Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:12

Wat een paard! Goed gelukt fokproduct! Zo te lezen weet je echt wel waar je mee bezig bent :)

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:12

Ooooow... Irisje, heb je al spijt dat je een topic hebt
aangemaakt :oo := :o Ongekend weer al die reacties.

Zo te zien, weet jij zéér goed waar je mee bezig bent, en zo te zien kan jouw
prachtige merrie dit meer dan aan. Fijn dat ze zo goed opgeleid is voordat ze drachtig op "rust" gezet kan worden.

Geniet van je geweldige merrie! O, en ga gewoon lekker zo door ;)

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:16

Super gaaf paard! Ik ben fan van Negro dus deze past helemaal zo op mijn wensenlijstje..

Wat mij positief opvalt is dat je nu al speelt met hoofd/hals houding en tempo. Daardoor krijgen ze meer balans. En die slof snap ik als extra hulpmiddel. Ik kan er zelf niet mee rijden maar jij bent handig genoeg zo.

Over leeftijd kan je blijven discussieren. De ene is er op 3 jarige leeftijd klaar voor en de ander heeft een jaartje extra nodig. Iedereen zijn eigen mening al vraag ik me af of deze ook onderbouwd kan worden dmv eigen ervaring. Je kunt een jong paard beter in korte trainingsrondes iets aan leren en voorbereiden op de toekomst. Dan hem eerst 3 jaar lang meer op lengte te rijden (en de meeste daarmee op de voorhand laten lopen) en dan moet het in eens in balans, op het achtebeen en verzameld...

De meeste amateurs hebben echt geen idee hoe een paard getraind moet worden, met als doel als sportpaard te fungeren onder blessures en met plezier.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:19

Heel gaaf paard! Superknap dier! Slof hangt op alle foto's duidelijk los, ik vermoed dat TS hier ook best wel weet wat ze ermee doet. Daarnaast vind ik het helemaal niet verkeerd om het paard iets opgerichter te laten lopen, dat gaat hun veel makkelijker af om balans te houden. Dit heeft nog helemaal niets te maken met gaan dragen of verzamelen, wel met balans houden en niet op de voorhand vallen. Ik zie ze veel liever zo lopen en dat ze netjes op hun eigen benen lopen en mooi in contact dan eentje die bijna op z'n neus valt omdat hij per sé laag naar beneden gereden moet worden en bijgevolg ook zwaar in de hand is. Ontspanning kan prima in een meer opgerichte houding.

Heel knap dier gewoon, geniet er maar van!

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:21

nickynicole schreef:
Over leeftijd kan je blijven discussieren. De ene is er op 3 jarige leeftijd klaar voor en de ander heeft een jaartje extra nodig. Iedereen zijn eigen mening al vraag ik me af of deze ook onderbouwd kan worden dmv eigen ervaring. Je kunt een jong paard beter in korte trainingsrondes iets aan leren en voorbereiden op de toekomst. Dan hem eerst 3 jaar lang meer op lengte te rijden (en de meeste daarmee op de voorhand laten lopen) en dan moet het in eens in balans, op het achtebeen en verzameld...


Omdat er niet alleen maar deze uiterste zijn en het laaang niet de bedoeling is om het paard op de voorhand te laten lopen en "ineens te verzamelen"

Gaat het topic natuurlijk lang niet over maar ik vind zo'n uithaal dan weer jammer..

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:25

Wat een machtig mooi paard!

Ze laat al zo veel potentieel zien, geen paard voor een beginneling die zich zou laten mee slepen in haar makkelijk karakter. Maar met jou kennis en ervaring in beste handen!

Ik ben heel benieuwd naar haar veulens en haar sportieve carrière!

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:27

EJuniorJoost schreef:
Het is mijn topic niet, dus als je daar benieuwd naar bent mag je mij een PB sturen :)


Jammer, als ik de reacties zo zie, voor jou een uitgelezen kans om te vertellen waarom het anders zou moeten.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:29

xx_Irisje schreef:
@EJuniorJoost Wij staan anders is de paardenwereld en dat is prima, maar als je op een jong dier zit wat een keer aan de haal gaat met zn hoofd omhoog of iets soortgelijks wil ik er niet aan moeten hangen en wurgen, juist met een slofje kan ik ze er weer iets in laten zakken zonder grof te worden.
Iets wat ik in de loop der jaren heb geleerd, wat goed voor mij en mijn paarden en vele die ik heb opgeleid, werkt maar nogmaals, er zijn 1000 wegen naar Rome, het enige wat ik naar vind is jouw manier van reageren over dwang en het arme paard.


Bedankt voor de reacties, ook degene die hier misschien een twijfel bij hebben, dat mag namelijk ;)
Ik denk dat ik het goed doe, ook gezien de rest van de planning bij dit paard, alles draait om het grote geheel, training, planning, voeren, de manier van paarden houden, ontspanning en sociaal contact, alles draagt bij.


Helemaal waar, en van veel grondwerk en heel veel longeren ( en dus een veel sterker paard ) denk ik alleen maar arme ruiter :+

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:30

leuk paard, en ook leuk huis :o :o

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:33

Ben ook geen slof fan, tenminste niet hoe veel mensen hem gebruiken. Hier hangt hij er aan maar word hij niet gebruikt, paard kan nog prima met het hoofd alle kanten op. Ts, je hebt een heel fijn paard gefokt, kun je trots op zijn. En de beslissing van nu zadelmak en licht doorrijden, dan keuring en dekken is iid voor haar niet verkeerd, juist omdat ze als tweejarige een tik heeft gehad. Mooi om te zien hoeveel vertrouwen het paard onder het zadel al uitstraalt. Heel veel succes met haar, lijkt een hele goede te worden.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:37

NenaC schreef:
leuk paard, en ook leuk huis :o :o


wow...inderdaad!

Mandy_B

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: Stoutenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:40

Knappe Sjaan <3 <3 wat een heerlijk dier is het toch. Ik ben toch wel een beetje jaloers op der beengebruik. :oo

En wat een heerlijk topic is dit toch weer... Als het een martingaal was geweest had je niemand erover gehoord terwijl die meer druk geeft dan deze slof. -:)
Maar toch doe je iets goed aangezien die van mij nog niet eens zo loopt

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:43

GE-WEL-DIG paard! Ook ik ben geen fan voor voor het 3de jaar erop stappen etc maar hey zoals je zegt er leiden meerdere wegen naar Rome en ik vind het geweldig hoe je het uitlegt waarom je het zo doet en opeens vind ik dat je het super doet! Heerlijk als je iemand bent die open staat voor hoe andere het anders doen (ik dus). Ik vind je een vriendelijke ruiter.

P.s inderdaad leuk huis haha!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:44

Wat een ontzettend mooi dier en fijn ontspannen en vrolijk dier.

Jammer van de reacties hier en daar. Ik ben zelf ook een groot fan van correct slofgebruik, na longeren met dubbele lijnen, bij een jong paard. Leren ze gelijk op een correcte en ontspannen manier hun lijf te gebruiken. Hier hebben ze lichamelijk alleen maar baat bij en voorkomt blessures en ongelukken. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, dan heeft het niks met dwang te maken. Juist heel netjes hoe jij dit dier aan het lopen hebt. Ga je nog een hoop plezier aan beleven!

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:48

Citaat:
Helemaal waar, en van veel grondwerk en heel veel longeren ( en dus een veel sterker paard ) denk ik alleen maar arme ruiter :+


waarom arme ruiter?

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:49

Een prachtig paard om te zien, daar sluit ik mij bij aan. :o

De slof viel mij ook op. Echter niet omdat deze gebruikt wordt, maar meer waarom? Misschien mijn onwetenheid hoor :') ; maar hij lijkt overbodig, waarom gebruik je een slof? Is dat dan omdat het paard zijn hoofd niet de lucht in kan gooien?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:52

Prachtig dier en eens een FATSOENLIJKE manier van opleiden, petje af.

Zo hoor je een jong dier op te leiden, een slof kan ook totaal geen kwaad, zeker niet op deze manier. Liever een extra hulpje af en toe dan dat getrek en gepluk wat je vaak ziet bij een jong dier. Ook veel liever een paard dat in balans loopt dan een sterrekijker die zijn rug weg drukt, etc. Zeker een jong dier moet je dat gewoon niet hebben. Dit paard loopt duidelijk makkelijk boven in, dus laat haar lekker zoeken boven in. Komt van zelf.

Gewoon eens iemand die weet hoe je een jong paard moet opleiden. :j

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:56

EJuniorJoost schreef:
Citaat:
Helemaal waar, en van veel grondwerk en heel veel longeren ( en dus een veel sterker paard ) denk ik alleen maar arme ruiter :+


waarom arme ruiter?


Ik ben geen fan van veel grondwerk, en veel longeren voordat er überhaupt eens een ruiter op klimt. Door het longewerk worden paarden steeds sterker wat dus niet ten goede komt op het moment dat het paard echt zadelmak gemaakt moet worden. Paard is zich veel bewuster van zijn lijf en kracht, en vaak dan gebeuren de ongelukken :)

Zelf ( alhoewel toen ik 16 was, nu niet meer hoor :+ )ben ik meer van 10 rondjes aan de longe, beugels los in draf, door het klappen bokte ze daar een paar keer van, wat dus helemaal logisch is en mag, en daarna opstappen en wegrijden.
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 06-04-17 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:58

Wat een gave merrie heb je gefokt ! *D Ze heeft vast veel potentie ( maar het kan bijna niet anders met Negro als vader ?! :D )
En niet zo'n iel poppetje zoals je ze tegenwoordig helaas al te vaak ziet . En en komt ook nog het een en ander aan massa bij ! Wat meet ze ?

Verder vind ik het jammer dat ze op de meeste fotos achter de loodlijn loopt .
Gelukkig ga je haar ook een poosje rust gunnen om verder te kunnen groeien !
Waar wordt ze bij gedekt ?

Succes met haar !
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 06-04-17 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:01

BloemBloem schreef:
[quote="EJuniorJoost

Ik ben geen fan van veel grondwerk, en veel longeren voordat er überhaupt eens een ruiter op klimt. Door het longewerk worden paarden steeds sterker wat dus niet ten goede komt op het moment dat het paard echt zadelmak gemaakt moet worden. Paard is zich veel bewuster van zijn lijf en kracht, en vaak dan gebeuren de ongelukken :)

Zelf ( alhoewel toen ik 16 was, nu niet meer hoor :+ )ben ik meer van 10 rondjes aan de longe, beugels los in draaf, door het klappen bokte ze daar een paar keer van, wat dus helemaal logisch is en mag, en daarna opstappen en wegrijden.


Vind het een prima methode al is het niet de mijne, daar niet vab, maar als je veel grondwerk doet en toch problemen hebt met het begin van het rijden doe je imo toch iets mis :+ (uitzonderingen daargelaten)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:04

Jeetje wat een commentaar zeg..

Ik vind haar echt prachtig, wat een knap dier zeg! <3
En ik vind je manier helemaal niet verkeerd, lekker 2/3 keer per week 20 minuutjes bezig, aantal weken ook vrij tussendoor en straks krijgt ze weer lekker vrij en kan ze alles gaan verwerken. Prima methode lijkt me. :j

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:06

Wat een PRACHTIGE merrie heb je onder je kont zeg! <3 Mag je heel trots op zijn! Ben heel benieuwd naar hoe ze nog verder uitgroeit.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:19

Super fijn dier, ziet er al erg fijn uit!

Op naar een goed "keuringsseizoen" en een knap veulen volgend jaar!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:23

Ik vind het echt een heel gaaf paard, helemaal mijn smaak!

Mag ik vragen waarom je met sporen rijdt? Aangezien je een duidelijke reden had om met slof te rijden ben ik ook wel benieuwd naar de gedachtegang achter de sporen. Zónder dat ik daar nu meteen een slecht oordeel over heb, mochten mensen dat denken.

3timesmom

Berichten: 1318
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:26

ook al ben ik geen slof fan, ik vind het er erg vriendelijk uit zien. Slof hangt steeds lekker los en wat een gaaf paard.

Wees er maar lekker zuinig op, maar zo te lezen ben je dat wel.