Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 12:09

Yarrah, ik snap wat je bedoelt hoor, zal er bewuster om denken!

Poes ik wil dat wel meenemen en zal de volgende keer het tempo er meer op houden. Ik heb wel een pessoa liggen, nog nooit bij haar gebruikt maar misschien zou dat een alternatief zijn?

Leo thnx! Kun je me iets meer over die band vertellen?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:13

Een pessoa die inwerkt, trekt een paard alleen maar in elkaar (ja, dat gebeurt al met subtiele druk) en dan gaat het paard die druk vermijden. Staat ie losjes dan doet ie juist weer niks. Persoonlijk vind ik het een mechanisch onding.
Zo'n elastische band is een beter idee, die kan ervoor zorgen dat het paard zich wat bewuster wordt van zijn achterhand. Kun je al maken met een bandage (bevestigen aan de singelstoten) Niet te laag bevestigen, ook niet strak - er mag geen druk op staan, maar ook niet te los. Het gaat om het contact, niet om druk. Zo'n ding heeft geen verbinding met de voorkant zoals een pessoa, een groot voordeel.
Het idee dat de voorkant en achterkant door middel van druk/inperking bij elkaar moeten komen, is vanuit biomechanisch perspectief veel te simplistisch gedacht en leert een paard niks qua goed lichaamsgebruik.

Ik vind overigens dat je de op- en aanmerkingen positief oppakt, Muronia. Volgens mij weet je goed waar je mee bezig bent en dat je je daar niet vanaf moet laten praten, maar tegelijkertijd weet je ook wat je verbeterpunten zijn.

Biies

Berichten: 631
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:25

Ik zou ook zonder hulp teugels longeren! Als dubbele lijnen te zwaar zou zijn zou je ook met een fijne kaptoom en een enkele lijn kunnen leren rechtrichten dat is echt super interessant!

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:29


ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:45

lekker met een kaptoom gaan werken dan heb je die hulpteugels helemaal niet nodig. Af en toe balkjes laten lopen, achtjes maken en zelfs vierkanten maken kan helpen om je paard sterker en rechter te maken. Overgangen maken, tempowisselingen gebruiken om je paard attent te houden op jou

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 08:29

Bedankt, ik vind die band(age) nog wel iets om te proberen. Ik ga dat ook even bespreken met mn instructeur. Vandaag eerst nog maar even weer onder het zadel bezig met balkjes. We zijn ook uitgenodigd om binnenkort eens mee te rijden met een les in working equitation, lijkt me ook wel leerzaam en een leuke afwisseling.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:04

Pessoa werk ik nooit mee, te beweeglijk. Hangt heel erg van het paard af wat ik pak. Bijzetten, touwtje, gogue of chambon. Maar meestal niets of dubbele longe. Met een beetje handigheid heb je weinig nodig.