PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:58

Ik ben heel benieuwd of jullie je ons nog kunnen herinneren maar we hebben heel wat commentaar voor onze kiezen gehad hier op bokt. Ik geloof dat mijn langste rij- topic 25 pagina's bevat _O-

5 jaar geleden was ik er even helemaal klaar mee door een heftige privé situatie en heb ik het over een andere boeg gegooid, we zijn alleen nog maar gaan buitenrijden.
En dat bleek een gouden greep. Binnen afzienbare tijd had ik een ontspannen paard wat doorademde en zich kon focussen op andere dingen dan mijn hulpen.
Het gaat sinds ze aan huis staat zo goed dat het een klein beetje begon te kriebelen om weer eens wat te proberen...

Modesta blijft extreem prikkel gevoelig en ik zit regelmatig met mijn eigen lijf te klooien maar ik was echt onder de indruk toen ik de foto's zag.

Onze grootste werkpunten:
- contact blijven houden met zowel been als hand bij spanning
- doorademen, zowel paard als ik :D
- spanning, zonder alles weg te gooien, af te kunnen laten vloeien
- mijn eigen zit, ik heb mijn rechter heup gebroken gehad en ik zit behoorlijk scheef en mezelf en Modesta vooral linksom nogal in de weg

En dat zijn even genoeg punten voor nu.

Ik ben benieuwd :')

1.
[ img ]
Blije koppen :+

2.
[ img ]
draf is onze moeilijkste gang. De spanning bouwt snel op, Mo vergeet te ademen en ik kan vaak ineens niet meer zitten.

3.
[ img ]
stap. vooral focus op voelen voelen voelen, elastisch contact proberen te blijven houden zonder alles weg te gooien of terug te werken.

4.
[ img ]
Galop, onze beste gang. Mo zit als een huis en kan het snelst spanning kwijt, ze ademt het beste door en ik kan er vaak goed aan blijven rijden zonder dat ze overprikkeld raakt.

5.
[ img ]
Elastisch contact betekent nog wat zitten klooien met mijn teugel lengte.

6.
[ img ]
Spanning in mijn onderarm is hier duidelijk zichtbaar.

7.
[ img ]
Een voor mijn doen erg fijne draffoto, geen spanning te zien bij Mo, ik zelf zit ook relatief aardig _O-

8.
[ img ]
Galop links, in mijn gezicht zie je het gevecht wat ik heb met mijn eigen lijf...

9.
[ img ]
Spiertjes <3

10.
[ img ]
Hier kantelt ze wat, doet ze snel als ik haar niet goed tussen 2 benen en teugels rijd.

11.
[ img ]
Hier zie je goed wat er in mijn lijf gebeurt. Ik zit eigenlijk verkeerd om in de wending.

12.
[ img ]
En dit is eigenlijk waar ik wel heen wil met haar, fijn in mijn hand van achteren naar voren, neus zou net een aantal cm eruit mogen maar hey, als ik zie waar we vandaan komen zal ik niet klagen :=

Mocht er interesse in zijn wil ik wel een foto posten van 1 van mijn laatste rijtopics _O-


Anoniem

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:08

Jullie zijn toppers! <3

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:10

Knap hoor Jolijn, dat je het weer aandurft, ook na het vele commentaar!

Het ziet er al een stuk beter uit. Ik zou alleen eens jouw handen naar voren gooien en de teugels iets korter pakken :D Ik doel niet op meer druk, maar je trekt de teugels nu tegen jouw lichaam aan waardoor je denk ik weer iets spanning vast houdt.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:11

Ziet er goed uit hoor, en wat fijn dat je de stijgende lijn te pakken hebt. Het geeft veel voldoening en je leert er heel veel van om zo'n gevoelig paard goed te leren rijden.

Twee kleine tips: je zou je knieën nog wat meer kunnen ontspannen en je handen en onderarmen wat meer vóór je kunnen dragen, nu houd je ze wat te veel naar je toe.

O en nog een tip voor het rijden van een wending naar rechts: denk je rechterschouder omhoog en stel je voor dat je bij het wenden vanuit je midden om je as draait.
Laatst bijgewerkt door Askja op 12-10-20 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:14

Het ziet eruit alsof jullie beide lekker aan het werk zijn geweest, ontspanning geef je zelf al aan, probeer tijdens het rijden eens goed in en uit te ademen en hierbij je schouders te ontspannen, heel moeilijk, maar het werkt :D
Verder zou ik persoonlijk de teugels iets korter pakken zodat je ellebogen niet zo ver naar achter hoeft te doen. Maar ga lekker zo verder, het ziet er al heel netjes uit!

Ik ben wel benieuwd naar een foto van jullie eerste rijtopic :D

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:16

Ik snap de opmerking van teugels korter wel, maar ik zou gewoon eens proberen om met dezelfde lengte je hand geleidelijk wat naar voren te brengen zonder de verbinding te verliezen, en door voorwaarts te rijden het teugelcontact 'op te vullen'. Dan verkrijg je meer lucht en halslengte, en dat kan de ontspanning ook weer bevorderen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:19

Waarschijnlijk heeft ts regelmatig de handen ook wel meer naar voren, maar krult haar paard zich afentoe wat korter op. Tenmiste, zo ziet het er een beetje uit. Gewoon blijven oefenen en rust, dan lukt het vast steeds beter om zowel de neus van het paard als je handen meer naar voren te houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:20

Dat is precies het doel Askja. En dat lukt hele kleine momenten maar daarna is ze al gauw weer hier, dat gaat zo snel (hypersnel geprikkeld paard) dat ik dat niet bij kan blijven benen met teugellengte veranderen. Daarmee voed ik haar chaos en doen we voor mijn gevoel een stap terug naar hier:
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Dit is 5 jaar geleden en als ik even naar de datum kijk, 1 van de laatste keren dat ik dressuurmatig gereden heb _O-,

toen was de spanning bij Mo nog 100 x erger dan nu en dus bij mezelf ook. enige doel was toen eigenlijk ademen ademen ademen en zorgen dat we een soort van kunnen sturen.

en een paar kilo's meer aan mijn zijde :')

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:23

Zo, da's wel een verbetering die je hebt bereikt! En zo te horen weet je goed waar je mee bezig bent, en naartoe wilt. Balen dat je lijf niet helemaal meewerkt. Doe je ook iets aanvullends naast paardrijden om daaraan te werken?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniem

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:26

Ik wandel veel om mijn spieren in mijn heup goed ontwikkeld te houden, helaas zijn mijn beenstandsafwijkingen permanent.
Fysio heeft dan ook in die zin weinig effect.

Thanks :o

The_Cat
Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:27

Wat mag je ontzettend fier zijn als je dan kijkt naar die foto's van zo lang geleden! Dan heb je toch al een hele mooie weg afgelegd

Misschien een kleine tip die kan helpen ivm je heup is om te spieren er rond goed los te houden. Ik heb mijn heup zelf niet gebroken, maar die is erfelijk nogal slijtage gevoelig. Een favoriet bij mij is runners lunge om die spieren goed soepel te houden. Anders val ik zelf de hele tijd naar rechts op mijn paard.

Als je over ademen hebt, probeer dan eens te denken aan doorademen op een gecontroleerde manier. Dit kan ook al helpen voor je spanning. 4 tellen in, 2 tellen houden, 6 tellen uit. Nogal moeilijk om goed te doen op het paard, maar het idee dat je je bewuster gaat ademen helpt bij mij vaak altijd al om druk/spanning wat losser te laten


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:32

Ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd naar een link naar je vorige topic? Ik vind dit er prettig uitzien iig, een ruiter die goed haar best doet, heel vriendelijk is, en een paard wat haar best doet, en op een paar foto's na erg ontspannen is :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:36

Wat gaaf dat jullie beiden zoveel lekkerder in jullie vel zitten dan een paar jaar geleden.

