Kyra doet crunches (Pilates voor Paarden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Kyra doet crunches (Pilates voor Paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 21:26

Kyra moet van de chiropractor buikspieroefeningen doen om haar toplijn te verbeteren. Ze had een paar kleine blokkades (die nu zijn weggewerkt) waardoor ze haar rug ging wegdrukken en niet meer goed onder kon stappen met haar achterbenen.

Na de behandeling kon ze direct al veel beter lopen.

In plaats van de crunches aan te leren door met mijn vingers or nagels in haar borstbeen te prikken (wat heel naar aanvoelt) heb ik dit aangeleerd met positieve bekrachtiging (clickertraining)

Zo ziet het eruit:


Hier een close up van hoe recht haar rug wordt van deze oefening en hoeveel hij omhoog komt!



Het aanleerproces staat beschreven op mijn blog (link in omschrijving van de video's of hier)

Kyra isinmiddels beter is abs dan ik nu. :+

Het is ook een perfecte oefening in het winterse weer hier nu de grond bevroren is en er 30 sneeuw ligt. :brr:

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Anoniem

Re: Kyra doet crunches (Pilates voor Paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:48

Superleuke videos! Zat haar probleem vooral in de lendenen? Want die lift ze erg mooi op.
Mijn ervaring is dat deze methode helaas minder geschikt is voor paarden die juist de eerste borstwervels moeten liften, want dat achterover leunen doen ze juist door de borstwervels te laten zakken. Bij die paarden heb ik helaas geen andere methode kunnen ontdekken dan in het borstbeen prikken. Ik ken ook een clickertrainer die dat vervolgens op een handcue heeft gezet door de ene hand boven de schoft te houden en met de andere onder het borstbeen te prikken en dan te belonen zodra de schoft de bovenste hand raakt, maar dat bleek toch niet 100% betrouwbaar voor een paard dat écht de schoftwervels moest liften in verband met kissing spines.
Sowieso bepaalt de plek waar je 'prikt' ook hoe het paard zijn rug lift, dus ik ben bang dat voor de meeste gevallen er niet echt een alternatief voor in het paard prikken is. Helaas. :x
Maar top dat jouw video laat zien dat er voor de minder ernstige gevallen ook een positievere variant is, want ik ken ook genoeg mensen die met sleutels en hoevenkrabbers in hun paard gaan lopen prikken om maar reactie te krijgen... >;)

Lilea
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-02-19

Re: Kyra doet crunches (Pilates voor Paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:53

Wauw wat bijzonder! Leuk hoe je dit doet en dat het zo veel voordelen voor je paard heeft en zichtbaar verbetering geeft blijkbaar!

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 01:33

xyzutu2 schreef:
Superleuke videos! Zat haar probleem vooral in de lendenen? Want die lift ze erg mooi op.
Mijn ervaring is dat deze methode helaas minder geschikt is voor paarden die juist de eerste borstwervels moeten liften, want dat achterover leunen doen ze juist door de borstwervels te laten zakken. Bij die paarden heb ik helaas geen andere methode kunnen ontdekken dan in het borstbeen prikken. Ik ken ook een clickertrainer die dat vervolgens op een handcue heeft gezet door de ene hand boven de schoft te houden en met de andere onder het borstbeen te prikken en dan te belonen zodra de schoft de bovenste hand raakt, maar dat bleek toch niet 100% betrouwbaar voor een paard dat écht de schoftwervels moest liften in verband met kissing spines.
Sowieso bepaalt de plek waar je 'prikt' ook hoe het paard zijn rug lift, dus ik ben bang dat voor de meeste gevallen er niet echt een alternatief voor in het paard prikken is. Helaas. :x
Maar top dat jouw video laat zien dat er voor de minder ernstige gevallen ook een positievere variant is, want ik ken ook genoeg mensen die met sleutels en hoevenkrabbers in hun paard gaan lopen prikken om maar reactie te krijgen... >;)


Het probleem zat niet in haar lendenen, het zat in haar kaak. Door die blokkade kreeg ze een hele rits aan pijntjes die ze ontweek.

Het achterwaarts leunen train ik eruit, dat kun je ook al een beetje in de eerste video zien.

Ik heb zitten denken over de rug targeten met mijnhand, leek me gewoon leuk om zo'n cue te trainen, maar zover zijn we nog niet. Ik heb nu een "working cue" en misschien dat mijn eind cue wel een hand op de rug wordt. Gewoon omdat het leuk is.

Als iemand in het borstbeen prikt (een aversivie gebruikt) en daarna een marker+voer toedient is het wat mij betreft gewoon R- omdat het paard reageert op het ontwijken. Dat bepaalt het leerproces (anders zou je dat stuk net zo goed over kunnen slaan). Ik zou bang zijn voor een poisoned cue. Daar neem ik liever geen risico's mee.

Ik ben zelf van mening dat als het paard de beweging kan maken je het met R+ kunt trainen. Niet iedereen kan dat: het trainen van microbeweging en zonder enige dwang aan je paard 'uitleggen' wat je wilt.

Lilea schreef:
Wauw wat bijzonder! Leuk hoe je dit doet en dat het zo veel voordelen voor je paard heeft en zichtbaar verbetering geeft blijkbaar!


Dank je. :)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:52

HippoLogic schreef:
Het probleem zat niet in haar lendenen, het zat in haar kaak. Door die blokkade kreeg ze een hele rits aan pijntjes die ze ontweek.

Het achterwaarts leunen train ik eruit, dat kun je ook al een beetje in de eerste video zien.


Ik denk dat ik dan de tweede video heb gezien waar ze juist met meer achteruit leunen eindigt. Voor zo'n algemeen vastzetprobleem lijkt me dit inderdaad een hele goed oefening, net als het in vrijheid leren wiegen op de voorbenen.
Ik hoop in elk geval dat je ook nog eens een 100% R+ variant vindt voor de echte schoftlift, want die zoek ik na jaren helaas nog steeds. >;) Bij de meeste paarden met een flink rugprobleem heb je helaas te maken met een verminderde mobiliteit in de T1-T10 wervels. Die paarden hangen met hun schoft in de spieren/pezen in plaats van die wervels netjes op te tillen, en die worden met dit soort back crunch niet gelift. Een vriendin probeerde deze back-crunch in vrijheid via de handtarget om te zetten in een schoftlift, maar dat lukte helaas niet genoeg om volgens mijn osteo/dierenarts zinvol te zijn bij echte problemen aan de voorkant. Ze liften de achterste helft van de rug inderdaad net zo mooi als Kyra doet, alleen laten ze de schoft gewoon hangen.

Ik blijf dus jammergenoeg toch veroordeeld tot de prik-methode voor de voorste helft van het paardenlichaam. :( De rest kan allemaal in vrijheid via mimicry, maar die stomme schoft is een schoft...

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Kyra doet crunches (Pilates voor Paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:59

Op Intrinzen zijn er wel voorbeelden te vinden waarbij het paard de hand 'vult' met de withers.
De trainer laat de hand zweven boven de schoft, en het paard vult die hand denkbeeldig.

Sommige paarden pakken het snel op, maar met andere paarden kun je zomaar een half jaar bezig zijn voordat er kwartjes vallen...

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 17:04

xyzutu2 schreef:
HippoLogic schreef:
Het probleem zat niet in haar lendenen, het zat in haar kaak. Door die blokkade kreeg ze een hele rits aan pijntjes die ze ontweek.

Het achterwaarts leunen train ik eruit, dat kun je ook al een beetje in de eerste video zien.


Ik hoop in elk geval dat je ook nog eens een 100% R+ variant vindt voor de echte schoftlift, want die zoek ik na jaren helaas nog steeds. >;)
<knip>

Ik blijf dus jammergenoeg toch veroordeeld tot de prik-methode voor de voorste helft van het paardenlichaam. :( De rest kan allemaal in vrijheid via mimicry, maar die stomme schoft is een schoft...


Ik begrijp echt niet wat je bedoeld met een schoft lift. Wil je dat uitleggen? :+

Hier is wat mijn gedachtenkronkel is: Als de achterhand zakt lijkt de schoft omhoog te gaan, dus dat snap ik maar dat bedoel je toch niet? Of wel?

De voorbenen hebben (behalve de koten) geen gehoekte gewrichten (zoals in de achterhand (heup-knie-hak) en kunnen daarom niet omhoog worden gebracht (het voorbeen is al gestrekt)? Dus hoe komt de schoft omhoog? Met schoft zie ik de doornuitsteeksels van het skelet in mijn gedachten.

Heb je een foto, video of animatie die de schoft lift verduidelijkt?
ALs ik snap wat de bedoeling is kan ik een shaping plan maken.

Ninx schreef:
Op Intrinzen zijn er wel voorbeelden te vinden waarbij het paard de hand 'vult' met de withers.
De trainer laat de hand zweven boven de schoft, en het paard vult die hand denkbeeldig.

Sommige paarden pakken het snel op, maar met andere paarden kun je zomaar een half jaar bezig zijn voordat er kwartjes vallen...


Ik ken Intrinzen niet, ik ken alleen de naam. Wow, een half jaar bezig voor de kwartjes soms vallen? Is dat niet frustrerend?

Wanneer je het doel gedrag namelijk goed kan 'spitten' (is Engels voor opsplitsen, dus het doel gedrag opslitsen in super kleine stappen. Klein genoeg voor het paard om te snappen) en een shaping plan kan maken (=alle stappen opschrijven, compleet met trainingsfactoren zoals wanneer je criterium verhogen, welke bekrachtiger je gebruikt enz) duurt het nooit zo lang voor de kwartjes vallen. Het kan natuurlijk wel even duren voor een paard fysiek sterk genoeg is om een bepaalde oefening voor een bepaalde duur uit te voeren. :)

Heb je een voorbeeld (graag per pm of in een nieuw topic ergens want anders wordt mijn topic dadelijk een Intrinzen topic en dat zou ik jammer vinden). Dank je.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:26

HippoLogic schreef:
Ik begrijp echt niet wat je bedoeld met een schoft lift. Wil je dat uitleggen? :+

Hier is wat mijn gedachtenkronkel is: Als de achterhand zakt lijkt de schoft omhoog te gaan, dus dat snap ik maar dat bedoel je toch niet? Of wel?

De voorbenen hebben (behalve de koten) geen gehoekte gewrichten (zoals in de achterhand (heup-knie-hak) en kunnen daarom niet omhoog worden gebracht (het voorbeen is al gestrekt)? Dus hoe komt de schoft omhoog? Met schoft zie ik de doornuitsteeksels van het skelet in mijn gedachten.


De schoftlift heeft inderdaad niets met de gewrichten in het voorbeen te maken, niet in stretchoefeningen en ook niet in de klassieke dressuur.
De achterste helft van de wervelkolom wordt inderdaad verhoogd/verlaagd door het bekken te verhogen/verlagen door de gewrichten in hak/knie te buigen of te strekken. Het bekken zit namelijk direct via bot aan de wervelkolom verbonden. De voorbenen zijn echter op geen enkele manier via bot aan de romp verbonden. De romp hangt daar in een hangmat van spieren en pezen tussen de schouderbladen, en hangt dus vrij tussen de voorbenen in. Een schoftlift doet een paard dus ook niet door de voorbenen extra te strekken/te verlengen, maar door die hangmat aan spieren tussen de schouderbladen in strak te strekken waardoor de romp gelift wordt. De spieren die hier verantwoordelijk zijn worden samen de thoracic sling muscles genoemd.
Dat maakt ook dat er therapeutisch gezien geen buiklift bestaat: die valt uiteen in een thoracic lift en lumbar lift (en in feite ook nog de lumbosacral lift). Kyra doet in elk geval de lumbar lift, misschien ook wel lumbosacral, maar geen schoftlift. Met de onderdebuikprikmethode bepaalt de plek waar je prikt zelfs welk gedeelte van de thoracale wervels (schoft en co) je wilt liften. Als je paard bijvoorbeeld op een bepaalde plek kissing spines heeft dan zal een goede osteo uitleggen waar je moet 'prikken' om juist die twee doornuitsteeksels van elkaar te halen.

Die losse ophanging van de romp is ook waarom foute ponyeigenaren in staat zijn een pony zonder een poot te verplaatsen 2 centimeter lager kunnen laten zijn als de schofthoogte gemeten wordt: de pony heeft geleerd dat er een scherpe pin aan de bovenkant van de maatstok zit en laat zijn romp met schoft dus tussen de schouderbladen omlaag zakken zodra hij een maatstok ziet. Hetzelfde geldt voor klassieke dressuur: een paard dat in correcte oprichting wordt gereden kan na een half uurtje trainen letterlijk een grotere schofthoogte hebben doordat hij die thoracic sling geactiveerd heeft - en weer kleiner worden als er nog een uur doorgereden wordt, die spieren die kracht niet meer kunnen leveren en het paard met zijn romp in de pezen van de thoracic sling gaat hangen in plaats van die romp met de spieren op te tillen.

@ Ninx: ik heb die filmpjes denk ik ook wel voorbij zien komen , maar degenen die dat gelukt is hadden volgens mij vooral geluk dat het paard op een dag toevallig die beweging maakte en zij op tijd beloonden. Dat is geweldig als het lukt, maar een trainingsmethode waarbij het een jaar duurt voor een paard misschien toevallig een schoftlift maakt is geen optie voor revalidatiepaarden die nu de schoftlift nodig hebben. Daarom hoop ik ook dat Hippologic een gestructureerde manier vindt om de schoftlift aan te leren, en liefst ook een manier die iets sneller is dan een half jaar wachten. ;)

Op zich is er trouwens niks mis met een een soort algemene back cruch/buiklift te doen met relatief gezonde paarden, daar worden ze alleen maar beter van. Alleen voor de echte rugrevalidatiepaarden die ook aan de voorkant moeten liften is het in vrijheid liften van de achterste helft van de rug geen volwaardige optie.

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Kyra doet crunches (Pilates voor Paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 01:42

Bedankt voor je uitleg. Ik heb inmiddels ook een goede video gevonden die de schoftlift uitlegt.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers