Wat is dit, oude paardenstal (archeologie/bouwhistorie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
K_nolan
Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Wat is dit, oude paardenstal (archeologie/bouwhistorie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 14:29

Hoi allemaal,

ik wist niet goed waar dit topic moest dus sorry als het verkeerd staat!

In het dagelijks leven ben ik archeoloog en zo af en toe kom je dan dingen tegen waar het grote publiek even voor ingeschakeld kan worden :+

In een oud pand kwamen we de volgende [...?] tegen:


[ img ]

ze hangen dus vlakbij de oude waterbak. Het pand is historisch gebruikt als paardenstal.

close-up:


[ img ]

wie heeft het verlossende antwoord :+


AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Wat is dit, oude paardenstal (archeologie/bouwhistorie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:32

Lijkt mij, dat er nog staanders (verticale vierkante palen?) bij horen, waar de witte haken dmv een spie, zoals bij de plafondbalk, de paal op zijn plek houden. Theoretisch zou je in de vloer een gat moeten zien, of een liggende balk, waar de staander op vast zat.

Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat is dit, oude paardenstal (archeologie/bouwhistorie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:43

Balk verbindingen? Ik roep maar wat hoor.

Broken crayons still color

Sabbientje
stokpaard connaisseur
Berichten: 4688
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Wat is dit, oude paardenstal (archeologie/bouwhistorie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:45

hingen daar vroeger de balken van de stands niet aan met kettingen?

K_nolan
Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 14:46

Roepen mag zeker en alles wordt hier ook weer meegenomen in de discussie! Ik hoop eigenlijk dat het wel echt paarden stal gerelateerd gaat zijn (komt weer goed uit met de dateringen dan)

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:50

Ik ken het niet, maar als je kijkt naar hoe de balk aan het plafond vast zit zou ik verwachten dat in die inham een verticale balk heeft gestaan die op dezelfde manier vast zat als de horizontale balk, met zo'n pen door de haak.
Dan zou het een schot van een stand kunnen zijn.
Wel apart dat ze niet allemaal even breed zijn.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

palousa_boy
Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat is dit, oude paardenstal (archeologie/bouwhistorie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:57

Dat bredere stuk zal wel iets te maken hebben met het oog wat daar in het midden in de balk zit.
Andere mogelijkheid is dat het voor een paard met tuig was bijvoorbeeld, een merrie met veulen, om te melken.. er zijn eigenlijk heel veel opties waarom je iets meer ruimte nodig zou kunnen hebben.

Om wat voor pand gaat het eigenlijk?

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:59

K_nolan schreef:
Roepen mag zeker en alles wordt hier ook weer meegenomen in de discussie! Ik hoop eigenlijk dat het wel echt paarden stal gerelateerd gaat zijn (komt weer goed uit met de dateringen dan)

Gezien de inham in het hout is het een verbinding tussen 2 balken hout, waarbij die naar beneden verwijderd is. Mogelijk de eindpaal van de wand tussen de stands. Maar dan zal je de afmetingen moeten weten tussen de balken en tussen waar die paal gestaan heeft en de muur waar de ruif gezeten moet hebben.

Met de inrichting van de ruimte heeft het alles te maken en daardoor het gebruik, maar sec gezien is het een basis houtverbinding. Enkel wat voor ruimtes die verbindingen gemaakt hebben zeggen wat over mogelijk gebruik, de verbinding zelf heeft niks met het gebruik te maken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

K_nolan
Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 15:39

tamary schreef:
K_nolan schreef:
Roepen mag zeker en alles wordt hier ook weer meegenomen in de discussie! Ik hoop eigenlijk dat het wel echt paarden stal gerelateerd gaat zijn (komt weer goed uit met de dateringen dan)

Gezien de inham in het hout is het een verbinding tussen 2 balken hout, waarbij die naar beneden verwijderd is. Mogelijk de eindpaal van de wand tussen de stands. Maar dan zal je de afmetingen moeten weten tussen de balken en tussen waar die paal gestaan heeft en de muur waar de ruif gezeten moet hebben.

Met de inrichting van de ruimte heeft het alles te maken en daardoor het gebruik, maar sec gezien is het een basis houtverbinding. Enkel wat voor ruimtes die verbindingen gemaakt hebben zeggen wat over mogelijk gebruik, de verbinding zelf heeft niks met het gebruik te maken.


de verbindingsconstructie was hier duidelijk en dat het primair gebruikt is in verhouding met de paardenstal kon gezien de datering bijna niet anders.
De stands wist ik niet, we hebben nu een oude NTV bron over standconstructies erbij geroepen en daar klopt het aardig mee. De verschillende maten was voor het breder en smaller maken als het bv een merrie met veulen stond.
Zeker zijn doen we het nooit, maar het klinkt aannemelijk. Met een beetje geluk heeft er iemand nog een zeer oude paardenstal op zn erf met deze constructie

K_nolan
Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 15:47

palousa_boy schreef:
Dat bredere stuk zal wel iets te maken hebben met het oog wat daar in het midden in de balk zit.
Andere mogelijkheid is dat het voor een paard met tuig was bijvoorbeeld, een merrie met veulen, om te melken.. er zijn eigenlijk heel veel opties waarom je iets meer ruimte nodig zou kunnen hebben.

Om wat voor pand gaat het eigenlijk?


Je reactie las ik nu pas, uit een bron die ik net heb opgezocht werden ze vaak op verschillende maten geplaatst zodat er bv een merrie met veulen kon staan, maar kan net zogoed met andere meer technische zaken te maken hebben.

Ik kan niet zeggen welk pand dit is omdat het onderzoek nog loopt. De fotos moeten hier laten ook weg

ceresbo
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:51

Lijkt een beetje op hoe vroeger koeien op de grupstal vast gezet werden.
Dmv ketting of band tussen vloer en plafond, daar dan een beugel aan die om de nek van de koe zat.
Beetje afhankelijk van welke tijd en locatie stonden de koeien met de kop naar de muur, of met de kop naar de voergang [ img ]

palousa_boy
Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat is dit, oude paardenstal (archeologie/bouwhistorie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:39

Ik denk dat je m'n vraag over het pand niet begrijpt..

Bedoel dus eigenlijk is het een herenhuis, oude boerderij, grachtenpand...

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

K_nolan
Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 21:10

palousa_boy schreef:
Ik denk dat je m'n vraag over het pand niet begrijpt..

Bedoel dus eigenlijk is het een herenhuis, oude boerderij, grachtenpand...


Excuses, het is een oude boerderij!

_Lente
Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: Wat is dit, oude paardenstal (archeologie/bouwhistorie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:24

[ img ]

Zoiets? Alleen lijken deze 'tussenbalken' veel langer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers