Te veel opvangertjes, het word te veel

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
eilleen333
Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:28

Dit is wel het moment om je site aan te passen, iedereen klikt er nu op.
Net zoals je Facebook. Maak vandaag een mooie post over de paarden die je te koop hebt staan :)

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:37

Je mist op dit ogenblik echt profilering.

Aan de ene kant zeg je hier opvang, wat verder klikken op je onderschrift leert ons dat je jezelf als handelsstal op het world wide web neerzet.
Je zegt dat je het hobbymatig doet (een hobby doe je meestal omdat het leuk en ontspannend is) en toch voel je je alsof je in een fabriek werkt.

Probeer dus voor jezelf meer duidelijk te krijgen wat je precies wilt. Wil je een handelsstal zijn waarbij je verschillende paarden (dus niet alleen stumperds) aankoopt en weer verkoopt of wil je een paardenasiel zijn? Wil je het hobbymatig houden of wil je er inderdaad wel hard voor werken als het dan ook nog iets oplevert?

Probeer gewoon duidelijk te krijgen wat je wilt. Want om grof te zijn: nu doe je maar wat en het werkt niet. Tijd dus om zaken op orde te krijgen. Pas als je namelijk beslist hebt wie je wilt zijn in de paardenwereld, kan je daarop voortborduren. Want als je bv. beslist om het als hobby te blijven doen dan hoeft een up to date professionele website met dito e-mailadres niet heel hoog op de prioriteitenlijst te staan, maar dan ga je wel de keuze moeten maken om een bovengrens aan het aantal paarden in te stellen. Als je het wel professioneel wilt aanpakken, zal je weer andere beslissingen moeten maken en wordt die website bijvoorbeeld wel interessanter. Etc etc.

Wij kunnen geen goed advies geven zolang we niet weten wat je bent.

Anoniem

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:56

Gini, over een goede website en het e-mailadres heb ik een andere mening. Als het hobbymatig of handelen is; TS wil paarden verkopen. Wat je ook kiest: je website is een visitekaartje, je e-mailadres eveneens.

dynara
Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 15:04

Gini schreef:
Je mist op dit ogenblik echt profilering.

Aan de ene kant zeg je hier opvang, wat verder klikken op je onderschrift leert ons dat je jezelf als handelsstal op het world wide web neerzet.
Je zegt dat je het hobbymatig doet (een hobby doe je meestal omdat het leuk en ontspannend is) en toch voel je je alsof je in een fabriek werkt.

Probeer dus voor jezelf meer duidelijk te krijgen wat je precies wilt. Wil je een handelsstal zijn waarbij je verschillende paarden (dus niet alleen stumperds) aankoopt en weer verkoopt of wil je een paardenasiel zijn? Wil je het hobbymatig houden of wil je er inderdaad wel hard voor werken als het dan ook nog iets oplevert?

Probeer gewoon duidelijk te krijgen wat je wilt. Want om grof te zijn: nu doe je maar wat en het werkt niet. Tijd dus om zaken op orde te krijgen. Pas als je namelijk beslist hebt wie je wilt zijn in de paardenwereld, kan je daarop voortborduren. Want als je bv. beslist om het als hobby te blijven doen dan hoeft een up to date professionele website met dito e-mailadres niet heel hoog op de prioriteitenlijst te staan, maar dan ga je wel de keuze moeten maken om een bovengrens aan het aantal paarden in te stellen. Als je het wel professioneel wilt aanpakken, zal je weer andere beslissingen moeten maken en wordt die website bijvoorbeeld wel interessanter. Etc etc.

Wij kunnen geen goed advies geven zolang we niet weten wat je bent.

Ik heb niet het gevoel dat ik in een fabriek werk.
Ik werk gewoon in een fabriek voor alles te kunnen bekostigen.
Website is meer voor aan te bieden wat we kunnen voor extra bijverdiensten. Nogmaals is niet mijn hoofdinkomen en is dus echt hobbymatig.
Website heb ik al langer doet dit al enkele jaren lang, maar het lijkt net als er meer komen dan dat ik aan kan helaas en dat doet me gewoon wat.

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

dynara
Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 15:05

Bubblewrap schreef:
Gini, over een goede website en het e-mailadres heb ik een andere mening. Als het hobbymatig of handelen is; TS wil paarden verkopen. Wat je ook kiest: je website is een visitekaartje, je e-mailadres eveneens.

Daar zal ik dan inderdaad goed naar moeten gaan kijken... wat meerdere ook al aan hebben gegeven :j

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:09

dynara schreef:
Gini schreef:
Je mist op dit ogenblik echt profilering.

Aan de ene kant zeg je hier opvang, wat verder klikken op je onderschrift leert ons dat je jezelf als handelsstal op het world wide web neerzet.
Je zegt dat je het hobbymatig doet (een hobby doe je meestal omdat het leuk en ontspannend is) en toch voel je je alsof je in een fabriek werkt.

Probeer dus voor jezelf meer duidelijk te krijgen wat je precies wilt. Wil je een handelsstal zijn waarbij je verschillende paarden (dus niet alleen stumperds) aankoopt en weer verkoopt of wil je een paardenasiel zijn? Wil je het hobbymatig houden of wil je er inderdaad wel hard voor werken als het dan ook nog iets oplevert?

Probeer gewoon duidelijk te krijgen wat je wilt. Want om grof te zijn: nu doe je maar wat en het werkt niet. Tijd dus om zaken op orde te krijgen. Pas als je namelijk beslist hebt wie je wilt zijn in de paardenwereld, kan je daarop voortborduren. Want als je bv. beslist om het als hobby te blijven doen dan hoeft een up to date professionele website met dito e-mailadres niet heel hoog op de prioriteitenlijst te staan, maar dan ga je wel de keuze moeten maken om een bovengrens aan het aantal paarden in te stellen. Als je het wel professioneel wilt aanpakken, zal je weer andere beslissingen moeten maken en wordt die website bijvoorbeeld wel interessanter. Etc etc.

Wij kunnen geen goed advies geven zolang we niet weten wat je bent.

Ik heb niet het gevoel dat ik in een fabriek werk.
Ik werk gewoon in een fabriek voor alles te kunnen bekostigen.
Website is meer voor aan te bieden wat we kunnen voor extra bijverdiensten. Nogmaals is niet mijn hoofdinkomen en is dus echt hobbymatig.
Website heb ik al langer doet dit al enkele jaren lang, maar het lijkt net als er meer komen dan dat ik aan kan helaas en dat doet me gewoon wat.


Ah zo, dat had ik dan verkeerd begrepen, excuseer.
Als je het hobbymatig wilt houden, dan zal je inderdaad keuzes moeten maken in het aantal paarden dat je opneemt. En dan nog is het belangrijk of je paardenasiel of handelsstal wilt zijn, dan spreek je namelijk een heel ander doelpubliek aan.

dynara
Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 15:15

Gini schreef:
dynara schreef:
Ik heb niet het gevoel dat ik in een fabriek werk.
Ik werk gewoon in een fabriek voor alles te kunnen bekostigen.
Website is meer voor aan te bieden wat we kunnen voor extra bijverdiensten. Nogmaals is niet mijn hoofdinkomen en is dus echt hobbymatig.
Website heb ik al langer doet dit al enkele jaren lang, maar het lijkt net als er meer komen dan dat ik aan kan helaas en dat doet me gewoon wat.


Ah zo, dat had ik dan verkeerd begrepen, excuseer.
Als je het hobbymatig wilt houden, dan zal je inderdaad keuzes moeten maken in het aantal paarden dat je opneemt. En dan nog is het belangrijk of je paardenasiel of handelsstal wilt zijn, dan spreek je namelijk een heel ander doelpubliek aan.

Ja dankje :j
Is inderdaad om over na te denken.

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:17

Bubblewrap schreef:
Gini, over een goede website en het e-mailadres heb ik een andere mening. Als het hobbymatig of handelen is; TS wil paarden verkopen. Wat je ook kiest: je website is een visitekaartje, je e-mailadres eveneens.


Als iets echt hobbymatig is toch niet echt? Ik laat als hobby honden uit van mensen die op vakantie gaan. Ik vind niet dat ik een website nodig heb. Van zodra ik echt een website zou aanmaken en mezelf zou profileren als 'hondenuitlaatservice' vind ik dat het meer begint te neigen richting een bijbaantje, een zekere professionalisering. Toch?
Maar goed, de grens tussen 'hobby' en 'werk' is ook niet altijd zo heel rechtlijnig en een goede website kan nooit kwaad, ik zou het niet van het prioriteitenlijstje schrappen, maar voor nu ook nog niet bovenaan plaatsen. Eerst een duidelijk businessplan of in geval van TS, een duidelijke lijn waar ze met haar hobby naartoe wilt en daar nu beslissingen over nemen die ervoor zorgen dat ze financieel niet in een strop komt te zitten. Die goede website komt dan later als onderdeel van het "business"plan.

dynara
Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 15:27

Gini schreef:
Bubblewrap schreef:
Gini, over een goede website en het e-mailadres heb ik een andere mening. Als het hobbymatig of handelen is; TS wil paarden verkopen. Wat je ook kiest: je website is een visitekaartje, je e-mailadres eveneens.


Als iets echt hobbymatig is toch niet echt? Ik laat als hobby honden uit van mensen die op vakantie gaan. Ik vind niet dat ik een website nodig heb. Van zodra ik echt een website zou aanmaken en mezelf zou profileren als 'hondenuitlaatservice' vind ik dat het meer begint te neigen richting een bijbaantje, een zekere professionalisering. Toch?
Maar goed, de grens tussen 'hobby' en 'werk' is ook niet altijd zo heel rechtlijnig en een goede website kan nooit kwaad, ik zou het niet van het prioriteitenlijstje schrappen, maar voor nu ook nog niet bovenaan plaatsen. Eerst een duidelijk businessplan of in geval van TS, een duidelijke lijn waar ze met haar hobby naartoe wilt en daar nu beslissingen over nemen die ervoor zorgen dat ze financieel niet in een strop komt te zitten. Die goede website komt dan later als onderdeel van het "business"plan.

Daar heb je misschien wel een punt.
Door mijn website word ik snel verkeerd begrepen in wat ik eigenlijk doe uiteindelijk, ze zien me als echte handelaar wat ik niet echt ben :n

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:29

Ben benieuwd wat je hebt staan. Zoek nog een leuke Shetlander als weidemaatje voor een Spaanse merrie en die braaf voor kinderen is.

Is het al lente?

dynara
Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 15:36

Storm schreef:
Ben benieuwd wat je hebt staan. Zoek nog een leuke Shetlander als weidemaatje voor een Spaanse merrie en die braaf voor kinderen is.

We hebben helaas geen geschikte omheining voor shetlanders langer te houden. Meestal als ik ze krijg zoek ik meteen een nieuw thuis en gaan ze gratis weg. Maar shetlanders zijn ook vaak erg gewilt vooral zorgboerderijen en soms zelfs circus.

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

selyna
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:53

Wat heb je wel te koop staan?
Daar ben ik erg benieuwd naar :)

dynara
Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 16:04

selyna schreef:
Wat heb je wel te koop staan?
Daar ben ik erg benieuwd naar :)

Op moment een kleine deense ruin van ca 1.58/1.60 een veulen als hij oud genoeg is van de moeder te gaan, en een erg oude senior pony. Daar zoek ik langzaam een leuk huisje voor. De rest is er nog niet aan toe en sommige wil ik niet weg doen.

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:12

Dan is het probleem gewoon dat je meer paarden hebt dan je kunt onderhouden.

Born to slide, forced to work

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:13

Ik denk oprecht dat je heel goed moet uitkijken met het kopen van opvang projectjes. Als ze echt zo slecht zijn als jij zegt en jij gaat er toch relatief goed voor betalen...Ik zou bang zijn dat mensen dat heel snel doorhebben en door vertellen en je een beetje gebruikt word zo....kijk als ze echt zo slecht zijn, komen ze er toch niet vanaf op een andere manier muv de slager. Dus als je dan meer bied dan slachtgeld krijg je ze heus mee...daar hoeft niet nog 1500 euro bovenop dat is gewoon belachelijk.

Verder eens met de rest, als dit het werk is wat je wil doen, super en respect daarvoor. Maar ik zie ook op de site en op Facebook een handelsstal en geen opvang. Dat houd echt heel veel mensen tegen om wat bij je te kopen terwijl als je je meer uitdraagt dat je een opvang bent de juiste klanten je ook beter weten te vinden.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:18

Maar eerlijk snap ik het dan niet, je opent een topic omdat je de paarden niet meer kwijt raakt, maar momenteel is dan uiteindelijk enkel een oude pony te koop? ....

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:19

Nu, ik moet eerlijk zeggen, als ik je facebook site bekijk krijg ik daar ook eerder het idee van handelaar als van iemand die dieren opvangt.
Denk dat je zult moeten kiezen welke kant je op wil.
De handel?
Of een zeer beperkt aantal dieren opvangen en die naar de juiste plek herplaatsen.
En pas weer nieuwe erbij als er eerst wat verkocht of geplaatst is.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Cheyenne0252
Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:25

Er is in eerdere opmerkingen al veel gezegd waar ik het mee eens ben. Maar ik wil alleen even inhaken op het website en e-mailadres deel.

*dit is geen reclame alleen een tip, ik bezit geen aandelen en/of ben eigenaar*

Ikzelf heb mijn website en e-mailadres bij jouwweb. Ik heb de betaalde versie waardoor ik een: bedrijfsnaam.nl adres heb! En een professioneel e-mailadres: info@bedrijfsnaam. Het betaalde professionele bij jouwweb kost €8 per maand, dus dat zijn de kosten niet!

Mocht je meer info willen kan je me altijd een pb sturen.

Volg mijn reis als beginnend paardenfotograaf @Cheyennevlottes_fotografie

Kastro Apache mijn vriendje sinds 19-06-2021

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:31

dynara schreef:
Soms betaal ik voor een zielig hoopje €2000,- die misschien niet eens meer op eigen benen kan staan (ja echt waar dat is wel eens voorgekomen) ik koop zoiets ongeacht wat ik er voor moet betalen omdat ik ze dan gewoon echt zielig vind.

De vraag is wie je daarmee helpt. Je beloont mensen die hun dier verwaarlozen met 2000 euro en je ontneemt andere paarden de kans goede verzorging te krijgen door die 2000 euro voor deze uit te geven. In zo'n geval lijkt het me veel verstandiger dat je de LID/nVWA inschakelt zodat die mensen er ook nog last van ondervinden ipv beloond worden.

Beetje zoals naar een nestje gaan kijken, erachter komen dat het een broodfokker is waar de pups en moeder er slecht bij liggen en dan toch een pup kopen want die is zielig en heb je dan gered. En ondertussen heb je dan dus net zo vrolijk meegedaan aan het in standhouden van die vreselijke toestand. Schiet werkelijk niemand iets mee op, die dieren nog het minst.
Laatst bijgewerkt door GDG op 28-06-20 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

koeien op de weg...

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:47

Nou om heel eerlijk te zijn dacht ik oh ja! Zou er dan toch nog een soort van opvang zijn waar ik misschien een maatje voor die van mij kan vinden?
Ga ik kijken op de site en op je facebook, ziet het er uit als idd een handelsstal in niet de lagere sector trouwens.

Zo jammer, want dan ben je mij al weer kwijt, terwijl ik juist zelf op zoek ben naar een dier een goed tehuis te geven, omdat die gruwelijk kostenpost die er al staat gezelschap gaat moeten hebben in de toekomst.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Te veel opvangertjes, het word te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:08

Ik denk dat je helemaal moet resetten als je echt een opvang wil zijn die ag en toe een paard weer kan door verkopen.

Dus nu niks meer aannemen of alleen in echte uiterste nood.

Investeren in een laptop en een nette duidelijke site bouwen. Vertel wie je bent en wat je doet. Plaats foto's van de paarden die je hebt staan en evt al hebt opgevangen en doorverkocht.

Ga voor jezelf wat basis regels opstellen. Dus beperk het budget waarvoor je een paard overneemt. Als mensen voor een hoopje ellende 2000 euro willen, hebben ze pech. Je kan niet alles redden, dus laat die gewoon lopen. Ze komen vanzelf wel terug als jij echt die goede opvang bent.

Wees je daar ook van bewust. Er zijn veel meer paarden met ellende dan jij ooit kan helpen en opvanngen.

Wil je op grote schaal wat kunnen betekenen, bouw een netwerk op. Leg contacten met mensen door het hele land die af en toe weleens een paardje willen/kunnen opvangen en het leuk vinden om ermee te werken tot het goed door te verkopen is.

Maak foto's en filmpjes van hoe paarden binnenkomen, tussendoor en wanneer je ze wil herplaatsen. Dan zien mensen ook werkelijk dat ze bij jou echt zijn opgevangen en door een proces zijn gegaan naar herstel al dan niet fysiek en of mentaal.

Ga bedenken hoe je ze wil herplaatsen. Elk paard tegen een vast bedrag, een realistische waarde etc etc?? Of wil je met een contract verkopen? Dat zal mensen weerhouden soms, maar voor de low budget paarden die gezond en braaf zijn wel de beste optie om te voorkomen dat ze weer in de handel terecht komen.

Als inkomen kan je ook tijdelijke opvang gaan aanbieden. Mits je genoeg ruimte hebt, kan je bijv zeggen dat je paarden tijdens ziekte, vakantie, scheiding etc wil opvangen. Die mensen betalen je dan stal en zorg geld.

Stel wel grenzen. Wij dachten dat we vrienden hadden. We kregen hun paard aangeboden. Goedgekeurd door hun veearts ondanks luchtweg problemen en juist voor hij naar ons kwam flinke klachten. Dit wisten we, maar hebben we onderschat. Er zijn dingen verzwegen en onze veearts zei meteen dat hij ingeslapen moest. Wij zijn nog 5maanden van alles gaan proberen en waren zeker 4000 euro kwijt. Uiteindelijk een hoop verdriet, geld en energie kwijt, paard ingeslapen, einde vriendschap ( als dat al ooit echte vrienden waren ) en vertrouwen nog meer kwijt in de mens.
Sinds we paarden aan huis hebben, zijn ons alweer meer paarden aangeboden, maar we hebben al teveel in verhouding, dus zeggen meestal wel gelijk dat het niet kan. Soms vreet dat om nee te zeggen, maar je kan gewoon niet alles opvangen en mensen zijn niet eerlijk, dus vaak kost het heel veel geld, tijd en energie. Dat kan je beter investeren in wat je al hebt staan.

Kijk eens goed naar wat je niet kwijt wilt. Er is voor elk paard wel een juist baasje en het scheelt je onderhoud. Elk paard dat weg gaat, geeft weer ruimte voor een nieuwe. Opvangen en houden kost alleen maar geld.

eilleen333
Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:11

dynara schreef:
selyna schreef:
Wat heb je wel te koop staan?
Daar ben ik erg benieuwd naar :)

Op moment een kleine deense ruin van ca 1.58/1.60 een veulen als hij oud genoeg is van de moeder te gaan, en een erg oude senior pony. Daar zoek ik langzaam een leuk huisje voor. De rest is er nog niet aan toe en sommige wil ik niet weg doen.

Hoeveel paarden heb je nu in totaal?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:12

Als je alles via Facebook doet, kan je dan niet beter je website wegdoen en gewoon je Facebook in je onderschrift zetten?

dynara
Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 17:20

eilleen333 schreef:
Hoeveel paarden heb je nu in totaal?

In totaal heb ik nu 10 paarden.

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

dynara
Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 17:21

Sintara schreef:
Als je alles via Facebook doet, kan je dan niet beter je website wegdoen en gewoon je Facebook in je onderschrift zetten?

Ja dat is misschien beter :')

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker