Te veel opvangertjes, het word te veel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:03

Citaat:
Ik denk dat heel veel mensen dieren wel zouden willen opgevangen om het een goed huisje te geven, maar dat is gewoon niet te betalen. Niet te doen. Niet realistisch.

Klopt.
Ik heb door de tijd heen ook hondjes gehad en een paard.
Zou er zo weer een boel bij willen.
Ruimte genoeg.
Maar helaas niet te betalen. Daarnaast ben ik ook zo iemand die eigenlijk tijdelijk opvangt en vervolgens blijven ze. Want dan kan ik ze niet meer missen.
En ze kosten meer dan de "gewone" dieren meestal omdat er zeker in het begin vaker de dierenarts moet komen speciaal voer enz.
Het is super fijn en dankbaar om te mogen doen, maar helaas door het geld vaak niet groots uit te voeren.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:10

In de openingspost ging ik ervan uit dat je het echt voor de paarden deed.
Na een kijkje op je site zie ik dat het gewoon een handelstal is.
Een handelaar dat zich voordoet als opvang, tja daar zou ik helaas ook niet snel heen gaan.

Je lijstje met voorwaarden om bij jou een paard te komen afgeven is ook frappant.
Het geeft me de indruk dat het quasi onmiddelijk te koop wordt gezet om er geld aan te verdienen....

Citaat:
Hieronder enkele eisen:
Ouder dan 2,5 jaar
Geen shetlanders, liefst vanaf B-pony (vanwege niet geschikte omheining)
Paarden/ pony's waar nog wel op gereden kunnen worden, dus geen chronische ziektes! (mogen wel bemerking hebben)
Paard/pony mag stalondeugd hebben
Merries/ ruinen/ hengsten
Mag gedragsproblemen/ onverklaarbaar gedrag hebben
Realistisch aankoop bedrag
Paarden mogen in "ons" bezit worden!
Paarden/pony's en/of eigenaren die de hulp echt nodig hebben!



Ik bekijk het zo:
Een handelaar doet het om eraan te verdienen en iemand met een asiel doet het voor de dieren.
De meeste asielen draaien voornamelijk op eigen kosten (zonder klagen).

Dit is niet gemeen bedoeld maar zo komt het bij mij over en ik kan me voorstellen bij vele anderen die al even in de paardenwereld draaien.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:42

Ik sluit mij aan bij veel wat al gezegd is, maar misschien nog een kleine tip voor je facebookpagina: Maak albums om je paarden die te koop staan te promoten. Maak er eentje van je gewone handelstal en maak een aparte voor je opvangpaarden.

Als ik nu even op de pagina kijk, zie ik nogal wat foto's voor de leuk, maar moet toch even scrollen voor ik de eerste ietwat advertentie tegen kom, en dat maakt het nogal onoverzichtelijk en onduidelijk wat er nu juist te koop is allemaal en wat verkocht.

Dus maak de albums aan. Voor elk paard dat je momenteel te koop hebt, upload je verkoopfoto's in de map en schrijf je een advertentie. Dan kan je ook regelmatig in je posts terugverwijzen naar die advertentie. Bv als je later een foto uploadt van paard X "X staat ook te koop, meer info in het album paarden te koop". Of, als het om opvang gaat, zet je daar het paard neer en verwijs je er daar naar. Op die manier is het duidelijker wat het verschil tussen de 2 paarden is.

Maar let wel, als je zoiets doet moet je het album ook wel goed bijhouden en elke keer als er eentje verkoch is de foto weghalen of tekst vervangen door Verkocht. Het is anders ook vervelend als je straks een album hebt van 50 paarden om te doorbladeren en 35 zijn reeds al lang verkocht.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 14:55

tessyke schreef:
In de openingspost ging ik ervan uit dat je het echt voor de paarden deed.
Na een kijkje op je site zie ik dat het gewoon een handelstal is.
Een handelaar dat zich voordoet als opvang, tja daar zou ik helaas ook niet snel heen gaan.

Je lijstje met voorwaarden om bij jou een paard te komen afgeven is ook frappant.
Het geeft me de indruk dat het quasi onmiddelijk te koop wordt gezet om er geld aan te verdienen....

Citaat:
Hieronder enkele eisen:
Ouder dan 2,5 jaar
Geen shetlanders, liefst vanaf B-pony (vanwege niet geschikte omheining)
Paarden/ pony's waar nog wel op gereden kunnen worden, dus geen chronische ziektes! (mogen wel bemerking hebben)
Paard/pony mag stalondeugd hebben
Merries/ ruinen/ hengsten
Mag gedragsproblemen/ onverklaarbaar gedrag hebben
Realistisch aankoop bedrag
Paarden mogen in "ons" bezit worden!
Paarden/pony's en/of eigenaren die de hulp echt nodig hebben!



Ik bekijk het zo:
Een handelaar doet het om eraan te verdienen en iemand met een asiel doet het voor de dieren.
De meeste asielen draaien voornamelijk op eigen kosten (zonder klagen).

Dit is niet gemeen bedoeld maar zo komt het bij mij over en ik kan me voorstellen bij vele anderen die al even in de paardenwereld draaien.


Die eisen zijn enkel alleen omdat ik zeker niet achter sta om paarden met echt pijn door te laten lopen.
Ik heb wel eens gehad dat paarden gewoon chronische problemen hadden in hun lijf waardoor ze nog niet eens meer pijn vrij kunnen rondlopen in vrijheid.
Daarnaast hebben we niet de middelen om jonge paarden de nodige grasweide te geven die ze nodig hebben. Soms heb ik wel jonge paarden/pony's maar deze gaan vaak al snel voor weinig weg.

Verder als een paard langer dan een jaar bij me staat is dat nu eenmaal zo. De een vind immers sneller een plekje de ander helaas niet.

edit: asielen draaien inderdaad op eigen kosten.
Maar ook daar is niets gratis te plaatsen of te halen en krijgen vaak wel donaties.
Hier vraag ik zeker niet om! En is een beetje zweten ook zeker niet erg, maar leest de post op paard zoekt baas op facebook maar.... meer paarden die hulp nodig hebben, meer paarden die binnen komen. Hun kunnen het ook niet meer bijhouden, maakt hun ook niet meteen handelaar die geld wilt verdienen over andermans rug om, toch?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:06

Ik denk dat als je echt wil gaan voor paarden verkopen, moet je gewoon veel duidelijker zijn in je communicatie. Je plaatst hier een deense ruin van 1.58/1.60. Dan denk ik: oeh fijn, daar wil ik meer over weten. Alleen is dat onmogelijk te vinden via je facebook. Maar albums aan over de paarden te koop, of doe dat dan via de website, of maak duidelijke verkoop posts waaruit men ook kan afleiden wat men koopt, wat kan het paard, wat kan het niet, welk rugzakje etc.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:13

The_Cat schreef:
Ik denk dat als je echt wil gaan voor paarden verkopen, moet je gewoon veel duidelijker zijn in je communicatie. Je plaatst hier een deense ruin van 1.58/1.60. Dan denk ik: oeh fijn, daar wil ik meer over weten. Alleen is dat onmogelijk te vinden via je facebook. Maar albums aan over de paarden te koop, of doe dat dan via de website, of maak duidelijke verkoop posts waaruit men ook kan afleiden wat men koopt, wat kan het paard, wat kan het niet, welk rugzakje etc.

Ja daar word zeker aan gewerkt :j

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:15

Er zijn ook paarden die geen pijn hebben, maar waar je ook niet kunt mee rijden. Maar die zijn dan ook onverkoopbaar, denk dat daar het schoentje wringt...:)
Ik volg de anderen hier in het topic : kies tussen handelsstal of opvang. En stick to it.
Een opvang die tevens handelsstal is, dat ruikt naar oplichting. En geeft ook niet veel vertrouwen naar potentiele klanten toe.
En als het echt een opvangpaard is, betaal er dan niet voor. Lap hem op en geeft hem ook gratis weg aan een gepast thuis. Het moment dat je er geld voor begint te vragen, ruikt het weer naar handel, en ben je tevens verantwoordelijk voor als er iets mis zou zijn met het paard.
Duidelijkheid is hier de sleutel!

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:16

Voor eventuele geïnteresseerde jou facebook pagina erbij zetten? Hoe meer bekendheid hoe beter.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:27

santie schreef:
Voor eventuele geïnteresseerde jou facebook pagina erbij zetten? Hoe meer bekendheid hoe beter.

Sorry deze topic is niet bedoeld voor reclame stunt ofzo. En het ging niet over het snel verkopen, maar verhouding aanbod, herplaatsing

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:41

dynara schreef:
santie schreef:
Voor eventuele geïnteresseerde jou facebook pagina erbij zetten? Hoe meer bekendheid hoe beter.

Sorry deze topic is niet bedoeld voor reclame stunt ofzo. En het ging niet over het snel verkopen, maar verhouding aanbod, herplaatsing


Dat snap ik helemaal, maar nu ben ik wel nieuwsgierig geworden of je misschien een leuk paardje hebt staan voor mij. Misschien denken andere Bokkers dat ook wel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:01

Ja, er is veel aanbod. Maar door alles op te vangen, blijven mensen ook makkelijk dumpen.

Er werd ons een zogenaamd goed paard gegeven met een kleine aanmerking. Daar wisten we van. Anders zou hij verkocht zijn voor een leuk bedrag, maar hij was 100% zeker weer terug gekomen.
Weggeven lijkt dan een gebaar, maar we hebben die mensen de ruimte geboden om weer snel door te kunnen voor een nieuwe. Want onderhoud en veearts kosten zijn hoger dan opbrengst.....

Mensen moeten eens veel realistischer worden en eerder/vaker afscheid gaan nemen van paarden. Niet alles maar laten leven en overal mee door modderen. Hou je een paard zelf, prima. Maar ga niet voor kreupele of zieke paarden een ander plekje zoeken. Je wordt suf van het aanbod; gezelschaps paardje........

Een gezond en rijdbaar paard kan ook prima als gezelschap dienen als je er toch 2 of meer moet onderhouden.

Een ander ding; misschien keihard, maar het moet afgelopen zijn dat iedereen maar denkt dat ze een paard kunnen of mogen bezitten. Paarden zijn duur, maar je leest te vaak; Ik zoek een betaalbaar paard. Een betaalbare plek etc etc. Als dat een keer zou ophouden, zou het aantal paarden uitdunnen.

Niet iedereen hoeft een paard te bezitten, ook al willen ze nog zo graag. En niet elk paard hoeft per se oud te worden. Ja, mijn oudste is 27, maar heb afgelopen jaren paarden van 7, 8 en 10 laten inslapen. Ze hebben geen toekomst perspectief en het geeft paarden zonder pijn en ziekte's weer meer kansen op een fijn leven. Voor hun dan meer plekken.

Of je gaat echt opvangen en neemt alle zielige beestjes aan. dan moet je stoppen met eisen stellen en per aangeboden paard kaan kijken. Dan ben je een echte opvang.
Die doe je na een tijd weg als het goed gaat OF je houdt ze tot hun dood en laat mensen dan wel maandelijks betalen, zoekt donaties, sponsors etc.

Of je bent handelaar/tussen persoon en koopt op, fixt het zo snel mogelijk en verkoopt door.

Als je dat niet doet, sta je straks vol met kreupele, zieke en getraumatiseerde paarden die nooit meer weg gaan.

Als je echt heel goed en handig bent met paarden krijg je iets met trauma's misschien soms nog wel goed. Maar dat wil niet zeggen dat ze verkoopbaar zijn. Ik heb paarden (gehad ) waar wij gek mee zijn en veel mee kunnen, maar 100% zo weer terug zouden komen als ze bij de verkeerde terecht zouden komen. Dat soort training mag je best rekenen.

Gratis weggeven zou ik niet doen. Dan krijg je koopjes jagers, vaak zonder ervaring die niet geschikt zijn om dergelijke paarden te houden, of uberhaupt een paard te hebben.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:25

Tja als je liefde voor paarden hebt, kan ik mij persoonlijk wel weer voorstellen dat je geen afstand meer kan doen van opknappertjes/kneuzen.

Want het banketstaaf is dat je geen grotere band krijgt dan juist met degenen waar je dag en nacht voor in de weer bent om ze weer beter te laten worden. En dat is andersom net zo. Dat zijn de paarden die jou ook dat speciale gevoel weten te geven en alleen voor jou dat ene doen wat ze bij een ander niet in hun hoofd halen, zo werkt dat nou eenmaal.

Ik kan mij dus als geen ander voorstellen dat het eigenlijk een onmogelijke opgave is. Dat is voor mij ook de reden dat ik er niet aan begin, zelfs al zou ik de middelen ervoor hebben. Ik heb binnen no time een kinderboerderij aan onbruikbare dieren, ik houd het er dan ook liever bij 1 en als het niet anders kan, want een paard zet je nooit alleen, bij 2. Die blijven dan ook wel totdat het leven lijden wordt en dan laat ik ze hemelen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:01

dynara schreef:
Ik verkoop wel eens paarden, dan maakt me gewoon in mijn opzichten handelaar (toch?).

De naam van je 'stal' past er ook bij net als de opmerking in je profiel hier: in- en verkoop van paarden, plus dan nog je eisenlijst. Eigenlijk wijst niets erop dat je een opvang zou zijn.

En dat je nu meer aanbod krijgt, ja dat is een les die iedereen moet leren: je kunt niet alles redden. De één leert dat sneller dan de ander. Velen zijn je voorgegaan met opvangen, velen doen het nu met je en velen zullen stoppen of drastisch minderen omdat de ingeslagen weg totaal onrealistisch is.

En je kunt simpelweg niet op een goede manier de verantwoording dragen voor zoveel dieren als je alleen maar op impulsieve wijze handelt. Nog een les om te leren.

Het is een mooi iets, een hart voor dieren hebben, maar het aanbod 'zielige' dieren is een bodemloze put helaas. Zonder zelfbescherming ga je eraan onderdoor. Die frustratie over meer aanbod dan je aankunt zult je dus moeten gaan accepteren en je zult los moeten laten dat jij denkt/vindt dat je alles kunt redden.