Springtraining op een zondagavond met Irkoon

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Springtraining op een zondagavond met Irkoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 19:59

Hallo!

Vandaag weer een met mijn 5 jarige Irkoon (v. Marlon) gesprongen. Ging erg fijn, ondanks 2 keer niet geheel vrijwillig afstappen. Ondanks dat hij 5 is nog weinig ervaren in jet springen en behoorlijk kijkerig. Dit resulteert ook regelmatig in hele hoge en nog vrij ongecontroleerde sprongen. Het wordt steeds beter, het aanrijden gaat al steeds fijner, kan wat regelen, sturen en gas terug/vooruit indien nodig. Als we starten rijden we nog BB 80/90cm, om rustig aan wat ervaring op te doen. Zelf heb ik wel ervaring met springen, ik heb bij de pony's Z gestart, daarna ben ik gestopt met rijden voor 2 jaar ivm werk.

We beginnen altijd laag met wat kruisjes/ in-uitjes

[ img ]

Hierna staan de foto's niet meer op volgorde. Echt hoog ga ik nog niet, zeker niet buiten lessen/wedstrijden, voornamelijk omdat ik nog steeds moeite heb om met hem mee te komen. Hij springt totaal anders dan alle andere paarden waar ik ooit mee heb gesprongen, al ben ik zeker tevreden over zijn manieren.


[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]
Strobalen hadden we nog nooit gedaan. Hij sprong ze eerst goed, alleen na een val door onbalans van mij durfde hij de keer daarna niet meer. Later wel weer gesprongen en ging het goed

[ img ]
Een beetje een niet-zo-charmant moment, maar ook dat gebeurd. Het geeft wel een grappige foto, al hang ik teveel naar achteren.

[ img ]

Ik ben mij ervan bewust dat mij houding niet overal heel efficiënt en mooi is. Hier wordt zeker aan gewerkt, alleen omdat hij zo hoog springt is dat erg lastig. Ook springen we niet genoeg op het moment om daar heel snel verbetering in te zien. Ook qua handen mag ik hem meer ruimte geven, dit hangt ook wederom samen met zijn sprongen.

Tips mogen, alleen houdt het aub vriendelijk en besef dat het hier om moment opnames gaat, en wij daarnaast ook les hebben.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2


_Sofie
Berichten: 4430
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Springtraining op een zondagavond met Irkoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:27

Sympathiek dier heb je daar :j Genoeg vermogen ook! Kilometers maken en dan komt het goed :)

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

jesss_amigo
Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Springtraining op een zondagavond met Irkoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:41

Zo die kan lekker springen zeg!
Zoals je zelf al aangeeft is je houding nog niet perfect. Dat geeft niet. Je weet het en werkt eraan! Alleen zou ik je sporen persoonlijk aflaten, heeft hij die echt nodig ? Lijkt me eerder een dier dat naar de sprong toe trekt dan andersom? Doordat jouw houding nog niet stabiel is prik je hem soms onbedoeld, dat lijkt me ook niet eerlijk voor je paard?

Succes verder! En zoals hierboven : veel km maken! Je hebt een leuk dier onder je kont, dus dat moet vast goedkomen!

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 20:48

jesss_amigo schreef:
Zo die kan lekker springen zeg!
Zoals je zelf al aangeeft is je houding nog niet perfect. Dat geeft niet. Je weet het en werkt eraan! Alleen zou ik je sporen persoonlijk aflaten, heeft hij die echt nodig ? Lijkt me eerder een dier dat naar de sprong toe trekt dan andersom? Doordat jouw houding nog niet stabiel is prik je hem soms onbedoeld, dat lijkt me ook niet eerlijk voor je paard?

Succes verder! En zoals hierboven : veel km maken! Je hebt een leuk dier onder je kont, dus dat moet vast goedkomen!


Omdat hij zo kijkerig is heb ik mn sporen wel nodig, om hem net dat laatste zetje te geven indien nodig. Heb het ook zonder wel geprobeerd, maar dan kom ik er net niet genoeg door. Dit is ook op aanraden van mn instructeur. Gebruik ze zelf ook liever niet, maar voor nu in t parcours wel nodig dus. Hij trekt inderdaad wel, voor de sprong kan ik gelukkig wel goed in balans zitten, alleen boven en soms na de sprong is dat moeilijk. Maar inderdaad met kilometers maken moet dat ook vanzelf komen.

Bedankt voor de leuke reacties! :)

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Saar88
Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Springtraining op een zondagavond met Irkoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:58

Jeetje mina, die heeft vermogen zat!

Ik ben heel benieuwd naar een filmpje. Als ik dit lees en zie krijg ik het idee dat hij zijn kracht vooral gebruikt om hoog te gaan. Daardoor springt hij spectaculair maar in wezen weinig efficiënt. Ik herken dit van mijn jonge ruin, ook jong en kijkerig. En galopperen, en omhoog, en vooruit EN ENG :wow:
Herken je dit of eigenlijk helemaal niet?

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 21:16

Saar88 schreef:
Jeetje mina, die heeft vermogen zat!

Ik ben heel benieuwd naar een filmpje. Als ik dit lees en zie krijg ik het idee dat hij zijn kracht vooral gebruikt om hoog te gaan. Daardoor springt hij spectaculair maar in wezen weinig efficiënt. Ik herken dit van mijn jonge ruin, ook jong en kijkerig. En galopperen, en omhoog, en vooruit EN ENG :wow:
Herken je dit of eigenlijk helemaal niet?


Hij springt eigenlijk altijd wel voorwaarts, tenzij hij niet uitkomt en kort afzet dan. Weet niet of je bedoelt dat hij dan in wezen alleen omhoog springt en niet vooruit? Dat is bij Irkoon niet zo, hij springt alleen moeilijk hoog. Als ik een hindernis een aantal keer heb gehad wordt het ook wel iets minder gelukkig, maar met een hekjes, bordje, stobaal oid blijft hij dit doen. Wel in ritme als hij uitkomt. Bij elkaar rijden is nog lastig, en lijnen passend rijden ook. Dat komt al wel iets, kan m soms op afstand al wat laten wachten.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

nanoukkie
Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Springtraining op een zondagavond met Irkoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:16

Ik zou ook liever een zweepje zien dan sporen, want op iedere sprong zie ik de sporen hem prikken!

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Springtraining op een zondagavond met Irkoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:27

Het is héél lang geleden dat ik voor het laatst gesprongen heb, maar ik kreeg altijd geleerd te springen vanuit de knieën en de onderbenen zo stil mogelijk houden, die mogen geen eigen leven lijden.

Iets wat ik bij jou op iedere foto zie, en daardoor gaat jou balans ook mis denk ik, je hebt geen 'grip' en springt letterlijk mee waardoor de klappen van het landen eens zo erg zijn.

Wel een heel leuk dier en zeker potentie!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 22:29

nanoukkie schreef:
Ik zou ook liever een zweepje zien dan sporen, want op iedere sprong zie ik de sporen hem prikken!

Zweep heb ik in mn laars, hij wordt daar vreselijk heet van. Geen idee waarom, maar die pak ik echt alleen als ik denk dat t nodig is.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 22:30

KimD schreef:
Het is héél lang geleden dat ik voor het laatst gesprongen heb, maar ik kreeg altijd geleerd te springen vanuit de knieën en de onderbenen zo stil mogelijk houden, die mogen geen eigen leven lijden.

Iets wat ik bij jou op iedere foto zie, en daardoor gaat jou balans ook mis denk ik, je hebt geen 'grip' en springt letterlijk mee waardoor de klappen van het landen eens zo erg zijn.

Wel een heel leuk dier en zeker potentie!


Ik stoor me ook aan mn benen. Ik probeer ook mn hakken uit te drukken boven de sprong en mn onderbenen niet naar achteren te laten gaan. Dit krijg ik niet voor elkaar nog, maar ook daaraan wordt gewerkt. Mocht iemand echt goede tips daarvoor hebben, graag.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:38

Springen is niet alleen oefenen voor t paard :-) ms een tip om een drafbalk of afzetbalk ervoor te leggen om hem te helpen beter afstanden te gaan rijden. Bij ons rijden ze zeker bij de jonge paarden altijd met zo'n balk ervoor, anders kom je (voor t gevoel van je paard tenminste) zo dicht onder de sprong dat ze (veel) te hoog erover heen gaan. Veel succes en geniet er lekker van je mooie paard!


Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 22:44

vladimir1979 schreef:
Springen is niet alleen oefenen voor t paard :-) ms een tip om een drafbalk of afzetbalk ervoor te leggen om hem te helpen beter afstanden te gaan rijden. Bij ons rijden ze zeker bij de jonge paarden altijd met zo'n balk ervoor, anders kom je (voor t gevoel van je paard tenminste) zo dicht onder de sprong dat ze (veel) te hoog erover heen gaan. Veel succes en geniet er lekker van je mooie paard!

Dat doe ik al veel, zeker met opwarmen, want dat vind ik zelf ook een stuk fijner. Ook als ie goed uitkomt gaat ie ook hoog, als ie groot uitkomt nog hoger en kort wat minder hoog haha. Bedankt!

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker