Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 22:29

Hoi allemaal,

Het einde van het jaar is al weer bijna in zicht en ik heb zon bijzonder fantastisch jaar achter de rug :D dat wil ik graag met jullie delen! *\o/*

Het was een jaar met onwijze downs en ups maar wat hebben we ook prachtige dingen meegemaakt :j

Ik zal bij het begin beginnen!

December

Vorig jaar eindigde voor mij in een dip -O-
Mijn ruin stond met een blessure en maar heel langzaam aan verbeterde het, met hem deed ik voornamelijk veel wandelen en poetsen en heerlijk tutten, <3

Gelukkig had ik mijn merrie nog, en die begon steeds fijner te lopen!
Ze is nooit de makkelijkste maar langzaam aan kregen we echt het gevoel dat ze voor me door het vuur gaat :j

In deze maand kwam er een fotograaf langs en ze zette duidelijk haar beste beentje voort :Y)

Afbeelding


Januari
In januari gebeurde eigenlijk niet zo heel erg veel we bleven heerlijk rijden en gossa mocht eindelijk voorzichtig gaan opbouwen onder het zadel, we begonnen met 5 min stappen en 1 min draf per kant :')

Ook kreeg ik nog foto’s binnen van de fotoshoot, mijn ruin aan de hand op de foto <3

Afbeelding


Februari
Februari begon helaas weer ellendig, mijn arme merrie begon ineens onregelmatig te lopen en stond veel gestrekt met haar voorbenen, mijn onderbuik gevoel zei al dat er iets niet klopte dus meteen de veearts gebeld! Die zette haar voorbenen op de foto en wat we daar zagen was wel even slikken ;( er was veel verbening te zien van het hoefbeen en ze had erg veel pijn, advies om in te spuiten en op speciaal beslag en met beperkte beweging op pijnstillers en rust, haar toekomst als sportfries was in 1 klap onzeker, en wat stond ze er zielig bij! :(:)

Afbeelding

Maart
In maart mocht ik gossa weer steeds meer oppakken en langzaam aan begon het weer steeds meer op rijden te lijken :)
Maar, met hillie op beperkte beweging was het wel erg saai, :')
hillie stond nog steeds op rust en ik had net een mooi halster gekocht, mooi moment om eens lekker te tutten en alles op de foto te zetten, zelf vond ze het ook erg leuk, ze ging er mooi voor staan *\o/*

Afbeelding

April

In april kwam er weer een stijgende lijn in alles *\%/* , hillie knapte weer op en mocht weer opbouwen onder het zadel en ze liep gelukkig goed! Wat was het fijn om haar weer pijnvrij te zien!! :j Ook hadden we na lang nadenken besloten om haar te laten dekken gezien haar voeten en toekomstbeeld, we zouden het erg mooi vinden mocht de tijd komen dat ze niet meer in de sport mee kan, we een opvolger hebben van haar <3

We kozen voor de hengst alwin 469 maar na overleg met de nieuwe heuvel waren we toch voor uldrik 457 gegaan.
Wat vonden we het spannend! :=

Ook begon het met gossa weer steeds meer wat te worden, hij mocht steeds verder opbouwen en we mochten weer aan de oefeningen gaan werken, en wat deed die dat goed! We konden eindelijk weer naar onze droom toe werken, starten in het Z1 :):)

Afbeelding

Mei
In mei waren de paarden vooral erg blij :Y) ze mochten eindelijk weer in de wei! En wat is er nou leuker dan plaatjes schieten van de paarden int mooie groen *D

Afbeelding

Ook starte ik met gossa voor het eerst weer sinds zijn blessure en wauw wat was dat een droom rentree! We wonnen met 230,5 punt, echt ik kon het niet geloven! :wow:

Afbeelding

Juni
In juni gingen we nog een paar keer op wedstrijd en binnen een maand hadden we de klasse uitgereden en hadden we de punten voor het Z2 hoe gaaf is dat! Wat was ik trots! <3

Afbeelding

Juli

Na 3 mislukte dekpogingen met hillie besloten we om het nog 1 keer te proberen met een andere hengst, laatste poging omdat het anders wel een erg laat veulen zou worden, na wat twijfelen gingen we toch voor onze eerste keuze, alwin 469 *\o/*

Ook gingen we die maand op vakantie voor 4 weken met onze paarden dus dat betekende dat we naar een kliniek daar in de buurt toe moesten om hillie te laten scannen op 18 dagen, totaal zonder verwachtingen gingen we daar naartoe en toen kwam het nieuws, ze is dan toch echt drachtig *\%/*

Dat moest uiteraard op de foto gezet worden :))

Afbeelding

Augustus
Helaas hadden we dankzij het warme weer niet zoveel met de paarden kunnen doen, ons voornemen om ze iedere week te starten, ging helaas ten val, gezien het warme weer vond ik het voor de paarden te warm om te rijden laat staan om te starten :n dat werd dus een maand vol wasplezier en foto’s maken :Y)

Afbeelding


September
de temperaturen werden weer dragelijk en pakte we het echte trainen weer op, gossa begon steeds gaver te lopen en we begonnen met het trainen van de wissels, wat vond die dat onwijs moeilijk, en af en toe sprong die letterlijk een gat ervan in de lucht :x

Afbeelding

Maar hij kon ook heel knap lopen <3

Afbeelding

Helaas begon hij vlak na deze foto’s steeds minder te lopen -O- en ik merkte dat iets in orde was, gezien zijn verleden met zijn knieën en ocd, hij zakte ook steeds meer door zijn slechte knie heen en ik liet meteen de veearts komen, na een klinisch onderzoek werden niet alleen de knieën maar ook de voorbenen op de foto gezet, in zijn knieën waren fikse gewrichtsontstekingen en in zijn voorbenen werden helaas ook verbening van het hoefkraakbeen gevonden, gelukkig nog lang niet zo heftig als bij hillie maar we waren er wel mooi optijd bij! Alles werd behandeld en we kregen weer een rust en opbouw schema! :\

Oktober
Gossa mocht weer opgepakt worden en we konden weer richting het normale rijden gaan trainen :j

In oktober mocht hillie voor het eerst sinds lange tijd weer mee op wedstrijd, en wat deed ze dat knap op die mooie zomer avond! Mijn trouwe groom en liefste oma was er ook weer bij, wat is het toch mooi in de avond zon <3

Afbeelding

November
November was onwijs bijzonder voor ons, gossa was weer zichzelf en zelfs beter dan dat en hij begon de wissels een beetje onder de knie te krijgen, :D
Totaal impulsief schreven we een paar dagen van de voren bij op een wedstrijd in de buurt, oww en wat was dat spannend! :x
Tijdens het inrijden dikke stress, meneer wist ineens niet meer hoe de wissels ook al weer moesten >;) wat was ik bang, gelukkig na wat oppeppende woorden gingen we dan toch voor ons zelf de ring in, en als een wonder sprong hij toch zijn wissels in de proef! :') Verder heel veel fouten maar de kop was eraf! :)) Wat was ik blij! Uiteindelijk bleken we mooi winst gereden te hebben, onze dag kon niet meer stuk! Wat was ik trots op dit lekkere stuk! O:)

Afbeelding


December

Deze maand zijn we vooral lekker aan het doortrainen!

En hillie begint al een beetje aan haar zwangerschapsverlof, gezien haar voorbenen willen we haar een beetje ontlasten dus mag ze lekker vooral teuten en af en toe licht onder het zadel!

En uiteraard weer lekker op de foto <3

Afbeelding

Afbeelding


Ons jaar in een vogelvlucht, Ik ben onwijs dankbaar voor dit prachtige jaar met onwijs veel gouden momenten <3 en ik ben erg benieuwd wat het nieuwe jaar ons gaat brengen! :j En uiteraard hoe onze little champ in making gaat worden :D

Ik hoop dat jullie ook een beetje hebben genoten van ons jaaroverzicht en tot volgend jaar *\o/* :wave:

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:56

Wat een prachtige paarden heb je, ze glimwormen van het scherm af :D

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:32

Prachtige paarden, en wat heb je Gossa fijn aan het lopen!
Scheer je zijn sokken of heeft hij zelf zo weinig sok?

Jackyyb

Berichten: 407
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:47

Mooi overzicht zo! En wat een gave foto's ook zeg. Veel succes voor de toekomst en met de dracht! :D

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 21:56

Bedankt allemaal <3

Zijn sokken scheer ik er altijd af! := vind dat mooier voor de sport en handiger ook!

Maar komend jaar moeten ze groeien voor de keuring _O-

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:46

Prachtige paarden, maar wat een pech elke keer. Hoe zijn die ontstekingen en verbening behandeld?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:47

Hele mooie dieren.... en hele flinke pech.
Hebben ze ook iets gezegd over de oorzaak?

Minder trainen of anders trainen?

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 12:16

Bedankt allemaal :D

De ontstekingen en verveningen zijn ingespoten met diverse middeltjes, hoe en wat precies zou ik echt moeten nakijken!

Oorzaak lag gelukkig niet bij manier van trainen, mijn paarden worden ook maar 3 keer per week onder het zadel gereden :j

Veearts zei gewoon echt pure pech! Verbening is ook niet erfelijk anders zouden we uiteraard niet ermee fokken :Y)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:50

gossa4ever schreef:
Bedankt allemaal :D

De ontstekingen en verveningen zijn ingespoten met diverse middeltjes, hoe en wat precies zou ik echt moeten nakijken!

Oorzaak lag gelukkig niet bij manier van trainen, mijn paarden worden ook maar 3 keer per week onder het zadel gereden :j

Veearts zei gewoon echt pure pech! Verbening is ook niet erfelijk anders zouden we uiteraard niet ermee fokken :Y)


Dat maakt het gevolg niet fijner, maar het gevoel wel draaglijker lijkt me....
Mooi dat je zo verstandig traint, een voorbeeld voor velen.

Zouden Friezen hier wellicht gevoeliger voor zijn?

Hoe dan ook... ze zijn en blijven prachtig, en hopelijk kunnen ze nog laaaaaaang mee!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:18

Knappe paarden! Ik wens je een super knap veulen toe!!

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 16:12

Ninx schreef:
gossa4ever schreef:
Bedankt allemaal :D

De ontstekingen en verveningen zijn ingespoten met diverse middeltjes, hoe en wat precies zou ik echt moeten nakijken!

Oorzaak lag gelukkig niet bij manier van trainen, mijn paarden worden ook maar 3 keer per week onder het zadel gereden :j

Veearts zei gewoon echt pure pech! Verbening is ook niet erfelijk anders zouden we uiteraard niet ermee fokken :Y)


Dat maakt het gevolg niet fijner, maar het gevoel wel draaglijker lijkt me....
Mooi dat je zo verstandig traint, een voorbeeld voor velen.

Zouden Friezen hier wellicht gevoeliger voor zijn?

Hoe dan ook... ze zijn en blijven prachtig, en hopelijk kunnen ze nog laaaaaaang mee!!!! *\o/* *\o/* *\o/*


Jaa wat je zegt klopt wel! Het is iets wat meer bij het Friese ras voorkomt zei de veearts toen inderdaad :j

Heel erg bedankt voor je grote compliment <3

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 16:13

webster543 schreef:
Knappe paarden! Ik wens je een super knap veulen toe!!


Dankjewel <3 wij hopen ook op een kleine knappert *\o/*

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:20

Sodeknetter wat een kanjers! Door zulke foto’s en verhalen ben ik enkele maanden geleden na 20 jaar op een fries overgestapt. Ik hoop ooit zo ver als jij te komen op een fries!

Hoop dat beide kanjers weer helemaal in de sport kunnen schitteren. Eerst het veulen, succes met het verloop van de dracht en geboorte!

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:13

Mooi om naar te kijken! Ik hou van zwarte paarden.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 19:16

Wauw bedankt allemaal :D

Wat leuk om te horen dat er steeds meer friezenliefhebbers bij komen <3

Puccini
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:24

Wat een schitterende paarden! Heel veel geluk in 2019!

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:37

Ik heb ook een Friese merrie, goed om te weten dat dit bij friezen blijkbaar vaker voorkomt.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 19:16

Heel erg bedankt <3

Noemer, wat leuk dat je ook een Fries hebt!! Ja zonde hè! Is dus echt een typisch Friezen kwaaltje :')

lovejouuuIB

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Schalsum

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:13

Prachtige paarden heb je ! helaas ook veel pech.. Ik gun je een mooi veulen voor komend jaar en dat ze allebeide maar lekker zo door blijven schouwen!

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 22:58

Super bedankt :D <3 pech hoort er nu eenmaal bij :Y) en zonder pech zou ik nooit mijn Merrie gedekt hebben <3

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:17

gossa4ever schreef:
Noemer, wat leuk dat je ook een Fries hebt!! Ja zonde hè! Is dus echt een typisch Friezen kwaaltje :')


Ja, ik heb geen moment spijt van gehad dat ik haar ooit gekocht heb (van een andere bokker!). Het is een heel lief dier.
Wel is het zo dat zij echt een heel andere 'taal' spreekt dan de fjorden die ik altijd had. Ze is veel lijdzamer en subtieler en daar moest ik echt aan wennen. Een fjord laat veel eerder merken wat hij ergens van vind is mijn beleving.

Wel goed voor mij om te weten wat de friezenkwaaltjes zijn. Mijne heeft dit jaar een veulen gehad en de nageboorte kwam er niet af en ik hoorde van de dierenarts dat dit ook bij friezen vaker voorkomt dan bij andere rassen.

Birmaantje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Onder de Kastanjeboom

Re: Mijn zwarte parels in hun gouden jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:18

Wauw wat een prachtige paarden heb je! Mooie combinatie ook <3 Hopelijk komt er een prachtig veulen in 2019! Heel veel geluk met je zwarte parels :) Je hebt ze lekker aan het lopen.