Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-16 20:20

Wat leuk dat jullie mee komen kijken!

Al jaren rijd ik paarden voor een fokker, bijzondere en werkwillige paarden, zo had ik in januari nog de (net) 4 jarige Hindevrouwe (v. Florencio x Diorvrouwe, keur v. Vivaldi) onder het zadel. Nadat zij in januari de IBOP behaalde, het keur predicaat behaalde en naar huis ging met zwangerschapsverlof, mocht Fergievrouwe (v. Bordeaux x Thaliavrouwe, ster, pref, pres v. Ferro) met mij mee om zadelmak te maken en klaar te maken voor de IBOP, op dat moment was ze al voorlopig keur, 6 jaar oud en moeder van 2 veulens.

[ img ]
Hindervrouwe.

Al snel kreeg ze de bijnaam Furby en al aan de longe liet ze haar fijne instelling en bewerkbaarheid zien, ze pakte het longewerk zo weer op, alsof ze gisteren nog gelongeerd was inplaats van 3 jaar terug.
Al snel kon het zadeltje erop en konden we beginnen met hangen en niet lang erna, stapte we de baan en het terrein rond.

[ img ]

[ img ]

Half februari moest ik onverwachts mijn oude merrie in laten slapen en viel ik zelf een beetje in een gat, even verging me de zin in het rijden maar Furby stond op stal en moest toch door dus gingen we door, eind februari reden voor het eerst in de grote binnenbaan en maakte we ons eerste galopje.
Eigenlijk ging alles van een leien dakje en zo reden we half maart voor het eerst in de buitenbaan, zo braaf en nog geen 20 keer onder het zadel geweest.

[ img ]
Nog wat diep en met een slofje voor mijn idee van een noodrem maar goed, het was een begin!

We trainden verder naar de IBOP welke eind mei zou zijn en onderdeel daarvan was ook veel buitenrijden, jeeps, tanks, vrachtwagens of een trainende EOD (wij zitten op militair terrein) nergens was ze van onder de indruk.

[ img ]
Zij is het voorste paard.

[ img ]
Een stukje training in april.

Ze pakte fijn aan en ik had vertrouwen in de IBOP, echter wilde het KWPN toch van een 6 jarige meer zien dan we op dat moment konden laten zien.

En toen moesten we een alternatief bedenken, inmiddels was ze drachtig en in de winter zou haar 2 jarige zoon voor de hengstenkeuring gaan, dus de fokkers wilde toch wel graag het keur predicaat erbij.
Ze liep thuis al een fijne schouderbinnenwaarts en de travers en appuyementen leken ook al iets op wat ze ooit moesten worden dus maakte we, samen met mijn intructrice een hele ambiteuze planning,

Zo starten we begin juni voor het eerst L1, we reden 2 wedstrijden en ze haalde mooie punten en prijzen. Ook deed ze wedstrijdervaring op, ze was zo braaf en gaf een heerlijk gevoel en dus volgde we de gemaakte planning en in juli reden we voor het eerst M1, dat ging bovenverwachting, in 4 wedstrijden liep ze 15 winstpunten bij elkaar. Meerdere keren scoorden we boven de 210 punten, echt gaaf!
We trainen maar reden nog altijd minstens 2 keer in de week buiten, met het warme weer zelfs meer, ze vond het heerlijk en gezien haar energielevel vond ze het fijn om veel te bewegen.

[ img ]
Een van de vele bosritjes.

In augustis trainde we voor het eerst op S&T, ze was nog lichter en makkelijker te rijden dan op trens.

[ img ]

Eind augustus stond ons Z1 debuut gepland maar in de week ervoor mochten we eerst naar het KWPN centrum in Ermelo.
Haar fokkers werden namelijk fokkers van het jaar en wij mochten mee rijden in het showblokje! Ik vond het best spannend maar wat was ik trots om er te rijden!

[ img ]

[ img ]

Ook ons Z1 debuut liep soepel, ik was niet eens zenuwachtig, ze voelde goed en ik vertrouwde compleet op haar kunnen en dat was terecht, 2 keurige punten en ze werd dankzij deze punten werd ze Elite verklaard.
Na kort overleg met de eigenaren besloten we door te trainen, we begonnen aan de wissels, een moeilijk stukje maar ook dit pakte ze weer wonderbaarlijk aan, we namen de tijd ervoor en startte nog een paar keer Z1 waarbij we ook weer boven de 65% reden.

Eind oktober reden we dan Z2, geen foutloze proef maar goed genoeg voor een punt en daarmee is ook haar Sportpredicaat behaald, meer predicaten zijn er voor haar nu niet te behalen.

[ img ]

Nog steeds ben ik verbaasd over haar instelling en ontwikkeling.
Het is niet normaal hoe snel ze op dit niveau gekomen is, van zadelmak naar Z2 in 9 maanden tijd. Ik besef me heel goed dat dit veel vraagt van een paard, dit kan alleen met haar instelling (je legt haar 2 keer een oefening uit en ze snapt het) en met een paard wat al goed in balans is en een lijf heeft waarin alles mogelijk is (ze zit goed in elkaar, zodat oefeningen weinig moeite kosten)
Ik heb weer zoveel geleerd van haar, vooral dat veel haalbaar is met de juiste balans tussen training en plezier.
Bovenal ben ik trots op haar, na een paar weken afbouwen is ze nu met zwangerschapsverlof, geheel verdient en mag ze nadenken over wat ze de afgelopen maanden heeft meegemaakt.
Volgend jaar, na haar veulen, komt ze terug en gaan we kijken waar we gaan komen in de sport, de eigenaren gunnen me de kans om ons beide verder te ontwikkelen, een geweldige kans!

In de afgelopen maanden zijn we echt vriendinnetjes geworden en ik wacht vol ongeduld tot ze weer terug komt, niet vanwege de prestaties maar vanwege het geweldige gevoel dat ze geeft.

[ img ]

[ img ]

Tot die tijd heb ik zelf nog een jonkie staat om mee aan de slag te gaan en er volgt ook weer jong spul van deze fokker gelukkig, hier nog even Furby en mn kleuter Sjaan samen.

[ img ]

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 11:13

Bedankt voor de leuke reacties! Ik was een beetje bang dat dit niet "bokt-geaccepteerd" zou zijn.
Maar wat hier al gezegd word, haar lijf was al af en in balans waardoor het dus mogelijk is en ze kan het nu rustig verwerken, al heb ik de afgelopen maanden niet gedacht dat het nodig was, kwaad kan het sowieso niet!

De GP weet ik niet hoor, maar hopelijk op naar de slipjas, daar ben ik zelf nog nooit geweest O:)

Elisa2 schreef:
Wat leuk ik heb jullie gezien in Ermelo bij de huldiging, toen inderdaad niet kunnen bedenken dat ze nog maar zo kort onder het zadel was. Ze komt natuurlijk ook uit een bijzonder goed stammetje..heel veel succes nog met haar!

Heel bijzonder stammetje, elk paard dat ik ervan gereden heb, heeft een goede instelling en zijn zo fijn in omgang! Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar dan toch.
Ik was zo zenuwachtig in Ermelo, ging helemaal in elkaar zitten :Y) Maar Furby was niets onder de indruk!

FennaK schreef:
Jeetje wat knap zeg! En wat een knap paard, ze zal je een heerlijk gevoel geven denk ik!

En ik moet wel zeggen ben wel echt zwaar verliefd geworden op Hindevrouwe, even in je profiel gespiekt maar wat een prachtpaard!


Hinde is ook een heerlijk dier, niet alleen knap maar het liefste zou ze op schoot kruipen of op de voeteneinde gaan liggen, zo vreselijk lief!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 10:01

Knakker schreef:
zo, dat is nog eens een bliksemcarriere!

Dat is eigenlijk wel een goede omschrijving, nu hopen dat ze geen eendagsvlieg is :D


esther19 schreef:
Dat paardje heeft gewoon een top karakter :D
Nog even geduld en dan kan je weer verder van haar genieten
en ook blij met de eigenaren dat die je een kans geeft
hoe gaat het met dat jonge paardje ??


xx


Dat jonge ding kan net een rondje aan de longe lopen, echt een baby dus nog. Maar wel een dochter van mijn overleden merrie dus voor mij extra kostbaar.


Electra63 schreef:
Wat een leuk overzicht. Ik vind alle drie de paarden erg aansprekend.
Wat een mooie kans met deze toppaarden, heel veel succes en plezier in de toekomst.


Welke is de 3e? :P

ElineThera schreef:
Wat een mooi overzicht en wat een gaaf dier. Je hebt lekker van haar genoten en nu kan ze even lekker van haar zwangerschap genieten :) geniet op dit moment even van je jonkie, die ziet er ook erg leuk uit.

P.S.: op de laatste foto heb je achter de oren een stukje wat de riempjes bij elkaar houdt,ik ben opzoek naar zo'n ding, weet je zo waar je die gekocht hebt of hoe dat heet? :o


Er zat al een kopstuk beschermer aan het hoofdstel maar ik had er ook het kopstuk van een goque onder, ze is vrij gevoelig voor druk en deze is mooi breed, breder dan de kopstukonderleggers die ik had.

LBLGypsyCobs schreef:
Gaaf zeg!

Beetje mijn idee hoe het zou moeten gaan.
Goed gefokt dier op het gemak volwassen laten worden, dan oppakken, op een eerlijke manier een goede basis er in rijden, kijken wat ze aankan en hoe ze het verwerkt.
Want ik ga er vanuit dat jullie de plannen hadden bijgesteld als ze had aangegeven dat het te zwaar is.

Nu zijn jullie samen zonder druk en gedoe bezig en kijk eens wat een resultaat!
En je bent niet alleen blij met de resultaten op papier, maar vooral met de manier waarop je samenwerkt en het gevoel dat ze geeft _/-\o_


Dat hadden we zeker, we hadden het Z1 debuut uitgesteld en bijvoorbeeld niet doorgereden naar het Z2, je hebt ook te maken met de dracht en dan veranderd zo'n merrie toch behoorlijk, lichamelijk maar ook hormonaal.
Maar dat bleek niet nodig.
Ik ben ook echt voor om een paard met 3 voor de keuring te doen, zadelmak te maken en dan dekken, hebben ze met 4 een veulentje en meteen wat tijd om overal over na te denken en een beetje uit te zwaren.
Dat is dan ook het plan met mn kleuter.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 19:32

Electra63 schreef:
Electra63 schreef:
Wat een leuk overzicht. Ik vind alle drie de paarden erg aansprekend.
Wat een mooie kans met deze toppaarden, heel veel succes en plezier in de toekomst.


Welke is de 3e? :P

Die knappe vos op de laatste foto ?


Ik zie gewoon mn eigen knappe kleuter over het hoofd!

bigone schreef:
Geweldig overzicht, met beleid rijden, dat zouden er meer moeten doen. Je zal blij zijn met de fokkers maar zij mogen ook zeker hun handen dichtknijpen met een amazone die weet wat ze doet. Heel veel succes in de toekomst.


Het werkt natuurlijk altijd 2 kanten op, het gaat om vertrouwen in elkaar, zowel als ruiter en paard (en eigenlijk nog instructeur) en als ruiter en eigenaren, alleen zo kom je tot goede resultaten.

mala26 schreef:
Hey Iris je staat bij uitgelicht!


Wat leuk!

GabberGill schreef:
Eerlijk gezegd lees ik nooit de vele en lange teksten, maar bij jou baalde ik dat het verhaal stopte! Ik hoop op een geweldig vervolg en wat mogen jullie trots zijn op jullie prestatie, band en kunnen! Jullie hebben veel laten zien en ergens emotioneerde het me ook nog. Ik weet hoe sterk de band is met een paard dat zo voor je gaat en alles voor je doet. Ik had er namelijk zelf 1 die helaas overleed aan een gescheurde aorta.

Ik ben benieuwd naar haar nakomeling en ook naar wat jullie ons Nog gaan laten zien! Succes met dit geweldige paard en je eigen ukkie!


Bedankt voor het compliment, wie weet komt ons vervolg nog eens bokt ;)
Haar nakomeling gaat deze maand naar de eerste bezichtiging dus wie weet wat daar nog van komt!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 20:31

Oef ja, sparen voor die slipjas, iemand een idee voor betaalbare? Dan lees ik me vast in }:0

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-16 20:41

ambre schreef:
xx_Irisje schreef:
Oef ja, sparen voor die slipjas, iemand een idee voor betaalbare? Dan lees ik me vast in }:0


De Anky!Maar dan moet hij maar net mooi zitten.
De Fairplay is ook niet duur, wel met beetje bling.

Ik vind de kraag van de Anky niet zo mooi. Mocht de FairPlay mooi zitten is aan de bling misschien wel wat te doen.
En wie weet wat er tegen die tijd op de markt is ;)

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers