Thuis trainen met Lex.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Thuis trainen met Lex.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 17:17

Eind juli kocht ik Lex, een 8 jarige ruin. Hij was niet heel veel gereden, ging af en toe mee op concours, maar werd eigenlijk bijna niet gereden. Hij is nu ongeveer 3 maanden bij mij!

Tijdens het proefrijden was hij vooral enorm braaf! Ik was al heel veel paarden gaan kijken (zeker 15 :+ ) en ik was er niet veel tegen gekomen die zo rustig aanvoelden. Die ook gewoon braaf bleef stilstaan tijdens het opstappen, en vooral hij was ook heel goed verkeersmak! Dressuurbasis was duidelijk nog wel moeilijk, maar daar kunnen we aan werken.

In het begin hebben we ons vooral gefocussed op voorwaarts worden voor mij been, zonder telkens aan te galloperen om onderuit de actieve draf te komen. Ik moet zeggen dat hij het eigenlijk goed oppakt, maar als hij het moeilijk vind valt hij snel terug in zijn oude gewoontes. Omdat ik het zelf ook nog lastig vind soms, rijden we altijd max een half uurtje. :)

Vandaag heeft mijn zus wat foto's gemaakt tijdens het rijden! Ik schrok zelf weer hoe ver ik altijd naar voor ga zitten, dat is echt een werk puntje. Ik had zelf ook wel wat spanning vandaag, en dat voelt hij wel gelijk aan ook. Maar ik moet zeggen dat hij altijd heel erg zijn best doet en vooral altijd doodbraaf blijft. :)


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Opbouwende tips zijn zeker welkom! Let er wel op dat ik regelmatig instructie heb, en ook echt heel streng voor mezelf ben. :+ Ik heb alle foto's ondertussen al 10x terug gekeken. Gelijk weer een stukje meer bewustwording voor de volgende keer! :) Ik ben best trots op hoe hard hij al verbeterd is, in het begin ging hij echt als een giraf zonder balans door de piste, hij was heel bang om mijn hand mee aan te nemen en ontspanning vond hij heel moeilijk. Nu heeft hij nog steeds soms last van spanning, maar hij doet heel erg zijn best! <3


Inney
Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Thuis trainen met Lex.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:01

Ik vind het een leuk, aansprekend paard! Lijkt me heel fijn, als een paard vanaf het begin zo vertrouwd aanvoelt.
Rijtechnisch commentaar waag ik me niet aan, maar ik vind het er heel vriendelijk uit zien.

betadine
Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:10

Misschien moet je wat minder kritisch zijn met jezelf om er nog meer plezier uit te halen :D
Je zit er netjes op hoor. Dat naar voor kukkelen komt ook omdat je paard meer gewicht op de voorhand zet. Dit komt vast helemaal goed als jij er op blijft letten en hij wat meer spier en balans krijgt om te dragen. Altijd jammer dat bokkers zo bang zijn voor kritiek omdat ze nog niet op grand prix niveau zitten. Niets mis met een enthousiaste recreant te zijn hoor. Het dressuurscala volgens bokkers slaat standaard het puntje kilometers maken over. Die begint bij de z en eindigt bij a :=

Hopelijk krijgen we nog eens een update. Leuk paard, die wil ik nog zien

uva uvam vivendo varia fit

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Thuis trainen met Lex.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:19

Leuk dier, tips, ga niet met flodderende losse kleding op een paard zitten en let vooral op je handen. Vooral bij de galop duidelijk te zien, je zet ze daar heel wijd en laag, kan nog veel beter.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:26

betadine schreef:
Misschien moet je wat minder kritisch zijn met jezelf om er nog meer plezier uit te halen :D
Je zit er netjes op hoor. Dat naar voor kukkelen komt ook omdat je paard meer gewicht op de voorhand zet. Dit komt vast helemaal goed als jij er op blijft letten en hij wat meer spier en balans krijgt om te dragen.


In dit geval komt het omdat TS niet zit.
Ik krijg bijna kramp in mijn kuiten als ik kijk naar de mate waarin jij je hakken uitdrukt ts :D
Je hebt een ontzettend leuk paard, je geeft zelf aan dat hij doodbraaf is. Geef hem dat vertrouwen dan ook.
Beugels wat langer, been ontspannen af laten hangen en écht zitten.
Mocht je spanning bij jezelf voelen, beperk je dan die dag tot oefeningen/ het tempo wat je zonder spanning kunt handelen.
Als je in mijn les zou rijden dan zou ik graag wat meer lengte in de hals zien, een meer gedragen paard welke losser beweegt door zijn core.
Je bent op de goede weg, lekker km maken!

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 18:34

Dankjullie voor de reacties! Ik wist dat er foto's werden gemaakt uiteraard, en dan maak ik mezelf al gelijk gek :+ Ik ben heel erg onzeker wat rijden / paarden betreft. Ik heb mijn vorig paard na heel veel pech moeten laten inslapen, en ik wil het gewoon graag zoo goed doen. Soms iets té.

@Betadine, super lief dankjewel! We hebben ook een volg topic! :-) [PP] [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

@Wildgirl, klopt helemaal. Ik kon in het begin ook voor geen meter doorzitten. De momenten dat hij mooi in zijn tempo loopt, zonder dat ik te veel moet drijven lukt me dit ook veel beter. Ik had vandaag eigenlijk niet genoeg de tijd genomen om los te rijden. Maar ik snap helemaal wat je bedoeld. Hij mag echt nog wel beter aan mijn been worden, dan kan ik mij ook beter concentreren op mijn zit. Been en recht en vooruit is soms nog wat veel tegelijk voor mij! Heel grappig dat je dat zegt van die kuiten, want ik heb daar echt last van :+ Mijn beugels zijn tegenover 3 maanden terug al 2 gaten langer gelukkig! Ik overweeg ook om over te stappen op een dressuurzadel, ik denk dat dat mijn zit ook wel langer zou maken. Dankjewel voor de vriendelijke tips!

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Thuis trainen met Lex.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:34

Misschien kun je voor een keer een dressuurzadel uitproberen want dat zit wel even anders, je houding op dit zadel is niet zo verkeerd. Vooral omdat je aangeeft nogal gespannen te zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:46

je shirt vloekt bij je dekje, niet meer doen hoor :+ :D

Blijf fan van je paard, lekker rijden en genieten samen.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 19:52

@bigone, ik heb net met een stal genoot af gesproken om zaterdag een keer haar dressuur zadel te proberen! Als me dat bevalt wil ik er eentje laten aanmeten. :)

@justdiesel ssssst :+ ik had opgezadeld en toen zeiden we ook gelijk hoe lelijk het samen was. :') Alleen zit ik nog met roze beugels die ik wil vervangen, en ze vallen minder op met dit dekje, haha.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 20:03

Misschien leuk ter vergelijk, dit is 3 maanden geleden. Ik vind dat zijn hoofd hals houding al veel meer ontspannen is zelf. :)
[ img ]
[ img ]
[ img ]

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Thuis trainen met Lex.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:30

Dat is zeker al een stuk verbeterd.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:58

Wat een verbetering heb je al bereikt in deze periode. Mag je trots op zijn. Hij loopt al beter over de rug en jou benen schieten niet meer naar voren.
De tips die ik je zou meegeven: let goed op je handen, soms zijn ze heel breed, blijf ze vrij opstellen.
Je hakken goed uit drukken, lijkt mogelijk ook door combi met zadel en lengte beugels niet fijn/lastig te zijn. Goede zadelpasser kan je hier bij helpen
Probeer niet voorover te duiken.

Succes, leuke combi. Lekker samen verder groeien

http://www.jrhorsesupport.nl of fb: JR Horse Support / JR Healthy Support

xxPaige
Berichten: 804
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:12

Jills schreef:
..Je hakken goed uit drukken..


Grappig, want hiervoor gaf iemand al mee dat ze spontaan kramp krijgt als ze ziet in welke mate ts haar hakken juisttt uitdrukt.

Als je het mij vraagt: in de stapfoto’s druk je ze inderdaad helemaal uit. In de draffoto’s vind ik je voet eigenlijk gewoon netjes recht. De lijn van hand veranderen wat opgetrokken, maar dan neem ik aan dat je drijft. Daarna is de voet weer netjes.

Leuk paard en lekker mee door blijven oefenen zo!

Volg paardengidsveluwe op Instagram
PaardengidsVeluwe instagram klik!
instagram.com/paardengidsveluwe

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-19 16:39

Dankjewel voor de leuke reacties! Gelukkig zit er nog verbetering in, anders waren we wel heel snel klaar! :P

Ik heb vandaag even met een dressuur zadel gereden, en ik vond lex hier eigenlijk ook gelijk wel rustig onder lopen. Alleen staat er veel water in de piste, en daar wilt hij echt absoluuuut niet door, dat is nog een groot werkpunt. Gelukkig hebben we nog een andere piste, die momenteel nog wel te rijden is, maar die is niet verlicht :+ Niet handig voor door de week straks.

Ik had ook nog even 2 foto's van ongeveer hetzelfde moment naast elkaar gezet. Daar was ik toch wel echt heel blij verrast door!
[ img ]

We gaan in ieder geval lekker verder aan de slag. <3 Ik zie dat we ook in uitgelicht staan! Dat is ook wel een leuke verrassing! :D

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:23

Ik zie een leuk paard en een mooi setje samen.

Het voornaamste puntje is denk je handen.
Handen horen niet op je bovenbenen, niet wijd maar netjes voor je, bij elkaar. :)
Dan voorkom je foto 2, waarbij je paard veel te diep loopt en de (strenge) hand wil ontwijken
Probeer hem dan met je been voorwaarts te rijden naar je hand toe.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-19 18:30

Sunnda schreef:
Ik zie een leuk paard en een mooi setje samen.

Het voornaamste puntje is denk je handen.
Handen horen niet op je bovenbenen, niet wijd maar netjes voor je, bij elkaar. :)
Dan voorkom je foto 2, waarbij je paard veel te diep loopt en de (strenge) hand wil ontwijken
Probeer hem dan met je been voorwaarts te rijden naar je hand toe.


Ik snap wat je zegt! Foto 2 is wel echt een uitzondering. Er waren meer dan 100 foto’s en nergens loopt hij te diep! Maar je hebt hier wel gelijk, ik wou hem voor de foto laten poseren en was daardoor idd iets te streng!

Ik ben door de foto’s wel echt bewust geworden dat mijn handen hoger mogen idd! Dankjewel voor de tips!

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Thuis trainen met Lex.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:57

Heel mooi verschil tussen de twee foto's...oftewel een wereld van verschil. Een paard wat de rug wegdrukt, zich aanspant in de verkeerde spieren en daardoor het lichaam niet kan gebruiken. En waarschijnlijk zich erg onprettig voelt met een ruiter op de rug. Tegenover een paard dat de bovenlijn ontspant, de buikspieren aanspant en daardoor de rug bolt waardoor het paard zich veel beter voelt en de ruiter makkelijker kan dragen. Daarbij kan je op de tweede foto ook goed zien dat het paard hierdoor beter de beweging door het lijf kan laten vloeien en het achterbeen beter naar voren brengt. Duidelijk een V te zien tussen rechter voorbeen en rechter achterbeen. Mensen kunnen roepen dat foto's moment opnames zijn...maar van de momentopname van de tweede foto word ik blij.

Inderdaad zie ik er een foto tussen zitten waar het paard te diep gaat. Maar je bent absoluut op de weg van A naar Beter en het gaat je vast lukken als je zo bewust met je rijden bezig bent!

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:13

xxPaige schreef:
Jills schreef:
..Je hakken goed uit drukken..


Grappig, want hiervoor gaf iemand al mee dat ze spontaan kramp krijgt als ze ziet in welke mate ts haar hakken juisttt uitdrukt.

Als je het mij vraagt: in de stapfoto’s druk je ze inderdaad helemaal uit. In de draffoto’s vind ik je voet eigenlijk gewoon netjes recht. De lijn van hand veranderen wat opgetrokken, maar dan neem ik aan dat je drijft. Daarna is de voet weer netjes.

Leuk paard en lekker mee door blijven oefenen zo!


Ik doel inderdaad op de stukken in draf. Op foto komt mij over dat je dan wat klemt in boven benen en daardoor je voeten heel recht hebt met risico dat je voet door de beugel schiet. In stap heb je ze inderdaad heel erg naar beneden. Excuus voor de onduidelijkheid

http://www.jrhorsesupport.nl of fb: JR Horse Support / JR Healthy Support


Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: Thuis trainen met Lex.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:09

Leuk paard en lekker op weg al hoor! Er is inderdaad echt wel verbetering te zien! :j Volgens mij is alles over je handen en voeten (hakken naar buiten tenen naar binnen) wel gezegd en ben je ook er ook wel bewust mee bezig. Werkpuntjes zijn prima, dan heb je alleen maar mooi weer nieuw resultaat bereikt zodra je daar progressie in ziet! Lekker bezig, zet die stijgende lijn door met je mooie paard! +:)+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers