Dressuur met manegepaard Fairytale!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:40

Resistance schreef:
Cayenne schreef:
Je gaat je bijna afvragen hoe zo'n leuk paard terecht komt op een manege?
Een grote bak is altijd fijn!



Zeker, ja. Maar er staan er wel meer... Echt een hele collectie van manegepaarden met ook leuke papieren. Denk dat ze die van een handelsstal halen?

Een goede manege zijn ook een handelstal. Je hebt kans dat het paard verkocht wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110675
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:44

pompadour schreef:
Een goede manege zijn ook een handelstal. Je hebt kans dat het paard verkocht wordt.


Maneges zijn over het algemeen juist heel zuinig op hun fijne manegepaarden en zullen die niet zo snel van de hand doen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:54

Komt vaak voor dat talentvolle paarden stil komen te staan en daarna met de handelaar mee gaan en zo bijvoorbeeld op een manege/handelstal terecht komen. Bijna altijd is de reden tot stilstaan een lichamelijk probleem geweest of mentaal doordat het paard te snel te ver gepusht wordt.

Als je denkt dat een manege zo een talentvol paard koopt van zo een profesionele stal, dan snap je denk ik niet wat dat soort paarden op dat moment dan kosten :+
Natuurlijk hebben veel maneges ook goede paarden, maar tussen goede paarden en goede paarden zit heel veel verschil.

Hopelijk voor TS kan ze er nog een tijdje op rijden!

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:00

Wat leuk, je zit heel netjes! En vind het ook een heel leuk paardje! +:)+

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:28

Cayenne schreef:
pompadour schreef:
Een goede manege zijn ook een handelstal. Je hebt kans dat het paard verkocht wordt.


Maneges zijn over het algemeen juist heel zuinig op hun fijne manegepaarden en zullen die niet zo snel van de hand doen.

Ja wel hoor. Bij goede manege's zijn alle manege paarden te koop.

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:34

Mijn manege kocht vroeger, of meer kreeg in bruikleen, dat soort paarden vd handelaar. Die waren dan inderdaad vaak aardig vastgelopen: vast gereden en konden met de goede ruiters weer op krachten komen. Als ze dan weer te hanteren waren, werden ze verkocht.
Paard blijer, ruiters blij en handelaar blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:43

olijf schreef:
Resistance schreef:
Ik moet wel zeggen dat hij er, al toen hij net op de manege kwam, heel wat minder goed uit ziet dan op die foto's. Hij zit heel slecht in z'n bespiering, was mager, en dat viel al op toen hij er net was. Wellicht inderdaad lang stil gestaan ofzo?


Voorlopig heb je er een super fijn leerpaard aan toch!!
Ik zou ook meer gaan schakelen zowel tussen als in de gangen en dan vooral ook niet vergeten terug te schakelen.
Op die grote bokken heb je vaak de neiging om hard te gaan rijden (tenminste ik) en dan duwen ze juist hun gewicht in je hand.
Dus dan juist terug en kleine schakeltjes naar voren maken en zodra je hem weer in je hand voelt weer terug en opnieuw. Zo worden ze sterker waardoor ze weer meer zelf gaan dragen en jij minder in je hand hebt.
Zeker omdat je zegt dat hij makkelijk door denderd. Juist de rem dan goed gaan monteren.



Ja daar ben ik inderdaad al mee bezig ja! :j Hij wil snel onder me vandaan lopen, maar ik wil dat hij bij me blijft en dat ik het tempo bepaal. Zodra hij het dan overneemt begint dat denderen en dan rij ik niet, dan lift ik mee. :+ Dat is niet de bedoeling, haha.

Maar die overgangen doe ik inderdaad al, die kleine schakeltjes ga ik zeker meenemen! :)

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:54

pompadour schreef:
Cayenne schreef:

Maneges zijn over het algemeen juist heel zuinig op hun fijne manegepaarden en zullen die niet zo snel van de hand doen.

Ja wel hoor. Bij goede manege's zijn alle manege paarden te koop.


Nee hoor.
Ik rij op een goede manege, en daar worden de paarden écht niet zomaar verkocht hoor. Buiten dat een goed manegepaard natuurlijk goud waard is, is iedereen, en vooral de eigenaresse, ook veels te gek op de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:29

CalipsoLover schreef:
Wat leuk, je zit heel netjes! En vind het ook een heel leuk paardje! +:)+



Dankjewel! :D

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:38

Wat ziet dat er fijn uit! Complimenten Resistance! 8-)

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:33

Dankjewel! :) Fijn zo'n bevestiging dat het er vriendelijk uit ziet, want dat is mijn streven. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:56

prugelpiet schreef:
pompadour schreef:

Ja wel hoor. Bij goede manege's zijn alle manege paarden te koop.


Nee hoor.
Ik rij op een goede manege, en daar worden de paarden écht niet zomaar verkocht hoor. Buiten dat een goed manegepaard natuurlijk goud waard is, is iedereen, en vooral de eigenaresse, ook veels te gek op de dieren.



Bij ons worden ze wel regelmatig verkocht, maar dat heeft inderdaad niets te maken met of een manege goed is of niet. Is altijd een beetje dubbel wanneer ze dan verkocht worden. Aan de ene kant vind je het jammer, en aan de andere kant ben je blij voor het dier dat hij z'n leven niet op een manege hoeft te slijten...

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:53

Resistance schreef:
Nee hoor.
Ik rij op een goede manege, en daar worden de paarden écht niet zomaar verkocht hoor. Buiten dat een goed manegepaard natuurlijk goud waard is, is iedereen, en vooral de eigenaresse, ook veels te gek op de dieren.



Bij ons worden ze wel regelmatig verkocht, maar dat heeft inderdaad niets te maken met of een manege goed is of niet. Is altijd een beetje dubbel wanneer ze dan verkocht worden. Aan de ene kant vind je het jammer, en aan de andere kant ben je blij voor het dier dat hij z'n leven niet op een manege hoeft te slijten...[/quote]

Eens hoor. Alhoewel ik wel van mening ben dat als je een goede manege hebt (alsin, paarden staan lekker buiten, lopen niet teveel op een dag, krijgen goed eten en hebben goed passend tuig) ze het soms nog beter hebben dan een ander paard op een andere plek.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:53

Resistance schreef:
prugelpiet schreef:
Nee hoor.
Ik rij op een goede manege, en daar worden de paarden écht niet zomaar verkocht hoor. Buiten dat een goed manegepaard natuurlijk goud waard is, is iedereen, en vooral de eigenaresse, ook veels te gek op de dieren.



Bij ons worden ze wel regelmatig verkocht, maar dat heeft inderdaad niets te maken met of een manege goed is of niet. Is altijd een beetje dubbel wanneer ze dan verkocht worden. Aan de ene kant vind je het jammer, en aan de andere kant ben je blij voor het dier dat hij z'n leven niet op een manege hoeft te slijten...


Eens hoor. Alhoewel ik wel van mening ben dat als je een goede manege hebt (alsin, paarden staan lekker buiten, lopen niet teveel op een dag, krijgen goed eten en hebben goed passend tuig) ze het soms nog beter hebben dan een ander paard op een andere plek.[/quote]

Saaandraa_X
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:06

Je zit echt mega netjes! *\%/* De maneges die ik ken rijd je een paard nog niet eens nageeflijk en schouderbinnenwaarts? Nee.. :roll: Maar wat leuk dat jij het wel allemaal kan doen! :wow: Erg mooi om te zien. Fijne combinatie <3

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:27

@Prugelpiet Dat zeker, ja. :j 's Zomers kunnen de manegepaarden lekker met elkaar naar buiten op een heel groot stuk land, en in de zomervakantie staan sommigen daar zelfs permanent omdat het dan heel rustig is. De eigen paarden worden dan door hun eigenaren op kleine stukjes gezet in hun eentje, maar voor twee uurtjes ofzo. Voor de rest weer op stal...

Enige jammere is dat de paarden zo achteruit gaan als er een boel onkundige ruiters op rijden. Dat ga je snel voelen aan zo'n paard.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:15

Resistance schreef:
@Prugelpiet Dat zeker, ja. :j 's Zomers kunnen de manegepaarden lekker met elkaar naar buiten op een heel groot stuk land, en in de zomervakantie staan sommigen daar zelfs permanent omdat het dan heel rustig is. De eigen paarden worden dan door hun eigenaren op kleine stukjes gezet in hun eentje, maar voor twee uurtjes ofzo. Voor de rest weer op stal...

Enige jammere is dat de paarden zo achteruit gaan als er een boel onkundige ruiters op rijden. Dat ga je snel voelen aan zo'n paard.



dat klopt, maar dat zie je vaak bij manege paarden die heel lang mee lopen , met name in de beginners les.
De paarden worden hard in hun mond o.a

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:45

Saaandraa_X schreef:
Je zit echt mega netjes! *\%/* De maneges die ik ken rijd je een paard nog niet eens nageeflijk en schouderbinnenwaarts? Nee.. :roll: Maar wat leuk dat jij het wel allemaal kan doen! :wow: Erg mooi om te zien. Fijne combinatie <3



Heel erg bedankt! <3

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:06

Wat een mooi paard! En wat rij jij er leuk op zeg!

Op zich is het overigens wel goed dat er paarden komen en gaan op een manege. Dit is goed voor de manegeruiter (die leren dan op verschillende paarden rijden). Zeker als manegeruiters meer ervaren zijn, is het belangrijk dat ze de kans krijgen om op verschillende paarden te rijden. Een beter gereden paard is ontzettend goed en maakt ook van manegeruiters betere ruiters. Een mens gaat graag voorruit in het leven (en ook in de sport) maar helaas kan niet iedereen een eigen paard komen. Mooi oplossing zo!

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:26

Hier thuis hebben we ook een paard staan wat 150 heeft gelopen. Maar omdat hij 160 niet kon is ie naar de manege gegaan.

Maar je rijdt er netjes op! knap paard ook. Maar wow knap dat je in zo'n volle bak kan rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:42

Riel schreef:
Wat een mooi paard! En wat rij jij er leuk op zeg!

Op zich is het overigens wel goed dat er paarden komen en gaan op een manege. Dit is goed voor de manegeruiter (die leren dan op verschillende paarden rijden). Zeker als manegeruiters meer ervaren zijn, is het belangrijk dat ze de kans krijgen om op verschillende paarden te rijden. Een beter gereden paard is ontzettend goed en maakt ook van manegeruiters betere ruiters. Een mens gaat graag voorruit in het leven (en ook in de sport) maar helaas kan niet iedereen een eigen paard komen. Mooi oplossing zo!



Dankjewel! :) En ja, daar heb je gelijk in. Ik merk dat ik van verschillende paarden heel veel leer. Hiervoor reed ik op een paard wat héél gevoelig in de mond was, en dan merkte je echt dat als je ook maar iets teveel deed, je paard gelijk in protest ging. Daar worden je handen weer stiller van. :j En op Fairy leer ik weer tempocontrole. Erg leuk hoe het zo gevariëerd blijft. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:04

Freekieee schreef:
Hier thuis hebben we ook een paard staan wat 150 heeft gelopen. Maar omdat hij 160 niet kon is ie naar de manege gegaan.

Maar je rijdt er netjes op! knap paard ook. Maar wow knap dat je in zo'n volle bak kan rijden



Dankjewel! :)

En tja, dat ben ik gewend, dus als je niet anders kent...

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:22

Zaterdag weer gereden, ging oké.

Hij had al een uur voor mij gelopen, en ik merk dat dat hangen en dat zwaar worden in de hand dan veel erger is. Niet omdat hij moe is, maar omdat er door die persoon geen aandacht aan werd besteed. Dan duurt het veel langer totdat ik hem zelf "voor elkaar" heb, en lukt het de hele les gewoon net niet.


Op den duur in galop krulde hij zich helemaal op, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Dan probeer ik hem zich meer op te laten richten, maar ik weet nog niet helemaal wat ik dan doe/moet doen.

Een paar korte stukjes ging het goed, maar hij had de neiging om op de rechterhand op links heel "strak" te worden als het ware. Daar ga ik dan onbewust ook weer van spannen.

Al met al, niet tevreden over de les, haha. :+ Ik moet veel beter.

Saaandraa_X
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:11

Kan het snappen dat je niet lekker hebt kunnen rijden. Paard moet hulpen van een ander aannemen en dan kom jij erop, met andere hulpen. Maar vind her wel knap dat je hem nog stukjes ‘goed’ hebt kunnen krijgen, dat is niet makkelijk! Volgende keer weer beter!