Beleren, what a Joy!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 10:28

Dank Britt en Granoek! Ja Joy is niet zo heel snel ergens van onder de indruk. Ze vindt het allemaal prima. Echt een heel fijn paard om mee te werken!

We hebben ook zeker in de voorbereiding gewerkt met dubbele lijnen. Teugeldruk kende ze dus, evenals alle (stem) hulpen vanaf de grond. Maar net wat Granoek zegt, in de mond trekken bij een schrikreactie werkt in mijn optiek alleen maar averechts. Ik koos ervoor om de knop vast te houden. Want ook met een touwtje om de nek kom je niet heel ver en ook dat kan een negatief effect hebben. Mocht er echt een bokpartij komen zit je dat hoe dan ook niet uit. Maar uiteraard hadden we haar ook al aan het zadel laten wennen.

Eén van de eerste keren met dubbele lijnen. Hier nog aan het halster. Later, toen ze gewend was aan het bit gingen de lijnen aan het bit.
[ img ]

Ook lekker los in de paddock blijft ze mooi bij me. Ik kan haar laten halthouden, stappen, draven, galopperen en achterwaards laten gaan met mijn stemhulp. Daar heb ik onder het zadel veel profijt van
[ img ]

Eerste keer zadel erop. Het is vooral heel ontspannen gegaan. Geen bokpartijen of iets. Heel fijn!
[ img ]

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Summerdreams
Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:04

_Zoe schreef:
Ondanks dat ik het leuke filmpjes vind en geen cap ook een eigen keuze vind vind ik geen teugels erg raar. En vooral dat iedereen nu schrijft dat je paard nog geen teugels kent als je de eerste keer erop gaat. Bij een goede voorbereiding hoort in mijn ogen ook het wennen aan de hulpen vanaf de zijkant. Dus ook het stoppen voor teugeldruk.


Ts rijdt western, wij leren niet om te stoppen op teugeldruk.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 12:25

Klopt! Joy stopt op zit en stemhulp. Ik zit sowieso niet veel aan de teugels zoals jullie kunnen zien in de filmpjes ;)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Mars
Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:37

Ik denk dat deze TS haar paard zo goed en grondig voorbereid heeft dat er ook geen extreem schrik- en bokgedrag te verwachten viel. Nee dat kun je niet 100% voorspellen maar je kunt in je vertrouwen, stemhulpen, grondwerk al zoveel doen (en je paard leren kennen/lezen) dat dan een rondje sloffen aan een halstertje met TS erop tegen die tijd maar een heel klein stapje is. En dan kan ik me voorstellen dat TS ervoor kiest om dat zonder bit en teugels te doen om bij een schrikreactie niet per ongeluk vol aan het hoofd te zitten maar terug te vallen op wat ze heeft geoefend met haar paard: stoppen op zit/stem met evt hulp van degene op de grond.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

kiki1976
Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:56

Leuk en lekker relaxt GJ, is al een hele dame zeg.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:03

Prachtige filmpjes, mooi op te zien hoe je het zo hebt opgebouwd!

Enige wat ik zie met ieder volgend filmpje is dat het gras goed groen was in de wei :Y) Ach, sowieso dijen die guppies wel uit als ze groeien, maar het viel me op :o
Niet negatief bedoelt hoor! :D

Ook vind ik dit ook mooi weergeven dat voorwaarts neerwaarts is, zonder teugeldruk. Joy begint steeds meer haar houding te vinden met de nieuwere filmpjes!

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 17:11

Klopt helemaal Mars! We zijn al bezig vanaf dat ze bij me kwam. In die periode zijn dingen gebeurd die ons zeker hebben geholpen in het verstevigen van onze band. Die dingen op zich waren echt niet leuk, maar hebben wel een hele positieve uitwerking gehad.

Dankje Kiki! Haha Joy is zeker geen sprietje :D

Dankje ook Melyoramel! Ze was inderdaad vrij stevig. Ze kreeg alleen nog gras, nu twee handjes vitaminebiks en onbeperkt hooi. Ik zie al aardig verschil, maar klein is ze nooit geweest :+

Hier zit 3 maanden tussen en ongeveer 10 ritjes.
[ img ]

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

ApplePapple
Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:40

Wat een mooi paard! <3
En heerlijk braaf, daar dromen vele van denk ik!
Dat filmpje dat je zo langs haar staat te springen, je ziet er echt gewoon denken: is alles wel goed met jou? :):)

Veel (rij) plezier samen!

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 23:29

ApplePapple schreef:
Wat een mooi paard! <3
En heerlijk braaf, daar dromen vele van denk ik!
Dat filmpje dat je zo langs haar staat te springen, je ziet er echt gewoon denken: is alles wel goed met jou? :):)

Veel (rij) plezier samen!


Dankje! Joy is zo'n heerlijk paard om mee te werken! _/-\o_

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

simodi
Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:50

Leuk overzicht !

Ik denk dat bepaalde dingen die je doet voor ruiters die niet western rijden en geen grondwerk doen misschien vreemd overkomen. Inderdaad is een goede voorbereiding en onderlinge band hebben al het halve werk.

Love - language - leadership

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 10:25

Dank Simodi!

Zou kunnen. Het is toch in de basis al zo anders blijkt. Aan de andere kant... als ik sommige kwpn-ers zie hier op stal in vergelijking met quarters... ja ik kan me dan best voorstellen dat je panisch wordt als je iemand ziet hangen zonder cap...

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:22

Wat een fijn paard! En wat mooi om jullie ontwikkeling te zien. Hoewel ik geen verstand heb van Western rijden vind ik het er ontspannen en fijn uit zien. Ga zo door en veel plezier met elkaar!

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 20:09

Dankjewel! Joy is zeker een fijn paard! <3

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Nettie007
Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:55

Super leuk om te zien! Ik doe het ongeveer op dezelfde manier, ziet er ontspannen uit, nog veel plezier gewenst!

Nettie ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers