Milly, van "kinderpony" naar menpony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 13:50

Milly is een kruising Dartmoor-Shetlander van 113 cm, 8 jaar oud en een merrie. Voor onze pony Barney zochten we een spanmaatje, in enkelspan kon hij de marathons en vaardigheid niet meer trekken door een sabelvormige trachea en littekens van een operatie (droes). Barney is verder heel goed hersteld na heel wat maanden tobben maar in enkelspan kon hij duidelijk geen zwaardere dingen meer aan op een bodem die zwaarder was dan plat hard zand of gras.

Dus uiteindelijk toch weer op een tweespan uitgekomen en daar was Milly dan ineens. Milly kwam bij een lief gezin vandaan met kinderen. Alleen is Milly niet erg geschikt voor kleine kinderen om los op te rijden en werd zij verkocht. Milly is een pittige tante die heel snel schrok van welk geluidje dan ook of als het van achteren kwam. Maar ik was gelijk verliefd op haar en na overleg met onze pensionhouder (Edwin vd Graaf) heb ik haar op proef gekocht met contract. Milly was te zwaar en had op hals en op haar flanken vetopslag, dus daar moest hard aan gewerkt worden maar inmiddels is ze heel mooi gestroomlijnd geworden. We hebben haar manen eraf gehaald want ze heeft lichte zomer exceem, ik heb zelf nog het idee dat de jeuk kwam van teveel eiwitten en suikers want ze had een hele harde manenkam en vetbulten. Dus ik hoop dat ze komende zomer niet jeukt en dat ze het dus niet heeft. Maar haar Fjorden kapsel staat haar goed en ik kan het goed verzorgen mocht ze gaan schuren.

En toen begon haar avontuur: dubbele lijnen, daarna slepen, wagen erachter en zo steeds meer aanleren totdat ze zo ver was om naar Barney gezet te worden. Dat beleren is in alle rust door Edwin gedaan. Ik heb me er geen moment mee bemoeid want ze was echt ontzettend schrikachtig, alleen al als je je voeten over de treeplank haalden of met je zweep tegen de wand kwam.

Inmiddels zijn we in januari beland en heeft ze haar eerste marathon gelopen bij de Kroo, haar eerste vaardigheid enkelspan met me gereden en nog eerste geworden met 2 winst en nu op naar de volgende avonturen.

Het buiten rijden zijn we net twee weken geleden mee gestart, dat doet ze ook goed maar ze vindt alles heel interessant en Edwin rijdt haar op dit moment nog buiten voor me. Afgelopen zondag heb ik zelf met toestemming van Edwin een rondje gemaakt en dat was echt heel leuk.

Hier een klein overzicht:

[ img ]
De dag dat we haar gingen ophalen, was er zo gelukkig mee

[ img ]
Het beleerproces is direct gestart

[ img ]
Dat gerammel vond ze altijd erg spannend


[ img ]

[ img ]
Eerste keer naast Barney, zij is de rechterpony van het span (met je rug er naar toe)

[ img ]
De oude eigenaren hebben na de 2 weken proeftijd haar deken gebracht, super lief want ze kwamen er een heel eind voor rijden om het te brengen

[ img ]
Slaapverwekkend zo'n tuig op je lijf


[ img ]

[ img ]

[ img ]
1 keer mocht ze meedoen met springen, haar ruiter is daar eigenlijk te lang voor om op te rijden maar gezien haar lage gewicht mocht ze haar 1 keer rijden en Milly vindt springen super leuk

[ img ]
Knappe Milly haar eerste vaardigheidswedstrijd en gelijk een barrage en 1e worden

[ img ]
Lekker wandelen in een bos, ervaring laten opdoen met andere gebieden dan stal en het reizen

En toen deze maand haar eerste marathonwedstrijd en haar eerste buitenritje met mij en mijn man!
https://www.youtube.com/watch?v=VChSn4V4IkU
https://www.youtube.com/watch?v=w5_B_oCsihg

https://www.youtube.com/watch?v=s-INvQ3X6DA
https://www.youtube.com/watch?v=RP4RSO1pLOs
Laatst bijgewerkt door Barney1978 op 09-01-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt


eva1969
Berichten: 4033
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:11

Wat een onwijs leuke pony. Is de schrik voor geluiden achter haar helemaal weg nu?

Insta: ArtbyEvaRoeters

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:18

Mag ik vragen wat voor menhoofdstel/mentuig jij gebruikt? Ziet eruit als een goed hoofdstel!

There's no pony like a hackney pony

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 14:19

eva1969 schreef:
Wat een onwijs leuke pony. Is de schrik voor geluiden achter haar helemaal weg nu?


Over het algemeen wel maar ze blijft sensibeler dan Barney, ze is nu betrouwbaarder dan voorheen en heeft afgeleerd direct te willen rennen als ze het eng vindt of er geen zin in heeft. Bij de oude eigenaren had ze het trucje dat ze ging rennen als ze er klaar mee was, dit komt omdat ze veel te sterk is voor een kleine ruiter en veel te slim. Die viel dan of stopte ermee en dan kom je in een cirkel. Milly is hierdoor lange tijd in handen geweest van Edwin want hij kan hier deskundig mee omgaan en heeft dit er uiteindelijk uit gekregen. Nu is het goed in te schatten wanneer het echt teveel is voor haar en dan kun je direct handelen. Maar ik moet zeggen ze is echt een marathon/vaardigheidspony want ze vindt het geweldig, mede denk ik omdat ze dan geoorloofd mag rennen met de controle van de koetsier.
Het buiten rijden bouwen we kalm op net als alles hiervoor, ze is zeker geen pony waar je rustig met lange leidsel een stukje kunt tuffen. Barney houdt dat mooi in balans want hij is de ervaren pony en is een stuk kalmer van geest.

Maar op het marathon filmpje gaat ze in galop de brug over, dat hadden we echt niet hoeven te doen in het begin. Nu was het ook afwachten wat ze daarmee zou doen maar ze vloog er over heen en gaf geen kick, gewoon rijden zeg maar.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 14:21

dierliefde schreef:
Mag ik vragen wat voor menhoofdstel/mentuig jij gebruikt? Ziet eruit als een goed hoofdstel!


Ja natuurlijk mag je dat vragen, ze dragen beide een geheel Zilco tuig en dus ook Zilco hoofdstellen. Milly heeft er nog wel een sperriem aan zitten omdat zij in het begin de tong over het bit gooide. Die moet er later wel af want ik rij liever zonder. De frontriemen zijn wel anders dan bij het Zilco hoofdstel want die heb ik voor ze gemaakt tijdens een workshop met Swarovski steentjes.

Alles van Zilco is los te bestellen dus mocht je interesse hebben dan zou ik even op hun site kijken, ik heb alles via EMS.

eva1969
Berichten: 4033
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:40

Fijn dat je die kunde dan zo dicht bij de hand had, top!

Insta: ArtbyEvaRoeters

roekes
Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:47

Wat een leuke pony! Ik heb een vraag. Niet als commentaar maar puur uit belangstelling om er wat van te leren. Waarom heb je de sperriem achter het bit langs ipv ervoor? Ik heb het nog nooit gezien op deze manier en ben erg benieuwd naar de reden of de werking ervan.

Ik zie nu dat het op de meeste foto s ervoor zit maar op 1 foto (de slaapverwekkend zo n tuig foto) zit de sperriem achter het bit

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

anniekow
Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:53

Ziet eruit als een kei leuke pony!! Veel menplezier

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 14:54

Oh dat is dan zeker een foutje hoor, normaal zit hij gewoon zoals het hoort. Zeker geen andere inwerking of iets maar onoplettendheid, ik heb daar niet op gelet met plaatsen maar zo heeft ze niet gelopen die dag

JoyCiej007
Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:20

Gush, wat een onwijs leuk ding zeg! Gefeliciteerd met deze mooie nieuwe aanvulling. Heerlijk koppie zit er ook op.

En jemig.... die mag nog een hoop afvallen. Al zie ik zeker al wat verbetering hoor! Zou me niets verbazen als "zomerexceem" idd door haar gewicht komt; dat zie en hoor je wel vaker. Ze is nog niet eerder hoefbevangen geweest? Want echt, pfoe, zonder l*llig te doen, ik schrok wel van sommige foto's; denk dat als het zo door was gegaan ze ZEKER binnen afzienbare tijd bevangen had gestaan.

Maar lekker aan het werk, trainen en opbouwen, dan smelten die vetjes als sneeuw voor de zon!

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 17:29

JoyCiej007 schreef:
Gush, wat een onwijs leuk ding zeg! Gefeliciteerd met deze mooie nieuwe aanvulling. Heerlijk koppie zit er ook op.

En jemig.... die mag nog een hoop afvallen. Al zie ik zeker al wat verbetering hoor! Zou me niets verbazen als "zomerexceem" idd door haar gewicht komt; dat zie en hoor je wel vaker. Ze is nog niet eerder hoefbevangen geweest? Want echt, pfoe, zonder l*llig te doen, ik schrok wel van sommige foto's; denk dat als het zo door was gegaan ze ZEKER binnen afzienbare tijd bevangen had gestaan.

Maar lekker aan het werk, trainen en opbouwen, dan smelten die vetjes als sneeuw voor de zon!


Dank je wel, ze is echt heel pittig in de zin van precies weten hoe ze het zelf zou willen en heel erg voorwaarts. Ik vind het geweldig maar voor kleinere kinderen is het niet geschikt.

Ze was zeker te dik maar op dit moment best goed op gewicht alleen heb ik daar geen foto van die recenter is. Ik denk zeker dat ze tegen bevangenheid aan zat, haar manenkam zat geen beweging meer in en groeven in de hoeven waaruit ik in ieder geval kon opmaken dat ze ergens iets gemist heeft of teveel heeft gehad.

Maar nu loopt ze de clinics, wedstrijden en de trainingen heel goed. Haar basis is nu aardig op orde maar zal ik altijd moeten opletten dat ze niet te dik wordt. Nu is Barney ook nooit slank geweest ondanks al het werk wat hij doet en het rantsoen. Dat is ook een stukje bouw, Barney is ronder dan Milly bij zijn buik. Afgelopen zaterdag had Milly de marathon en veel mesten omdat alles spannend was. Dan zie je dat ze ineens weer dun is door al het vocht wat eruit is.

balanceJarig
Moderator Kantine
Berichten: 18114
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:43

Ik verplaats dit topic even naar EJL-ITP omdat het daar beter op zijn plek is.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Sanne96
Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:38

Hey een bekende locatie, en heb hem met het springen gezien
Wat een leukerd is het <3

sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:45

Wat een leuke pony!

bir
Berichten: 1150
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Sinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:24

Prachtig! En jullie hebben er echt alles voor over! Echt top om te zien. <3 *\o/*

Het gras lijkt bij de buren altijd groener, tot dat je ziet dat het kunstgras is!
http://www.stalheijink.nl

Alja
Berichten: 25573
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:32

wat een superleuke pony zeg!

ONDERSCHRIFTLOOS

Elle92
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-01-19

Re: Milly, van "kinderpony" naar menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:53

Wat een leuke combinatie, echt een aansprekend pony'tje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Charlotte446, Donderwolk55 en 60 bezoekers