EASP stamboekopname van Nyomi

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
EliseXJoelle
Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-21 22:29

Hoi Bokkers,

Gisteren 7 augustus 2021 ben ik met mijn merrie Nyomi van Haflonië naar de merriekeuring bij het EASP stamboek geweest.

Nyomi heb ik als 2 maanden oud veulentje gekocht in Tsjechië. haar moeder is een haflinger x fries en haar vader is Nobly van Haflonië, hij is een haflinger x Shagya arabier (Nicolo). Als 2,5 jarige heb ik haar naar Nederland gehaald na een mooie jeugd in de bergen, de rest van haar puppypaarden leven heeft ze in nederland doorgebracht en heeft ze rustig aan kennis gemaakt met vanalles en nog wat.

[ img ]


Vrijdag halverwege de middag zijn wij afgereisd naar TCN sporthorses in Rijssen, hier werd de keuring georganiseerd en kon ik voor Nyomi voor een nacht een stal huren. Ze is helemaal niet gewend om op stal te staan, maar dit deed ze enorm braaf (oke ze heeft snachts haar papieren naambordje eraf gescheurd haha)

[ img ]


Zaterdag zijn we uiteraard eerst begonnen met haar klaar te maken en de vlechtjes die ik vrijdag thuis al voor vertrek gemaakt had om daar mooie knotten van de maken.

[ img ]


Het eerste onderdeel van de stamboekopname was het meten van de schoft, buikomtrek en omtrek pijpbeen.

Schofthoogte is gemeten op 1.59m, buikomtrek 210 cm (oeps, wordt al aangewerkt :Y) ) en pijnbeen 20,5cm

[ img ]


Tussendoor moesten we best wel veel wachten tot de andere paarden ook geweest waren, uiteraard moest het thuisfront hierbij ook op de hoogte gebracht worden.

[ img ]


Het tweede onderdeel was keuring op 'het straatje' hier moest ze opgesteld worden voor de jury en in stap en draf tonen.
Omdat ik het zelf erg spannend vond en niet zo goed wist wat de bedoeling was heb ik een voorbrengen ingehuurd die dit super gedaan heeft.

[ img ]

[ img ]


Het 3e onderdeel van de keuring was los in de bak, hier hebben ze nogmaals gekeken naar de draf en galop. Gelukkig toonde ze haar draf hier een heel stuk beter dan aan de hand.

[ img ]

[ img ]


Als laatste van de stamboek opname moest ze nogmaals opgesteld worden in de ring en kregen we de uitslag te horen. Ik ben onwijs trots op de punten die de jury voor haar gegeven heeft en het prachtige commentaar. Ze vinden haar een onwijs stoer paard, goed in proportie en dat ze heel veel balans heeft.

Type: 8,5
Bouw/harmonie: 9
Correctheid: 7,5
Stap: 7
Draf: 8,5
Galop: 8,5

[ img ]

[ img ]


Ze is beloond met een 1ste premie én sterpredicaat!
Trotser kon ik niet zijn natuurlijk op mijn prachtige paard :D

[ img ]


Als extra puur voor de ervaring had ik ons ook nog opgegeven voor de rijrubriek. Nyomi is sinds een jaar onder het zadel en heeft nog weinig vreemd terrein gezien. Ook hebben we het inrijden heel rustig aan gedaan en loopt ze gelijk met een paard wat nog maar zo'n 2 maanden onder het zadel is.
Alles was spannend en uiteraard vond ik het ook spannend. De rijrubriek werd verreden in de grote springpiste zonder bakrand (leuk joh :+ ), aan 1 kant stonden de paddocks met andere paarden en aan een andere zijkant was een paddock met een ezel, shetje en kukelende hanen |o
Laat ik het er op houden dat we voor de ervaring mee gereden hebben en Nyomi extra hindernissen bedacht heeft.
Wij hebben de rijrubriek voor dressuur meegereden en dus zelf geen van de hindernissen gesprongen. Gelukkig hebben we op het einde goed kunnen afsluiten en nog stap draf galop redelijk ok kunnen tonen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

http://boktimg.nl/img/m/SPbMvw.png

http://boktimg.nl/img/m/nHcfwd.png

http://boktimg.nl/img/m/3PVzY2.png


Wij vonden het een ongelofelijk geslaagde dag, veel ervaring opgedaan, trots op de behaalde resultaten en met inspiratie zijn we ook weer naar huis gegaan.


Spoiler:
Voor de oplettende en kritische kijker; Ja ze is te dik en ja hier zijn we mee bezig, de training wordt inmiddels iets opgeschroefd. Liever iets te dik dan te vroeg kapot getraind is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-08-21 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, max 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3


Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:52

Wat een leuk dier zeg! Ik ben normaal niet zo van de kruisingen maar deze is toch goed geslaagd. Iets royaal inderdaad :+ Maar als je haar meer in training gaat zetten komt dat wel goed.
Gefelicteerd met je punten en het predicaat. Ik vind het tof dat ze dat bij het EASP heeft gekregen, omdat het niet een alledaagse arabierenkruising is :P
Ik vind haar onder het zadel ook heel tof ogen, echt die hals is om te smullen haha. En die bokwhaaschrik foto is echt grappig :P

Earth het reisbureau.

Djoopie
Berichten: 2690
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 06:25

Wat een prachtig paardje heb je! Gefeliciteerd met haar mooie keuringsrapport ook!

It’s ok to be a glowstick, sometimes we need to break before we shine!

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 06:29

Hele leuke merrie. Die harmonie waar ze een 9 voor heeft zie je gelijk terug.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 06:38

Hee die voorbrenger is toch Marnix?

Gefeliciteerd! Knappe merrie is het :j
Je ziet er weinig arabier in. Ik zag dat je ook op zoek bent naar een hengst. Ga je weer terug op de arabier om verder te verfijnen? Ik denk dat dat een hele mooie combinatie kan worden, Nyomi heeft daar zelf al zo’n mooie basis voor. Zoals de cijfers ook al zeggen :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 06:41

Superleuke merrie! Gefeliciteerd met het resultaat :D

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

xMarizka
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:19

Wat een leukerd joh! Heerlijke kruising lijkt me <3
Gefeliciteerd met je behaalde resultaat *\o/*

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:49

Wat een prachtig paard heb je, ik houd van Shagya kruisingen, zeker met haflingers. Ook goede beweging als ik de foto's bekijk. Prachtig gebouwd ook, snap dat je trots bent

gerlindie
Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:57

Ooh, wat een knapperd zeg <3

Edit: en ze kijkt overal zo vrolijk en vriendelijk bij :D

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

_Nancy
Berichten: 14080
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:58

Wat een knapperd :wow:
Prachtige kleur!

Ze is dan misschien wel wat aan de zwaardere kant, maar dit soort paarden vind ik wel de mooiste paarden.
Sterk, robuust en echt 'stevig' paard <3
Ik vind dit 10x mooier om naar te kijken, dan naar die dunne sportpaarden die er zo breekbaar uit zien.

Gefeliciteerd met je prijzen.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:24

Mooie paard is ze gefeliciteerd!

Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:29

Wat een prachtige merrie! Helemaal mijn type :j gefeliciteerd met het mooie resultaat!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:13

Wat een prachtig paard! Mooi type, zeer aansprekend hoofd, lekker lopen. Mocht je die ooit kwijt willen laat het me ajb weten :j

ravellie
Berichten: 3068
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:19

Wat een mooi paard is het geworden zeg !

xPabloBokt
Berichten: 9305
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:22

Wauw, helemaal mijn type paard! Zoiets hoop ik later ook achter mijn huis te hebben :D

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

EliseXJoelle
Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 11:02

Earth schreef:
Wat een leuk dier zeg! Ik ben normaal niet zo van de kruisingen maar deze is toch goed geslaagd. Iets royaal inderdaad :+ Maar als je haar meer in training gaat zetten komt dat wel goed.
Gefelicteerd met je punten en het predicaat. Ik vind het tof dat ze dat bij het EASP heeft gekregen, omdat het niet een alledaagse arabierenkruising is :P
Ik vind haar onder het zadel ook heel tof ogen, echt die hals is om te smullen haha. En die bokwhaaschrik foto is echt grappig :P


Haha die Royaal die hou ik er in :D
Ze gaat nu inderdaad lekker wat vaker in training en in september 9 dagen mee op vakantie naar het bos.

Dankjewel <3


Daihyo schreef:
Hee die voorbrenger is toch Marnix?

Gefeliciteerd! Knappe merrie is het :j
Je ziet er weinig arabier in. Ik zag dat je ook op zoek bent naar een hengst. Ga je weer terug op de arabier om verder te verfijnen? Ik denk dat dat een hele mooie combinatie kan worden, Nyomi heeft daar zelf al zo’n mooie basis voor. Zoals de cijfers ook al zeggen :D


Dat is inderdaad Marnix :D , Super fijn dat hij haar heeft kunnen voorbrengen.

De bedoeling is inderdaad om te fokken met een hengst met veel Shagya bloed er in. Ik ben geen fan van volbloedjes en omdat Nyomi 25% Shagya is lijkt dat ook de best passende combinatie.
Mijn droomhengst zou een haflo hengst (Haflinger x een Shagya arabier) zijn die een beetje op haar vader lijkt maar dan uit andere bloedlijnen :+ Helaas lijken deze nog niet te bestaan... ;(
Op de keuring kreeg ik het advies om een hengst met veel arabisch bloed te gebruiken om het mega barokke iets te verfijnen. Wel wil ik graag een veulen fokken die hopelijk rond de 1.60 gaat uitkomen, daarom zijn we ook opzoek naar een wat grotere hengst. In Duitsland zie ik er al veel voorbij komen.


Jessica007 schreef:
Wat een prachtig paard! Mooi type, zeer aansprekend hoofd, lekker lopen. Mocht je die ooit kwijt willen laat het me ajb weten :j


ben bang dat ik je voorlopig toch moet teleurstellen, ze blijft hopelijk nog heeel lang bij mij O:)
Mocht je opzoek willen naar zo'n type paard, ik kan je wel helpen aan haar fokker, daar lopen meer van deze pareltjes rond <3

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

DuoPenotti
Berichten: 28854
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:08

Ze is echt prachtig!!

En knap gereden van je in een bak waar van alles te zien is :j
Leuke foto in de link :D

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:08

Ik ben totaal niet thuis in de shagya's. Maar als je toch naar de volbloeden wilt kijken, dan is de hengst van kyrkelover wel een hele mooie. Groot aan de maat en echt sporttype, niet zo'n ranke slanke arabier zeg maar. En anders binnen het NRPS misschien?
Super leuke plannen. Ben heel benieuwd welke match je voor haar gaat maken :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

EliseXJoelle
Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 11:12

Daihyo schreef:
Ik ben totaal niet thuis in de shagya's. Maar als je toch naar de volbloeden wilt kijken, dan is de hengst van kyrkelover wel een hele mooie. Groot aan de maat en echt sporttype, niet zo'n ranke slanke arabier zeg maar. En anders binnen het NRPS misschien?
Super leuke plannen. Ben heel benieuwd welke match je voor haar gaat maken :j


Ik ga eens kijken. Kyrkelover was zelf ook met haar pony's op de keuring, oa met Risky en haar veulen.

Voorlopig zijn we alleen nog maar aan het brainstormen, veulen zal ook niet voor mijzelf worden maar voor een vriendin waardoor we goede afspraken etc moeten maken en samen de hengstenkeuze.

ps. ze is in september samen met Falco bij je in de buurt mocht je haar eens in het echt willen bewonderen <<)

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:14

Gefeliciteerd! Wat een mooi paard!
Hoe is haar karakter?

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:19

Oh dat vind ik leuk! Bij de welbekende camping hier om de hoek? :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

EliseXJoelle
Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 11:29

amber15 schreef:
Gefeliciteerd! Wat een mooi paard!
Hoe is haar karakter?



Dankje!

Nyomi heeft een fantastisch karakter. Ze is wel een echte merrie, eigenwijs en je dwingt haar echt niet iets te doen. Ze is enorm lief, groot en klein kan met haar aan de slag. Ook is ze een echte allrounder en na training zie ik haar dan ook de dressuurring in gaan, maar ook een parcour lopen of de cross in :D

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:44

Prachtig dier !
Gefeliciteerd met je mooie punten

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:02

Voor bouw had ze van mij een 10 gekregen! Wat een leuk paard +:)+ als ik weer op zoek ga naar een jonge spruit stuur ik je een berichtje voor tips :):)

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EASP stamboekopname van Nyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:25

Oja als ik dit zie dan snap ik wel waarom je wilt veredelen...en fries geen optie is.

Gefeliciteerd met het commetaar en de punten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers