Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:33

xx_Irisje schreef:
@EJuniorJoost Wij staan anders is de paardenwereld en dat is prima, maar als je op een jong dier zit wat een keer aan de haal gaat met zn hoofd omhoog of iets soortgelijks wil ik er niet aan moeten hangen en wurgen, juist met een slofje kan ik ze er weer iets in laten zakken zonder grof te worden.
Iets wat ik in de loop der jaren heb geleerd, wat goed voor mij en mijn paarden en vele die ik heb opgeleid, werkt maar nogmaals, er zijn 1000 wegen naar Rome, het enige wat ik naar vind is jouw manier van reageren over dwang en het arme paard.


Bedankt voor de reacties, ook degene die hier misschien een twijfel bij hebben, dat mag namelijk ;)
Ik denk dat ik het goed doe, ook gezien de rest van de planning bij dit paard, alles draait om het grote geheel, training, planning, voeren, de manier van paarden houden, ontspanning en sociaal contact, alles draagt bij.


Ts ik vind dat het er super uit ziet! Ik snap heel jouw punt van het slof gebruik. Ik ben zelf nooit fan geweest van een slof, omdat ik hem eigenlijk alleen nog maar als een "dwang middel" heb ingezet zien worden. Maar bij hoe jij hem gebruikt ( of niet aangezien hij lekker los hangt) zie ik eigenlijk het probleem er niet echt van. Er zullen altijd mensen blijven die erover gaan lopen zeuren en hun mening erover zeggen. Ik vind dat je een super mooi paard hebt gefokt en ik ben heel erg benieuwd hoe ze het op de keuring gaat doen en wat voor veulen eruit gaat komen. Nog heel veel plezier met haar!

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:55

Citaat:
Ik ben geen fan van veel grondwerk, en veel longeren voordat er überhaupt eens een ruiter op klimt. Door het longewerk worden paarden steeds sterker wat dus niet ten goede komt op het moment dat het paard echt zadelmak gemaakt moet worden. Paard is zich veel bewuster van zijn lijf en kracht, en vaak dan gebeuren de ongelukken :)

Zelf ( alhoewel toen ik 16 was, nu niet meer hoor :+ )ben ik meer van 10 rondjes aan de longe, beugels los in draf, door het klappen bokte ze daar een paar keer van, wat dus helemaal logisch is en mag, en daarna opstappen en wegrijden.


Ik herken het echt totaal niet! Paarden die ik zo opgeleid zie worden is meestal opstappen en wegrijden en dat komt niet omdat ze super braaf zijn, staan hoog in het bloed. Ze krijgen natuurlijk wel meer conditie en kracht, maar ik zie dit als een voordeel. 9 van de 10 kent het stuur en de rem al best goed, vind ik best wel fijn. Ook het werken aan de hand wat ik doe worden ze inderdaad heel sterk van, maar ze kennen de oefeningen dus ook vrij snel onder het zadel. Ieder z'n eigen natuurlijk en er zo opstappen wat jij zei toen je 16 was, ik doe het je niet na _O- .

Livawi
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:57

ik ben het eens wat betreft slofteugel.
ik zou eerst zorgen dat het paard op eigen benen loopt en lekker rustig aan gewend raakt dat er iemand op zijn rug zit maar ik zie ook hier het probleem van de slof niet in omdat hij zo slap hangt en ziet er veel belovend uit voor de toekomst

Ocorde
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:03

Wat een aansprekende merrie om te zien!

Ik plaats vrijwel nooit een bericht op bokt, maar door de vele "negatieve" berichten nu toch even :-) Mijn inschatting vanaf de foto's is dat je een ervaren amazone bent met een fijne en vriendelijke manier van rijden, die hiermee laat zien dat ze capabel genoeg is weloverwogen beslissingen te maken ten aanzien van het opleidingstraject van haar paard. Het slofgebruik bevestigt dit, aangezien deze correct wordt gebruikt.

Op naar een succesvolle toekomst :-)
Laatst bijgewerkt door Ocorde op 06-04-17 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:03

Ocorde schreef:
Wat een aansprekende merrie om te zien!

Ik plaats vrijwel nooit een bericht op bokt, maar door de vele "negatieve" berichten nu toch even :-) Mijn inschatting vanaf de foto's is dat je een ervaren amazone bent met een fijne en vriendelijke manier van rijden, die hiermee laat zien dat ze capabel genoeg is weloverwogen beslissingen te maken ten aanzien van het opleidingstraject van jouw paard. Het slofgebruik bevestigt dit, aangezien deze correct wordt gebruikt.

Op naar een succesvolle toekomst :-)


Kan hier alleen maar in meegaan. Heel veel succes met het opleiden van je merrie, ik vind haar nu al heel gaaf!

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:08

Prachtig dier iris, daar ga je nog veel plezier aan beleven denk ik!

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:09

Ik reageer niet snel maar wàt een leuk paard heb je! Geen kritiek hier wat de slof betreft, ik volg helemaal :) Je laatste foto was niet nodig om te tonen hoeveel kracht erachter zit!

Hoe groot is ze en welke maand is ze geboren? Ze oogt echt enorm compleet!

Wel grappig dat het hele topic vol staat met kritiek op de slof en je merrie dekken, daar wordt niets van gezegd ;) Volgens mij fysiek een zwaardere beproeving dan die paar ritjes die jij ermee gemaakt hebt... (waarmee ik niet wil zeggen dat je dat niet moet doen, dat dekken, alleen dat bokt toch zo fijn kan zijn :) )

Anne200

Berichten: 474
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Garderen

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:22

Erg gaaf dier!!!

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:24

Wat een mooi dier! Als jonkie van 4maand zit d'r al een wijze "kop" op!
Ik volg je helemaal vwb je theorie mbt opleiden (slofgebruik tbv aanleuning is prima, mits goed gebruikt, als hier getoond) en balans vinden, waarna de lagere houding en juiste aanspanning ect. wel komt.
Ik ben erg benieuwd naar haar carrière als moeder en sportpaard...... Tof fokproduct!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:37

xPabloBokt schreef:
Ocorde schreef:
Wat een aansprekende merrie om te zien!

Ik plaats vrijwel nooit een bericht op bokt, maar door de vele "negatieve" berichten nu toch even :-) Mijn inschatting vanaf de foto's is dat je een ervaren amazone bent met een fijne en vriendelijke manier van rijden, die hiermee laat zien dat ze capabel genoeg is weloverwogen beslissingen te maken ten aanzien van het opleidingstraject van jouw paard. Het slofgebruik bevestigt dit, aangezien deze correct wordt gebruikt.

Op naar een succesvolle toekomst :-)


Kan hier alleen maar in meegaan. Heel veel succes met het opleiden van je merrie, ik vind haar nu al heel gaaf!


+1 :j

Gaaf paard, heel veel succes in de toekomst!

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:43

wat leuk dat je in het begin in je topic een foto's toen ze nog veulen was! je kunt duidelijk zien dat ze onzettend groot en sterk is geworden! ik vind ook dat je de slof op een fijne manier gebruikt dat geeft voor mij een heel fijn beeld :) ik zie dat ze in goede handen is! nog echt heel veel succes met haar! en ik hoop nog meer topics van haar te zien :j

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:57

Ontzettend gaaf paard, maar ik snap toch echt niet waarom zoveel mensen het eens zijn met die opgerichte houding. Waar komt het idee vandaan dat ze daarvan meer balans krijgen?
Wat het meest vervelende aan die houding is, is dat het potentieel erg schadelijk is voor de halswervelkolom. Met name de laatste halswervels worden hierdoor wat 'verwrongen' en lopen risico op schade.
Oprichting moet komen door opleiding; sterker worden achter, achter gaan dragen, voor vanuit de schoft omhoog komen en daarmee de oprichting zelf aanbieden. Niet aan de voorkant beginnen, maar aan de achterkant.
Driejarigen 'in de oprichting zetten' is het overslaan van een hele hoop stappen.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:01

Gaaf paard, en omgeving <3

Anoniem

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:03

Ag ik vind het ook vroeg en hou ook niet van een slof, maar wat doet dat er toe? Jou keus :)

Ik heb ook niks met vossen, maar je hebt me daar toch wel een prachtig exemplaar lopen zeg!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:07

Rindin schreef:
Ontzettend gaaf paard, maar ik snap toch echt niet waarom zoveel mensen het eens zijn met die opgerichte houding. Waar komt het idee vandaan dat ze daarvan meer balans krijgen?
Wat het meest vervelende aan die houding is, is dat het potentieel erg schadelijk is voor de halswervelkolom. Met name de laatste halswervels worden hierdoor wat 'verwrongen' en lopen risico op schade.
Oprichting moet komen door opleiding; sterker worden achter, achter gaan dragen, voor vanuit de schoft omhoog komen en daarmee de oprichting zelf aanbieden. Niet aan de voorkant beginnen, maar aan de achterkant.
Driejarigen 'in de oprichting zetten' is het overslaan van een hele hoop stappen.


Ik weet niet of iemand hier die redenatie zou willen aanhouden, lijkt me sterk.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je een 3-jarige niet meteen met z'n bek op z'n knieën zet. Lekker in een eigen houding laten lopen zodat ze daarin hun balans gaan kweken. En als ze zich daarin wat zeker voelen, dan gaan spelen met die aanleuning.

Heel dat technische rijden als je er net op zit, hoeft van mij niet zo nodig. Eerst maar lekker sturen en voorwaarts voor het been. Als je ze dan toch al vooraf gelongeerd hebt, zoeken ze die houding toch wel op.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:13

Janine1990 schreef:
Rindin schreef:
Ontzettend gaaf paard, maar ik snap toch echt niet waarom zoveel mensen het eens zijn met die opgerichte houding. Waar komt het idee vandaan dat ze daarvan meer balans krijgen?
Wat het meest vervelende aan die houding is, is dat het potentieel erg schadelijk is voor de halswervelkolom. Met name de laatste halswervels worden hierdoor wat 'verwrongen' en lopen risico op schade.
Oprichting moet komen door opleiding; sterker worden achter, achter gaan dragen, voor vanuit de schoft omhoog komen en daarmee de oprichting zelf aanbieden. Niet aan de voorkant beginnen, maar aan de achterkant.
Driejarigen 'in de oprichting zetten' is het overslaan van een hele hoop stappen.


Ik weet niet of iemand hier die redenatie zou willen aanhouden, lijkt me sterk.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je een 3-jarige niet meteen met z'n bek op z'n knieën zet. Lekker in een eigen houding laten lopen zodat ze daarin hun balans gaan kweken. En als ze zich daarin wat zeker voelen, dan gaan spelen met die aanleuning.

Heel dat technische rijden als je er net op zit, hoeft van mij niet zo nodig. Eerst maar lekker sturen en voorwaarts voor het been. Als je ze dan toch al vooraf gelongeerd hebt, zoeken ze die houding toch wel op.


Wat bedoel je met je eerste opmerking?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:19

Rindin schreef:
Wat bedoel je met je eerste opmerking?


Dat ik me niet voor kan stellen dat er mensen zijn die het jonge paard bovenin en van voor naar achter rijden met de bedoeling hem op die manier meer balans te krijgen. Nouja, er zullen ongetwijfeld nog mensen op deze aardkloot rondlopen en denken dat ze daarmee goud halen in 2024 ofzo. Maar ik geloof niet dat die mensen dat open en bloot op Bokt durven te zeggen.

Zoals ik het lees, wordt er vooral gezegd: Maak gebruik van de balans die het paard nu heeft en bouw op die manier de balans op in verschillende houdingen. Op dit moment is het kort in de hals makkelijker voor het paard om de balans te vinden. Waarom het paard martelen met vragen naar de balans die er nog niet is, als je het paard ook vertrouwen kan geven door de eigen balans beetje bij beetje op te bouwen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:23

Janine1990 schreef:
Rindin schreef:
Wat bedoel je met je eerste opmerking?


Dat ik me niet voor kan stellen dat er mensen zijn die het jonge paard bovenin en van voor naar achter rijden met de bedoeling hem op die manier meer balans te krijgen. Nouja, er zullen ongetwijfeld nog mensen op deze aardkloot rondlopen en denken dat ze daarmee goud halen in 2024 ofzo. Maar ik geloof niet dat die mensen dat open en bloot op Bokt durven te zeggen.

Zoals ik het lees, wordt er vooral gezegd: Maak gebruik van de balans die het paard nu heeft en bouw op die manier de balans op in verschillende houdingen. Op dit moment is het kort in de hals makkelijker voor het paard om de balans te vinden. Waarom het paard martelen met vragen naar de balans die er nog niet is, als je het paard ook vertrouwen kan geven door de eigen balans beetje bij beetje op te bouwen.


Ok, zo bedoel je. Maar waarom is het martelen? Doe je hem pijn als je hem zelf z'n balans laat zoeken? Of is dat nu juist de basis van de training?
Ik vind het feit dat de facetgewrichten van de hals in de verdrukking worden gereden, vele malen erger dan het paard op z'n eigen benen laten lopen en het hem daarmee moeilijk maken (=training). Betekent niet dat je hem helemaal los moet laten, maar horizontaler instellen is echt minder belastend voor het bewegingsapparaat. Die balans redt hij zich wel mee, hij valt echt niet om...

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:28

Rindin schreef:
Ok, zo bedoel je. Maar waarom is het martelen? Doe je hem pijn als je hem zelf z'n balans laat zoeken? Of is dat nu juist de basis van de training?
Ik vind het feit dat de facetgewrichten van de hals in de verdrukking worden gereden, vele malen erger dan het paard op z'n eigen benen laten lopen en het hem daarmee moeilijk maken (=training). Betekent niet dat je hem helemaal los moet laten, maar horizontaler instellen is echt minder belastend voor het bewegingsapparaat. Die balans redt hij zich wel mee, hij valt echt niet om...


Pijn? Nee, fysiek niet... Daarom benoem ik ook het vertrouwen. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat het paard vertrouwen in de ruiter heeft, en houdt. Natuurlijk ben je constant bezig het paard uit te nodigen om de grenzen van het balans op te zoeken en op te rekken, heel erg belangrijk! Maar je gooit het paard niet meteen in het diepe. (gevolg onzeker en zoekerig paard, ook niet fijn voor de opleiding)

Ik ben geen fysio, eerlijk is eerlijk, dus het hoe en wat van het verdrukken van de facetgewrichten, daar heb jij natuurlijk meer kijk op. En waarschijnlijk tevens op de vraag: Hoeveel invloed heeft het wanneer het paard 2 á 3 keer per week in die houding wordt gereden á 5 minuten? Terwijl de balans steeds beter wordt en het steeds minder verdrukkend is voor die gewrichten?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:43

Janine1990 schreef:
Rindin schreef:
Ok, zo bedoel je. Maar waarom is het martelen? Doe je hem pijn als je hem zelf z'n balans laat zoeken? Of is dat nu juist de basis van de training?
Ik vind het feit dat de facetgewrichten van de hals in de verdrukking worden gereden, vele malen erger dan het paard op z'n eigen benen laten lopen en het hem daarmee moeilijk maken (=training). Betekent niet dat je hem helemaal los moet laten, maar horizontaler instellen is echt minder belastend voor het bewegingsapparaat. Die balans redt hij zich wel mee, hij valt echt niet om...


Pijn? Nee, fysiek niet... Daarom benoem ik ook het vertrouwen. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat het paard vertrouwen in de ruiter heeft, en houdt. Natuurlijk ben je constant bezig het paard uit te nodigen om de grenzen van het balans op te zoeken en op te rekken, heel erg belangrijk! Maar je gooit het paard niet meteen in het diepe. (gevolg onzeker en zoekerig paard, ook niet fijn voor de opleiding)

Ik ben geen fysio, eerlijk is eerlijk, dus het hoe en wat van het verdrukken van de facetgewrichten, daar heb jij natuurlijk meer kijk op. En waarschijnlijk tevens op de vraag: Hoeveel invloed heeft het wanneer het paard 2 á 3 keer per week in die houding wordt gereden á 5 minuten? Terwijl de balans steeds beter wordt en het steeds minder verdrukkend is voor die gewrichten?


Uiteraard heeft het paard niet morgen enorme schade aan de gewrichten, maar men verkijkt zich er vaak wel op hoe snel het kan gaan. Los daarvan zie ik ook van 5 minuten het nut van deze houding op deze leeftijd niet. Ook niet om vertrouwen te winnen, waarom kun je geen vertrouwen winnen met meer lengte op de hals? Oprichting, als in 'nek het hoogste punt' is een houding die zou moeten ontstaan als gevolg van training die gericht is op het laten dragen van de achterhand. Niet van de hand die het paard daar instelt.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:50

Ik vind het een schitterend dier!!

Het spijt me , maar ik moet zeggen ( ookal hangt de slof los ) dat hij toch echt in een valse knik loopt. Je ziet hem ergens zo inknikken! Dat is niet het correcte nageven. Hoeft op die leeftijd ook zeker nog niet, maar pas wel op met hem doorrijden in deze houding.
Laat hem wat lang en laag lopen...hij moet jou gaan dragen.

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:09

Zoooow, heb je al spijt ts van het topic .. :oo := :')
Nu al 3 pagina's met posts van mensen die het allemaal beter weten en perse hun mening neer moeten zetten. Zo jammer weer.

Desalniettemin wat een rete gaaf beest! :D Super leuk dat je haar zelf gefokt hebt.
Ze ziet er voor z'n jonkie echt al heel braaf en relaxt uit, hier ga je een leuk paard aan hebben!
Gaan leuke babies uit komen, het karakter, de beweging en de looks heeft ze van zichzelf al <3

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:17

Rindin schreef:
Ontzettend gaaf paard, maar ik snap toch echt niet waarom zoveel mensen het eens zijn met die opgerichte houding. Waar komt het idee vandaan dat ze daarvan meer balans krijgen?
Wat het meest vervelende aan die houding is, is dat het potentieel erg schadelijk is voor de halswervelkolom. Met name de laatste halswervels worden hierdoor wat 'verwrongen' en lopen risico op schade.
Oprichting moet komen door opleiding; sterker worden achter, achter gaan dragen, voor vanuit de schoft omhoog komen en daarmee de oprichting zelf aanbieden. Niet aan de voorkant beginnen, maar aan de achterkant.
Driejarigen 'in de oprichting zetten' is het overslaan van een hele hoop stappen.



helemaal eens met al je reacties!

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:34

Vind het wel frappant om te zien dat de ene bokker wel weg komt met foto's waarop een net aan drie jarige opgericht, met slof en sporen door de baan gaat en andere bokkers weer niet.

Het opleiden van een jong paard is niet gemakkelijk en meerdere wegen leiden naar Rome zullen we maar zeggen. Van een snelle commerciële manier tot halfzacht aan blijven kl*ten totdat het paard slimmer is dan jou. Welke manier het duurzaamste is, ligt ergens in het midden denk ik.
Wees zuinig op dit mooie paard en het is fijn dat ze met de dracht even door kan groeien.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:00

Jezus WAT EEN GAVE BOK!! :oo

Goed gelukt product!