Ivy rijden voor online training en meer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 12:44

Om mijn houding en zit te verbeteren volg ik een online training. Er moesten foto's en filmpjes gemaakt worden, zodat ik mijn houding precies kon analyseren. Ik heb voor het rijden zelf vooral gelet op mijn teugels wat korter maken en mijn handen bij elkaar houden.
De foto's en filmpjes staan niet op volgorde.



[ img ]

[ img ]



[ img ]


[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Daarna mocht ze lekker even uitrusten in de paddock.

[ img ]

Verder heb ik deze maand nog wat meer leuke dingen gedaan.
Begin juli heb ik een fotoshoot gehad met Ivy. Ik heb alvast een voorproefje ontvangen en ik ben heel benieuwd naar de rest!

[ img ]

Als laatste heb ik ook weer een keer een vrijheidsdressuurles gehad van Daniëlle Meyboom. Het was heel leuk en leerzaam!

[ img ]

[ img ]

Bedankt voor het kijken! Reacties en tips zijn altijd welkom!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:01

Zitten al wat leuke stukjes tussen! Mag van mij alleen een stuk actiever, dan valt hij ook makkelijker te rijden.
Het lijkt alsof hij nu wat aan je been hangt, veel overgangen rijden en tempowisselingen.

Ik vind je houding opzich niet heel verkeerd, heb je er wel eens overnagedacht om je beugels eens een gaatje langer te doen? :)

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 16:53

Ben ik met je eens! Vond haar ook wel traag die dag ja, ga er mee aan de slag!
Beugels gaatje langer heb ik eens geprobeerd, maar toen gingen mijn benen en voeten nogal flapperen. Daarom wil ik eerst werken aan meer stabiliteit in mijn lijf. Daarna zal ik zeker mijn beugels wat langer doen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Amber_anne
Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:11

Dit ziet er al veel netter uit dan het proefje wat je laatst had gepost!

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:11

Ik zou je zadel ook een stuk naar achteren leggen, het zit vrij ver naar voren. Probeer wat rustiger te lichtrijden en iets minder hoog uit het zadel te komen. Je moet je als het ware op laten veren bij elke pas.
Probeer je armen wat stiller te houden, knik in de elleboog en je handen netjes boven de schoft houden.

Het ziet er best al beter uit dan een poosje geleden dus je bent goed bezig! Veel succes nog.

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 17:26

Dankjewel allebei!
Zadel viel ons ook op, heb ik de keer erna verder naar achteren gelegd. Aar zal er zeker op letten. Bedankt verder voor je tips!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:51

Je handen mogen meer dragen en een veel stillere hand is ook welkom. Met lichtrijden zie je iedere pas dat het paard een ruk in de mond krijgt.
Ik zou wel alvast de beugels wat langer maken. Door de te korte beugels is de balans moeilijk te vinden, beter dat in een keer in een goede houding te oefenen, dan nu het jezelf moeilijker te maken dan dat het hoeft te zijn.

Ziet er wel al veel netter uit dan de proef inderdaad.
Lekker blijven oefenen!

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 18:02

Ben ik met je eens! Verandering is lastig haha. Beugels nu al langer maken twijfel ik over, omdat dat nu mijn houding alleen maar slechter zal maken. Maar ik ga het testen!
Dankjewel!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Autumnn
Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:22

Je rijdt een stuk beter dan je vorige topic, goed om te zien hoeveel tijd je steekt in lessen +:)+

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:35

Mocht ik jouw nu les geven zou ik eerst focussen op voorwaarts rijden. Zolang je de gas niet hebt, gaat het heel moeilijk zijn om je houding te verbeteren. Dit kan met zitles maar ook gewoon de les. Eerst vooruit, desnoods in het begin over het tempo, tot jij voelt wat activiteit is. Pas als je dat voorwaartse er goed hebt in zitten, verder. Rijden moet actief zijn, heb het gevoel dat je nu vooral passiever gaat zitten. Je zit een pak stiller maar eigenlijk moet je eerst nog een stukje harder gaan werken voor het stiller kán.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 18:57

Bedankt!
Grappig poes, eigenlijk zeg je exact hetzelfde als mijn instructrice. Ik vind dat alleen heel lastig, omdat ik bang ben om dan weer in mijn oude gewoonte te vallen. Daar moet ik dus even iets op gaan bedenken hoe ik én blijf rijden én stil zit.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

xNK
Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:30

Autumnn schreef:
Je rijdt een stuk beter dan je vorige topic, goed om te zien hoeveel tijd je steekt in lessen +:)+

Helemaal mee eens :j

L U C K Y ♥

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 20:50

Dankjewel!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:35

Bedoel je dan die beweeglijkheid in je hand? Je zou met een brugje in je teugel kunnen rijden. Al rijdt dat gruwelijk irritant.

Of voor het idee: handen op schouderhoogte en teugels losjes. Kan je net genoeg mee sturen en dan kan je niet op je armen/schouders wringen. Maar dat moet echt met veeeeeeel begeleiding het mag geen trekken worden integendeel. Zeker niet alleen oefenen.

Maar dat wringen komt van dieper. Nee ik blijf erbij: als je echt gas zult geven (en ja in het begin dan helaas maar over tempo, niet nodig voor je paard wel voor jou) zal je ook niet zo kunnen wringen. Je angst wat dat betreft is volgens mij ongegrond.

Het heeft lang geduurd voor ik handig genoeg was om met impuls binnen het kader te rijden. Dus moesten we eerst over het tempo met contact. Eens dat er was kon ik pas verder en ging ik ook bijna vanzelf beter zitten. Maar mijn instructrice zei er wel veel van hoor.

Ze moet echt eerst naar voor. Al de rest komt later.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 09:38

Ja, dat ik dan weer te veel naar zagen ga neigen.
Bedankt voor je tips en uitleg, ik ga er mee aan de slag!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

karijn
Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:18

Ik ben toch van mening dat het zadel niet goed ligt. Want als het elke keer dat je rijdt het naar voren schuift, ligt het gewoon niet goed.
Ik kom volgende week kijken Kim en ik zou je graag weer een keer op Um zetten voor een houdingsles.

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 17:59

Ik zal nog eens overleggen met de zadelmaker. Het zou ook kunnen dat het zadel te ver naar voren was gelegd, want degende die gefilmd had (mijn oude bijrijder) had het erop gelegd en niet ikzelf. Ik let er nu wel echt goed op dat ik het ver genoeg naar achteren leg. Verder heb ik je geappt!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:30

Ik vind het qua tempo helemaal niet gek. Als jij nu even wat meer tijd nodig hebt om te besteden aan je eigen houding denk ik dat je voor nu prima tempo hebt. Zie echt geen traag paard of eentje met te korte passen... en denk dat als TS rommeliger wordt dat paard misschien wel hoger tempo heeft maar niet meer haar passen kan afmaken en gaat krabbelen. Achterhoef komt nu mooi in afdruk van de voorhoef, TS kan duidelijk rustiger zitten.. nu inderdaad nog wat meer ontspanning in schouders en armen en zadel wat naar achter.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 18:39

Dankjewel! Ben het zeker eens met wat je zegt over houding :j Ga ik mee bezig!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:42

Evelijn schreef:
Ik vind het qua tempo helemaal niet gek. Als jij nu even wat meer tijd nodig hebt om te besteden aan je eigen houding denk ik dat je voor nu prima tempo hebt. Zie echt geen traag paard of eentje met te korte passen... en denk dat als TS rommeliger wordt dat paard misschien wel hoger tempo heeft maar niet meer haar passen kan afmaken en gaat krabbelen. Achterhoef komt nu mooi in afdruk van de voorhoef, TS kan duidelijk rustiger zitten.. nu inderdaad nog wat meer ontspanning in schouders en armen en zadel wat naar achter.



Het gaat niet over het tempo maar over het activiteit van het paard :)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ivy rijden voor online training en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:57

Klopt. Het paard heeft niet meer snelheid nodig maar het geheel mist impuls. TS moet veel actiever gaan rijden zeker niet rustiger. ‘Stil zitten’ kan pas als de rest goed werkt. Ik was in het begin stikkapot pas na een tijd kon ik echt zitten en sturen zeg maar.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers