Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:09

Haha die reacties :+

Wat een ontzettend gaaf en fijn paard!
Ik zie een ervaren amazone, helemaal nadat ik in je profiel heb gekeken.

Heel veel succes, dit wordt vast een belofte voor de toekomst!


Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:21

Gaaf dier! En wat loopt ze voor haar leeftijd goed in die opgerichte houding zeg. :)

LufPony
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:31

Prachtig dier zeg, mooi stel zijn jullie! heel veel succes met haar zullen vast meer gaan zien/horen :~

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:39

https://www.youtube.com/watch?v=ozKSp547sBk

Ts is terecht erg trots op haar prachtige fokproduct.
Mijn manier is het ook niet, en nee ik ben geen recreatieve amateur.
Er zullen inderdaad meerdere wegen naar Rome leiden (Lijden <<) )

Heel veel succes met je prachtige dier

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:43

Ts geeft duidelijk aan waar ze mee bezig is maar dan moet je wel lezen mensen. Paard heeft op dit moment nog niet de kracht om laag in galop te blijven, ook schakelen is moeilijker wanneer het paard laag loopt met de neus. En wat is nu een van de eerste vereisten om een paard zo te trainen dat het op een gegeven ogenblik gewicht op de achterhand neemt? Juist ja, verschillende houdingen en vooral schakelen. Ts weet donders goed waar ze mee bezig is, legt het ook netjes uit en zelfs een leek kan het nog enigszins snappen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Irma_Maandag
Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:46

Cinnepin schreef:
Ik vind het een schitterend dier!!

Het spijt me , maar ik moet zeggen ( ookal hangt de slof los ) dat hij toch echt in een valse knik loopt. Je ziet hem ergens zo inknikken! Dat is niet het correcte nageven. Hoeft op die leeftijd ook zeker nog niet, maar pas wel op met hem doorrijden in deze houding.
Laat hem wat lang en laag lopen...hij moet jou gaan dragen.


En toch wil ik even reageren, omdat ik het met je eens ben Cinnepin (en anderen), maar dat dit iets is dat straks pas aan de orde gaat komen (is althans mijn mening). Natuurlijk loopt ie te diep. Natuurlijk is de aanleuning nog niet lekker. Ook is de balans nog maar matig; zakken in de hals, rekken in de ruglijn èn dan ook nog actief blijven van achteren uit mèt de neus op de juiste plek is juist iets dat straks -over een paar weken/maanden ofzo- zal gaan komen. Is nu nog te moeilijk. De slof hangt er niet aan om em "achter de loodlijn te houden": op iedere foto (muv de galop) zie ik een hand die "vóór" is (en dus niet terugwerkt). Laat em nu maar even lopen waar ie zelf het fijnst loopt. Sleutelen aan die houding komt daarna wel.
De slof is er alleen voor bedoeld dat als het paard gaat zoeken, wat precies de bedoeling is (!) -door em tempowisselingen te laten maken bijv., dan in de juiste richting zal gaan zoeken -> voorwaarts neerwaarts. En niet "in de krul", niet extreem hoog in de aanleuning, of juist zonder controle raakt door bv het teugelcontact te verbreken door door het bit te trekken.
De potentie van het dier is ondanks het "nog-lang-niet-perfecte-plaatje" heen te zien. Daardoor blijft een gaaf dier!

ElinaSK
Berichten: 2657
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:51

Wat een prachtig paard :9 . Dat wordt vast een prima sportpaard.

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Anoniem

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:53

Wat een gaaf ding is dat dan! Ziet er al goed uit, je weet volgens mij wel wat je doet. ;)

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:56

Wat een knap paard vind dat je haar fijn aan het lopen hebt. Wat ik me af vraag (niet als kritiek puur nieuwsgierigheid) waarom sporen en geen zweep?

Op de foto dat ze 4 maanden is lijkt ze ook echt groot of vertekend dat zo?

Winston v. Cool Cracker S #PSG+1 (Z2 PR 231 @CHIO RDAM 2015 # Kringkampioen Zuid-West ZZL 2016
Gipsy Z1 + 2 & gestopt, pensioen
Lexus v.Diedjee NH

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:24

Prachtig paard! Veel succes ermee. +:)+

Kerstmuts

Sanet
Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:00

Sjaaaaantje!
Knap paard! Super voor elkaar zo. Krachtpatser.
Lekker door knutselen met je mooie meisje :)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

_Alarm_wlkp
Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:18

Knap dier! Prachtig van type.
Al goed voor elkaar op die leeftijd.
Je rijd vriendelijk en ik persoonlijk heb niets op aan te merken.
Ik volg :)

c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:34

Wat een heftige reacties weer.
Slof zit er meer voor de sier aan, want die hangt los.
Merrie is al mooi aan het ontwikkelen, ze leert nu een beetje de basis beginselen enkele keren in een week en gaat daarna weer langere tijd het werk uit.
De houding vindt ik ook niet heel verkeerd, lang en laag bijvoorbeeld is voor een paard wat net onder het zadel is heel erg moeilijk ivm het evenwicht. Ik zie een paard die lekker zonder moeite op zichzelf loopt. Ja ze is nog erg jong, persoonlijk zou ik het zelf wellicht iets later op pakken. maar de merrie is zeker al mooi ontwikkeld en daarna krijgt ze de rust.
Dus zo verkeerd vind ik het niet. :)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Rindin
Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:37

tantesam schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=ozKSp547sBk

Ts is terecht erg trots op haar prachtige fokproduct.
Mijn manier is het ook niet, en nee ik ben geen recreatieve amateur.
Er zullen inderdaad meerdere wegen naar Rome leiden (Lijden <<) )

Heel veel succes met je prachtige dier


Dit filmpje zegt alles.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

StalNollie
Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:01

Ik rijd vele pony s in allen zonder slof en zonder dwang of wat dan ook.. vind hem leuk lopen maar niet voor de leeftijd... mis echt een stukje op eigen voeten lopen ze loopt naar mijn inzien teveel n een hoge houding. Eerst naar beneden lengte krijgen en dat de eerste maanden en dan de wei op en pas oppakken.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:14

Heel verstandig die slof. Meer mensen moesten zich eens verdiepen in dit hulpmiddel ipv als dwangmiddel te zien. Ik heb medelijden met al die paarden die naar beneden worden gezaagt en getrokken. Ook voor je eigen veiligheid want je hebt een opvangmoment zonder in de mond te moeten hangen.

En wat is ze gaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:28

Wat een ontzettend gaaf paard! Mag je trots op zijn :j

Electra63
Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:44

Wat een aansprekend fokproduct.En vooral wat toont ze groot en al volwassen! Ik wens je veel plezier en succes en ik hoop nog eens een update te zien.

Ik heb trouwens ff in je profiel gespiekt. Wat een gave paarden heb jij onder je kont (gehad). <3

xx_Irisje
Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 07:21

Goedemorgen,

Ten eerste bedankt voor alle reacties, positief of negatief, sommige van bekende en van vreemden, de meeste zijn in elk geval gecharmeerd van mijn kleuter <3
En ik zie dit als een kleine uitdaging, ik denk dat ik dit paard fijn op kan leiden, alleen zijn er zoveel kleine tussenstapjes voor we daar zijn. Zoals eerder gezegd, er zijn veel wegen die naar Rome leiden, ik zal deze dame de komende jaren (want zo lang duurt het een paard fijn op te leiden) geregeld eens posten. Dan zullen we zien hoe het haar vergaat en of ik capabel genoeg ben ;)
Sommige reacties wilde ik nog wel even op reageren, andere leg ik bewust naast me neer, ik denk altijd goed na tijdens de training en eigenlijk het hele managment om de paarden heen waardoor ik dus mijn eigen weg volg.

Ergens werd er naar gevraagd maar ik kan het niet meer vinden, ze was als veulen heel groot maar bleef als 2 jarige wat achter, nu is ze ongeveer 1.65m
En ik rij met een spoortje omdat ze wel snel voorwaarts was op been (en heel ritselig werd van het zweepje, slecht voor het vertrouwen in de eerste fase) maar er in de wendingen tegenaan hing, met spoortje kan ik dr dan wat makkelijker wegduwen zodat je een beginnetje van stelling en buiging krijgt.


BloemBloem schreef:
EJuniorJoost schreef:
Helemaal waar, en van veel grondwerk en heel veel longeren ( en dus een veel sterker paard ) denk ik alleen maar arme ruiter :+
[/quote

waarom arme ruiter?

Ik ben geen fan van veel grondwerk, en veel longeren voordat er überhaupt eens een ruiter op klimt. Door het longewerk worden paarden steeds sterker wat dus niet ten goede komt op het moment dat het paard echt zadelmak gemaakt moet worden. Paard is zich veel bewuster van zijn lijf en kracht, en vaak dan gebeuren de ongelukken :)

Zelf ( alhoewel toen ik 16 was, nu niet meer hoor :+ )ben ik meer van 10 rondjes aan de longe, beugels los in draf, door het klappen bokte ze daar een paar keer van, wat dus helemaal logisch is en mag, en daarna opstappen en wegrijden.


Zolang je op de grond staat ben je geen ruiter :D
Zoals jij deed, deed ik ook, wel iets voorzichtiger maar ik durf het echt niet meer en iets meer tijd werkt toch beter.

Zonnetje81 schreef:
Heel verstandig die slof. Meer mensen moesten zich eens verdiepen in dit hulpmiddel ipv als dwangmiddel te zien. Ik heb medelijden met al die paarden die naar beneden worden gezaagt en getrokken. Ook voor je eigen veiligheid want je hebt een opvangmoment zonder in de mond te moeten hangen.


Dit is precies mijn gedachtengang!

_Alarm_wlkp schreef:
Knap dier! Prachtig van type.
Al goed voor elkaar op die leeftijd.
Je rijd vriendelijk en ik persoonlijk heb niets op aan te merken.
Ik volg :)


Leuk! Er komt meer met de tijd!


stitchlover schreef:
Vind het wel frappant om te zien dat de ene bokker wel weg komt met foto's waarop een net aan drie jarige opgericht, met slof en sporen door de baan gaat en andere bokkers weer niet.

Het opleiden van een jong paard is niet gemakkelijk en meerdere wegen leiden naar Rome zullen we maar zeggen. Van een snelle commerciële manier tot halfzacht aan blijven kl*ten totdat het paard slimmer is dan jou. Welke manier het duurzaamste is, ligt ergens in het midden denk ik.
Wees zuinig op dit mooie paard en het is fijn dat ze met de dracht even door kan groeien.


En wat maakt dat verschil? En met wie word ik nu vergeleken?

Cinnepin schreef:
Ik vind het een schitterend dier!!

Het spijt me , maar ik moet zeggen ( ookal hangt de slof los ) dat hij toch echt in een valse knik loopt. Je ziet hem ergens zo inknikken! Dat is niet het correcte nageven. Hoeft op die leeftijd ook zeker nog niet, maar pas wel op met hem doorrijden in deze houding.
Laat hem wat lang en laag lopen...hij moet jou gaan dragen.
[/quote]

Valse knik? Nog wat achter de loodlijn maar de valse knik mis ik persoonlijk.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


manonutjuh
Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:28

Wow ts wat een mooi merrie! Ben benieuwd hoe ze zich ontwikkeld, wordt vast een fijn paard!

Udo2001
Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:01

Iris, mijn complimenten over hoe je bezig bent. Hoe je Sjaan wil opleiden en op welke manier je erover denkt. Ik kan in alles zien dat je Sjaan niet in de weg zit maar gewoon wil dat ze je begrijpt en meteen goed word opgeleid. Dat het zo snel gaat door haar geweldige karakter is alleen maar fijn, en wellicht maakt sommige dat jaloers. Vind het jammer van dit topic. Maar ik zou mijn r##t ermee afvegen ;)...

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:20

Rindin schreef:
Uiteraard heeft het paard niet morgen enorme schade aan de gewrichten, maar men verkijkt zich er vaak wel op hoe snel het kan gaan. Los daarvan zie ik ook van 5 minuten het nut van deze houding op deze leeftijd niet. Ook niet om vertrouwen te winnen, waarom kun je geen vertrouwen winnen met meer lengte op de hals? Oprichting, als in 'nek het hoogste punt' is een houding die zou moeten ontstaan als gevolg van training die gericht is op het laten dragen van de achterhand. Niet van de hand die het paard daar instelt.


Hoe snel zou het dan kunnen gaan? Ben ik oprecht in geïnteresseerd.

CalvinenGino
Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:34

Janine1990 schreef:
EJuniorJoost schreef:
Het is mijn topic niet, dus als je daar benieuwd naar bent mag je mij een PB sturen :)


Jammer, als ik de reacties zo zie, voor jou een uitgelezen kans om te vertellen waarom het anders zou moeten.


door veel koekjes te geven denk ik..


Maar Irisje, je hebt een gave merrie!!
Het ene paard bied het gewoon makkelijker aan om daarboven in gezet te worden. Daar geef je zelf al aan dat het maar enkele minuten zijn, en je veel afwisseld.

Ik zeg, geniet lekker zo van je merrie! Ben benieuwd hoe ze ontpopt..

Calvin :o Vooraltijdmijnnummer1 // Dr: B+1 Spr: L+12 //
Warempel :o // Dr: B+20 L1+25 L2+27 M1+11 M2+12 Z1+22 Z2+18 ZZ-L+3 :D // Spr: B+15 L+7 // SGW: B+4 L+13 M+24 CIC*+2 :D
Vino Terma :o // Dr: M1+29 M2+10 Z1+10 Z2+1 // Spr: L+15 M // SGW: B+4 L+5

stitchlover
Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:36

xx_Irisje schreef:
stitchlover schreef:
Vind het wel frappant om te zien dat de ene bokker wel weg komt met foto's waarop een net aan drie jarige opgericht, met slof en sporen door de baan gaat en andere bokkers weer niet.

Het opleiden van een jong paard is niet gemakkelijk en meerdere wegen leiden naar Rome zullen we maar zeggen. Van een snelle commerciële manier tot halfzacht aan blijven kl*ten totdat het paard slimmer is dan jou. Welke manier het duurzaamste is, ligt ergens in het midden denk ik.
Wees zuinig op dit mooie paard en het is fijn dat ze met de dracht even door kan groeien.


En wat maakt dat verschil? En met wie word ik nu vergeleken?


Als ik wist wat het verschil maakte, had ik dat er meteen bij gezet. Het is meer een constatering van bokt op zijn best. Je weet denk ik ook heel goed dat o.a. gebruik van een slof hier verkeerd kan vallen evenals voor drie jaar erop gaan zitten, anders had je er niet zo'n ruime verantwoording over in de op gezet denk ik.

Heb door de jaren heen regelmatig slofgebruik bij jonge paarden met de grond gelijk gemaakt zien worden. Een voorbeeld hiervan is het inrijden van een hengst (die gekeurd moest worden) van een tijd terug. Dit werd door 'profs' gedaan en toonde op het filmpje hetzelfde beeld als bij jou. Die ruiter zat niet op bokt, het betrof namelijk een nieuwsbericht, maar die manier van inrijden werd unaniem met de grond gelijk gemaakt kan ik me herrinneren. Terwijl daar vergelijkbare fotos van gemaakt hadden kunnen worden.

Die tweedeling snap ik dus niet, waar dat op gebaseerd is :)

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

nickynicole
Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:58

stitchlover schreef:
Vind het wel frappant om te zien dat de ene bokker wel weg komt met foto's waarop een net aan drie jarige opgericht, met slof en sporen door de baan gaat en andere bokkers weer niet.

Het opleiden van een jong paard is niet gemakkelijk en meerdere wegen leiden naar Rome zullen we maar zeggen. Van een snelle commerciële manier tot halfzacht aan blijven kl*ten totdat het paard slimmer is dan jou. Welke manier het duurzaamste is, ligt ergens in het midden denk ik.
Wees zuinig op dit mooie paard en het is fijn dat ze met de dracht even door kan groeien.


Dat was mijn mening ook. Al die probleempaarden die ontstaan omdat ze nooit leiding hebben gekregen. De markt is er vol mee. En zorgt voor werkgelegenheid.

United Force (Negro x Clavecimbel) PSG/ wedstrijd pensioen
HUEGRO(Negro x Flemmingh) L [RIJ-ITP] Huegro (Negro x Flemmingh) opleiden
Kaatje zadelmak (Florencio x Flemmingh)
Monte Carlo (Everdale x Tango) & Milano (George Clooney x Gribaldi)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flicka12 en 31 bezoekers