óók niet doe als er veel afleiding om me heen is?






[ img ]


Het lijkt mij erg leuk om ooit met neckrope te kunnen rijden op Ivy. Nu kwam ik erachter dat ik alleen helemaal niet kon remmen dan :D Daarom heb ik een les gereden bij Daniëlle Meyboom op een ervaren paard om gevoel daarvoor te gaan ontwikkelen. Het bleek enorm lastig te zijn (ik kon nog steeds niet remmen :+ ), maar het was wel enorm leuk om te doen.







Deze leuke foto van Shan kreeg ik doorgestuurd van een stalgenootje. Gratis schriktraining :')

[ img ]

Ivy had dan weer andere prioriteiten :+

[ img ]

Naast het rijden probeer ik hetgeen wat ik doe met Ivy zo afwisselend mogelijk te houden.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]



Nu ik het neckrope rijden op een ervaren paard geprobeerd heb, wil ik het ook graag verder met Ivy oppakken. Daarom had ik een les gepland in dressuur rijden op zit. Ontzettend leerzaam, maar ik ben ook echt supertrots op haar hoe ze het deed!





Weer genoeg dingen voor jullie om op te schieten denk ik! En voor mij om weer van te leren! Tips zijn dus altijd welkom :j
Bedankt voor het kijken!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 01-11-20 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


vaaleriee
Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:25

Jullie zijn echt vooruit gegaan! Weet nog wel je vorige topic. Goed bezig :)

Het lijkt wel of ze soms niet helemaal zuiver loopt, kan dat kloppen?
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 01-11-20 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes
Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Jezelf scherp houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:27

Oef, ik word niet zo blij van dit beeld..
Ivy loopt stukken echt niet zuiver. Teugelkreupel? Ik durf het niet te zeggen. Maar er is iets wat haar dwars zit.


Nielojram
Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Jezelf scherp houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:36

Bestaat dat nog 'teugelkreupel'?
We weten ondertussen wel dat een paard niet faked, maar compenseert.

Es war schön.

MyWishMax
Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:42

Nielojram schreef:
Bestaat dat nog 'teugelkreupel'?
We weten ondertussen wel dat een paard niet faked, maar compenseert.


Ja hoor. Het is ook geen faken, maar het paard wordt dan gewoon door de ruiter geblokkeerd en probeert dat te compenseren.

TS, ik zou investeren in zit lessen. Van een goede instructie die hard met jouw hele zit aan de gang gaat zodat je onafhankelijk leert zitten.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Minoes
Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:46

Nielojram schreef:
Bestaat dat nog 'teugelkreupel'?
We weten ondertussen wel dat een paard niet faked, maar compenseert.


Teugelkreupel heeft niets met faken te maken. Het paard geeft reactie wanneer de teugels worden aangenomen door de ruiter. Door een verkeerde inwerking van de ruiter kan teugelkreupelheid ontstaan, maar ook door 1001 andere dingen.


purny
Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jezelf scherp houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:52

Ik vind je benen erg storend. Bij elke pas zit je wel in het lijf van je paard. Probeer je benen stil te houden zodat je ook geen miscommunicatie krijgt

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:52

Oef... ik vind het als eerste best stoer dat je op deze manier iets wilt leren. Alleen na het eerste filmpje ben ik gestopt met kijken. Je intentie is goed, alleen wat eruit komt is niet echt top. Ik zou als eerste die grote zweep weg leggen en aan je eigen houding werken. Je hebt een mooi paard onder je bibs.

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 19:54

Kreupelheid klopt! Vlak hierna zat er een hoefzweer in en daarna wss een verstuiking. Dus nu zijn we alweer twee weken aan het stappen :) Klopt helemaal dus wat jullie zeggen! Misschien ook wel teugelkreupel, maar zeker ook vanuit het lijf en benen.

Dankjewel verder voor de tips! Ik ben zeker van plan meer zitlessen te nemen als dat weer kan ivm Corona!

Famke, het lijkt me toch wel slim om verder te kijken, aangezien die het slechtste laat zien. Wat zou jij doen ipv de zweep?

De laatste filmpjes zijn trouwens ook van een zitles
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 01-11-20 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:57

TS, dapper dat je alles online durft te zetten en om feedback vraagt. Dat zegt dat je open staat om te leren en daar kunnen heel wat paardeneigenaren een voorbeeld aan nemen. Alleen daarvoor al chapeau!

Dan ben ik het met mijn voorganger eens dat ik eens zou focussen op zitlessen. Ik weet niet of je al lid bent van team by Jill maar daar zitten ook wat zitlessen tussen. Wat opvalt is dat je best hoog boven je paard gaat 'staan' tijdens het lichtrijden. Deze beweging mag een stuk kleiner. Daarnaast lijk je wat strak in je bovenlichaam te zitten en dat vertaalt zich naar je paard. Je armen en schouders mogen meer ontspannen en er mag wat meer knik in je elleboog, zodat je je hand wat meer draagt. Ik denk dat je ze dan ook automatisch wat rustiger houdt, want je hand is zoals je zelf al zegt wat onrustig.

Heb je weleens zonder teugel gereden? Dat is al een hele mooie oefening. Vraag een stalgenootje of ze je paard wil longeren terwijl jij erop zit. Dan kan jij je lekker focussen op je houding en het ontspannen en in balans houden van je bovenlijf.

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 20:01

Ondanks dat ik dat liever niet doe, is het wel goed voor me. Helaas kan ik dat lidmaatschap nu niet betalen, maar ik zal ervoor gaan sparen! Met wat je zegt zijn we idd in de zitles ook mee bezig geweest.

Ooit wel, op mijn eerste en intens brave paard. Ga ik proberen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:02

Ik vind het echt een compliment waard dat je zo je best doet om te leren en dit ook proces ook durft te delen :j

Aangezien je om tips vraagt, ik zou vooral stoppen met mooi rijden en gaan voelen. Daarmee bedoel ik dat je het plaatje van hoe het hoort/moet even loslaat en eens gaat zitten 'in' je paard. Eerst in stap voelen wat er gebeurt, je onderrug mooi ontspannen en je benen om het paard laten vallen.
Ook het rijden met één hand zou hierin kunnen helpen en als je alleen bent, misschien ook stukjes met je ogen dicht.

Dingen die me los van elkaar opvallen, maar waarvan ik denk dat het voor 90% verdwijnt als je aan de slag gaat met wat ik hierboven schrijf:
- je lijkt je handen dicht bij elkaar te houden, polsen iets naar binnen gekanteld en je ellebogen wat wijd. Dit werkt fijn teugelcontact tegen, omdat je sowieso je polsen al blokkeert. Fijner is je ellebogen langs je lijf en je handen mooi recht voor je. (Ik las laatst de tip hier op Bokt om te rijden met je handen alsof je een winkelwagentje vooruit duwt en die vond ik echt geniaal)
- je spoort vrijwel iedere pas aan
- het lijkt alsof je wat voorover valt, daardoor moeite moet doen om steeds uit het zadel te komen en je handen (als balans?) wat vastzet bij je zadel --> soms kan iets omhoog kijken daarbij al helpen en eraan denken dat je je navel schuin omhoog beweegt, dus naar voren en omhoog tijdens het lichtrijden.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 20:04

Bedankt voor deze fijne tips!
Hoe moet je je onderrug ontspannen?
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 01-11-20 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Anna79
Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:05

Zitlessen zijn een goed idee maar je moet eigenlijk eerst je spieren vanaf de grond trainen. Werken aan een goede rompstabiliteit. Oefeningen hiervoor staan wel op internet. Succes!

wessel6
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:07

Wat knap dat je dit durft te posten!
Een tip voor bewustwording van je handen; pak een springzweepje of een recht stokje en houd deze met je duimen vast en blijf het stokje dan ook op dezelfde plek vasthouden. Ik denk dat dat wel kan helpen tegen het zagen. Volgende stap is dan om je handen ook niet zo hoog en laag te houden, maar op 1 plek.

En inderdaad zitlessen nemen voor die onafhankelijke zit. Succes! +:)+

Het leven is kort.
Kies voor geluk.

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 20:12

Anna, dat doe ik idd! Ik volg er een online cursus voor en verder loop ik bij een cesartherapeut en sport ik veel in de sportschool.

Bedankt verder voor de tips!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

MyWishMax
Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:13

wessel6 schreef:
Wat knap dat je dit durft te posten!
Een tip voor bewustwording van je handen; pak een springzweepje of een recht stokje en houd deze met je duimen vast en blijf het stokje dan ook op dezelfde plek vasthouden. Ik denk dat dat wel kan helpen tegen het zagen. Volgende stap is dan om je handen ook niet zo hoog en laag te houden, maar op 1 plek.

En inderdaad zitlessen nemen voor die onafhankelijke zit. Succes! +:)+


En het kromme is dat handen omhoog en omlaag vaak ook komt omdat je ze juist stil wil houden. Maar dan houd je ze stil tegenover jouw lijf. Ze gaan met jou mee omhoog en omlaag, in plaats van stil voor de mond van het paard. Want om een stille en constante verbinding met de mond te krijgen moeten jouw armen en schouders ontspannen zijn en juist wel bewegen. Die moeten scharnieren om de bewegingen van zowel jouw lijf als paard zijn hoofd op te vangen. Met goede zitlessen werk je ook aan je balans, want ik denk dat je, naast de spanning, jouw armen en benen ook beweegt om balans te houden

Verder komen er al goede tips voorbij van oa xChanelx en _Nelleke_

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 20:17

Ben ik met je eens idd. Ik probeer er nml echt op te letten!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:28

Ten eerste respect dat je zo filmpjes durft te delen en open staat voor groei. Heel tof! :D

Niet dat ik er veel verstand van wil zeggen te hebben, maar ik vind haar linksachter soms wat stijf neerzetten. Alsof ze die er niet helemaal volledig onder zet. Ik zou denk ik minder onbewust zorgen maken over de voorkant en meer de achterkant aan het werk zetten met wachtmomentjes en overgangen. Gebroken lijnen helpen daar ook vaak in om haar wat wakker te maken in beenzetting.

Je mag van mij je handen meer dragen, ik heb het gevoel dat je ze naar de schoft van het paard trekt. Als je je handen recht houdt (duimen omhoog) en het zweepje over je been hebt, dan zit je al veel meer in de juiste handhouding en voelt het misschien ook minder ongemakkelijk. En test je paard door soms wat meer te geven en te kijken of ze volgt ipv strakke verbinding te houden. Ik Kan dingen ook mis zien. Maar ik hoop dat je aan beide tips iets hebt. :o Je maakt grote stappen! Doe je goed.

Ik ben heel benieuwd, rij je om een reden altijd met bodyprotector? :o
Nu kan ik niet zien welke het is maar wat kan is dat je daarin leert te hangen qua schouderbladen, schouders en rug. Misschien is het iets om eens een training zonder te proberen en meer "core" te trainen. Ga je trotser van rijden en vanzelf ook wat meer dragend. :D

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:38

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor deze fijne tips!
Hoe moet je je onderrug ontspannen?


Een hele suffe tip is goed doorademen, maar dat is vaak wel het eerst dat mensen vergeten bij netjes willen rijden :')
Je kunt eens beginnen met in stilstand (eventueel zonder beugels) je rug overdreven hol en bol te maken en dan het midden daarin te zoeken.
Soms kan het ook helpen om te denken aan je navel intrekken, maar let er daarbij wel op dat je ontspant en dus goed blijft ademen, vanuit je buik.

Herken je het gevoel trouwens van 'op' je paard zitten i.p.v. 'in' je paard?

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 21:02

Ik ben een aantal keer flink hard gevallen en sindsdien draag ik bijna altijd een bodyprotector. Verder helpt het me met het recht houden van mijn rug.
Het is een rugprotector.

Chanel, ik denk dat ik begrijp wat dat is.

Bedankt verder!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:52

Kimmie25501 schreef:
Ik ben een aantal keer flink hard gevallen en sindsdien draag ik bijna altijd een bodyprotector. Verder helpt het me met het recht houden van mijn rug.
Het is een rugprotector.

Chanel, ik denk dat ik begrijp wat dat is.

Bedankt verder!

Dan snap ik het inderdaad. :j vind het dan een heel goede keuze

DiscoDipp
Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 02:55

Knap dat je zo open bent om alles te laten zien! Goed dat je wil leren :D

Ik heb alleen het eerste en het laatste filmpje gezien, ik ben zelf geen Anky maar ik denk wel dat het voor jou misschien fijn is om aam te geven wat ik ( wij, anderen langs de kant haha) zien. Allereerst probeer jij een paard nageeflijk te rijden die totaal niet voor het been is, niet actief van achter en daardoor ook zijn rug wegduwt. Joj hebt geen goede balans, hiermee zit je hem ook in de weg, je duwt heel erg met jou lichaam bij, en hierdoor gaat alles wiebelen.

Als ik dit zou moeten oplossen dan zou ik beginnen bij het begin, zowel jij als je paard moeten leren ontspannen, voor jou betekent dat een onafhankelijke zit, met controle over jou lichaam, en voor jou paard betekent dat leren dalen en de juiste spieren gebruiken.

Longeren met een longeerhulp is hier bijv handig voor. Kwa rijden zou ik ook helemaal opnieuw beginnen. Ga in de stap eens oefeningen doen. Letten op je zit, ademhaling, gewicht, en wat is de reactie van je paard, probeer een buigingen te maken in de stap, en bouw dit uit naar draf en galop. Leer je paard dat het fijn is om actief en ontspannen te lopen.

Ik denk trouwens dat de 7 games ook echt iets gaat toevoegen bij jou paard. Moet je maar eens opzoeken :)

Je komt er vanzelf wel!! :D

purny
Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:18

Ik zou ook eerst beginnen met je paard consequent naar je been te laten luisteren. Nu zit je hem bij iedere pas ongevraagd in het lijf te prikken.
Hou je benen stil. Bij aandrijven moet je paard reageren op je been. Mocht hij dit niet doen dan drijf je harder aan. Bij nog geen reactie tikje met je zweep erbij.
Actie is reactie

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Kookaburra
Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:24

Stoer dat je alles online zet, en wat leuk dat je naast rijden ook andere dingen met Ivy doet!

Dit moet je even overleggen met je instructeur, maar misschien kun je voor het stilhouden van je handen eens een pluk manen of korte neckrope proberen. Hierdoor kun je je handen gewoon niet verder optillen en kun je wennen aan het gevoel van het scharen van je ellebogen.

Waarom ik aangeef dat je dit even met je instructrice moet overleggen: het kan zijn dat je op deze manier naar voren kantelt met je bovenlijf óf je stuur kwijt bent. En dat kan niet bij alle paarden... ;)

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Artimes en 20 bezoekers