Dressuur training met opa Tenno

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 02:55

Hallo,

Een keer weer eens een rijtopic van mij en Tenno.
Afgelopen zondag een super gave dressuur clinic gehad van Dinja van Liere met Tenno.

We rijden op dit moment Z1 en mogen de overstap maken naar de Z2. Maar de vliegende wissels blijven een beetje een probleem. Hij blijft ze in 2 delen springen, aangezien hij ze verkeerd heeft aangeleerd ( vroeger van een springruiter geweest ) dus twijfel of ik nog de overstap ga maken.
Met de les van Dinja hier mee bezig geweest en wat bruikbare tips gekregen. Alleen helaas geen goeie wissels eruit gekregen. We blijven nog even door oefenen!

Ik heb niet veel foto's, en helaas alleen van de draf.
Maar alsnog leuk om te delen met jullie!.

Paspoortje van Tenno
KWPN
Kimberley x Zuidhorn
Ruin
1,74
19 jaar en alweer 10 jaar in mn bezit.



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat van de trainingen thuis

Afbeelding

Afbeelding

Super trots op mn stoere man!

Afbeelding

Afbeelding

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 03:22

Wow wat een gespierde bink! Prachtig, die mag je vaker showen hoor!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:20

Wauw wat een paard! Die ziet er echt top uit. Het ziet er allemaal super fijn uit en nog lekker voorwaarts. Nog lang genieten van dat mooi dier!!

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:23

Ho, die zou je toch geen opa noemen, als je hem ziet. Prachtig paard. Dat steigeren is imposant!

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 01:02

miereneter schreef:
Ho, die zou je toch geen opa noemen, als je hem ziet. Prachtig paard. Dat steigeren is imposant!

Zo voelt hij zich ook niet haha. Dankjewel!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 02:21

Ach wat leuk; een Kimberley! Prachtig paard, toont nog jong genoeg!

Ik had lang geleden ook een Kimberley (xJazz).

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 07:58

Wat een prachtige combinatie zijn jullie! En dat opa vind ik ook onterecht haha ziet er super uit

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:07

Leuke foto's. Hij ziet er goed uit.

En om je een hart onder de riem te steken: Mijn oudje (nu 24) heeft er ook eeuwig over gedaan om de wissel te leren. Uiteindelijk werkte het bij ons het beste om gewoon heel losjes over de diagonaal te galopperen en dan uit verlichte zit heel simpeltjes gewoon naar de ander galop te gaan met een lichte wisseling van stelling en houding en zit. Maaaaaaar uiteindelijk hebben we op zijn 21 ons Z2 debuut gemaakt. Als jullie net zo zijn heb je dus nog tijd zat ;)

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 13:30

pol013 schreef:
Leuke foto's. Hij ziet er goed uit.

En om je een hart onder de riem te steken: Mijn oudje (nu 24) heeft er ook eeuwig over gedaan om de wissel te leren. Uiteindelijk werkte het bij ons het beste om gewoon heel losjes over de diagonaal te galopperen en dan uit verlichte zit heel simpeltjes gewoon naar de ander galop te gaan met een lichte wisseling van stelling en houding en zit. Maaaaaaar uiteindelijk hebben we op zijn 21 ons Z2 debuut gemaakt. Als jullie net zo zijn heb je dus nog tijd zat ;)
ah dat is fijn om te horen!!. Hij doet hem inderdaad als ik hem losjes vraag wel goed. Maar springt dan in 2 delen. Vindt lastig om dat goed te krijgen. Wil er ook weer niet teveel druk op zetten. Dankjewel voor je bericht!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:25

Wat gaaf om te zien!!

Mijn oudje is ook nog zo fit. Leuk dat er meer fitte oudjes zijn

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:56

Tenno7 schreef:
pol013 schreef:
Leuke foto's. Hij ziet er goed uit.

En om je een hart onder de riem te steken: Mijn oudje (nu 24) heeft er ook eeuwig over gedaan om de wissel te leren. Uiteindelijk werkte het bij ons het beste om gewoon heel losjes over de diagonaal te galopperen en dan uit verlichte zit heel simpeltjes gewoon naar de ander galop te gaan met een lichte wisseling van stelling en houding en zit. Maaaaaaar uiteindelijk hebben we op zijn 21 ons Z2 debuut gemaakt. Als jullie net zo zijn heb je dus nog tijd zat ;)
ah dat is fijn om te horen!!. Hij doet hem inderdaad als ik hem losjes vraag wel goed. Maar springt dan in 2 delen. Vindt lastig om dat goed te krijgen. Wil er ook weer niet teveel druk op zetten. Dankjewel voor je bericht!

Nou ja, dan krijg je een 4 op je protocol. Als je genoeg andere dingen hebt om te compenseren dan rij je dat winstpunt ook wel. Succes!

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 00:30

Ja zo zat ik ook een beetje te denken. Misschien toch maar gewoon eens proberen vant zomer!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 02:50

Knappe opa! Hoop dat die van mij Nog zo fit is op die leeftijd.

Voor wat ik kan zien opnieuw foto’s loopt ie veel met de achterkant naar binnen en lijkt hij daardoor niet recht in zijn buiging. Kan maar zo zijn dat hij ze daarom in twee delen springt aangezien hij dan extra moet ombuigen in z’n lijf om om te kunnen springen. Zou eerst zorgen dat je hem minder op de buitenteugel begrenst (schouder wat mee naar buiten) en daarmee de voorhand voor de achterhand plaatst en daarna pas omstellen voor je wissel. Succes!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 08:36

MarjanB schreef:
Knappe opa! Hoop dat die van mij Nog zo fit is op die leeftijd.

Voor wat ik kan zien opnieuw foto’s loopt ie veel met de achterkant naar binnen en lijkt hij daardoor niet recht in zijn buiging. Kan maar zo zijn dat hij ze daarom in twee delen springt aangezien hij dan extra moet ombuigen in z’n lijf om om te kunnen springen. Zou eerst zorgen dat je hem minder op de buitenteugel begrenst (schouder wat mee naar buiten) en daarmee de voorhand voor de achterhand plaatst en daarna pas omstellen voor je wissel. Succes!


Het was erg vroeg vannacht.. hij loopt met z’n kont naar buiten. Dus voorhand ervoor plaatsen door schouder wat mee naar buiten te nemen.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:39

Heerlijk toch nog zo lekker bezig zijn met je 19 jarige. Weet niet waarom, maar heb op de een of andere manier een zwak voor Tenno...altijd leuk hem weer voorbij te zien komen.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:02

Mooi, fit ouder paard.
Knap wat jullie presteren.

Zelf heb ik niet op dit niveau gereden, maar toch valt 1 ding me direct op.
Je handhouding. Die is niet volgens het boekje. Het plaatje kan (voor mij in ieder geval) nog mooier zijn met je handen op de juiste plek.

Veel succes met de wissels.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:06

Tenno7 schreef:
pol013 schreef:
Hij doet hem inderdaad als ik hem losjes vraag wel goed. Maar springt dan in 2 delen. Vindt lastig om dat goed te krijgen. Wil er ook weer niet teveel druk op zetten.

Maar een paard die de wissels fout aangeleerd heeft, zal ze fout blijven springen. Hij zal zelfs koste wat het kost zijn best doen om ze fout te springen, omdat hij denkt dat het zo moet. Om dit corrigeren zal je hem zo voor elkaar moeten hebben dat het hem fysiek niet gaat lukken de wissel fout te springen. Dus je zult er juist enorm aan moeten rijden. Enorm verzamelen, travers naar nieuwe kant zetten en alléén op de hulp om, niet voor de hulp uit. Je zult een hele goede instructeur nodig hebben, of iemand die die wissels voor jou kan corrigeren.
Heb het overigens zelf ook voor elkaar gekregen bij een oude fokmerrie (we noemden het ook “project oma”). Die had ze ook fout aangeleerd maar het is wel gelukt om ze goed te laten springen en het sportpredikaat te halen. Uiteindelijk is de eigenaresse hem zelf daarna ook gaan starten in de Z2 en ze heeft nog succesvol ZZ-licht gestart zelfs. Het kan dus zeker. Oma was ten tijde van het corrigeren. Van de wissels volgens mij 21

Z2 gaan starten terwijl je weet dat de wissels allemaal fout zijn werd hier ook nog genoemd als “oplossing”. Vind ik (mijn mening he.. geen feit) heel stom. Je bevestigt de foute wissel alleen nog maar meer, en ondanks dat ik me nooit wat aantrek van de mening van omstanders, vind ik dat je in dit geval wel echt zwaar voor banketstaaf staat als je voor een Z2 proef met een paard aan komt die geen wissels kan. Je gaat toch ook geen grand prix proef starten voordat je paard piaffe kan? (werd mij toentertijd ook wel aangeraden door mijn omgeving... Ahh joh gewoon gaan starten, je krijgt wel onvoldoende voor piaffe maar je hebt toch marge over). Nee, vind ik gewoon een belediging naar de jury, het schiet zijn doel voorbij qua opleiding van het paard en je staat gewoon dik voor banketstaaf. Maar nogmaals.. dat is mijn mening

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:35

Er zijn zelfs paarden in de GP die niet eens kunnen halthouden. :+
Ik denk dat je soms best wat consessies mag doen. Zo veel tijd heb je niet meer met een paard boven de 20 en paarden en mensen die alles voor een 8 kunnen zijn er weinig. Succes!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:41

Den bompa ziet er echt nog supergoed uit ! <3
Jullie zijn een leuk duo !
Misschien komen die wissels nog helemaal in orde voor zijn pensioen, misschien ook niet. :P
Hoeft geen ramp te zijn als het niet zo is.

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dressuur training met opa Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 20:57

Aller eerst, bedankt voor jullie reacties!.

Over het kontje naar buiten zetten. Hier waren we toen in de les net mee bezig dat hij iets actiever en sneller wordt in het binnenachterbeen. Dus iets wat schouder voor zetten en daarin schakelen en overgangen maken.

Over mijn handhouding. Klopt. Ik draag mijn handen teveel. Heb 24/7 hoofdpijn door 3 hersenoperaties. En eigelijk zit het probleem in mn schouders. Die hou ik te gespannen waardoor ik mn handen ook teveel ga dragen!. Bedankt voor de tip!

Over de wissels.
Inderdaad moet ik er bij hem enorm aan werken/rijden om de wissel goed te krijgen.
Als ik dit ga doen en dus enorm er mee bezig ga om hem juist te springen, krijgt Tenno erg veel spanning omdat hij niet weet wat hij dat wel moet doen. Dit resulteerd dan in er vandoor gaan en bokken.

Toevallig vandaag er weer mee bezig gegaan. En nu juist vanuit heel veel rusten niet te veel willen doen. Hij springt hem dan 90% in 2 delen, maar wel in rust en ontspanning. Voor mij en mn paard vindt ik dit nu het belangerijkste.

Wel ben ik er mee eens dat voor de Z2 de wissels toch goed moet zijn. Maar als ik kijk naar mijzelf en mn paard. Ik zou dolblij zijn 1 wp te halen in de Z2 en het dan mooi voor gezien te houden hahaha. Denk dat dat nog wel haalbaar kan zijn. En aankomende zomer en najaar gaan we lekker doen wat Tenno het aller leukste vindt! EVENTING.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!