Te paard door Rajasthan, India

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-19 17:24

Tijdens de Mongol Derby hebben Aly en ik ongeveer een 500 kilometer samen gereden. We hebben het over van alles en nog wat gehad, want tja..... we hadden moesten nog een eindje tot de finish :Y)

Zo kwamen we erachter dat 'India' erg hoog op ons 'nog-te-bereizen-lijstje' stond. Aly heeft een reisbureau voor paardrij-vakanties en een paar weken geleden belde ze op. "Ik heb een nieuwe partner gevonden in India! Ga je mee op een testrit, oftewel weekje paardrijden in India?". Daar hoefde ik niet lang over na te denken :D Ja, natuurlijk!

Ik vertrok al een weekje eerder om met de backpack van New Delhi naar Udaipur te reizen en vanaf daar zijn we gestart met onze rit door Rajasthan. We overnachten iedere nacht in een tentenkamp dat voor ons werd opgezet. Ook werd er vanuit daar gekookt met heerlijke Indische lokale gerechten.

We rijden deze week op Marwari paarden (https://www.bokt.nl/wiki/Marwari). Een ras uit India met de kenmerkende oortopjes die naar binnen staan. #superschattig <3

[ img ]
Het clubje bestond uit 4 ruiters en onze begeleidster Ute. Een Duitse die al bijna 20 jaar in India woont. Ze spreekt vloeiend Hindi, Duits en Engels en weet heel veel van het land en de omgeving te vertellen.

[ img ]
In India leven de dieren vooral op straat en worden ze niet tussen hekjes en paaltjes in een weiland gezet. Overal zie je watertroggen waar de dieren kunnen drinken. Nu reden wij niet in het warme seizoen, maar de temperaturen kunnen hier in de zomer oplopen tot 40+. We hebben hierdoor veel waterpunten om de paarden te laten drinken onderweg.

[ img ]
Ook heel opvallend, ter vergelijking met Afrika, is dat de regering overal putten, pompen en watervoorzieningen heeft geplaatst, zodat de bevolking altijd de voorziening heeft van schoon drinkwater. Omdat we door dorpjes rijden waar geen toeristen komen zijn mensen heel enthousiast een heel vriendelijk, overal wordt gezwaaid en geroepen.

[ img ]
De route is afwisselend door rustige dorpjes, landbouw gebied, bosgebieden, open velden. En zoals ik al vertelde, heel veel dieren onderweg.

[ img ]
Net geen natte voeten gekregen, even een rivier oversteken :') :D

[ img ]
Tijdens de rit hebben we verschillende bezienswaardigheden bezocht. Ik was superblij toen ik hoorde dat de route naar het Kumbhalgarh Fort zou gaan. (https://en.wikipedia.org/wiki/Kumbhalgarh). Deze foto is gemaakt bij een herdenkingsplaats van een de dapperste paarden van India, zoals de legende doet vertellen.

[ img ]
Chai break! De nationale 'tea', gemaakt van melk, zwarte thee, suiker en kruiden. :+

[ img ]
Iedereen die ooit in India geweest is kan er niet omheen..... herrie! Het is nooit stil in een medium dorp of stad. Indiërs gebruiken de 'horn' op hun voertuig maar al te graag. Verkeersregels worden vooral niet nageleefd. Het grootste voertuig heeft voorrang en de rest is bijzaak. Als voetganger heb ik echt ervaren hoe het is dat je niet 'beschermd' als de zwakste schakel. :o Meestal vermeden we de drukke dorpen, maar deze keer moesten we er dwars doorheen. Ongelooflijk hoe braaf deze paarden zijn, moet er niet aan denken om met mijn endurance paarden door een dorp als dit te rijden.

[ img ]
Is het allemaal rozengeur en manenschijn in India, helaas niet. India heeft een groot afval probleem. De mentaliteit is er gewoon niet om het op te ruimen. Hoewel er bijvoorbeeld op de stations alles aan gedaan wordt om het schoon te houden, wordt tijdens de treinreis al het afval gewoon uit het raam gegooid. Echt overal ligt afval.... echt zo zonde.... :n

[ img ]
Soms komt er een kudde 'bijzondere' dieren langs op je route. Het mannetje was niet heel blij om ons te zien. Veel buffels, koeien en kamelen zijn bang van paarden. Hij had de grootste moeite om ze bij elkaar te houden. Check out de oren van het Marwari paard ;)

[ img ]
Een van de mooiste herinneringen aan deze reis zijn de afwisselende landschappen waar we door heen reden. Ik heb dit tijdens mijn 3 weken backpacken niet zo ervaren, vanuit de trein zie wel kleine verschillen, maar vanaf de paardenrug kun je echt goed zien hoe veranderlijk een gebied rondom Udaipur kan zijn. Op deze foto rijden we een Sactuary in. Hier willen ze volgend jaar tijgers loslaten en dan wordt het gesloten om te paard doorheen te gaan. Veruit mijn meest favoriete dag die we gereden hebben.

Hopelijk hebben jullie een impressie gekregen van deze onwijs gave week paardrijden. Een echte aanrader voor de avontuurlijke ruiter die een interessant land wil bezoeken. Meer info over deze en andere reizen vind je op https://centaurtrails.com/paardrijvakanties/

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022


Willemiens
Berichten: 939
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:31

Wauw prachtig zeg! De paarden zien er ook goed verzorgd uit.
Ben je nog ziek geworden van het eten?

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:33

Wat een bijzonder reis en ik ben altijd al fan geweest van die mooie oren <3

Ik ga de site eens op mijn gemak bekijken.

~Turbohoof Solutions ~

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:35

Wauw wat een ontzettend mooie reis!

Het lijkt me een unieke ervaring om een land vanuit deze manier te zien/bereizen. <3

Bella (v.Fonne Mundig R)
Nickie (v.Amigo 188) Rijsa (v.Marnehoeve's Everest)
<3

swartbeessie
Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:37

Te gek, heel leuk om je verhaal te lezen!

Getup
Berichten: 8248
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:44

Heel erg leuk om mee te kunnen kijken en lezen. Ik denk, als ik " India " hoor, inderdaad aan lawaai, armoed en afval.

ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:53

God allemachtig wat een gave trip! Ik zou er nooit op gekomen zijn, maar dan heb ik weer iets voor mijn bucketlist! Als ik ooit licht genoeg ben uiteraard.

[o]

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 09:52

Wat leuk dat jullie ook zo enthousiast zijn :). Het was echt heel bijzonder en een volledig andere ervaring dan dat je met de backpack overal komt. Met een paard is het toch anders. Ik wil zeker nog een paar andere paardenreizen gaan maken. Maar eerst ff sparen voor mijn nieuwe avontuur :Y)

Willemiens schreef:
Ben je nog ziek geworden van het eten?
uhhh, ja..... :') Ik had een slechte dag tijdens de paardentocht en nog 2x meer tijdens mijn backpacken. Echt zo niet leuk :\

De paarden worden echt uitstekend verzorgd. We hadden behoorlijk wat 'mannetjes' rondlopen in ons tentenkamp die de taak hadden om voor de paarden te zorgen. Zo werden ze na de rit altijd gekoeld en 'gewassen', kregen meer dan voldoende te eten en krijgen ook na de rit voldoende rust. Ook het harnachement voldoet prima en past goed op ieder paard.

Ute vertelde ons dat ze zeker een week niet gereden worden bij terugkomst. Ze heeft 15 paarden waarvan er 10 mee kunnen op tocht. Alle ritten die ze maakt hebben trouwens een andere route, zo blijft het ook voor de paarden afwisselend en leuk. We hebben veel gestapt, maar zeker een paar keer het gas opengegooid tijdens de rit :)) . Saai was het absoluut niet.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022


kally
Berichten: 5243
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:35

Wauw...prachtige en indrukwekkende reis....

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Qimm
Berichten: 15152
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:40

Heel gaaf en veel herkenbare dingen (zoals het afval ;( ) Die oortjes zijn echt mega schattig.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:49

Stiekem wel een beetje jaloers op jou lef en je reizen. Wat een leuk verslag weer.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

har166
Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:58

Ontzettend leuk om te lezen! Wat een mooie reis, prachtig! Wat ben je nou kwijt geweest voor zo'n reis? Ik ben niet benieuwd naar je bankafschriften haha maar met vliegtuig en backpacken etc...

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Nimber
Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:19

Wat gaaf! Ik ga gelijk even kijken op je link ook voor andere vakanties

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:24

Wat een mooi verslag van een onvergetelijke reis !
Ik ben ook echt jaloers op jouw avontuurlijke ingesteldheid :P

Paarden zien er idd heel goed verzorgd uit.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:16

Fantastisch zeg!

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:29

Wauw! Dit gaat op mijn bucketlist mocht ik ooit zo ver komen dat ik richting India durf. Oh wat onwijs gaaf <3

Zertab
Berichten: 12174
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:32

Gaaf! <3

AaronYve
Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:42

Mooie foto's zeg! Wat een ervaring, jammer van de troep idd

Aaron
Elmar
Lucky

Ellen_ov
Berichten: 1314
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:12

Wauw zo mooi! Mijn vakanties te paard blijven ook het mooist, zo’n andere beleving om een land vanaf een paard te zien. Je ziet zoveel meer enzo +:)+

Hoe zijn de marwari paarden van karakter?

De foto’s zien er elk geval prachtig uit!

XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6030
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:22

Wauw wat onwijs gaaf!! <3 <3

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond


Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-19 20:58

Ellen_ov schreef:
Hoe zijn de marwari paarden van karakter?


Ik zou er wel een hier in Nederland willen hebben :j. Vriendelijk, makkelijk benaderbaar, super relaxed maar absoluut niet sloom. Goed op de benen en uitstekend uithoudingsvermogen.

Mijn paard had een grote 'bubble' en kon echt d'r billen een keer de lucht in gooien als een ander paard te dicht bij kwam. De paarden leven in een kudde en in vrijheid bepalen ze hun rang. Tijdens onze pauze's lieten we ze ook gewoon los lopen. Zadels haalde we eraf en dan konden ze even fijn rollen. Bij obstakels sprong Ute ook van haar paard af en liet deze gewoon los staan om bijvoorbeeld de takken op het pad weg te halen.

In die drukke stad, ik ben nog steeds verbaast hoe makkelijk en bomproof dat ze hier doorheen liepen.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Zitouna
Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:11

Super gaaf!

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)

tiwi1969
Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Te paard door Rajasthan, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 04:54

Wauw wat een gave reis!

Ik ben echt verliefd op India, jammer dat je zo lang moet sparen voor een reis.
Het afval is inderdaad een ding, maar onlosmakelijk verbonden met de cultuur. Zodra je naar het noorden gaat naar Ladakh, het deel waar de Tibetaanse Boeddhisten hun toevlucht genomen hebben, wordt het schoner, echt opvallend.
Paardrijden heb ik nog niet gedaan in India.

Nare dingen met eten is te voorkomen door vegetarisch te eten, dat kunnen ze in India zo lekker klaarmaken dat je het vlees niet mist. Ben thuis wel een vleeseter.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers