Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 23:11

Januari is alweer een eind onderweg en de eerste pagina's van ons boek voor dit jaar zijn alweer beschreven. Veronia en ik hopen dat het een mooi verhaal mag worden en het begin is alvast goed.

Toen de mist en rook van het vuurwerk was opgetrokken, was het natuurlijk snel de hoogste tijd voor onze eerste rit van 2020. Uiteraard werden we gedwarsboomd door een wolkbreuk die begon op het moment dat ik een zadel op Veroons rug legde, maar wat kon het schelen, we genoten er toch van ;)
Afbeelding

Dit deden we een paar dagen later nog maar even dunnetjes over, maar nu zonder nat pak:
Afbeelding

Fijn om weer onderweg te zijn.

In het kader van de goede voornemens zijn we dit jaar vaker bezig aan de longe. Stom filmpje, maar filmen en longeren samen is geen goede combinatie :')


En toen was het tijd om ons nieuwe harnachement eens te testen. Goedgekeurd!
Afbeelding

Want als je een grote mond hebt gehad, dan moet je eraan geloven. Vorige week hebben Veronia en ik onze eerste springles gehad. Voor mij was het minstens 20 jaar geleden en voor Veroon helemaal nieuw. Ik vind dat we dat samen best goed hebben gefikst en volgende maand staat de tweede les gepland :)


Maar we zijn natuurlijk ook aan het lessen en trainen om dressuurmatig vooruit te komen en daar ben ik ook prima over te spreken! Veroontje wordt steeds volwassener met haar bijna 5 jaar op de teller en je merkt dat ze meer kracht krijgt en alles beter begint te snappen. Nu mijn iets te strenge rechter voorpootje nog wat meer onder controle zien te krijgen, dan gaan we maar weer eens een wedstrijd inschrijven binnenkort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:19

Rijden ziet er leuk uit. Alleen het longeren vind ik niets. Veel te diep, strakke rug en geen activiteit. Neus eruit en meer bekende ronder en actiever.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 23:24

Dank je. Ik ben nog een beetje aan het puzzelen met longeren. De eerste keren had ik de bijzet er voor spek en bonen aan hangen omdat ze die niet kende. Dit was de eerste keer dat ze zelf zo naar beneden kwam. Tempo was erg laag, maar ik wou haar er zelf even mee laten puzzelen wat ze nu moest ermee. T hoeft ook niet meteen perfect natuurlijk. Ik longeerde eigenlijk nooit en dit was pas de derde keer nu.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:29

Leuk!
Je bent veel beter gaan zitten. De eerste rijfoto onder het springlesfilmpje vind ik erg mooi.
In galop mag je je handen nog wat meer voor je dragen en nog iets meer echt gaan zitten (benen en onderrug ontspannen, bovenlichaam oprichten). Maar dat zijn natuurlijk maar 2 foto's.
Jullie zijn lekker op weg!

En ik blijf een zwak houden voor zweetvossen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:32

Ik denk dat een bijzet met haar nooit wat wordt. Zou zelf dubbele Longe of touwtje of niets doen.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 23:50

Askja dank je wel, leuk om te lezen. Ik denk dat ik ook wat zekerder ben gaan rijden. Ik heb heel lang een issue gehad met mezelf en die ben ik een beetje te boven gekomen, dus ik durf weer een beetje te rijden in plaats van mee te liften. Galop mag nog beter hoor, helemaal mee eens.

Poes komt wel goed met het longeren. Ik maak die filmpjes voor mn instructeur en krijg van daaruit weer tips voor een volgende keer. Wat ik al zei, het hoeft niet meteen perfect, daar mogen we ook in leren. Dubbele longe zou niks voor mij zijn, is lichamelijk te zwaar voor mij.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 00:03

Is toch niet zwaarder dan enkele longe? Vind het wel technischer :j

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:54

Ze pakt het springen leuk op, lijkt er veel plezier in te hebben! Vind de laatste sessie foto's in draf wat strak ogen en zou in de draf ook actiever mogen.
Ik longeer zelf ook altijd met dubbele lijnen, lijkt mij ook niet zwaarder? Het is net rijden alleen dan sta je er naast, vind het echt effectief longeren. Met een bijzet kunnen ze altijd nog een eigen ding doen.

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:35

Jullie zijn lekker bezig! Het wordt steeds meer paard zeg! Goede vooruitgang en inderdaad, jouw zit is ook echt verbeterd.

Is een Pessoa wellicht een idee in plaats van dubbele lijnen? Met alleen de bijzetteugel ga je denk niet heel veel bereiken, ze moet echt meer van achteruit komen. En dat is moeilijk en stom en lastig haha. Doe je wel eens met balkjes longeren? Daar worden ze ook lekker sterk van en veeel overgangen (ook schijnovergangen en bijv. in minimaal 6 passen van draf naar stap). Ze mag inderdaad wat meer swingen met der billen, ze maakt haar rug en kont erg strak (de bijzet zal daar zeker niet aan meehelpen). Misschien ook eens lekker los laten masseren? :D

Jullie zijn goed op weg hoor!

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 19:57

Bedankt voor de reacties +:)+

Dubbele lijnen is wel degelijk zwaarder helaas. Ik kan dit al amper volhouden (daarom longeer ik niet vaker) vanwege mn fibromyalgie en carpaal tunnel syndroom. Ik kan dat gewicht niet langere tijd in mijn hand houden van de zweep bijvoorbeeld. Als ik dan 2 lijnen en een zweep moet vasthouden dan valt de boel uit mijn handen en krijg ik er kramp in. Ik heb hierbij hulp van mijn instructeur en we hebben afgesproken om dit binnenkort ook eens samen te gaan doen als hij hier is. Hij kent mijn lichamelijke beperkingen en dan kunnen we samen kijken wat voor beide het prettigste is. Komt echt wel goed dus :)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:32

Ik zou persoonlijk zonder iets longeren. Ik denk dat je paard dat veel prettiger vindt en beter kan ontspannen. Met ontspanning kan je haar in balans zetten en dat volgt het lijf zelf. Plus, dat is dan ook veel prettiger voor je zelf :)

De rijfoto’s vind ik je best oké zitten, alleen je binnen hand is erg streng waardoor je het hoofd optilt/terug trekt en scheef trekt waardoor jij je paard schever trekt. Een lossere binnen hand nodigt denk ik ook meer uit voor ontspanning. Van alles vind ik foto 2 en 3 het fijnst, alleen het neusje eruit rijden ipv alles naar beneden willen kneden.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:09

DLL is net als rijden dat hoort niet zwaar te zijn.
Leuk om jullie voorbij te zien komen en dat je je zelf meer hebt gevonden.
Je kan het voor jezelf en je paard alleen maar leuker maken.
Veel succes in 2020.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:45

Ik vind een longeerlijn echt wel zwaarder dan teugels met rijden maar dat heeft met het gewicht van de lijn te maken. Ik kan me voorstellen dat als je klachten hebt als TS dat dat dan erg zwaar is Y;(
Ieder z'n ervaring toch?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:52

Polly schreef:
Ik vind een longeerlijn echt wel zwaarder dan teugels met rijden maar dat heeft met het gewicht van de lijn te maken. Ik kan me voorstellen dat als je klachten hebt als TS dat dat dan erg zwaar is Y;(
Ieder z'n ervaring toch?


Dat ben ik eens.

Ik heb ook fibromyalgie, en er zijn dagen bij dat mijn handen echt niks willen. Kan me er goed wat bij voorstellen, helemaal met kramp.

Ts je bent goed op weg
Ik ken je instructeur, en die laat je niet zomaar "vallen"
Komt absoluut goed, maar denk ik termijnen van een halfjaar (althans, dat moet ik ook)
En er zit natuurlijk verschil in lichaam en lichaam, spieren en spieren.
Dus geef jezelf lekker de tijd.
Je paard loopt wel :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:05

Tja... ik zag de foto op de vootpagina en eigenlijk trok het mijn aandacht omdat ik het zo'n onprettig beeld vind geven. Op vrijwel alle foto's loopt je paard ook te diep. Ik kan niey beoordelen of je veel met je handen bezig benr maar probeer dst neusje eens er wat meer uit te rijden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:46

Maartje, als ik jouw post zou lezen voordat ik de foto's had zien, dan zou ik een heel ander beeld verwachten. Ik vind dat je overdrijft. Het is een work in progress, het zijn momentopnames en Muronia weet zelf ook waar de verbeterpunten liggen en werkt daaraan.
Qua longeren ben ik het wel eens met het advies om de bijzet weg te laten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:48

Askja schreef:
Maartje, als ik jouw post zou lezen voordat ik de foto's had zien, dan zou ik een heel ander beeld verwachten. Ik vind dat je overdrijft. Het is een work in progress, het zijn momentopnames en Muronia weet zelf ook waar de verbeterpunten liggen en werkt daaraan.
Qua longeren ben ik het wel eens met het advies om de bijzet weg te laten.


Ik zeg 2 dingen, de foto op de vootpagina van bokt vind ik een onprettig beeld geven en paard loopt te diep. Waar overdrijf ik dan?

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:53

Ik vind het springfilmpje erg leuk, zeker mee doorgaan!
Verder ga ik mee met het advies om zonder bijzet te longeren, maar goed, ik vind een bijzet (in welke vorm dan ook) eigenlijk nooit een goed idee. Is meer om de tekorten van de longeur te compenseren dan voor het paard nuttig...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:08

Maartje1990 schreef:
Askja schreef:
Maartje, als ik jouw post zou lezen voordat ik de foto's had zien, dan zou ik een heel ander beeld verwachten. Ik vind dat je overdrijft. Het is een work in progress, het zijn momentopnames en Muronia weet zelf ook waar de verbeterpunten liggen en werkt daaraan.
Qua longeren ben ik het wel eens met het advies om de bijzet weg te laten.


Ik zeg 2 dingen, de foto op de vootpagina van bokt vind ik een onprettig beeld geven en paard loopt te diep. Waar overdrijf ik dan?

Iets achter de loodlijn is niet hetzelfde als te diep. 'Onprettig' kan ik persoonlijk ook niet plaatsen. Het kan beter, maar dat is wat anders. Wat hier ook meespeelt, is de conformatie van het paard.
En om echt iets zinnigs over te zeggen over de aanleuning, heb je meer nodig dan deze foto's. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het paard iets achter de loodlijn blijft doordat er met wat te weinig impuls wordt gereden.
Laatst bijgewerkt door Askja op 24-01-20 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:13

Achterom schreef:
Ik vind het springfilmpje erg leuk, zeker mee doorgaan!
Verder ga ik mee met het advies om zonder bijzet te longeren, maar goed, ik vind een bijzet (in welke vorm dan ook) eigenlijk nooit een goed idee. Is meer om de tekorten van de longeur te compenseren dan voor het paard nuttig...

Ik ben ook geen fan van bijzetten. Balans, houding, losgelatenheid en tactmatig bewegen komen bij correct longeren uit het paard zelf, het paard gaat dat zelf opzoeken. Net als met correct rijden.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 11:09

Het zit hem inderdaad in het gewicht van het materiaal, maar ik denk dat het moeilijk is om dat te begrijpen als je er zelf geen last van hebt. Ik pak dat longeren even door met mn eigen instructeur. Als het niet bevalt, dan kan het altijd anders. Zeker was dit te diep, zeker zat er te weinig activiteit in, maar ik vond het niet dramatisch. Laat haar eerst maar een beetje wennen, die activiteit kan ik er wel in brengen maar vond ik nog even niet van belang.

Mbt het rijden, het is training he, geen concours. Het zijn ook verschillende trainingsmomenten, waarbij ze alleen in de laatste foto's ronder loopt. Deed ze braaf, want dat vroeg ik daar ook precies zo. En daar is in een training ook niet heel veel mis mee als het bewust is, maar ik weet goed dat ik absoluut niet structureel te rond rij met haar. Ik weet dat ik iets te streng ben met mijn rechterhand, daar werk ik aan. Ik ben blij dat ik wat makkelijker kan zitten nu, dat krijg ik ook terug van Veroon in haar reactie en beweging en dat is mooi. Om even het niveau aan te geven, we hebben vorig jaar de B uit gereden en we zijn 1 keer L1 gestart (met een mooie winstpunt) en daar gaan we nu in verder. Het hoeft dus ook nog absoluut niet Z waardig te zijn, al lijkt me dat voor de toekomst een mooi streven om dat nog eens weer te mogen rijden :)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:16

Leuk paard is het toch!

Heb je met longeren wel eens een pessoa geprobeerd? Wel de stimulans van achter, zonder dat je 2 lijnen in je hand hoeft te houden.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:23

Jullie gaan leuk vooruit! Ik kijk vaker dan ik reageer maar ik zie jullie regelmatig voorbij komen :D Veronia is leuk!

Pessoa is een goede tip als alternatief! Wat je ook kunt overwegen is een elastische band aan de Singel om de achterhand met longeren. Het voordeel daarvan vind ik dat het niet inwerkt op de mond. Ik wissel los longeren zonder middelen, dubbele lijnen en enkele lijn met de elastische band met elkaar af. Ik heb zo'n band bij Krämer gekocht.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:41

Ik zie dat je veel te veel bezig bent met de binnenhand. En af en toe erg streng. Probeer veel meer met de buitenhand te doen en je binnenbeen en een ontspannen binnenhand. Alleen dan leren ze op eigen benen te lopen. En dan komt een goede aanleuning vanzelf.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Veronia en ik, nieuw jaar, nieuwe kansen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:01

Dubbele longe plus zweep is soms wel zwaar ja. Ik probeer altijd twee longes in 1 hand te kunnen houden, maar dat kan niet bij elk paard. En ik heb echt een toplonge van lammert haanstra.

Ik ben het niet met je eens dat activiteit daar niet uitmaakte. Soms, heel soms, maak ik een beetje compromis op activiteit als het de enige manier is om net dat beetje meer lossigheid te krijgen, maar vaak werkt het net omgekeerd. Vind haar daaar ook juist strak en stijf lopen, daar had ik juist het tempo wat meer opgezocht.