Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Michellemj
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 12:27

22 mei was het zo ver!
Ik wilde dit al zo lang eens proberen!!
Ulgard mee het bos in terwijl ik op Jevi zat!

Gelukkig had een vriendin tijd om mee te gaan met haar paardje, het weide maatje van Ullie.
En een andere vriendin die lopend mee kon om hem eerst aan de hand mee te nemen, en in te grijpen als dit nodig was.

HET WAS IN EEN WOORD GEWELDIG!
En wat ben ik trots op beide *\o/* <3

Jevi werd op een geven moment wel erg heet, dribbelen en omhoog willen komen, natuurlijk kon ik hem dat niet kwalijk nemen omdat hij nu 2 dagen achter elkaar alleen kon stappen in het bos terwijl er toch normaal wat draf en galop tussen zit.

Maar dat is allemaal goed gekomen! En hopelijk kunnen we het snel weer overdoen :o :D


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Wiwabalia
Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:40

Mooie manier om je paard te laten wennen aan het "buiten"rijden.
Gave naam heeft je fjord!

Wiwabalia & Piroska <3

ArankaM
Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:49

Super leuk! En knappe paardjes! :)

[o]

matespony
Berichten: 749
Geregistreerd: 01-08-18

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 12:15

Gaaf zeg! En mooie paarden <3

Keep calm and love horses!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 12:20

wauw wat leuk! Heeft de gene die er bij liep een keertje in moeten grijpen of was het niet nodig geweest? ik zit er ook al een hele tijd aan te denken om mijn jaarling straks eens zo mee te nemen maar toch durf ik het nog niet zo 8)7 tips?

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:35

Ik verplaats dit topic even van ITP naar RIJ-ITP

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Nessie
Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:36

Wat een prachtige pony!

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

pien_2010
Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:52

Het stappen kun je gewoon uitbouwen naar draven hoor. Dat is leuker voor iedereen.

Voor onze merrie heb ik de volgende commando's:
volgen (dan moet ze achter ons aan komen, want gaan we door nauw weggetje), aan de voet → dan moet haar neus ter hoogte van mijn benen komen, stap, draf, ho. Prrrr (met toon omhoog) dan moet ze wat sneller stappen, draven, prrrrr (met toon omlaag) → langzamer stappen en draven, links en rechts en voorwaarts (als we stil staan bij kruising).

Omdat zij met mij erop altijd leid merrie was, hebben we aan de hand moeten rijden echt moeten oefenen.

Ze mag niet trekken→ touw moet los hangen, ze mag niet voorop, maar moet echt naast me blijven of achter naar gelang ik aan geef. Het leuke is als ze naast me loopt "aan de voet", dat ik haar oortjes kan aaien. Dat vindt ze zo fijn, dat ze meer en meer aan de voet loopt. Vind ik zelf ook de gemakkelijkste houding.

Michellemj
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 21:39

Wiwabalia schreef:
Mooie manier om je paard te laten wennen aan het "buiten"rijden.
Gave naam heeft je fjord!


Dankjewel!
En ja dat is idd de bedoeling!
Het is een stoerebink 8-)

Michellemj
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 21:43

BlackBeautyZ schreef:
wauw wat leuk! Heeft de gene die er bij liep een keertje in moeten grijpen of was het niet nodig geweest? ik zit er ook al een hele tijd aan te denken om mijn jaarling straks eens zo mee te nemen maar toch durf ik het nog niet zo 8)7 tips?



Ja ze heeft hem het eerste stukje dus meegenomen en in het bos zelf nam ik hem over.
Maar Jevi was al voor de 2e dag in het bos met alleen stapritje waardoor hij dus erg ongeduldig werd.
Op een paadje,, was hij bijna niet meer te houden en kwamen we erg in de knoop.
Toen heeft ze Ulgard weer even overgenomen tot Jevi rustiger was en nam ik hem weer over tot aan stal.

Mijn tip, zorg dat je paardjes elkaar wel echt mogen!
Die van mij kunnen draakjes zijn en spelen met elkaar, maar ook goed met elkaar!

Ulgard is al paar keer eerder in het bos geweest met andere paarden toen ik er zelf naast liep, dus ook echt al kennis laten maken met ander terrein.

Toen ik Ulgard net had heb ik hem vaak in de bak gezet als ik met Jevi ging rijden zodat ze al aan elkaar konden wennen, heb in de bak geoefend met samen lopen, en daarna ook geoefend als ik op jevi zat en Ul dus al vast aan het touw. En hierna veel wandelen op de weg met zen 2.

Michellemj
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 21:46

pien_2010 schreef:
Het stappen kun je gewoon uitbouwen naar draven hoor. Dat is leuker voor iedereen.

Voor onze merrie heb ik de volgende commando's:
volgen (dan moet ze achter ons aan komen, want gaan we door nauw weggetje), aan de voet → dan moet haar neus ter hoogte van mijn benen komen, stap, draf, ho. Prrrr (met toon omhoog) dan moet ze wat sneller stappen, draven, prrrrr (met toon omlaag) → langzamer stappen en draven, links en rechts en voorwaarts (als we stil staan bij kruising).

Omdat zij met mij erop altijd leid merrie was, hebben we aan de hand moeten rijden echt moeten oefenen.

Ze mag niet trekken→ touw moet los hangen, ze mag niet voorop, maar moet echt naast me blijven of achter naar gelang ik aan geef. Het leuke is als ze naast me loopt "aan de voet", dat ik haar oortjes kan aaien. Dat vindt ze zo fijn, dat ze meer en meer aan de voet loopt. Vind ik zelf ook de gemakkelijkste houding.



Ja dat willen we zeker uitbreiden nog dat we ook lekker stukken kunnen draven!
Maar voor nu is stap even belangrijk en precies zoals je zegt, wil ik graag dat hij naast of achter ons loopt. Nu is hij nog graag van het doorlopen waardoor we soms in de knoei raken.

We gaan dit zeker zowel op de grond en als ik op jevi zit nog goed oefenen!
aan het einde ging het al stukken beter iig! hij pakt alles snel op :D

Michellemj
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 21:47

En bedankt allemaal voor de lieve berichtjes over mijn paardjes!
altijd leuk om te horen <3

EmmaK95
Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:05

Knapperds !! <3

simodi
Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:16

Altijd leuk zo met handpaard, ook veel gedaan hier met mijn oude merrie mijn ruin.

Ik vraag me wel af of je dit eerst geoefend had in de bak of op bekend terrein, of dat je zo gelijk naar buiten bent gegaan?
Want je moet dit eigenlijk eerst goed trainen, het netjes naast elkaar lopen, de commando's en dat je ook zowel je rijpaard als handpaard los van elkaar kunt regelen. Als dat goed onder de knie is ga je naar buiten ...
Onervaren met een handpaard buiten gaan rijden kan leiden tot paniek. Je geeft al aan dat je in de knoop kwam. Dat moet je eigenlijk voorkomen, zodat het geen nare ervaring voor beide paarden wordt.

Veel succes ermee! En genieten!

Love - language - leadership

pien_2010
Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:28

Michellemj schreef:
pien_2010 schreef:
Het stappen kun je gewoon uitbouwen naar draven hoor. Dat is leuker voor iedereen.

Voor onze merrie heb ik de volgende commando's:
volgen (dan moet ze achter ons aan komen, want gaan we door nauw weggetje), aan de voet → dan moet haar neus ter hoogte van mijn benen komen, stap, draf, ho. Prrrr (met toon omhoog) dan moet ze wat sneller stappen, draven, prrrrr (met toon omlaag) → langzamer stappen en draven, links en rechts en voorwaarts (als we stil staan bij kruising).

Omdat zij met mij erop altijd leid merrie was, hebben we aan de hand moeten rijden echt moeten oefenen.

Ze mag niet trekken→ touw moet los hangen, ze mag niet voorop, maar moet echt naast me blijven of achter naar gelang ik aan geef. Het leuke is als ze naast me loopt "aan de voet", dat ik haar oortjes kan aaien. Dat vindt ze zo fijn, dat ze meer en meer aan de voet loopt. Vind ik zelf ook de gemakkelijkste houding.



Ja dat willen we zeker uitbreiden nog dat we ook lekker stukken kunnen draven!
Maar voor nu is stap even belangrijk en precies zoals je zegt, wil ik graag dat hij naast of achter ons loopt. Nu is hij nog graag van het doorlopen waardoor we soms in de knoei raken.

We gaan dit zeker zowel op de grond en als ik op jevi zit nog goed oefenen!
aan het einde ging het al stukken beter iig! hij pakt alles snel op :D


Met een vriendin hebben we dit hier paar dagen elke dag geoefend. Net als jij eerst moest ze netjes stappen. Die van mij deed het zelfde en de ruin werd echt boos op haar. Maar de volhouder wint. Komt goed!

Michellemj
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 00:18

simodi schreef:
Altijd leuk zo met handpaard, ook veel gedaan hier met mijn oude merrie mijn ruin.

Ik vraag me wel af of je dit eerst geoefend had in de bak of op bekend terrein, of dat je zo gelijk naar buiten bent gegaan?
Want je moet dit eigenlijk eerst goed trainen, het netjes naast elkaar lopen, de commando's en dat je ook zowel je rijpaard als handpaard los van elkaar kunt regelen. Als dat goed onder de knie is ga je naar buiten ...
Onervaren met een handpaard buiten gaan rijden kan leiden tot paniek. Je geeft al aan dat je in de knoop kwam. Dat moet je eigenlijk voorkomen, zodat het geen nare ervaring voor beide paarden wordt.

Veel succes ermee! En genieten!



Heb hier boven eerder geschreven dat ik idd geoefend heb meerdere malen! Het is niet dat ik zomaar zoiets doe.
En nam expres bekend paard en nog iemand zonder paard mee.
Heb zeker goed over nagedacht.

Michellemj
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Re: Ulgard voor het eerst mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 00:19

Dankje @pien_2010


Michellemj
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 00:20

EmmaK95 schreef:
Knapperds !! <3


Dankje emms *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers