Ons M1 debuut

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Ons M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 22:24

*vandaag voor de eerste keer M gestart
Ik heb best fijn gereden en ben tevreden .
Jury was het niet met me eens dus helaas geen winst.
Deel graag het filmpje hier en tips mogen altijd ( houd het netjes!

Ik moet zelf beter ontspannen zitten !
En de impuls moet beter .
Middendraf niet uit elkaar laten vallen en sb moet het tempo omhoog .




Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Ons M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:44

Ik heb het filmpje niet afgekeken maar waarom stuiter je zo?
Je zit is erg afleidend van de proef, je benen leiden een eigen leven en dan rij je zo te zien ook nog met sporen? Voor een M proef verwacht ik toch wel een rustiger zit.
Heb je het idee dat dit voor je onwijs brave paard fijn is?

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:50

Voor het M zou ik zelf meer gedragenheid, constante aanleuning en een nettere proef willen zien. Op de letter rijden, bij achterwaarts je paard meer op 4 benen en wat meer rust, als ik het goed zie mag er meer lengtebuiging bij de SB.

Het mag wat meer afgewerkt denk ik. Wat zei de jury?

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:53

Ik las eerst de reactie van Autumnn voor ik het filmpje ging kijken. Aan de hand van haar reactie had ik erger verwacht. Het stuiteren valt mij wel op maar ik heb erger gezien in het M. Je benen zijn inderdaad niet stil genoeg om goed met sporen te kunnen rijden. Zoals ik het zie lijkt het met elkaar in verband te zijn.
Het lijkt alsof je met je voeten erg steunt in de beugels en je daarmee wat uit het zadel omhoog drukt. En door die strakheid in je lichaam beginnen je benen ook te wiebelen.
En misschien komt het van het beeld maar je paard oogt wat stram in d beweging.

Verder passen jullie leuk bij elkaar en vind ik het wel een mooie combinatie. Dus knap dat je de stap naar het M hebt gezet! En met goede begeleiding en kilometers maken komen jullie er wel! Ga zo door!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:06

Ik heb ook je filmpje bekeken TS oef wat een gestuiter idd in het zadel je mist duidelijk je balans in het zadel dat verwacht ik om eerlijk te zijn niet meer in een M1-proef. Als ik jou was, dan zou ik voorlopig eerst werken aan de basis en dan pas weer denken aan: wedstrijden rijden. Het mag allemaal wat meer gedragen op het achterbeen maar dan zul jezelf stiller in het zadel moeten zitten zodat jouw paard jou beter kan dragen. Sporen zou ik persoonlijk afdoen vanwege je wiebelende onderbenen. Good luck :)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:16

Nou nou overdrijven is ook een vak.

Ts ik snap wel wat ze bedoelen maar is echt niet zo dat je op en neer stuitert.
Je onderbeen is wel onrustig maar probeer iets langer te gaan zitten.
Probeer je handen aan te sluiten aan je lijf en iets hoger te dragen.

Ik ken deze proeven niet maar je laat boel basispunten schieten.
Halthouden moet wel 4-kant kunnen, achterwaarts vloeiender en actiever.

Let op je buiging en stelling. Die is niet aanwezig wanneer het moet.
In de contragalop laat je je paard zo naar binnen kijken dat zowat 4kant door de hoek gaat.

Middendraf blijft doorzitten, ik zie nu amper verruiming omdat je um uit balans haalt.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:21

Ik vind het ook wel meevallen. Je kan je handen beter netjes naast elkaar boven de schoft houden, dus iets meer dragen. Dan ziet het plaatje er ook al heel anders uit. Je benen proberen wat meer te ontspannen zodat je wat rustiger zit. Het mag allemaal iets flitsender maar met wat meer oefenen kom je een heel eind. Jullie zijn een leuke combinatie. Succes nog in de M1.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:55

Ik vind het ook mee vallen. Een hele proef doorzitten is ook niet niks. Vind ik. Als spring ruiter in de M dressuur met dus een wat minder fijn zittend paard en niet zo'n voor gevormd zadel waar je lekker in vast zit. Maar met training, oefening wordt het beter!
Lekker door oefenen en dan kom je er wel! Probeer thuis wel te trainen op het doorzitten, als dat stiller en makkelijker gaat, gaat het hele rijden makkelijker. Je maakt jezelf wat te strak en dan kan je paars nooit lekker ontspannen onder je werken.
Sucxes!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:02

tita schreef:
Nou nou overdrijven is ook een vak.

Ts ik snap wel wat ze bedoelen maar is echt niet zo dat je op en neer stuitert.
Je onderbeen is wel onrustig maar probeer iets langer te gaan zitten.
Probeer je handen aan te sluiten aan je lijf en iets hoger te dragen.

Ik ken deze proeven niet maar je laat boel basispunten schieten.
Halthouden moet wel 4-kant kunnen, achterwaarts vloeiender en actiever.

Let op je buiging en stelling. Die is niet aanwezig wanneer het moet.
In de contragalop laat je je paard zo naar binnen kijken dat zowat 4kant door de hoek gaat.

Middendraf blijft doorzitten, ik zie nu amper verruiming omdat je um uit balans haalt.


Bonken/stuiteren op de rug kun je imo niet goedpraten en is ook hinderlijk voor TS haar merrie de (rug). Al met al als dit op orde is dan worden basisgangen ook beter afgewerkt waardoor TS haar paard meer tot dragen kan komen op het achterbeen. Alles bij elkaar opgeteld is het een kwestie van een groot samenspel zo zie ik het.

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:06

Leuk paard TS! Wat mij opviel was dat het een beetje een “het mag wat meer” proefje is. Dus echt niet slecht maar het mag wat meer, wat meer midden stap, wat meer vierkant, wat meer midden draf enz. Maar he tis de eerste keer! Ik zou leuk vinden er nog eens eentje te zien.

Succes in het M1

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:16

Eens met m'n voorganger. Leuk paard. Netjes gereden maar het heeft nog een L uitstraling.
Wat meer op de achterhand. Allemaal wat scherper, heel iets meer oprichting. Iets actiever.

Maar het zag er vriendelijk uit. Neem aan dat je ook geen hele lage punten had?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Ons M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:25

Maria1990, ik zie het anders als jij. En met 33 jaar rijervaring kan ik wel conclusie trekken wat ik zie en hoe ik het ervaar.

Om zeker te zijn of iemand loopt te stuiteren bekijk ik anders en niet alleen de vering ruiter

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 06:12

Zo wat een reacties <<)
Ik heb een ontzettend slechte rug en stevige bovenbenen .
Ik zet mijn rug iets te veel vast waardoor ik mijn been wat optrek en dat verklaard mijn wat onrustige benen .
Stuiteren ben ik dan ook absoluut niet met sommige eens ...
Ik kom misschien soms iets uit het zadel maar als ik zou stuiteren (wat ook heus weleens is gebeurd ) gaat paard meteen vol op de rem ~~}>
Ben het eens met jullie wat betreft tempo en flitsender !
Ik ga te langzaam nog met te weinig ritme.
Het doorzitten moet ik zeker weten meer opakken thuis dat heb ik alleen gedaan met de proef oefenen en dat heb ik thuis pas 2 keer gedaan _O-
Juist omdat ik doorzitten zo moeilijk vind met mijn rug haha ..
Mwah paard ziet er zo braaf uit maar zodra ik echt uit balans ben of voor haar gevoel te streng lomp oid laat ze zich zeker horen .
Punten waren 175,5 voor deze proef en 173,5
En tuurlijk kan het altijd beter en daarom oefenen we ook lekker door samen .
Ik heb zefyra nu 1,5 jaar en we zijn beide nog nooit gestart hiervoor .
Ze is 15 en was in het begin zo scheef dat ze kreupel liep met de draf verruimen .
We zien wel waar we komen :D

Ik voeg even een filmpje van thuis toe .

Laatst bijgewerkt door little_birdy op 20-06-19 06:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Elitedeux

Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:17

Het algemene beeld kan inderdaad wat gedragener en flistender. Ik had ook een paard waar ik lastig op kon doorzitten, heb toen heel veel zonder beugels gereden en dat verbeterde het aanzienlijk. Misschien dat je dat ook eens kan proberen :)

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 06:48

Autumnn schreef:
Ik heb het filmpje niet afgekeken maar waarom stuiter je zo?
Je zit is erg afleidend van de proef, je benen leiden een eigen leven en dan rij je zo te zien ook nog met sporen? Voor een M proef verwacht ik toch wel een rustiger zit.
Heb je het idee dat dit voor je onwijs brave paard fijn is?


Om even los op jou te reageren .
Ik kom met mijn spoor niet eens in de buurt van het paard aangezien ik lekker lange slungel benen heb dus dat zal wel meevallen .
Ik vind het ook oprecht jammer dat je niet de moeite neemt het filmpje af te kijken of echt goed naar mijn zit te kijken .
Je ziet vooral mijn bovenbenen onrustig liggen ik bonk niet op de rug van mijn paard en stuiter ook niet uit het zadel :o

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 06:54

Elitedeux schreef:
Het algemene beeld kan inderdaad wat gedragener en flistender. Ik had ook een paard waar ik lastig op kon doorzitten, heb toen heel veel zonder beugels gereden en dat verbeterde het aanzienlijk. Misschien dat je dat ook eens kan proberen :)



Ik rij nog weleens met bbp alleen dan gaan we echt zo langzaam dat we bijna omvallen omdat ik niet harder durf :')
1 voordeel dan stuiter ik ook niet *D

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:13

Voor de M mag het idd flitsender en het paard wat meer op achter. Met losrijden wat overgangen (bijna)stap-draf rijden kan helpen.
In de sb mis ik lengtebuiging. Verder wat meer de puntjes op de I en die punten komen vanzelf.

Stuiteren valt echt reuze mee. Ik verwachte na het lezen van het commentaar een ontzettende stuiterende ruiter.
Ik heb eens per maand zitles. Dat helpt mij nog steeds. Ik heb ook de neiging mijn onderrug vast te zetten. Door de tips van deze instructrice heb ik ook veel minder last van mijn rug.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:22

Jullie zijn een leuke, vriendelijke gereden combinatie.

Wat ik mis is impuls, je hand mag je meer dragen en voor je gevoel mag je meer achterop je paard gaan zitten.
Doordat je je rug vastzet, en je hand zo laag houd, lijkt t alsof je op je handen "zit" (Weet even niet hoe ik t beter moet verwoorden)
Ook denk ik dat jouw zadel net iets te klein is, je hebt lange bovenbenen en die lijk je een beetje over je kniewrong te duwen.
Ik denk dag je de meeste winst kunt behalen in het voorwaartse en iets meer dragende, toestaande hand.

Heel veel succes!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:46

TS Waarom post je dan überhaupt filmpjes openbaar als je niet goed tegen kritisch commentaar kunt? Op de filmpjes is duidelijk te zien dat je op de (rug) bonkt en stuitert hoe verklaar je dat dan? Ik zie ook dat je elke pas je sporen erin duwt en dat kan imo ook onbewust zijn maar je doet het toch? Ik mis ook de impuls vooral in de oefeningen mag het tempo flink omhoog zonder dat het daarbij gehaast gaat overkomen. Ik zou meer variatie willen zien het het algemene basis tempo: dan gaat ze vanzelf een keertje de connectie leggen dat ze haar achterhand beter moet gebruiken/ondertreden en dan komt ze vanzelf van de (voorhand) af.

Ik zou werken aan:

- paardlief van de voorhand af

- zelf stiller zitten in het zadel

- sporen af

- meer impuls

-oefeningen netter afmaken

- onderbenen stil houden

- handen dragen boven de schoft.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:51

Je weet waar je staat , daar is een wedstrijd toch voor ;) je weet nu wat je huiswerk is .
Voor het M is het het allemaal nog net niet , je paard mag nog meer op het achterbeen , dan kun jij ook makkelijker zitten , ook mag je wat meer stelling en buiging gaan vragen in de oefeningen . Ik denk als je serieus mee bezig gaat je zo je winstpunten bijelkaar rijd . Succes !

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ons M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:09

Ik vond (vind) de reacties wel erg pittig, maar vind het jammer dat je eerstvolgende reacties begint met alleen maar excuses. "Slechte rug, brede benen" dat is geen excuus dan kun je nog steeds fatsoendelijk rijden. Mijn vrouw had met een hernia haar M1 debuut met totaal 3 winst. Dus zoek geen excuses, maar ga werken aan de punten die je op je op je protocol hebt gekregen en die je hier krijgt. Start eventueel nog eens in de L2. Ik weet niet wat je scores in de L2 waren maar ikzelf ben van mening dat je pas goed door kan gaan als je meermaals minstens in dr 190 hebt gereden. Niet Als je puntje bij puntje bij elkaar moet rijden met 180 punten. Zeg niet dat dit bij jou t geval is. Maar mocht dit zo zijn, ga nog even terug de L2 in en train nog even thuis! En dan veel succes bij je eerstvolgende wedstrijd

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:19

Maartje1990 schreef:
Ik vond (vind) de reacties wel erg pittig, maar vind het jammer dat je eerstvolgende reacties begint met alleen maar excuses. "Slechte rug, brede benen" dat is geen excuus dan kun je nog steeds fatsoendelijk rijden. Mijn vrouw had met een hernia haar M1 debuut met totaal 3 winst. Dus zoek geen excuses, maar ga werken aan de punten die je op je op je protocol hebt gekregen en die je hier krijgt. Start eventueel nog eens in de L2. Ik weet niet wat je scores in de L2 waren maar ikzelf ben van mening dat je pas goed door kan gaan als je meermaals minstens in dr 190 hebt gereden. Niet Als je puntje bij puntje bij elkaar moet rijden met 180 punten. Zeg niet dat dit bij jou t geval is. Maar mocht dit zo zijn, ga nog even terug de L2 in en train nog even thuis! En dan veel succes bij je eerstvolgende wedstrijd


Dat is ook waar ik over viel Maartje overal wordt een excuses voor gebruikt.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:33

Ik mis vooral impuls, lengtebuiging en netheid. En daarmee laat je dan ook veel punten liggen. De middengangen zit bijvoorbeeld ook nauwelijks verruiming in. Halthouden is niet vierkant. Achterwaarts is niet overtuigend. De halve grote voltes in galop raken nauwelijks X aan. De schouderbinnenwaarts mist lengtebuiging.

Even over dat stuiteren: dat zou ook kunnen liggen aan slecht ruggebruik van jouw paard. Als je hem meer van de voorhand af kan krijgen en met meer voorwaartse drang, wordt het voor jou ook makkelijker om op te zitten.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:44

upendo schreef:
Voor het M zou ik zelf meer gedragenheid, constante aanleuning en een nettere proef willen zien. Op de letter rijden, bij achterwaarts je paard meer op 4 benen en wat meer rust, als ik het goed zie mag er meer lengtebuiging bij de SB.

Het mag wat meer afgewerkt denk ik. Wat zei de jury?


Ik ga met dit commentaar mee. Je paard loopt nu nog te veel op de voorhand, daardoor komen de middengangen er ook niet uit. En het ziet er allemaal nog wat onafgewerkt uit, hoeken worden niet doorgereden, buiging en stelling is niet in orde etc. Daar zou ik dus mee aan het werk gaan. Krijg controle over hoe je paard en jijzelf je lijf gebruikt, ik denk dat de punten dan omhoog schieten.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:46

Je rijdt de hele proef met de rem erop, zodat de draf amper nog een zweefmoment heeft. Het lijkt erop dat jouw paard heel erg zijn rug vasthoudt wat ook zou kunnen verklaren waarom je moeite hebt om door te zitten. Ook in het filmpje van thuis bij de sb zie je dat je paard bij elke pas knikt. Thuis is je tempo wel vlotter.
Paard loopt ook teveel op de voorhand. Eerlijk gezegd denk ik dat de overgang naar de M te vroeg komt voor jullie. Je rijdt wel een cleane proef en daar heb je ws in de L punten mee verdiend, maar aan de basis ontbreekt er nog wat. Paard moet losser en soepeler worden, dan kan je de achterhand er gaan onder rijden en actiever gaan rijden.