[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 12:40

Ik stuur je even een pb :)

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:52

SophievdV schreef:
Leuk, ook een Eebert x Manno!

Mijne is overigens helemaal niet kijkerig. Die kan ik overal langs sturen eigenlijk. Ook door het dorp enzo. Ideaal!


Oh dat is echt heel fijn! Die van mij kan ik inderdaad eigenlijk overal langs sturen, maar hij is wel graag van de hele omgeving op de hoogte :Y) Hij is dus echt enorm prikkelzoekend vanuit zichzelf terwijl hij, zoals een echter tuiger betaamd, moeite heeft met zijn prikkelverwerking en zijn emmertje dus makkelijk vol zit en hij echt wat hulp nodig heeft met afvloeien. Voordeel van het prikkelzoekende is wel dat hij enorm leergierig is :)

Ik sta op een springstal en hier is heel mooi te zien dat die tuigers inderdaad, zoals je zo mooi zei, een apart slag volk zijn :')

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 12:58

Vera, loop je dan ook tegen onbegrip aan? Ik heb vaak het gevoel dat andere mensen niet zo goed begrijpen wat ik nou eigenlijk bedoel als ik het over Jody heb. Dan staat ze bijvoorbeeld schaapmak op stal en dan vertel ik hoe heet ze kan zijn. Dan zie je die mensen kijken haha! Of sommigen die maar wat doen en dan nietsvermoedend mn paard over de zeik helpen.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:03

Ik herken dat wel heel sterk. Die van mij stond ook altijd als een sulletje tussen de lijntjes en ook met optuigen, of halthouden en alles eraf na het werk. Dat komt doordat ze gewoon braaf zijn en super eerlijk en slim. Ze weten heel goed dat ze dan niet in actie hoeven te komen.

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:15

Ja, dat herken ik :D
Mijn verzorgpaard, nog een jonge merrie trouwens, een jaar of 5, is zo braaf en rustig als wat. Maar heb je haar ohz of voor de wagen, dan heb je je handen vol en moet je zelf ook echt opletten.

Als ze enthousiast is, wil ze aan de hand ook nog wel 'tuigen'. Bijvoorbeeld als we haar naar de wei brengen. Kop der op en staart omhoog, maar je kunt haar altijd met maar 1 hand vasthouden. Ze zal jou niet omver lopen.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:16

Tuigpaarden zijn zo gaaf! Heb nu een Gelderse, dat is echt anders. Die krijg ik echt niet zo maar over de zeik, maar er zit ook veel minder go en vuur in.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 13:51

VanHuisUit schreef:
Ik herken dat wel heel sterk. Die van mij stond ook altijd als een sulletje tussen de lijntjes en ook met optuigen, of halthouden en alles eraf na het werk. Dat komt doordat ze gewoon braaf zijn en super eerlijk en slim. Ze weten heel goed dat ze dan niet in actie hoeven te komen.


Precies!

Dat hele scherpe vind ik trouwens echt een genot. Hoe fijn is het om met weinig hulpen veel reactie te krijgen? Ik geniet daar zo van!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 13:53

Ipsilonka schreef:
Tuigpaarden zijn zo gaaf! Heb nu een Gelderse, dat is echt anders. Die krijg ik echt niet zo maar over de zeik, maar er zit ook veel minder go en vuur in.


Floris is ook een Gelderse. Die kreeg je de pis niet zomaar lauw en dat is nog steeds zo. Die moest ik supet consequent rijden, juist omdat hij niet gauw onder de indruk was. Hij voelde wel echt heel safe. Inmiddels loopt hij Prix st George dus aan de kwaliteit ligt het niet. Het is echt een verschil in mindset.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:06

leuk ik zie mezelf vol in beeld op je foto! foto 3 op de keuring in Norg. Ik rechts blauwe jas.

Wij fokken al jaren tuigpaarden en ik heb ook een blauwe maandag aangespannen wedstrijden gereden maar ik vond 2 rondjes links om en 2 rondjes rechts om toch lang niet zo leuk als mennen.
ik heb jaren gement maar eigenlijk door blessure gestopt. Ik heb nog wel een volle tuiger als menpaard maar hij doet weinig op dit monent. dit is een Patijn x Heineke

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:58

Ik zie je Baudyh, wat grappig.
@TS ik vind je wel heel heel stoer hoor dat je op zo'n in mijn ogen 'wiebelkarretje' achter jouw full power tuigpaard durft te zitten. Vond het toch altijd behoorlijk indrukwekkend als mijn Bente, die zo te zien lang niet zoveel power had als die van jou, ging zitten en showen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:14

Het echte tuigen vind ik echt kippenvel.

Heb ooit eens een dag geholpen op stal waar Vaandrager en Victory stonden (hij had er meer maar deze weet ik nog) om ze schoon op de hengstenshow te krijgen. In de omgang waren ze braaf maar al wakker, maar tijdens de hengstenshow was het echt POWER. Zoo gaaf om te zien maar je moet er wel mee om kunnen gaan.

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:42

Wat leuk! Ik herken het scherpe op de hulp. Hier een grote Hackney… bij mij is “kom” het commando voor een tandje bij, klikken is wegwezen en in sommige (veeeeel) gevallen veel te veel waardoor ze moeilijker te handelen wordt. “Kom” kalmeert en zet door.

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 20:16

SophievdV schreef:
Vera, loop je dan ook tegen onbegrip aan? Ik heb vaak het gevoel dat andere mensen niet zo goed begrijpen wat ik nou eigenlijk bedoel als ik het over Jody heb. Dan staat ze bijvoorbeeld schaapmak op stal en dan vertel ik hoe heet ze kan zijn. Dan zie je die mensen kijken haha! Of sommigen die maar wat doen en dan nietsvermoedend mn paard over de zeik helpen.


Ja dat herken ik wel haha. Vooral omdat het tijdens het rijden blijkbaar vanaf de grond moeilijk het verschil is te zien wanneer hij wat spanning heeft waar ik hem doorheen kan rijden en het in het voorwaartse af kan laten vloeien, en wanneer zijn emmertje al zo vol zit dat hij zich afsluit. Dan wordt er makkelijk gezegd "gewoon doorheen rijden, dan maar wat groffer/groter in je hulp, moet ie maar leren", maar ik voel dan heel duidelijk dat hij de prikkels niet meer verwerkt krijgt en uiteindelijk alle spanning er ineens uit moet, terwijl ik het geleidelijk afvloeien prefereer :')

En ook het nietsvermoedend over de zeik helpen gebeurt regelmatig. Logisch ook, want de rest van de stal reageert er niet op en die van mij staat dan van :wow: :') Inmiddels zijn we er wel allemaal over uit dat die van mij altijd zal blijven reageren. Hij vloeit ook snel af en doet niets raars, maar hij zal nooit denken van "ach, het zal wel". Altijd de hele poeha uit de kast van nek erop, stapje naar voren en snuiven :')

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:48

Wat een leuke nieuwe uitdaging!

Herken de manege van Oenkerk. Fijn dat je nu bij een vereniging zit met veel kennis van het mennen. Komt vast goed!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 22:08

Nilda schreef:
Wat een leuke nieuwe uitdaging!

Herken de manege van Oenkerk. Fijn dat je nu bij een vereniging zit met veel kennis van het mennen. Komt vast goed!


Ja de locatie klopt! Heb daar alleen geen les. Ik heb privé les en dat is weer ergens anders :) ben al sinds 2006 lid van deze rijvereniging en ik vind het ideaal. De wagens staan klaar, kan ze zo pakken en de baan is mooi groot met een hele stevige bodem.

Vera ik hoor ook vaak: ah joh daar went ze wel aan! Eeh nee.. Aan bepaalde dingen went ze nooit. Rijdende trekkers voor de box langs bijvoorbeeld. Al gaat dat nu eindelijk wel echt beter, want we hebben een hele rustige stal gevonden. Eerder stond ze op een drukke pensionstal en daarna op een kleine manege met veel gillende en rennende kinderen. Dan is de spanning in de basis al te hoog, een rijdende trekker kan ze dan niet aan. Maar daarin werd ze niet begrepen.. Wat ik dan weer rot vond. Nu eindelijk een hele geschikte stal waar praktisch niks te beleven valt en ze kan de hele dag op de wei met andere paarden samen.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 22:42

Beeldschoon paard! <3

Ik kom zeker volgen, ben gek op tuigpaarden!

hannalover
Berichten: 22
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 23:40

Heb jaren gemend met mijn tuigpaard afstamming Manno - Hofmeester. Valentino heeft ook eerst aangespannen gelopen voordat we menwedstrijden gingen rijden. We moesten voortdurend werken om de spanning af te laten vloeien. Later ging dit veel beter. Tuigpaarden hebben net dat beetje extra om in de ring te schitteren.

hannalover
Berichten: 22
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Vleuten

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 23:42

Afbeelding

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 08:35

SophievdV schreef:
Vera ik hoor ook vaak: ah joh daar went ze wel aan! Eeh nee.. Aan bepaalde dingen went ze nooit. Rijdende trekkers voor de box langs bijvoorbeeld. Al gaat dat nu eindelijk wel echt beter, want we hebben een hele rustige stal gevonden. Eerder stond ze op een drukke pensionstal en daarna op een kleine manege met veel gillende en rennende kinderen. Dan is de spanning in de basis al te hoog, een rijdende trekker kan ze dan niet aan. Maar daarin werd ze niet begrepen.. Wat ik dan weer rot vond. Nu eindelijk een hele geschikte stal waar praktisch niks te beleven valt en ze kan de hele dag op de wei met andere paarden samen.


Merk je daarin ook veel verschil in het werk?
Ik sta nu op een stal waar veel gebeurt; geen rennende/gillende kinderen, wel gerust een hoogwerker door de stallen of ineens een loods die opgebouwd wordt naast de rijbaan. Vooral de loods waardoor hij dingen wel hoort, maar niet ziet of dingen "ineens" achter de loods vandaan komen, brengen nog veel spanning met zich mee in het werk haha.

Enerzijds denk/hoop ik dan "hij zal er stukje bij beetje mee om leren gaan", want hij heeft wel al veel sneller leren afvloeien. Anderzijds herken het stukje "basisspanning al te hoog" heel erg! Dan gaat het emmertje wel héél snel vol soms.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 09:06

Hannalover: wat een knappe bruine! :D En zo leuk dat je eigenlijk hetzelfde proces doorlopen hebt.

Vera: ja ik merk in combinatie met de andere vorm van trainen echt een groot verschil. Sinds ze op deze stal staat - en dat is nu 1,5 maand - merk ik dat haar spieren losser zijn. En ze zet nu dus echt stappen in de goede richting.

Het vinden van een geschikte stal vond ik echt een soort lijdensweg.

Vandaag gaan we weer trainen. Misschien kan ik straks wat beeldmateriaal delen hier :)

KiWhi
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:27

Super gaaf paard heb je zeg! :D
Ik volg graag mee!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 09:51



Kwaliteit is door uploaden erg achteruit gegaan, maar dit was ze in Tolbert. We stonden op plaats 6 van de 11.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:03

En er is nog geen dressuurruiter (onder het zadel) gekomen om haar over te kopen? Van zo'n achterbeen kan de dressuursport enkel dromen...

Wat jullie hier aangeven over de tuigers, beschrijft eigenlijk precies mijn oude ruin. Daar zat 0 tuigerbloed in, maar ik herken zoveel in jullie verhalen.

Ik heb al vaker aangegeven dat mijn 2.5 jarige onwijs veel op mijn oude paard lijkt. Het is dat het jonge paard al geboren was eer het oude dier overleed, anders zou ik zweren dat ze een reïncarnatie was. Het jonkie is ook voor de duvel zijn moer niet bang. Maar als je niet uitkijkt, is het potje vol en komt ze overeind. Ik zie het nu gelukkig aan haar ogen, zodat we op tijd een stapje terug kunnen doen.

Ik blijf dus mooi volgen, niet enkel omdat ik je paard zo gaaf vind, maar ook vanwege de herkenning en het leren.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:30

Er valt hier een kwartje ... wij hebben altijd gedacht dat onze Janssen zo onstuimig in een groep werd door zijn marathonverleden. Maar hij is ooit begonnen voor de concourswagen en heeft als 3-jarige ook nog een grote wedstrijd gewonnen, hoorden we later van een van zijn eerste eigenaren. Dat doet me denken aan hoe hij later in de les zich zo ontzettend groot en breed kon maken.

Getty_Maan

Berichten: 2591
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:00

SophievdV schreef:
Vera, loop je dan ook tegen onbegrip aan? Ik heb vaak het gevoel dat andere mensen niet zo goed begrijpen wat ik nou eigenlijk bedoel als ik het over Jody heb. Dan staat ze bijvoorbeeld schaapmak op stal en dan vertel ik hoe heet ze kan zijn. Dan zie je die mensen kijken haha! Of sommigen die maar wat doen en dan nietsvermoedend mn paard over de zeik helpen.


Herkenbaar de eigenaar van de fries die ik rijd, ziet ook niet in dat het echt wel een pittig dier is, een echte binnenvetter.. En denkt dan ook veel te licht over bepaalde dingen.

Maar ik volg jullie graag, destijds dankzij jullie knappe Floris het Gelderse ras erg leuk gaan vinden.

Vindt het ook een applaus waard hoe fijn je inspeelt op je merrie en niet dingen gaat verwachten van haar waar ze niet happy van wordt.