Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lightninggg
Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 16:14

In augustus 2018 kocht ik een net 3 jarige ruin genaamd Poco Loco.
[ img ]

De bedoeling was dat ik hem zadelmak ging maken om er in de winter mee op jumping te gaan. Al snel bleek Poco niet het rustige, makkelijk paard wat ik voor ogen had. Longeren met de zadel vond hij wel oké maar van zodra ik wou opstappen spurtte hij weg. Het werd zelfs zo erg dat hij gewoon uit de piste sprong.
[ img ]
[ img ]

Na maanden aanmodderen en niet weten wat ik met hem moest beginnen ben ik terecht gekomen bij een fantastische trainer die mij geholpen heeft om Poco zadelmak te maken. 2 maanden geleden maakte hij "de klik" en sindsdien gaat hij met sprongen vooruit. Al snel reden we onze eerste clinic mee en deden we mee met een paar groepslessen. Springen vond hij duidelijk leuk dus als hij flink was in het dressuurwerk mocht hij eindigen met een sprongetje.
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Op verplaatsing was er echter nog steeds geen ontspanning en ging hij regelmatig in paniekmodus. Vorige maand dan ook besloten om elke week minstens 1x op een vreemde plaats te gaan rijden en vorige week was hij zo ontspannen dat we besloten om hem mee te nemen naar een jumping. Vandaag dus met een toch wel zenuwachtig gevoel met hem op jumping vertrokken en wat was hij fijn. In het inrijden hadden we nog een paniekmomentje omdat iemand zijn pony nogal hard met de zweep sloeg maar in de piste was hij super braaf. Tuurlijk is er nog spanning maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij een heel fijn wedstrijdpaard gaat worden.
[ img ]
https://www.facebook.com/StalVerdi/vide ... 152772731/

Na een zeer moeilijke start waarbij ik al mijn vetrouwen verloor en op het punt stond om alles te verkopen ben ik uiteraard heel blij met wat we al bereikt hebben. Ik zou Poco niet meer kunnen missen

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:16

Wauw..... dat ee 3-jarige wordt ingereden ben ik al geen fan van, maar ermee springen, en wedstrijden springen??

Je moet het verder zelf weten, het is mijn paard niet, maar vrolijk kan ik er niet van worden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Flynnieman
Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:17

Wat leuk! Fijn als je zo met je paard kan meegroeien :j . Hier ongeveer hetzelfde, na een val in het bos vertrouwen een beetje zoek,voor zowel mij als mijn paard. Nu met hulp van vriendin aan het omscholen naar western en wat een verademing en kan eindelijk terug ontspannen rijden :D. Zo zie je maar dat alles uiteindelijk toch heod kan komen ;)

Flynnieman
Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:18

Avalanche81 schreef:
Wauw..... dat ee 3-jarige wordt ingereden ben ik al geen fan van, maar ermee springen, en wedstrijden springen??

Je moet het verder zelf weten, het is mijn paard niet, maar vrolijk kan ik er niet van worden.


Als je leest zie je dat hij is gekocht in augustus 2018 als 3 jarige. Dat maakt hem dus nu 4 jaar waar je prima eens een sprongetje mee kan doen toch?

Lightninggg
Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 17:20


If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:22

Als hij in augustus net 3 was, is hij nu nog geen 4. Het is juni, geen augustus nu.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Lightninggg
Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 17:23

Flynnieman schreef:
Avalanche81 schreef:
Wauw..... dat ee 3-jarige wordt ingereden ben ik al geen fan van, maar ermee springen, en wedstrijden springen??

Je moet het verder zelf weten, het is mijn paard niet, maar vrolijk kan ik er niet van worden.


Als je leest zie je dat hij is gekocht in augustus 2018 als 3 jarige. Dat maakt hem dus nu 4 jaar waar je prima eens een sprongetje mee kan doen toch?


Hij is inderdaad 4 geworden in april geloof ik. Ik rij hem nu 3x per week ongeveer 20 - 30 min zodat hij niet te moe wordt en hij het zeker leuk blijft vinden

Avalanche81 schreef:
Als hij in augustus net 3 was, is hij nu nog geen 4. Het is juni, geen augustus nu.

Dit had ik misschien wat verkeerd verwoord. Ik bedoelde hier dus mee dat hij nog maar 3 was

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:26

Ik snap je, en ik vind rijden tot daar aan toe, maar springen op die jonge leeftijd, en ook als 4 jarige ben ik geen voorstander van :)
Je zou ook kunnen overwegen 2x per week te rijden, een paar keer gewoon spelen (vrij springen is dan misschien wel leuk) vrijheidsdressuur, en gewoon wandelen, zoals je met een hond doet. Dan bouw je een band op met hem, wordt hij hanteerbaarder voor je, maar je overvraagt hem niet.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:27

Paarden zijn niet van suiker hoor.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:29

Ik heb mijn mening erover gegeven, ik hoef er verder niet over in discussie :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:32

TS wat mooi dat jullie toch zo gegroeid zijn. Dacht bij zijn naam wel even...je vraagt er wel om Poco Loco :+ :')

En waarom is jouw mening dan zo belangrijk Avalanche... Als TS het netjes opbouwt lijkt me eens een jumping prima.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:40

Ja je mening geven mag, maar er over blijven doorgaan in iemands foto topic is absoluut niet netjes, maak daarvoor dan een eigen topic aan.

Wat een leuk dier TS en wat fijn dat het rijden en vooral het vertrouwen in elkaar nu zoveel beter gaat en is +:)+

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lightninggg
Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 17:41

@Avalanche81: Geloof me, hij is enorm hanteerbaar nu. Spelen en grondwerk doen we uiteraard ook maar dat beschouw ik niet meer als training voor hem. Snap je punt wel hoor en weet ook dat hij nog niet volgroeid is. We doen ons best om hem niet te overbelasten en als we merken dat het hem teveel wordt krijgt hij gewoon even vakantie. Moet wel toegeven dat ik sinds dit jaar ook geen voorstander meer ben van het beleren van 3 jarigen. Ik laat mijn paarden voortaan tot hun 4 op het land lopen. Wat ik nu met Poco ga doen weet ik nog niet, heb eigenlijk bang dat als ik hem nu aan de kant zet ik nadien weer helemaal bij af ben wat rijden betreft. In juli gaat hij nog een paar keer mee en dan denk ik dat hij in augustus op rust gaat. Dan is hij al wat beter doorgereden

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

nijland
Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:13

Jammer dat er altijd mensen negatief moeten reageren, als iedereen is wat positiefs zou zeggen ipv alleen maar negatief te kunnen reageren zou de wereld een heel stuk leuker zijn

Wat fijn dat je toch weer je klik heb terug gevonden met je paardje.
Allebei er plezier in hebben is het belangrijkste!

Veel succes in de toekomst, zo te lezen gaat dat vast goed komen!!

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:49

Wat fijn dat de klik er toch is gekomen! Ziet er netjes uit. Ook heel fijn om hem straks nog even op het land te zetten wanneer ie wat verder bevestigd is, lekker laten verwerken allemaal en uitgroeien.

dieseltje09
Berichten: 1855
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:08

Ook ik geef grote complimenten hoe ver je bent gekomen. Daarbij noem ik dit geen springen maar huppelen :+ TS niet naar jou als negatief bedoelt, juist dit soort hoogtes zijn voor een jonkie die alles toch wel een beetje spannend vind uitstekend, leren ze van, maakt ze wijzer. In nederland word een 4 jarige eigenlijk gelijk een meter parcours door gestuurd. Daar zijn deze sprongentjes niet mee te vergelijken.

Ga zo lekker door, maar 1 ding moet ik je paard wel toegeven, hij deed zijn naam wel eer aan :D

Op naar nieuwe avonturen ❤️

littleroosie
Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:14

Ik denk juist dat je blij moet zijn dat je zo'n paard als 3 jarige toch aardig klaar hebt kunnen krijgen. Op deze leeftijd nemen ze nog wat van je aan, als je met zulk paniek gedrag een 4 of 5 jarige hebt is het een stuk minder leuk. Daar in tegen denk ik dat het zeker wel goed is om hem straks nog even een paar maanden weg te zetten. TS ik snap je gedachte dat je bang bent dat je dan weer van voor af aan kunt beginnen. Ik heb zelf ook zo'n soort paard maar merk toch dat ze erin groeien en leren om meer in het normale te reageren.

Veel succes met je paardje!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

_Dracarys
Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:18

Cowgirl schreef:
Paarden zijn niet van suiker hoor.


Nee klopt hop erop met 3 en met 3,5 in het Z, hatsjik gaan met die banaan _O-


Even zonder gekheid. Heel gaaf dier! Vanwaar de keus voor western beleren en daarna pas engels? Daar ben ik wel benieuwd naar :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Lightninggg
Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 08:09

dieseltje09 schreef:
Ook ik geef grote complimenten hoe ver je bent gekomen. Daarbij noem ik dit geen springen maar huppelen :+ TS niet naar jou als negatief bedoelt, juist dit soort hoogtes zijn voor een jonkie die alles toch wel een beetje spannend vind uitstekend, leren ze van, maakt ze wijzer. In nederland word een 4 jarige eigenlijk gelijk een meter parcours door gestuurd. Daar zijn deze sprongentjes niet mee te vergelijken.

Ga zo lekker door, maar 1 ding moet ik je paard wel toegeven, hij deed zijn naam wel eer aan :D


Hier worden ze ook de 1 meter in gestuurd maar ik heb er met hem voor gekozen dit niet te doen. Laat hem eerst maar wat vertrouwen krijgen op het wedstrijdterrein, als hij dit goed doet kan hij hoger. Mijn doel is om hem als 5 jarige op het BK jonge eventingpaarden te starten. Moest dat lukken zou het geweldig zijn, is hij niet klaar dan starten we gewoon niet.


_Dracarys schreef:
Even zonder gekheid. Heel gaaf dier! Vanwaar de keus voor western beleren en daarna pas engels? Daar ben ik wel benieuwd naar

De trainer die ik gevonden had rijdt western :) Ik ben hem nadien even met westernzadel blijven rijden omdat ik me daar zekerder in voelde. Hij is niet echt western beleerd hoor, heeft gewoon een degelijke basis mee gekregen waarop ik nu kan verder bouwen. Ik les nog 1x om de 14 dagen bij haar maar dan voornamelijk richting schriktraining en grondwerk

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:05

Wat fijn dat het nu goed gaat! Lekker van genieten.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:04

Met een naam Poco Loco kun je natuurlijk een beetje gek paard verwachten ;-)

Ik zie tussen de foto's ook een westernzadel. Jammer dat je daar niet in door bent gegaan!

En ik ben een stuurlui die aan de kant raad geeft, maar ik zou hem boven de sprongen iets wat meer vrijheid in zijn hals geven als ik het mag zeggen.

Mijn paard was op zijn tweede al ingereden volgens de fokker. Ik kocht haar op 3,5 en ging door op de basis die zij gestart waren. Ze is nu 7 en de laatste 3 jaar zijn een drama geweest. Ze was nog lang geestelijk niet volwassen en heeft te veel te verwerken gekregen waardoor we heel gevaarlijke situaties hebben gehad en ongelukken hebben gemaakt. Waarmee ik wil zeggen dat je niet weet wat er later uitkomt als een paard te vroeg teveel te verwerken heeft gekregen. Als ik weer een paard koop, mag hij tot zeker zijn zesde veulen zijn, net wat ts ook al zegt voor haar volgende paarden.

Veel plezier samen!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Anoniem

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:20

Ook ik ben geen fan van het inrijden op 3 jarige leeftijd. Maar waar ik meer moeite mee heb is dat je hem in augustus kocht met het doel in de winter, dus slechts 3 a 4 maanden later, er mee op wedstrijd te gaan. Waarom zo'n haast. Waarom dat beestje niet eerst alles lekker rustig laten verwerken. Gelukkig gaf het paard aan dat hij er nog niet aan toe was en heb jij hulp gezocht. Succes met je leuke paard.

Lightninggg
Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 14:01

Orchidee14 schreef:
Ook ik ben geen fan van het inrijden op 3 jarige leeftijd. Maar waar ik meer moeite mee heb is dat je hem in augustus kocht met het doel in de winter, dus slechts 3 a 4 maanden later, er mee op wedstrijd te gaan. Waarom zo'n haast. Waarom dat beestje niet eerst alles lekker rustig laten verwerken. Gelukkig gaf het paard aan dat hij er nog niet aan toe was en heb jij hulp gezocht. Succes met je leuke paard.


Oorspronkelijk was hij aangekocht voor de "snelle" handel, dus snel beleren en verkopen. Vandaar dat het plan was om hem in de winter mee te nemen op jumping. Plannen zijn veranderd en hij blijft lekker bij mij. Samen met Nyandro mag hij onze stal vertegenwoordigen op eventingwedstrijden, eens hij hier klaar voor is.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Kaitlyn
Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:20

Mag je in België met een 3 jarig paard op springwedstrijd gaan? In NL mag dat pas vanaf 1 april in het jaar dat ze 4 zijn geworden.

Overigens denk ik dat deze hoogtes helemaal niet schadelijk zijn op deze leeftijd, hier kunnen ze met wat meer beenactie gewoon overheen draven. Ik vind het juist goed dat je nu op dit niveau begint, en hem niet meteen in het 1 meter neer zet. :j
Hoe is hij gefokt?

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Lightninggg
Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Wordt hij na een moeilijke start dan toch mijn droompaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 12:49

In Belgie mag je een 3 jarige in het najaar starten op jumping. Wordt zelfs veel gedaan hier. Deze paarden springen dan parcours van 80 cm.
Poco Loco is een Clarence C x Coriolan x Wendekreis

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers