Nistral aan het werk na mijn blessure

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 22:35

Op 3 november heb ik een ongelukje gehad waarbij ik mijn enkelbanden van mijn rechterenkel heb ingescheurd + een botfragmentje wat los was gekomen. Mooi balen, want dat betekende een tijd niet rijden. 17 december kreeg ik weer groen licht om te mogen gaan rijden. Wel rij ik nog met een brace, gelukkig pasten mijn oude chaps daar overheen :)
Vandaag heb ik Nistral naar mijn instructrice gebracht om de jaarwisseling door te komen. Daar heb ik ook gelijk mijn wekelijkse les gereden. Haar man heeft wat foto's gemaakt.
Het werd alleen al gauw te donker voor mooie foto's, daarom alleen een paar van de stap en draf. Binnenkort gaan we weer in de herkansing.
Ik wou toch de foto's even delen, omdat ik best trots ben op hoe het alweer gaat :)
Ook rijden we momenteel bitloos ivm mondproblemen van Nistral, dit is ook best wennen voor ons beiden.
5 januari gaan we weer onze eerste dressuurwedstrijd rijden.

Nistral wil ik uiteindelijk weer wat hoger gaan instellen en nu loopt ze ook nog iets teveel op de voorhand, ik wil haar in het geheel meer bergop hebben. Ivm haar bouw is dit best lastig.. Zelf zak ik met mijn linkerschouder naar beneden en heb ik de neiging om in mn linkerheup in te knikken, dit is terug te halen op mijn heupafwijking en scoliose :) Ik werk er hard aan, maar het lukt nog niet altijd
Ook zijn we hard bezig om alle hulpen te verfijnen

1. Goed te zien wat er gebeurt met mijn linkerschouder
Afbeelding

2. Begin vd wending
Afbeelding

3. Handen te breed (komt ook door mijn hand die de richting aangeeft) en komt ze iets te diep
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Hier goed te zien dat haar hele lijf richting die voorhand loopt, eerst meer horizontaal en van daaruit richting het bergop
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Nog even afwenden voor de fotograaf, hier klappert ze met haar lippen, dit is een typisch Nistral-trekje, net als dr bovenlip heen en weer wiebelen van links naar rechts
Afbeelding

9.
Afbeelding

Tips zijn zeker welkom :)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:56

Is dit een kingekruist hoofdstel? Zo ja, absoluut niet meer met zoveel druk op de teugels rijden. Kijk dan liever naar een sidepull, daar is dat beter mee mogelijk, maar nog steeds niet ideaal.

Verder heb ik niet veel rijtechnische tips.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:01

Oh ik heb juist niet t idee dat ik met veel druk rij
Het is een kaakgekruist hoofdstel trouwens :)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:13

Ah, het was wat moeilijk te zien. Ik weet alleen dat ik geleerd heb dat hoofdstellen die zo "aangesnoerd" worden door teugeldruk niet met constante teugeldruk gereden mogen worden.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:21

Oke!
Ben er ook wel heel erg op aan t letten, heb nog een topic geopend dat mn hoofdstel scheef trok
Kwam toch door ongelijke teugeldruk
Heb wel gelezen dat kaakgekruist druk verdeeld over neus, wang en achter de oren
Met dit hoofdstel is in elk geval ons halsstrekken nog nooit zo goed geweest 8-)
Verder loopt ze er ook wel ontspannen op vind ik

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:22

Het was maar een goedbedoelde tip, wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik heb helaas verder geen tips voor je om het duikboot effect aan te pakken, ik ben zelf 'maar' buitenritten ruiter ;)

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:26

Ja goeie tip hoor!
Ik wist dat ook nog niet van de constante druk. Dankje!
Niks mis met buitenruiters toch :)

Avalanche

Berichten: 15986
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:27

Binnenhand veel meer mee opzij en naar voren meegeven. Wat je nu doet, en dat is goed te zien in je wending en ook op de foto waar ze te diep komt, is de buitenschouder eruit trekken. Binnenhand blijft los en zacht in je wending, gaat opzij, maar blijft voor, zodat je geen druk op de binnenkant krijgt, en gelijke druk op beide teugels houdt, dan kun je met je buitenhand de buitenschouder begrenzen.

Binnenbeen los en lang, en pas op dat je niet inknikt in je linkerheup. Op je eerste foto goed te zien. Je krijgt dan namelijk meer gewicht op rechts, en voor je wending linksom wil je juist iets meer op je linkerbeugel, zodat je paard ook om je been gaat buigen. Dus niet je binnenbeen erin, los en lang laten, en iets meer druk op je linkerbeugel, rechts blijft lang en begrenst de achterhand. Dan krijg je een mooie buiging door het hele lijf en wil je paard ook meer gaan zakken in de hand.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:30

Tnx voor de tip!

Avalanche

Berichten: 15986
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:32

Graag gedaan :D Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:34

Zeker weten!
Ga het meenemen de volgende keer met rijden
Buiging door t lijf hebben we idd ook wel moeite mee, merk ik ook met de schouderbinnenwaarts
Ga ik ook te snel te verkeerde kant op hangen..

Avalanche

Berichten: 15986
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:40

Wat kan helpen: doe eens alsof er in je navel een lampje zit, dat de kant op wijst waar je heen wil.

Dus met schouderbinnenwaarts geef je wel de hulpen voor buiging (binnenhand opzij en naar voren, schouder begrenzen met de buitenhand, meer gewicht op binnen beugel, buitenbeen begrenst) maar je navel blijft recht vooruit wijzen. Ik ben wel benieuwd naar een verslag hoe dat ging, trouwens :) dat is hoe ik het doe.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:42

Ga t meenemen :)
Dankjewel!

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Nistral aan het werk na mijn blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:21

Wat fijn dat je weer aan het rijden bent! Kan me voorstellen dat je dat gemist hebt.

Zoals hierboven al gezegd zie ik ook nog wel wat verbeterpuntjes. Vind het verrassend om te zien dat je al winst in het M1 hebt, gezien het beeld op de foto’s. Mijn ervaring is dat ze hier in de M1 al echt meer bergop willen zien en met de bouw van jouw paard moet je al erg trots zijn als je tot horizontale balans komt. Nou zijn jullie er even uit geweest, maar dat verklaart het grote verschil niet. Lekker doortrainen met de tips die hierboven zijn gegeven. Veel succes!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:27

Je hebt haar bouw inderdaad niet echt mee, goed dat je daar kritisch naar kijkt! Veel rijtechnische tips zijn er al gegeven, daar kan ik mij alleen nog bij aansluiten. Ik vind het ook knap dat je het voor elkaar krijgt om haar kaken te laten ontspannen/schuimen zonder bit!

Wel wil ik je graag meegeven dat ik vind dat het paard er zwaar belast uitziet. Ik vind zowel jou wat groot/zwaar, als de bak. Het lijkt me voor haar al snel een pittige training. Ik denk dat het een goede is om hier rekening mee te houden in je training, bijvoorbeeld in de frequentie en duur (wellicht deed je dat al?).

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 12:23

@shirley
Toch valt het tegen wbt het horizontale balans. Ze heeft voor dat ik mn blessure kreeg wel beter gelopen. Dit heeft weer tijd nodig, ze vind t erg moeilijk, maar het is zeker beter geweest, maar zoals het perfecte plaatje voor de M zou t helaas nooit worden.. we gaan de M2 nog proberen in de loop van 2020 en dan is t ook gebeurt

@liekec
De klodders schuim vallen er vanaf onder t rijden :D met bit is dat toch minder, maar hopelijk met t nieuwe bit wordt dat ook beter. Dat ik zelf aan de zware kant ben klopt, ik ben bezig om af te vallen.. bak te zwaar klopt. Was in t midden wat mul, mn eigen bak is overal lekker te rijden. En rijden doen we inderdaad ook niet te lang. Halfuur a driekwartier is een gemiddelde training van ons :) en zodra ik merk dat ze moe wordt stop ik ook