Qua rijden denk ik bij jou nog veel spanning in je bovenlijf te zien, vooral in je opgetrokken schouders. Doordat je je teugels wat kort lijkt te houden met je handen vlak voor je lijk je met je teugels steun te zoeken om in balans te zitten. Je mag ook nog wat meer voor je uit kijken in plaats van naar beneden (hoewel zo'n mooi paard natuurlijk wel het bekijken waard blijft).
Modesta loopt zo te zien inderdaad veel meer ontspannen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:48

Nou dat is wel een heel verschil hoor, daar mag je echt wel trots op zijn! Het is super lastig als je eigen lijf ook niet mee wil werken, ik herken het (al dan wel in mindere mate dan wat jij hebt)...

Als je weer lessen wil gaan rijden, weet ik nog wel een fijn iemand voor je :*

Molfre
Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:54

Wat een enorm verschil *\o/* Knap hoor!

Het enige dat ik je kan aanraden is je schouders ontspannen. Op de meeste foto's heb je iets opgetrokken schouders, dit zal voor een deel ook komen door het uitzoeken van je teugellengte denk ik, maar als die schouders ontspannen, dan ontspant je hele arm ook automatisch.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Merexa
Berichten: 1162
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:32

Wat fijn zeg!! Lekker (met mate) aan het werk en met veel plezier *\o/*

Wie goed doet, goed ontmoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:49

Mo'tje <3

Jullie zijn van zo ver gekomen en ik vind echt dat jullie het goed doen! En hoe stoer is het nu om toch na al die jaren het weer eens in de bak te proberen en met dit als resultaat!

Hopelijk blijven we nog lang samen plezier hebben, of we nou in de bak gaan rijden of lekker op buitenrit <3
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-20 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:49

Ha, ik herinner me nog topics van vroeger en eerlijk is eerlijk, dit is een behoorlijk verschil, goed bezig zeg! Ziet er ook uit alsof jullie er beiden weer een stuk meer plezier in hebben, tof!

Ik ga mee met mn voorgangers, je hebt je handen vrij dicht bij je lichaam en je schouders ogen vrij gespannen. Als ik een tip mag geven - kijk voor je en niet naar beneden. Ik had een beetje dezelfde houding. Ik loerde vaak naar beneden en zat snel naar voren. Van mn instructrice moest ik even helemaal loslaten hoe mn paard liep en me vooral focussen op waar we heen gaan en daarnaar kijken. Hoofd omhoog, schouders recht, armen ontspannen - laat je paard maar gewoon lopen en stuur vooral met je lichaam. Teugels inderdaad niet zozeer korter maar je hand wat verder naar voren, dat maakt je ook wat minder gespannen in je armhouding. Het heeft mij heel erg geholpen in mijn houding en de spanning van mn paard. Hoop dat je er iets aan hebt!

Anoniem

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:56

Wat een toffe reacties haha. Leuk dat er ook mensen voorbij komen die ons nog herkennen.

Het topic van 25 pagina's opzoeken kost me wat teveel moeite en volgens mij doen de foto's het ook niet meer dus ik post hier af en toe wel wat oude foto's.
Geweldig om terug te kijken _O-

We hebben inderdaad een stuk meer plezier, de key blijft om vaker buiten te rijden en buiten ook aan de slag te blijven met contact houden (en dat is echt moeilijk met Mo) en er niet teveel druk op te willen leggen (bij zowel paard als mezelf :+ ).

The_cat: de lunge is helaas niet te doen voor mij, evenals squatten. Dan loop ik echt een week niet meer. Kleine stukjes hardlopen zou ik eigenlijk weer op mogen pakken maar ja, iets met tijd en paarden aan huis :=

Verder als wij beide of 1 van ons echt te gespannen zijn ga ik gewoon iets anders doen, dan werkt het toch niet. En dan ga ik liedjes zingen om mijn ademhaling onder controle te krijgen, geweldige tip die ik ooit van iemand heb gehad!

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:59

Mooie vooruitgang :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:03

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-20 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther
Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:04

Jullie zijn goed bezig hoor *\o/* !

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:07

Wat fijn voor jullie beide die vooruitgang! Kan mij voorstellen dat je enorm blij wordt van dit soort momenten. Ook mijn tip is iets met je hand en elleboog naar voor. Doordat je elleboog qua hoek soms achter of op je heuphoogte komt begin je al met 1-0 achterstand. Door achter dat punt te komen in combinatie met je handgreep (en die heb je toch echt nodig om te teugels beet te pakken :Y) ) staat er meteen spanning op een spier in je bovenarm. Daar ontstaat dan ook spierspanning in de schouder wat je ook op sommige foto's terugziet: een opgetrokken schouder. Dat is ook mijn valkuil O:) Je zegt sensibel, is ze ook vlug in tempo?

When nothing goes right,

go left.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:09

Rytir schreef:
Wat fijn voor jullie beide die vooruitgang! Kan mij voorstellen dat je enorm blij wordt van dit soort momenten. Ook mijn tip is iets met je hand en elleboog naar voor. Doordat je elleboog qua hoek soms achter of op je heuphoogte komt begin je al met 1-0 achterstand. Door achter dat punt te komen in combinatie met je handgreep (en die heb je toch echt nodig om te teugels beet te pakken :Y) ) staat er meteen spanning op een spier in je bovenarm. Daar ontstaat dan ook spierspanning in de schouder wat je ook op sommige foto's terugziet: een opgetrokken schouder. Dat is ook mijn valkuil O:) Je zegt sensibel, is ze ook vlug in tempo?


Sensueel ook _O-
Ik neem even aan dat je bedoeld sensibel, vlug in tempo ook zeer zeker. Zeker in de bak. Het wordt snel hectisch en chaotisch en krabbelig en rennerig.
Een geweldige combinatie :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:10

Een mega geoot verschil met de oude foto's die je plaatst.

Maar als je toch wel nog wil verbeteren ga ik iets zeggen, wat vast niet bevalt. Maar ik zou echt aanraden om samen een flink aantal western lessen te nemen.

Ik kom uit het Engels en heb zowel engels als western les gegeven. Ik heb vaak de combinatie gemaakt, omdat veel mensen met spanning rijden, moeite hebben met fijn zitten etc etc.

Het doel kan echt helemaal hetzelfde blijven, fijn dressuurmatig rijden.
Maar de oplossingen die je aangereikt krijgt zijn vaak net even anders. Dus ipv met het contact van voren bezig, ga je bijv wat oefeningen doen dat het lijf ontspant, het paard je begrijpt en wat makkelijker wil loslaten.

Een zit is heel belangrijk, juist omdat veel op zit gereden wordt. Een goede trainer helpt je daarbij. Er zijn heel veel mensen die juist door ongemakken een western zadel hebben. Ik zelf heb helaas flink reuma, maar kan nog wel lekker rijden. Geen perfecte houding meer en rij minder, maarhet meer op de billen zitten, meer ontspannen gaat het nog wel een tijdje goed.

Ik weet echt dat ik er veel weerstand mee oproep altijd, maar heb inmiddels heel veel goede ervaringen ermee en ik weet meer dressuur ruiters die tegenwoordig ook eens wat les krijgen van een western trainer om vanuit het lijf wat meer ontspanning te krijgen.

Er zijn wel een aantal trainers waar je dan absoluut niet moet zijn. Maar Rieky Young bijv geeft al jaren dressuur ruiters op niveau les.
En meer recreatief, hms is Irene Smeets een aanrader


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MaaikeL8 en 15 bezoekers