[Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:38

Jee wat een verhaal...arme pony,arme jij!
Het beste is de wond droog te houden en met een steriel gaasje en betadine schoon te maken.De staph. Aureus komt op de huid voor,is niet erg...behalve als de huid stuk is en hij naar binnen gaat.
Ik hoop dat hij snel echt blijvend opknapt!
Weet je de oorzaak ook van de koliek?
Heel veel sterkte!

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 20:02

geerke schreef:
Jee wat een verhaal...arme pony,arme jij!
Het beste is de wond droog te houden en met een steriel gaasje en betadine schoon te maken.De staph. Aureus komt op de huid voor,is niet erg...behalve als de huid stuk is en hij naar binnen gaat.
Ik hoop dat hij snel echt blijvend opknapt!
Weet je de oorzaak ook van de koliek?
Heel veel sterkte!



Dankjewel!

Het vermoeden is dus wel dat de bacterie naar binnen is. In elk geval in de wond zit deze. Is daar op de een of andere manier een behandeling voor en wat is de prognose?

De oorzaak van koliek weten we helaas niet. Vermoeden is een opstakeling van factoren + gewoon pech..

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:26

Jammer dat het nog niet zo gaat.

Ze hebben mij verteld bij de Linge hoeve dat de wond van binnen uit moet genezen, dus juist open houden, want zo kan het vocht of pus er goed uit en dat moet juist als het gesloten blijft kan dat er allemaal niet uit en dat zorgt voor nog meer ellende.
De wond bij mijn paard is gewoon echt 6 weken onrustig geweest, geen mrsa gelukkig maar het is goed gekomen!

Ik leef met je mee en ga duimen dat het langzaam aan de goede kant op gaat :(:)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 02:58

sanowa schreef:
Jammer dat het nog niet zo gaat.

Ze hebben mij verteld bij de Linge hoeve dat de wond van binnen uit moet genezen, dus juist open houden, want zo kan het vocht of pus er goed uit en dat moet juist als het gesloten blijft kan dat er allemaal niet uit en dat zorgt voor nog meer ellende.
De wond bij mijn paard is gewoon echt 6 weken onrustig geweest, geen mrsa gelukkig maar het is goed gekomen!

Ik leef met je mee en ga duimen dat het langzaam aan de goede kant op gaat :(:)

Eens. Vandaar ook dat het slim is om de wond te spoelen. Dat pus zit de genezing in de weg. Als de huid dicht gaat, maar er dieper nog wel pus zit heb je echt een probleem.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 08:58

Astorga schreef:
sanowa schreef:
Jammer dat het nog niet zo gaat.

Ze hebben mij verteld bij de Linge hoeve dat de wond van binnen uit moet genezen, dus juist open houden, want zo kan het vocht of pus er goed uit en dat moet juist als het gesloten blijft kan dat er allemaal niet uit en dat zorgt voor nog meer ellende.
De wond bij mijn paard is gewoon echt 6 weken onrustig geweest, geen mrsa gelukkig maar het is goed gekomen!

Ik leef met je mee en ga duimen dat het langzaam aan de goede kant op gaat :(:)

Eens. Vandaar ook dat het slim is om de wond te spoelen. Dat pus zit de genezing in de weg. Als de huid dicht gaat, maar er dieper nog wel pus zit heb je echt een probleem.

sanowa schreef:
Jammer dat het nog niet zo gaat.

Ze hebben mij verteld bij de Linge hoeve dat de wond van binnen uit moet genezen, dus juist open houden, want zo kan het vocht of pus er goed uit en dat moet juist als het gesloten blijft kan dat er allemaal niet uit en dat zorgt voor nog meer ellende.
De wond bij mijn paard is gewoon echt 6 weken onrustig geweest, geen mrsa gelukkig maar het is goed gekomen!

Ik leef met je mee en ga duimen dat het langzaam aan de goede kant op gaat :(:)


Dat zegt mijn gevoel inderdaad ook maar de arts zegt dus niet teveel aanzitten.. Is er een verklaring voor dat wanneer de wond weer open is en het pus er weer uit kan, dat de temperatuur dan stijgt en de wond warmer wordt?

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 17:27

Temperatuur gisteren de hele dag 38.2 en vanochtend 37.5 :)
Wond ziet er ook steeds beter uit.. wel pusserig nog maar gaat over het algemeen toch wel verder dicht nu. Ik spuit het nu elke dag met een plantenspuit met water en zilverwater uit en om de dag desinfecteren met betadine. Blijft nog ff spannend natuurlijk maar we lijken de goede kant op te gaan. Hij krijgt ook meer energie. Vanochtend bij het naar buiten gaan om aan de hand grasjes te eten begon hij tot 2 keer toe een paar keer te bokken en om hoog te komen. Ik wist niet wat me overkwam want dat ken ik helemaal niet van hem. Ik had natuurlijk ff de bibbers en hoop maar dat de peesplaat dit houdt.. Maar goed, hij voelt zich in elk geval goed :P

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:41

Wat super dat de koorts weggaat en dat Kari zich zo happy voelt.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:44

Wat een fijne update!!

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:35

Hier een stille meelezer, fijn dat het de goede kant op gaat!
Hopelijk binnenkort gewoon alleen ITP foto's van je dappere mannetje :knuffel:

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:51

Fijn nieuws, houden zo +:)+

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:38

Sorry zit de laatste jaren niet zo actief meer op bokt, vandaar nog niet eerder gereageerd.

Fijn om te lezen dat het nu wel de goeie kant op lijkt te gaan, wat een pech telkens weer zeg.

Ik heb al 4 weken de zenuwen, terwijl het met de mijne eigenlijk heel goed gaat, heb met je en je paardje te doen. Gelijk antwoord op je vraag: met mijn paard gaat het echt wonderbaarlijk goed, ook de eerste 4 weken boxrust is hij heel goed doorgekomen, nog 2 weken te gaan. Daarna 2x per dag 5 minuten aan de hand stappen en maandag 4 januari weer richting Wolvega voor controle. Gisteren leek hij voor de eerste keer even minder te zijn, kreeg appje van mijn bijrijdster, maar dat was gelukkig loos alarm, mijn hartslag ging even 2x zo hard.

Ik blijf je volgen in deze topic, hoop op nog meer positieve berichten :-)

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 20:30

Wat een lieve berichten weer, super fijn!

Kari lijkt nu toch echt voorzichtig de goede kant op te gaan. De temperatuur blijft de afgelopen dagen zakken. Vanochtend had hij 37.4 *\o/* verder is hij vrolijk, eet (veel) meer hooi en schooit voor het leven. Hij blijft ons verbazen =:) wel vind ik zijn mest de afgelopen dagen wat droger en harder. Uiteraard maak ik me daar gelijk weer zorgen om :+ hij krijgt al meer water bij zijn slobber en drinkt en plast genoeg dus meer kunnen we er ook niet aan doen. Ik denk dat het komt doordat hij weer meer hooi eet. We houden het in de gaten.

Morgen gaan we weer naar Wolvega voor een check. We gaan dan horen wat zijn bloedwaarden zijn en hoe de genezing van de peesplaat er voor staat en ze maken een echo. Best wel ff spannend maar dan weten we in elk geval waar we staan.

De wond lijkt nu wel mooi te gaan genezen en er komt veel minder pus uit.

Afbeelding

Afbeelding

Duimen jullie mee dat we morgen goed nieuws krijgen? :j

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:48

Hier een stille volger.
Ik duim zeker mee voor jullie +:)+
Hopelijk goed nieuws morgen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:12

Ook ik duim voor jullie dat je positief nieuws krijgt! Geef je ook nog lijnzaad/lijnzaadolie? Dat kan de mest misschien wat soepeler maken. Of gek genoeg zoiets als vlozaad/psylliumvezels? Je kan dat met de controle aan Wolvega vragen, wat je kan geven om de mest soepeler te laten blijven!

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 22:32

Jet schreef:
Ook ik duim voor jullie dat je positief nieuws krijgt! Geef je ook nog lijnzaad/lijnzaadolie? Dat kan de mest misschien wat soepeler maken. Of gek genoeg zoiets als vlozaad/psylliumvezels? Je kan dat met de controle aan Wolvega vragen, wat je kan geven om de mest soepeler te laten blijven!


Ja ik heb hem vandaag idd weer gekookte lijnzaad gegeven. Misschien dat dat verschil maakt, ik hou het in de gaten en zal het ook even navragen morgen. Bedankt voor de tip!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:10

Destijds na de zandkoliek-operatie van mijn vorige paard werd me aangeraden dagelijks 200 ml. lijnzaadolie te geven, verdeeld over twee voerbeurten. Door Wolvega. Maar dat kan na 2008 natuurlijk wel veranderd zijn hoor!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:18

Succes op de kliniek vandaag!

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:37

Ik duim mee! Ben heel benieuwd hoe hij er voor staat

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:45

Heb het hele topic met verbazing doorgelezen. Arme pony en arme jij, wat een pech!
Hopelijk komt het allemaal goed en houdt hij er niks aan over.
Enkel vind ik het een beetje vreemd dat er geen drain in de wond geplaatst wordt om al die etter af te voeren.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 19:28

Update

Om 13 uur vanmiddag moesten we op de kliniek zijn dus om half 12 was ik op stal. Vanochtend was zijn temp 37.7 dus wat hoger dan gisteren en was hij wat mat geweest en had minder hooi gegeten. Een tijdje daarna was hij wel gewoon weer vrolijk. Maar daar maak ik me dan toch weer zorgen over uiteraard. Lang om daar over na te denken had ik echter niet want even later werd ik gebeld met het nieuws dat mijn opa vanochtend was overleden. ;( mijn lieve opa die mij zo geweldig geholpen heeft met mijn paardenhobby en altijd voor ons klaar stond. Dus al met al niet zo'n goed begin voor deze nu hele dubbele dag. Maar goed we moesten toch echt door voor de controle dus Kari uit zijn box en naar de trailer gelopen. Met veel geduld uiteindelijk binnen 15 minuten er op. Wel een paar gekke sprongen later aangezien meneer toch echt wel even wou laten merken dat hij zich heus wel goed voelde :+

In Wolvega moesten we een tijdje wachten op de arts. Ik had Kari vast van de trailer gehaald. Nou dat heb ik geweten met mijn puberlander. Tsjonge. Maar niet voor niets geweest want:
- zijn darmgeluiden klinken goed
- zijn bloedwaarden zijn heel netjes
- de echo liet zien dat er geen holtes gevuld zijn met vocht en dat de peesplaat goed aan het genezen is. Wel nog een stukje waar het nog niet aan elkaar zit maar dat lag wel in de lijn der verwachting en eigenlijk zag het er zelfs beter uit dan verwacht. Dus goed nieuws!
- er zijn geen holtes gevuld met vocht
- wel wat oedeem maar dat heeft tijd nodig
- nietjes zijn er uit gehaald en de wond zag er volgens de arts mooi uit
- mestonderzoek was ook goed. Geen eitjes en zand gevonden.
- hij is maar 4 kg lichter dan voor de operatie.

Dus al met al eigenlijk wel positief. Nog 3 weken boxrust en dan weer controle.

Ook op de kliniek heeft meneer Kari weer even een showtje weggegeven. Pfff ik had mn handen vol aan mn kleine boevenkop en hij had een lol. Genoeg energie in elk geval. :P

Na de controle stapte hij eigenlijk vlot de trailer weer op. Thuis gekomen wel gelijk rollen in de box dus ik had bijna een hartverzakking maar nadat hij even gerust had, ging hij ook wel weer eten en liet verder geen tekens van ongemak zien.

Nog wat foto's van vandaag

Daar gaan we
Afbeelding

Grasjes eten terwijl we wachten
Afbeelding

Onderzoek
Afbeelding

Boevenhoofd met slobber
Afbeelding

En daarna moe zijn.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Doyal op 16-12-20 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:30

Gecondoleerd met het overlijden van je opa.

Gelukkig wel goed nieuws voor je pony!

YvonneV
Berichten: 8776
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [Volg] Pechpaardje Kari; kruipt hij door 't oog v/d naald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:35

Gecondoleerd met je opa

senna21

Berichten: 11839
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:51

Gecondoleerd.
Wat dubbel, zo'n dag.
Wel super dat Kari goed herstelt.
Sterkte met het afscheid van je opa.

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:23

Gecondoleerd met je opa Y;(, dat maakt je dag inderdaad wel heel dubbel.

Fijn om te horen dat het met Kari goed gaat en dat hij vrolijk is. Nu je kun je weer gerust naar de toekomst kijken.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:19

Sterkte met het verlies van je opa!

Wel supernieuws van Kari, daar had je amper op durven hopen!