[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-21 21:16

Hoi!!

Om maar met de deur in huis te vallen: ik ga bekijken of ik van mijn hete en scherpe tuigpaard ook een fijn en geconcentreerd menpaard kan maken.

Mijn merrie is een dochter van Eebert x Manno x Renovo. Ze is super scherp en heet, maar wel met een gouden hartje. Ik had eerst het briljante plan om ons te richten op de echte tuigpaardenconcoursen. Voorheen heb ik altijd ohz gereden en we hebben zelfs een KWPN gekeurde hengst gefokt en geëxploiteerd. Via de hengstenhouder van het station waar we dekten kwam ik in aanraking met de Tuigpaarden. Floris (de hengst) werd verkocht en ik kwam zonder paard te zitten.

Met hulp van die hengstenhouder heb ik toen mijn eerste echte tuigpaard gekocht: Jodelburga-L aka Jody :D


[ img ]

[ img ]

[ img ]

In 2017 is ze beleerd voor de wagen en werd ze Ster op de merriekeuring. Ze mocht op een haar na niet naar de NMK. Daarvoor had ze wel meer maat en formaat mogen hebben.

Dankzij veel gedoe thuis, kwam ik eerst niet aan starten toe. Het doel was de aangespannen sport, beter bekend als de tuigpaardenconcoursen. Je kent ze wel, met het joelende publiek, de harde muziek en een speaker die vanalles om roept. In 2019 hebben we ons eerste concours gereden op de Nationale Tuigpaardendag in Ermelo. Als je het doet, dan meteen maar goed :')

[ img ]

Toen kwam 2020. Corona en mijn zwangerschap gooiden roet in het eten. Geen concoursen voor ons dat jaar. Begin 2021, dit jaar dus, konden we weer aan de slag. Dankzij goede begeleiding ging Jody steeds beter en groter lopen. We reden een oefenconcours en toen merkte ik al wel dat ze moeite had met het verwerken van de spanning en de vele prikkels.


[ img ]

[ img ]

Gelukkig konden we het goed afronden en in Tolbert liep ze geweldig! Op het voorterrein was ze weer onwijs scherp, iets te scherp eigenlijk maar we konden het oplossen en in de baan ging het boven verwachting goed. Daarom gingen we een maand later weer op pad. Met invlechten vond ik haar die dag al anders. Met inspannen was ze nauwelijks te doen. Onze entree was prima, maar bij het weg rijden na het opstellen bevroor ze. Ze deed niks meer, nul. Sta je dan, in een hoofdring, met allemaal ogen op je gericht. Voor mijn gevoel duurde het eindeloos. Ineens begon ze te weer te lopen, wij hadden inmiddels al besloten de baan te verlaten. Dat leek me veiliger. Op weg naar de uitgang ontvingen we nog applaus vd vip tribune :') ze liep ook goed, als ze liep.

Nou en wat dan nu? Een paard wat blokkeert op de prikkels en snel overstuur is. Dat is in mijn ogen geen match met een tuigpaardenconcours.

Dan ga je dus een alternatieve route bedenken. Ik kreeg als tip haar week op week mee te nemen. Dit heb ik niet gedaan, ik wil mijn paard mentaal graag heel houden en sterker maken. Daar moeten we de tijd voor nemen.

Dus: wij gaan mennen! :D een prachtig alternatief met meer rust.

Ik heb een instructeur gevonden die Jody perfect aanvoelt en snapt. Hoe bijzonder is dat. We hebben vorige week les gehad en gisteren weer. Ik merk nu al een enorm verschil! Ze is meer relaxed, zowel tijdens het trainen als er buiten. Ze staat na jaren lang gehupst te hebben op de trailer ook ineens muisstil tijdens het vervoer. Bizar! Een teken dat haar algehele spanning vermindert. Na deze vorderingen in zo'n korte tijd denk ik dat ik niet eens terug wil naar het tuigen, maar ik wil niet te voorbarig zijn. We kijken eerst even hoe het gaat.

Zelf heb ik helemaal geen kaas gegeten van het mennen. Het tuigen was me ook geheel onbekend. Nu gaat er weer een nieuwe deur open, maar we gaan er voor!

23 oktober onze eerste onderlinge, eens kijken wat ze doet :D

Kijk je gezellig mee?


[ img ]

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers


La_Lune
Berichten: 424
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:23

Ik heb totaal geen kennis van tuigen of mennen, maar dit klinkt zo interessant dat ik gezellig kom volgen en mee kom leren.
Prachtige merrie en wat heerlijk om te lezen hoe goed je naar haar luistert.

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:32

Wat tof! Heel knap dat je zo goed kan luisteren naar wat je paard aangeeft en daarin zoekt naar wat het beste is voor haar. +:)+ Uit je omschrijving en je woonplaats denk ik op te maken waar je lest. Lekker doorgaan zo *\o/*

Rocamor
Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:46

Jij hebt zo'n prachtig paard onder je k..euhhhh voor je wagen. Tuurlijk volg ik jullie.

Rockes <3

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:18

Ja, leuk! Weer eens wat anders en wat een mooie merrie heb je!

Kimley
Berichten: 9137
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:34

Wat goed dat je naar je paard luistert!
En welkom in de men wereld :D

Wij tuigen & mennen met onze Friese merrie.
23 okt toevallig hier in Harich? :o

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

Kookaburra
Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:42

Oh wat tof! Ik volg graag mee!
Heel veel succes en plezier in de mensport!

Ik help iemand die ook een tuiger voor de menwagen heeft. Merrie heeft nooit in de aangespannen sport gelopen, maar is meteen beleerd voor de mensport. (Eigenaar rijdt dressuur en wil haar tzt in dubbelspan uitbrengen).

Ik weet niet hoe het met jouw merrie is, maar deze ziet daadwerkelijk alles. De oren gaan er op en we gaan. Merrie heeft energie voor 10! Met inderdaad het risico dat ze bij teveel prikkels blokkeert. (Gebeurt af en toe op buitenrit). En dat blokkeren herken jij terug. Mooi dat je dan voor je paard kiest en de overstap maakt van het tuigen naar de mensport ;)

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

MoniqueT
Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:46

Ik volg heel graag. Onze Janssen (Cinovo x Renovo) (inmiddels overleden) kwam uit de mensport en was een heel fijn lespaard voor de wagen (koetsiersbewijzen). Hij stond voorop in het vierspan. Maar zodra hij in enkelspan in een groep moest lopen, kwam de marathonsport weer tussen de oortjes. Hard, alleen maar hard.

Ik ben met hem begonnen met groepslessen dressuur voor de wagen. De eerste weken alleen maar oren erop, staart omhoog, benen wijd en gaan. Maar uiteindelijk viel het kwartje en kreeg ik er een heerlijk marcherend paard aan, op twee pinkjes te sturen. Een tuiger blijft bijzonder!

Webshop - digital art: MoTekent

Alja
Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:49

Voor mij is mennen en tuigen eigenlijk hetzelfde :+

Dus ben heel benieuwd naar de verschillen en ga zeker volgen :)

ONDERSCHRIFTLOOS

Kimley
Berichten: 9137
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:53

Mennen en tuigen is zeker niet hetzelfde :D
De basis, die moet hetzelfde zijn inderdaad :)

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:55

Leuk, veel succes!

Maanlicht
Berichten: 6845
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:21

Wat is ze gaaf!!! Ik volg graag mee

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 09:31

Wauw, het gaat hier best vlot met de reacties zie ik :D En wat een fijne berichtjes!

Tuigpaarden zijn echt een apart slag volk, zoals ervaringsdeskundigen zullen bevestigen :') Jody heeft ook een heel gevoelig gaspedaal zullen we maar zeggen. 1 keer klikken is voldoende voor veel actie. Ik moet nog op zoek naar een hulp met een milder effect.

Wat leuk dat mensen hier zo positief zijn over mijn keuze om het anders aan te pakken. En wat heerlijk dat jullie zien dat ik dat doe in het belang van mijn paard. Als zij het naar haar zin heeft, dan heb ik dat ook. Net als met je kinderen op vakantie haha!

Mennen en tuigen hebben 1 duidelijke overeenkomst: je rijdt met een wagen. Verder is het in mijn beleving echt heel anders. De training is anders en de benadering richting het paard ook. Maar dat is wat ik ervaar :)

Zal zo even wat beeldmateriaal zoeken om het verschil te kunnen laten zien.

De enorme actie bij het tuigen is overigens wel heel gaaf!

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:46

Net als dat cross en springen verschillend is. Je springt met een paard, maar daar houdt de vergelijking ook op :)
Ik heb een draver voor de marathonwagen. En hoewel mijn draver nooit wedstrijden heeft gelopen, had ze wel genoeg training voor de sulky gehad om het ook een beste omschakeling te maken :D

Oh, trouwens, een softere stemhulp: bij Western is het redelijk gebruikelijk om een kusgeluidje te maken speciaal voor de galop (lope). Je zou dat kusgeluidje kunnen introduceren ipv klikken met je tong als stemhulp.

Kookaburra
Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:53

Als kleine aanvulling daarop. Tuigers hebben vaak een natuurlijke voorkeushouding met de hals en hoofd d'r op. Bij het tuigen/aangespannen sport wordt die houding ook aangemoedigd. Want tuigen is echt het explosief showen.

Bij het mennen heb je drie disciplines vergelijkbaar met de dressuur, springen en cross onder het zadel. Namelijk de dressuur, vaardigheid (tussen pylonnen door manouvreren) en marathon (door vaste hindernissen rijden).
Nu zul je het van de dressuur onder het zadel wel herkennen, maar daar lopen de paarden in de dressuur ontspannen met het hoofd op de loodlijn. (Althans, dat is de bedoeling). Bij de dressuur lopen ze niet met het hoofd opgericht. Dus de hele houding van het paard is in de mensport al anders dan in de tuigsport. Hetzelfde geldt voor de bewegingen. Het is in de mensport veel verfijnder. Ik vind de mensport qua mensen ook gemoedelijker.


Kleine opmerking, in de marathon (mennen) en cross (onder het zadel) pik je de tuigers er vaak makkelijk uit. Dat zijn de disciplines waar het gaspedaal open gaat en de explosievere bewegingen en natuurlijke voorkeurshouding, de opgerichte hoofdhouding, weer wat naar voren komt.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 09:58

Ibbel ja, dat is eenzelfde vergelijking :)



Dit is een tuigpaard aan het tuigen. De vader van Jody om precies te zijn. Helaas is hij er niet meer, maar dat dier liep altijd zo loepzuiver! Je herkent het tuigen ook aan de setting; grote baan, geen oefeningen maar rechtsom en daarna linksom, geen stappen, alleen maar showdraf.



En dit is mennen dressuur, wel op internationaal niveau. Je ziet een dressuurring en de combinatie rijdt oefeningen zoals voltes en overgangen.

Dan is er ook nog marathon en vaardigheid inderdaad. Kookaburra vult het al aan :D
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 25-09-21 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Kookaburra
Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:01

Je hebt nu een filmpje van de vaardigheid te pakken :D

Gaaf dier blijft het, Eebert!

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:07

Super gaaf! Ik kom ook volgen.
@kookaburra, ontzettend bedankt voor je heldere uitleg in het verschil tussen tuigen en mennen. Voor mij waren het ook 2 dezelfde dingen :o maar door jou uitleg zie ik nu idd het duidelijke verschil.

VanHuisUit
Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:15

Erg leuk dat je verder gaat met mennen. En heel herkenbaar het tuigpaardengedrag (gaaf!) in combi met overprikkeling (soms wat ingewikkeld :P ).

Ik heb met mijn tuigpaardje Bente zowel onder het zadel gereden als mennen. Ze was een Moneymaker x Waterman. Dus ook nog met een scheutje hackney om het extra spannend te maken :+

Showen kon ze als de beste *D beetje lastig uit te zitten :P
[ img ]

We reden ook heel veel buiten, heb endurance met haar gereden en ben een paar keer dressuur gestart.

[ img ]


Ik heb een paar keer dressuur vaardigheid en zelfs een oefenmarathon mee gedaan, dat laatste was echt te veel voor haar :7

[ img ]


Ze bleef voor mij te veel om te hanteren. Of het kan zijn dat ze langzamerhand niet goed in haar velletje kwam te zitten. Ik heb haar uiteindelijk verkocht maar 1.5 jaar later is ze ingeslapen op basis van een neurologische afwijking. Alle deskundigen (inclusief dierenartsen en zeer goede instructeurs) zeiden bij mij toen ze zo heftig was af en toe dat het aan mij lag, dat ik anders moest trainen etc etc. Maar misschien was het eigenlijk al jaren dus niet goed.

Ik wens je met jouw merrie alle succes en gezondheid van de wereld toe! Bente was in haar goede dagen een waanzinnig gaaf paard om te rijden, mennen etc.

Overigens kun je met goed longeerwerk de houding en daarmee de rug heel goed verbeteren / trainen. Maar .. het is en blijft een tuigpaard, ze kijken gewoon super blij de wereld in! En dat is wat het is. Denk dat je dat karakter (dat ook heel veel brengt, ze zijn zo looplustig daar heb je altijd plezier van) gewoon is wat het is daar moet je van houden (en dat moet je koesteren). Vind het daarom zo knap dat je op het moment dat ze blokkeerde haar gewoon in haar waarde hebt gelaten en het terrein hebt verlaten. Ze zijn erg gevoelig als je toen had doorgezet had je haar vertrouwen beschaamd en had je nu misschien niets meer met haar gekund.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

inkepink
Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:48

tof dat je naar je paard luisterd en de aangespannen sport laat voor wat het is en het mennen verder oppakt.

Het laatste paard van wijlen mijn vader was een voormalig ereklasse grote maat hackney. Toen we hem kregen kon hij maar 1 ding....gaan.
We konden hem vrij geschikt overnemen omdat hij ten eerste niet op gewicht te houden was en ten 2e op zijn laatste concoursen volledig in de staak is gegaan.
Eerst heeft ie een tijdje als weidevulling gedient ;) om zn koppie leeg te maken en na een maand of wat ben ik hem onder de man gaan rijden (hij had ook tuigpaarden ohz gelopen, dus dat kende hij ook)
Uiteindelijk met veel geduld, tijd en rust hem ohz L2 gestart en mijn vader heeft kilometers lange ritten met hem gereden, samen met zn kameraden en hun enkelspannen. Geweldig om te zien die kearls met elkaar, ieder zaterdag kon je ze overal spotten en soms kwamen ze ook met aanspanningen en al op de concoursen kijken waar ik startte in dressuur of springen.

Het gewicht van shadow was bij ons overigens nooit een probleem, hij werd eerder te dik dan te dun. Wij hebben dit altijd op de stress die het tuigen voor hem overleverde gegooid

Na mijn vaders overlijden is hij verkocht aan een gezin, zij hebben hem nog ohz gestart en ook M sgwm gereden.

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 10:59

Wat een herkenning! Fijn is dat.

Ik denk dat ik het geluk heb dat ik de enige eigenaar ben en bovendien dat ze jong bij me gekomen is. Er is nooit tijdsdruk geweest. En wat ook erg fijn is: ze laat duidelijk zien wat ze wel en niet kan waarderen.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

luxx
Berichten: 3503
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:00

Wat een plaatje van een paard heb je zeg, en je schrijft zo lief over haar, ik volg met liefde mee want ik ben erg benieuwd naar hoe jullie verder gaan ontwikkelen

Van de pappa in de ring kreeg ik kippenvel, en de voordrager moet echt flink aanpoten om hem bij te houden, ook heel knap van die man :D

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

xVera94
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:32

Oohh wat een feest der herkenning dit :D
Ik ben niet echt thuis in de mensport, maar ik heb ook een Eebert x Manno, in de dressuursport. Het is een powerhouse als 'ie loopt, maar manmanman hij ziet écht álles. :')

Leuk om ook de gelijkenissen in uiterlijk te zien, haha. Ik volg jullie progressie heel graag, ook als leek :)

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 11:35

Leuk, ook een Eebert x Manno!

Mijne is overigens helemaal niet kijkerig. Die kan ik overal langs sturen eigenlijk. Ook door het dorp enzo. Ideaal!

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:37

Leuk, ik volg! Van wie krijg je les? Heb ook in het noorden gewoond, inmiddels niet meer, maar ken wel wat instructie. Ben dus erg nieuwsgierig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers